Hoe er van alles mis kan gaan na een castratie....

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Hoe er van alles mis kan gaan na een castratie....

Bericht door ErikPhilippus »

Ik ben verontrust, verbaasd, en eigenlijk ook erg boos....
Wat is er aan de hand? Het gaat om Ayllin, de moeder van onze Oscar. De fokker is opgehouden met de cattery, en heeft derhalve Ayllin laten castreren, De operatie was niet goed gegaan, want ze werd weer krols - dus een paar weken geleden weer onder het mes om het restant eierstok weg te halen (en zonder overleg is ook maar gelijk de baarmoeder eruit gehaald).

Ayllin is niet goed hersteld van de laatste operatie. Verlies van eetlust, misselijk, braken, brokjes uit de bek laten vallen, veel slapen... Zeker 2 kilo afgevallen, en ziek, zwak en misselijk. De fokker is 4 x terug geweest naar de DA, en de lijst met medicijnen werd steeds langer...

Je voelt het al aankomen: vlak voor beide operaties een injectie met Metacam, gevolgd door orale dosis Metacam. Later is daar Cerenia en Mirtazipine bijgekomen, plus 2 soorten AB: clavubactin en enrofloxoral. Ayllin is nu aan de 3e kuur bezig... Want ze heeft nu ook keelpijn (volgens de DA ontstoken amandelen) en een blaasinfectie (in ieder geval bloed in de urine).

Ik heb naar een paar dingen geïnformeerd, waaronder de dosis Mirtazipine. Wie schetst mijn verbazing: er werd na het laatste bezoek maar liefst 7,5 mg Mirtazipine/dag voorgeschreven! Dat is haast 10 x de toegestane dosis.... Ik ben gewoon verbijsterd - hoe krijg je het in je hoofd? De halfwaardetijd is zo'n 40 uur, dus je gaat met zo'n dagelijkse dosis enorm snel stapelen, met een huizenhoge bloedspiegel als gevolg. Als je kijkt naar de verschijnselen van overdosering, dan ben ik niet verbaasd dat het beestje zich zo ziek voelt..... En dan ook nog metacam en 2 soorten AB erbij... Ik vind het zeer verontrustend.

Afgelopen zaterdag had de fokker alle medicijnen gegeven aan Ayllin, en toen heeft het beestje urenlang overgegeven.... Gelukkig is ze toen gestopt met de medicijnen, alleen nog de AB gegeven. En een verwijzing naar Utrecht gevraagd, waar ze dus morgen naartoe gaat met Ayllin. Dus dat zijn gelukkig wel de juiste beslissingen.

Maar ik ben er ontdaan van... Ik zit natuurlijk op een afstand mee te kijken, en ik wil ook niet de wijsneus uithangen - maar dit klopt toch van geen kant? Ik heb heel voorzichtig geprobeerd haar te waarschuwen (o.a. het gevaar van pilletjes metacam na een injectie) - maar ik merkte al gauw dat ze een grenzeloos vertrouwen heeft in die DA, en dan wordt het een lastige discussie. Ik hoop van harte dat ze in Utrecht het beestje weer op kunnen lappen....

Groet,
Erik
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Hoe er van alles mis kan gaan na een castratie....

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Dit is inderdaad weer een vreselijk voorbeeld van wat er allemaal mis kan gaan. Helaas gebeurd dit bij zieke mensen ook vaak. De lullige conclusie die we met z'n allen hieruit moeten trekken, maar wel de keiharde realiteit is....dat zelf educatie van levensbelang kan zijn, assertiviteit en geen blind vertrouwen.

Ik hoop dat deze poes het trekt!
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe er van alles mis kan gaan na een castratie....

Bericht door castratenkoor »

Erik ik kan me je frustratie heel goed voorstellen. wat een geknoei van die dierenarts. Van teveel Mirtazapine worden ze apathisch. En overdosering Metacam zijn we allemaal mee bekend ja. Ik duim mee dat de poes het gaat redden en er niks aan overhoudt. maar ik vrees voor een nierprobleem - op zijn minst.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Hoe er van alles mis kan gaan na een castratie....

Bericht door pinguin »

Dat is met recht een opeen stapeling van dingen die mis kunnen gaan.
Hoop dat Utrecht de kat weer opgelapt krijgt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe er van alles mis kan gaan na een castratie....

Bericht door KleinDraakje »

Jeetje wat een verhaal. Ik heb ook veel vertrouwen in de dierenarts, maar die van ons denkt echt mee. Ook met alle vraagtekens die wij altijd overal bij zetten. En in deze situatie zou ik al heel snel ergens anders een second opinion hebben gehaald met betrekking tot de medicijnen en de opeenstapeling..
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hoe er van alles mis kan gaan na een castratie....

Bericht door ErikPhilippus »

KleinDraakje schreef: 01 feb 2018 08:07 Jeetje wat een verhaal. Ik heb ook veel vertrouwen in de dierenarts, maar die van ons denkt echt mee. Ook met alle vraagtekens die wij altijd overal bij zetten. En in deze situatie zou ik al heel snel ergens anders een second opinion hebben gehaald met betrekking tot de medicijnen en de opeenstapeling..
Prijs je maar gelukkig met een echt meedenkende dierenarts.... Ik heb zo'n vermoeden dat de meeste DA's niet gediend zijn van mondige en kritische klanten. En ergens ook wel te begrijpen, want vaak heeft een baasje wat gelezen op internet (of op een forum :grin:), en bemoeit zich dan zonder kennis van zaken met allerlei inhoudelijke zaken. Dus zoals Mariska zegt: (zelf-)educatie en assertiviteit is heel belangrijk, om samen de DA de beste route te kunnen uitstippelen, en ook om eventuele blinde vlekken te signaleren.

Ik heb het hier al wel eens eerder geventileerd: de wereld zit vol met (al dan niet zelfbenoemde) experts - maar het zijn lang niet allen koks die lange messen dragen. Ik zeg altijd: vertrouw op god, maar bind zelf je kameel vast.

Ik hoop het beste voor Aylinn!
Groetjes,
Erik

Hier zie je Oscar als kitten met z'n moeder:

Afbeelding
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe er van alles mis kan gaan na een castratie....

Bericht door KleinDraakje »

Onze gedachten zijn ook bij Aylinn ❤️❤️
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hoe er van alles mis kan gaan na een castratie....

Bericht door ErikPhilippus »

castratenkoor schreef: 01 feb 2018 07:20 Erik ik kan me je frustratie heel goed voorstellen. wat een geknoei van die dierenarts. Van teveel Mirtazapine worden ze apathisch. En overdosering Metacam zijn we allemaal mee bekend ja. Ik duim mee dat de poes het gaat redden en er niks aan overhoudt. maar ik vrees voor een nierprobleem - op zijn minst.
Niet alleen apathie... Een greep uit de veelvuldig voorkomende symptomen van overdosering Mirtazipine: slaperigheid, sedatie, hoofdpijn, duizeligheid, tremor, lethargie, verwardheid, slapeloosheid, angst, misselijkheid, braken, diarree, obstipatie, gewrichtspijn, spierpijn, rugpijn, verlaagde of juist verhoogde bloeddruk, perifeer oedeem....

En wat ik nu ook lees: in combinatie met bepaalde antibiotica kunnen er hartproblemen ontstaan (verlenging QTc-tijd). Dus zeker als er ook andere medicijnen worden toegediend, is het zaak om de interactie met Mirtazipine goed te bekijken. En waar ik zelf al achter was gekomen bij Dalí: Mirtazipine en een opiaat pijnstiller (Tramadol, Buprecare) mag je nooit gelijktijdig toedienen (vanwege serotinine syndroom)

Zo, m'n eigen kameel weer vastgebonden...
Erik
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe er van alles mis kan gaan na een castratie....

Bericht door castratenkoor »

Als mens begin je met een paar weken 15 mg Mirtazapine per dag. Dus de poes krijgt daar de helft van = veel teveel. Niet een erg goed ingelezen dierenarts of slordigheid. Geeft je ook te denken of het een stuk beter had gekund met Oscar zijn navelbreuk.

Gelukkig laat mijn dierenarts volop ruimte voor mijn eigen inzichten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Hoe er van alles mis kan gaan na een castratie....

Bericht door kittentjes »

Ik begrijp werkelijk niet waarom een DA zoiets dan doet, ik bedoel als we zelf naar een dokter gaan mag ik er toch ook vanuit gaan dat die precies weet wat wel en niet kan. Bij een DA hoort dat toch ook zo te zijn.
Ik merkte bij Moos ook na de catheterisatie dat hij heel misselijk werd van de metacam en ben toen gestopt. Ook dit weet ik alleen via google. Maar alle andere dingen die nu genoemd worden had ik nooit zelf bedacht. Ik ben ook niet heel erg snel iemand die tegen een oordeel van de arts in durft te gaan, ik zou wel verder vragen maar vind dat wel lastig. Schrik hier wel erg van. Hopelijk is het nooit aan de orde.

Duim voor Aylin, hopelijk gaat het snel beter.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe er van alles mis kan gaan na een castratie....

Bericht door Rik »

Goh, wat een verhaal. Ik hoop dat ze Ayllin er snel weer bovenop kunnen helpen.

Dierenartsen zijn volgens mij helemaal niet bewust van het gevaar van de NSAID's (zoals metacam e.d.). Ook leren ze volgens mij niet wat de interactie van verschillende tegelijk medicijnen kunnen zijn. Als alle klanten dan een blindelings vertrouwen op hun hebben zullen ze dat ook niet leren. Hier weten we helaas dat we niet blindelings op elke dierenarts kunnen vertrouwen. Er zitten een paar goede tussen die openstaan voor de inbreng van andere. Het wil niet zeggen dat wij het altijd bij het juiste eind hebben maar op het moment dat iemand niet open staat voor andere ideeën dan zijn ze ook vastgeroest in hun eigen doen en zullen ze het ook nooit leren van bijvoorbeeld collega's.

7,5 mg Mirtazipine/dag. Dat is inderdaad bijna een grote mensen dosis. Zou iemand gewoon de bijsluiter gevolgd hebben (want het is gemaakt voor mensen) :evil:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Hoe er van alles mis kan gaan na een castratie....

Bericht door Lieselotje »

Pff wat heftig allemaal.
Kan me voorstellen dat je best vertrouwen hebt in je dierenarts, maar tegenwoordig kan je zoveel info vinden over medicijnen etc. ik zou toch eerst even rondneuzen dan voordat ik met zo/n hele bubs aan medicatie begin.
Hopelijk dat Utrecht verbetering brengt en helderheid in hoe te handelen.
Dat ze maar snel op mag knappen.
Trouwens wat een schattig plaatje van moeder met Oscar
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hoe er van alles mis kan gaan na een castratie....

Bericht door ErikPhilippus »

Rik schreef: 01 feb 2018 10:22 7,5 mg Mirtazipine/dag. Dat is inderdaad bijna een grote mensen dosis. Zou iemand gewoon de bijsluiter gevolgd hebben (want het is gemaakt voor mensen)
Zoiets zou je wel gaan denken..... Maar wat mij dan verbaast: verstrekt die DA de Mirtazipine dan zelf? Ik moest voor Dalí het zelf bij de apotheek ophalen met een receptje van de DA (terwijl het een apotheek-houdende dierenarts-praktijk is, maar humane medicijnen mogen ze zelf niet verstrekken). Ik heb toen samen met de (zeer goed meedenkende en geïnteresseerde) apotheker precies uitgezocht hoe het zit met de werking/dosering van Mirtazipine, en dat je zeker bij een nierpatient terdege op moet passen voor stapeling in het bloed en dus overdosering. En er kwam uit max. 1/8 pilletje = 2 mg om de dag, veilige en geadviseerde dosis (zeker voor nierfalers) 1/8 pilletje per 3 dagen, en dan ook nog kortdurend (ca. 2 weken).

En laten we er niet vanuit gaan, maar Aylinn zou na die injecties Metacam best een acuut nierprobleem kunnen hebben :cry: - dus dat de nieren moeite hebben om de Mirtazipine resten uit te scheiden. Laten we maar hopen dat het meevalt....
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe er van alles mis kan gaan na een castratie....

Bericht door Rik »

Tik kat en Mirtazipine in op Google en je komt overal die dosering tegen.
https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/mirtazapine
Werkzame stof: Mirtazapine 15 mg.
Dosering: Om de 72 uur 1/8 – 1/4 tablet per kat ingeven.
Nierfalen: om de dag 1/8 tablet gedurende 3 weken.
Dus het is inderdaad raadselachtig waar dat advies van 7,5mg per dag vandaan komt.
Nu kan ik me hier nog wel een discussie herinneren over hoe je "om de dag" mag interpreteren. Ik zag dat als per 48 uur maar niet iedereen schijnt het daarmee eens te zijn :D maar dat terzijde. Duidelijk is dat 7,5 elke dag toch echt teveel is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Hoe er van alles mis kan gaan na een castratie....

Bericht door ErikPhilippus »

Om de dag 1/8 pilletje is echt 1/8 pilletje per 48 uur. Na elk dosering een dag overslaan, lijkt me toch niet zo lastig.
Dus dat komt overeen met een maximale dosis van nog geen 1 mg/dag - en dat is toch wel even wat anders dan die 7,5 mg....
Plaats reactie