Metacam niet geschud...

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
dorothea
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2008 07:39

Metacam niet geschud...

Bericht door dorothea »

Iemand enig idee wat dat voor risico geeft? Onze kat heeft Metacam, maar helemaal vergeten het flesje goed te schudden...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Metacam niet geschud...

Bericht door Dinky »

Het risico zal zijn dat bepaalde stoffen minder goed verdeeld zijn door de vloeistof.

Daarnaast wil ik je waarschuwen om voorzichtig te zijn qua dosering. Metacam is een NSAID die, net als bij mensen, niet gegeven mag worden bij nierproblemen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Metacam niet geschud...

Bericht door Rik »

Ik weet ook niet of je zo'n heel klein 15ml(?) flesje hebt of een grote fles. Maar als je dus een heel klein flesje hebt moet je je realiseren dat de resterende vloeistof dus extra sterk geconcentreerd kan zijn. Dan lijkt het mij verstandig om de dosering daar ook op aan te passen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
dorothea
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2008 07:39

Re: Metacam niet geschud...

Bericht door dorothea »

We hebben besloten om er vandaag mee te stoppen. Ze heeft het na de operatie vijf dagen gekregen (buikoperatie om biopten te nemen), en volgens de bijsluiter mag je het 4 dagen geven, en wij zitten al op 5 (maar volgens de DA kunnen we er gewoon mee doorgaan-liever niet dus)
dorothea
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2008 07:39

Re: Metacam niet geschud...

Bericht door dorothea »

Rik schreef:Ik weet ook niet of je zo'n heel klein 15ml(?) flesje hebt of een grote fles. Maar als je dus een heel klein flesje hebt moet je je realiseren dat de resterende vloeistof dus extra sterk geconcentreerd kan zijn. Dan lijkt het mij verstandig om de dosering daar ook op aan te passen.
Klein flesje. Zit metee met klamme handen, dadelijk houdt ze er iets aan over :-(
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Metacam niet geschud...

Bericht door Rik »

Ik denk dat je een behoorlijke overdosis moet geven om gezonde nieren kapot te krijgen. Bij langdurig geven loop je in ieder geval grotere risico. Ook bij injectie gedurende de operatie en erna geven loop je ook een risico. Ondanks dat lijkt het mij wel een goede beslissing om er nu mee te stoppen (na 5 dagen). Ik kreeg voor Yuna haar castratie (sterilisatie) ook zo'n ienie mini flesje mee. Ik heb het twee dagen gegeven en daarna niet meer. Ik heb verder niets aan haar gemerkt qua pijn (hoewel katten dat wel goed kunnen verbergen). Voor Bono zijn castratie kreeg ik ook zo'n flesje mee maar hem heb ik het nooit gegeven. (Bij castratie van een kater zou dat eigenlijk ook helemaal net nodig zijn)

Hou haar gewoon goed in de gaten en als je pijn vermoedt (door afwijkend gedrag) kun je altijd nog met de da overleggen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
dorothea
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2008 07:39

Re: Metacam niet geschud...

Bericht door dorothea »

Thanks! We hebben al genoeg stress met ons zieke prinsesje. Ze hebben geen idee wat ze heeft. Maar geen Metacam meer, alleen nog Cerenia door de slokdarmsonde (ze eet dus niet (meer)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Metacam niet geschud...

Bericht door Dinky »

Die ene dag zal in mijn ogen het verschil niet maken ;-) Wat Rik al aangeeft, je moet (flink) overdoseren voor schade. Aangezien je aangeeft dat jullie haar flink onderzoeken lijkt mij dat de nierwaarden gewoon goed waren voor aanvang.

Wel leert de ervaring dat dierenartsen er erg laconiek mee om lijken te gaan. Maar zo te lezen hoef jij niet bang te zijn voor blijvende schade door de metacam.

Hoop wel dat jullie haar weer aan het eten weten te krijgen. Lijkt me erg frustrerend om niet te weten wat er aan de hand is...
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
dorothea
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 aug 2008 07:39

Re: Metacam niet geschud...

Bericht door dorothea »

Dat kan je wel zeggen ja. Laatste mogelijkheid is een MRI van haar hoofdje, maar we vermoeden dat dat niet zoveel zin heeft. Wat er ook inzit, operabel zal het niet zijn. En dan moet ze weer onder narcose, allemaal weer gedoe voor haar. Ze heeft 14 dagen in de kliniek gelegen en dat was geen pretje voor haar. En toen weer terug voor de operatie...

Ze heeft een flinke kraag om haar hals, en dan weigert ze te eten. Maar we hebben besloten dat het verstandiger is om de kraag om te laten en goed voeding te geven totdat ze weer op gewicht is. Zouden we de kraag afdoen, en sonde eruit, en ze eet alsnog niet, dan zijn we verder van huis...
Plaats reactie