Meloxidyl en alternatieven

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Xaleah
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 okt 2018 01:40

Meloxidyl en alternatieven

Bericht door Xaleah »

Hallo,

Ik heb een geweldige kat van zo'n 13 a 14 jaar oud. Ik heb haar als 2-jarige uit het asiel gehaald en hier geen moment spijt van gehad.

Nu begin mijn same toch last te krijgen van artrose, hiervoor heb ik meloxidyl gekregen van mijn dierenarts. Hierbij is mij op het hart gedrukt dat ik goed moest opletten dat mijn kat, Soraya wel zou blijven eten, actief bleef, niet zou braken etc.

Na 3 weken gebruikt te hebben (ze weegt ruim 5 kg, ik ben begonnen met voor 2,5 kg geven, zit nu op 1,5 kg, 1 is net te weinig. Inmiddels een bloedtest gedaan, zowel lever als nieren. De nieren zijn prima in orde, de lever was een kleine kanttekening bij. Er zijn op 3 waarden getest, 1 ervan was 2x zo hoog als deze mocht zijn maar was geen reden tot zorg, het kon namelijk ook kunnen dat ze wat minder bewoog en spieren aan het afbreken was, iets wat ook wel klopt, met dit koudere weer ligt ze liever te ronken dan buiten te ravotten. Dus niks aan de hand lijkt het op, ik mag over een jaar terug komen voor een bloedtest en inentingen zolang er niks opmerkelijks is.

Maar toch zit het me niet helemaal lekker, ik hoor zo veel ellende over meloxidyl, is dit nog steeds actueel? Is het echt zo'n risico als het internet je wilt doen geloven? Of was er sprake van iets als massahysterie?

Verder, wat zijn de alternatieven? Ik heb het dan niet per se over homeopathisch gebeuren, voeding is al JD (science plan) en is dus niet afdoende. Ik zoek dus echt iets dat ondersteunt dat snel werk en minder risico vormt dan meloxidyl. Dit mogen medicijnen zijn en supplementen, ik sta overal voor open zolang het maar werk.

Bedankt!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Meloxidyl en alternatieven

Bericht door Zotvanpoezen »

Hallo,
ik heb 1 van mijn poezels met succes laten behandelen met lasertherapie en TENS. Het was wel voor ernstige rugpijn en niet voor artrose, De pijn werd na de eerste sessie al duidelijk minder. Ik heb in die periode heel wat opzoekingswerk ernaar gedaan, en die therapie wordt bij katten met artrose ook soms toegepast. Het is het proberen waard. Het is niet gevaarlijk en katten vinden het niet onaangenaam. Bovendien is het niet te duur. Vraag er eens naar bij je da. Degene die mijn poes behandeld heeft doet ook wel fysiotherapie voor dieren.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Meloxidyl en alternatieven

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk zou ik een kat van die leeftijd geen Meloxidyl geven. Nogal riskant voor de nieren. Mijn inmiddels overleden Bob heb ik voor artrose CBD - druppels gegeven, hij sprong er echt beter door. Ik deed 1 x daags aan iedere kant 1 drup op zijn tandvlees. Het werkt beter als het goed opgenomen wordt door mondslijmvlies. In de maag wordt het te snel afgebroken. In het voer doen is geen optie om die reden.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Meloxidyl en alternatieven

Bericht door Dinky »

Je hebt ook volgens mij backmotion van de huisdierendokter tegen artrose.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meloxidyl en alternatieven

Bericht door Synemios »

Oscar had ook artrose en nierproblemen en die deed het goed op onsior en backmotion.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Meloxidyl en alternatieven

Bericht door Moni3 »

Ik geef ook Backmotion en Analgos (zit ook in de Backmotion maar wat extra lijkt fijn voor Kees).
Verder zijn er allerlei mogelijkheden zoals acupunctuur en evt op- en afstapjes plaatsen.
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Meloxidyl en alternatieven

Bericht door ErikPhilippus »

Er is een studie gedaan naar het effect van een lage onderhoudsdosis metacam bij katten met artrose en chronisch nierfalen, waaruit zou blijken dat het niet schadelijk is voor de nieren, en in sommige gevallen zelfs positief uitwerkt. Alleen is die studie betaald door de fabrikant zelf....

Ik zou toch eerst kijken of je iets kan met de hier voorgestelde alternatieven, want zo uit m'n hoofd zit jij toch een stuk hoger dan de dosering metacam in die studie.
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Meloxidyl en alternatieven

Bericht door Moni3 »

En misschien ten overvloede; ik wil mijn kat geen “reguliere” pijnstilling ontzeggen. Als het echt nodig is, dan is het gewoon echt nodig. Ik denk dat dit misschien wel voor iedereen geldt. Maar tot het zo ver is kun je een hoop andere dingen doen.

En laten wij ook het supplement glucosamine niet vergeten, la meerdere keren gelezen dat er vooruitgang werd ervaren na gebruik daarvan.
Ook zijn er brokjes speciaal voor katten met gewrichtsproblemen. Hills J/D bv maar het is mij niet duidelijk wat daar aan is toegevoegd.... en ook Ecostyle heeft een variant met o.a. glucosamine er in.
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
Xaleah
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 okt 2018 01:40

Re: Meloxidyl en alternatieven

Bericht door Xaleah »

Bedankt voor alle reacties en excuses voor het late reageren. Het is een hele tijd goed gegaan dus het topic was me ontschoten.

Ze krijgt inmiddels glucosamine en metabolic voer om af te vallen.
Ik heb moeten stoppen met de meloxidyl, niet vanwege haar nieren maar vanwege haar lever, haar AST was veel te hoog (moet 0-48 U/L zijn maar was 89) dus vrij acuut gestopt met meloxidyl.

Echter geeft ze nu toch duidelijk aan niet lekker in haar vel te zitten sinds gisteren. Kan natuurlijk een virusje zijn, maar ik ben bang dat ze gewoon pijn heeft (nu 1,5 week van medicatie af) ik maak me echt enorm druk, weet niet wat ik moet doen, ik ben als de dood dat ik voor de keuze kom te staan om haar in te slapen terwijl ze verder een erg gezond katje is. Dat beest betekend zo veel voor me dat ik niet goed kan relativeren.

Wat zijn alternatieven op meloxidyl?
Ze woog 5 kg, ze moet naar de 3.5 a 4 kg, doet een lagere dosis ook minder schade aan het lever?
Hoe lang kan een kat nog mee met artrose?

Ze is nu 1,5 week van de meloxidyl af, maar de laatste twee dagen komt ze niet echt meer van de bank af. Ze is altijd al wat lui geweest maar nu meer dan anders. Wilt niet lang geborsteld worden, eet wat minder (ze doet ook minder dus dat is misschien niet zo gek) ze gaat nog wel naar buiten, maar dan maar 5 minuten (misschien door het weer? zie ik spoken) en spelen doet ze wel, maar mwah.

Anyways, kan het zijn dat ze ineens na 1,5 week van de meloxidyl af te zijn ineens 'af' is of heeft ze misschien een virusje onder de leden? Zie je dergelijke symptomen pas na 1,5 week? Of gelijk al?

Ik sta er alleen voor, er zijn maar weinig mensen die haar enigszins kennen, ik ben de enige die haar echt kent en ik ben gewoon als de dood een verkeerde keuze te maken maar heb geen idee of ik nog wel goed kan relativeren onder de huidige omstandigheden...
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Meloxidyl en alternatieven

Bericht door Anne87 »

Milo hier heeft spondylose (artrose in de ruggegraat) door trauma. Hij krijgt CBD-druppels en Catflex (van medpets, maar op meerdere plekken te koop). Dit helpt hem erg goed. Pijnstilling heeft hij niet nodig, hij springt overal in en op, zit op de hoogste krabpalen. Dit was allemaal niet mogelijk voordat hij de CBD en Catflex kreeg.
Milo is een zware jongen (Noorse Boskat, 7.5kg), en krijgt 2 druppels CBD-olie per dag en 5ml Catflex. Hij krijgt het hier vlak voor het natvoer, zodat hij daarna lekker kan eten (hij vindt de smaak helemaal niks), en dan gaat het best prima.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Meloxidyl en alternatieven

Bericht door Synemios »

Onsior is een alternatief voor meloxidyl.
Ik heb er goede ervaringen mee met een kat die artrose had, en wij gaven er dan ook nog backmotion bij.
Ik zou het aan de dierenarts vragen, ook ivm de lever want misschien is dat nu wel een contra indicatie en of ze het anders kunnen bestellen als ze het niet in huis hebben.
En ja het kan heel goed zijn dat je kat nu meer pijn heeft omdat er niks meer gegeven wordt.
Ik weet dat er ook veel goede ervaringen zijn met synopet, maar ik heb dat zelf nooit gebruikt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie