Amlodipine, Amodip en Carbimazol

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
2xScheepskat
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2018 15:12

Amlodipine, Amodip en Carbimazol

Bericht door 2xScheepskat »

Ter informatie mijn ervaringen met het geven van Amlodipine en Amodip bij een te hoge bloeddruk en met Carbimazol bij een hoge T4.

Amlodipine en Amodip
Mies is een Blauwe Rus van 14 jaar. Het gewicht 3-3,5 kg, nierpatiënte, krijgt alleen Hill's k/d, Urea 7,1 mmol/l en Creatinine 161 umol/l. Dit is vrij hoog maar nog niet extreem.
Daarom is een aantal jaren geleden besloten om haar een bloeddrukverlager te geven.
Aanvankelijk kreeg ze Fortekor maar daardoor werd ze zeer inactief. Gestopt met Fortekor. Toen de bloeddruk weer te hoog werd is besloten Amlodipine te geven. Eerst 0,3mg en later 0,5mg per dag. Daarna is overgegaan op 1,25mg Amodip. De capsules moest ik gewoon, heel vervelend, ingeven. Amodip eet ze zelf uit de hand. Ik heb geen bijwerkingen waargenomen.
De capsules Amlodipine werden door de apotheek gemaakt. Kosten € 22,-/100 stuks.
Amodip € 140,-/100 stuks bij de da en € 82,-/100 stuks via internet. Hieronder het overzicht van de bloeddruk en de gegeven hoeveelheden Amlodipine en Amodip.

2 jan 2012 bloeddruk 125mmHg met Fortekor
30 dec 2013 gestopt met Fortekor

23 mrt 2015 bloeddruk 175mmHg
Na 23 maart capsules Amlodipine 0.3mg gemaakt door de apotheek
(basis: Amlodipine Accord 5mg)
21 apr 2015 bloeddruk 137mmHg

07 jan 2016 bloeddruk 185mmHg
Na 7 januari capsules Amlodipine 0.5mg gemaakt door de apotheek
(basis: Amlodipine Accord 5mg)
08 feb 2016 bloeddruk 135mmHg
02 nov 2016 bloeddruk 137mmHg

16 jan 2018 bloeddruk 160mmHg
Na 16 januari Amodip ½ tablet = 0.625mg

06 feb 2018 bloeddruk >165mmHg
6 februari Amodip ½ tablet 's morgens + ½ tablet 's avonds, totaal 1.25mg
19 feb 2018 bloeddruk ca. 130mmHg

Nu verder met 2x daags ½ tablet

Carbimazol
Enzo, broer van Mies, is een Blauwe Rus van 14 jaar. Gewicht ca. 4,6 kg, schildklier- en lichte nierpatiënt, krijgt sinds kort alleen Hill's k/d, Urea 12,7 mmol/l en Creatinine 153 umol/l november 2017. Dit is vrij hoog maar nog niet extreem.
Bij hem is een schildklier verwijderd. Toen T4 opliep > 140 nmol/l heeft hij in mei 2011 een behandeling gekregen met radioactief jodium in de Lingehoeve te Lienden. T4 liep na een paar jaar weer op en hij kreeg in oktober 2014 nogmaals een behandeling met radioactief jodium.
In 2016 ging het weer fout (afvallen en te warm) en kreeg hij ½ tabletje Carbimazol van 5mg per dag. Begin 2017 begon hij weer af te vallen en heb ik de Carbimazol verhoogd tot ¾ tablet van 5mg.
Begin november 2017 was T4 23,2< 60 nmol/l (Urea 12,7, Creatinine 153).
Uit het overzicht over de jaren bleek dat als de T4 hoog was, de nierwaarden laag waren. Als de T4 laag was, waren de nierwaarden hoog. Ik heb de dierenarts daarover bevraagd en dit was zijn antwoord:

Er is een verband is tussen de T4 en de nierwaarden. Als de T4 erg hoog is, zal de bloeddruk en hartfrequentie stijgen. Hierdoor zal de glomerulaire filtratie (GFR) toenemen. Door de toegenomen GFR zal het ureum en Creatinine omlaag gaan. Hiernaast speelt vaak nog het volgende: Indien de T4 hoog is zal het metabolisme verhoogd zijn en neemt meestal het dier in gewicht af door afname in spiermassa. De creatinine is gecorreleerd met de spiermassa. Kortom als de T4 hoog is zal de creatinine afnemen.

Daarom is in overleg met de da besloten dat ook Enzo op nierdieet gaat. Helaas, maar het is raadzaam om daar in dit geval niet langer mee te wachten. Hij eet het graag, dus geen probleem. De Carbimazol kreeg hij in Easypill. Maar in een beetje vet (GimCat Malt-Soft Paste Extra) op mijn vinger geplakt, likt hij alles in één keer gewoon op. Dat is nog makkelijker.
Carbimazol kocht ik bij de apotheek met een recept van de huisarts. 1000 Tabletjes á 5mg voor € 48,-. Ik constateer geen bijwerkingen tot nog toe en hij blijft goed eten.

Fred
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Amlodipine, Amodip en Carbimazol

Bericht door ErikPhilippus »

Bedankt Fred!
Ik hoop van harte dat Mies en Enzo nog vaak mee kunnen gaan zeilen.
Behouden vaart,
Erik
Plaats reactie