Thiafeline, hoe belangrijk zijn vaste tijden?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
FayMiauw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 aug 2017 11:55

Thiafeline, hoe belangrijk zijn vaste tijden?

Bericht door FayMiauw »

Ik heb gezocht maar het antwoord nog niet kunnen vinden... als er al een duidelijk antwoord bestaat. Ik vraag me af hoe belangrijk de vaste tijden zijn van het geven van Thiafeline. Als je bijvoorbeeld een uurtje eerder of later bent op een dag, is dat heel erg? En wat als je door omstandigheden een paar uur moet afwijken?

Uiteraard is het mijn doel om de toediening op de minuut nauwkeurig te doen als dat het beste is voor onze lieve Soep. Ik ben niet op zoek naar een excuus om de kantjes er vanaf te lopen ;-)
Hij moet nu 2 keer per dag 2,5mg (is nog niet gecontroleerd of dit de juiste waarde is). Maar onze levensstijl kan het soms lastig maken (beiden zelfstandig ondernemer, en soms tijdje van huis). Omdat Soep zich van lieve rustige goedzak ontpopt tot professioneel worstelaar bij het geven van een pil, kan tot nu toe alleen ikzelf hem een pil geven. En in mijn omgeving heb ik wel wat behulpzame mensen maar daarvan is er ook maar 1 die het lukt om hem een pil te geven.

Het is nog niet voorgekomen dat het 'mis' gaat met de tijd. Maar in de toekomst komt het misschien voor dat ik moeilijke afwegingen zal gaan moeten maken m.b.t. toedienen van de medicatie op een vaste tijd. En daarom zou ik graag een beetje een gevoel krijgen voor hoe strikt die tijden zijn. Kan iemand me hier iets meer over vertellen? Geeft iedereen de schildklier medicatie op strikte tijden?

Extra info voor de geïnteresseerden: Wij hebben 3 snoezen van katten. Soep is een achtergelaten zwerfkat die nu al 9 jaar bij ons is. Daarom weten we helaas niet hoe oud hij is maar de schatting is 15. Zijn schildklierwaarden waren hoger dan de hoogst meetbare waarde (ik weet niet meer wat het hoogst meetbare was, maar in ieder geval boven 100). Hij heeft door de Thaifeline heel erg last gehad van bijwerkingen braken en niet willen eten. Heeft daarvoor anti-braakmiddel gehad en die kuur is nu afgelopen en gaat al een paar dagen goed. Ik was heel bang dat we afscheid van hem moesten gaan nemen zo slecht ging het na starten van de kuur, maar nu is hij weer lekker vrolijk, eet goed en zijn vacht ziet er weer beter uit. Volgende week moet hij op controle. Ik ben nu alvast heel blij en hoop dat ik nog vele jaren mijn leven zal moeten schikken naar zijn medicijngebruik ;)

p.s. dankzij dit forum heb ik nu ook wat meer info over waarom je de Thiafeline pillen niet mag delen. Ik dacht dat het belangrijk was dat het omhulsel intact was bij het doorslikken. Maar nu ga ik wel experimenteren met het omhullen van pillen in snoepjes, want het is dus niet erg als hij er op bijt. Hopelijk maakt dat het wat makkelijker!
Cerna

Re: Thiafeline, hoe belangrijk zijn vaste tijden?

Bericht door Cerna »

Geen ervaring met Thiafeline, maar helaas genoeg met Felimazole en dat is hetzelfde alleen duurder. :eeh:

Ik gaf 's morgens een pilletje en 's avonds een pilletje en de ene keer was dat om half 11 en de andere keer om 11 uur (en dan 12 uur later) of zelfs om half 12. Ik heb nooit geweten dat het zo precies kwam met het geven, maar de pillen werkten wel ook al zat er niet precies 12 uur tussen.
Ik denk dus dat het niet zo'n ramp is wanneer je eens iets eerder of later geeft.

En hopelijk volgende week een goede uitslag (maar ik weet uit ervaring dat het soms wel even kan duren voordat de waarde goed is. Daarom geef ik de voorkeur aan Felimazole want daar heb je ook een 1,25 mg dosering van en dat kan soms juist nodig zijn).
FayMiauw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 aug 2017 11:55

Re: Thiafeline, hoe belangrijk zijn vaste tijden?

Bericht door FayMiauw »

Beste Cerna, bedankt voor het antwoord!

Ondertussen heb ik weer een andere zorg want vannacht heeft hij ineens weer een heleboel keer overgegeven :( Het is lastig want de klacht waarmee we naar de dierenarts gingen was oorspronkelijk ook dat Soep heel veel begon over te geven, waardoor het schildklier probleem aan het licht kwam. Het is dus niet helemaal duidelijk of het nu bijwerkingen zijn of dat hij nog een ander probleem heeft.

De dierenarts heeft al aangegeven dat we een echo moeten laten doen als het overgeven niet stopt. Ik ben hier een beetje terughoudend in. Omdat onze andere kat al eens een echo heeft gehad weet ik hoe dat er aan toe gaat. En Soep ondervindt al zo veel stress van een 'normaal' dierenarts bezoek. In het 5 minuten autoritje naar onze dierenarts gebeurd het regelmatig dat hij in zijn mandje plast van stress. Dus die echo wil ik eigenlijk alleen als het echt niet anders kan.

Ik wil misschien proberen te vragen om het andere medicijn waar op dit forum over wordt gesproken. Eerst eens testen of dat beter gaat. Het zou namelijk ook kunnen dat het eerdere overgeven van de schildklier klachten kwam, en dat dit bijwerkingen zijn.

Ik heb al heel veel nuttige info van dit forum gelezen en daar ben ik erg blij mee.

En ik weet dat dit niet helemaal bij mijn originele vraag hoort. Maar wilde even mijn hart luchten. Ik heb zo veel zorgen de laatste weken om Soep. Het is een heel lief en bijzonder dier. En heel sterk. Dus het is heel moeilijk om hem nu zo veel zwakker te zien.
Cerna

Re: Thiafeline, hoe belangrijk zijn vaste tijden?

Bericht door Cerna »

Schildklierpatiënten hebben vaak last van brandend maagzuur (mensen én katten) en dat zou de oorzaak kunnen zijn van het spugen.
Even overleggen met je dierenarts of een kuurtje Zitac een idee is.

Ik had een chronische spugerd, maar sinds zij Puur Gastri krijgt is het spugen zo goed als over. Zou je ook nog kunnen proberen wanneer de dierenarts geen fan is van Zitac (is niet geregistreerd voor katten, maar inmiddels wel gebleken dat 2x daags een kwart pilletje goed kan helpen).
Puur Gastri is puur natuur en ik heb bij Amber en Gizmo (regelmatig diarree ivm FIV) geen bijwekingen gemerkt.
http://www.medpets.nl/puur+gastri/
FayMiauw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 aug 2017 11:55

Re: Thiafeline, hoe belangrijk zijn vaste tijden?

Bericht door FayMiauw »

Hi Cerna, wederom bedankt! Ik heb nog wat gelezen over de Zitac en ik ga dat morgen aan de dierenarts vragen. Hij heeft nu overdag nog niet overgegeven, dus dat lijkt wel een beetje te wijzen op maagzuur. Elders lees ik meer over vooral s nachts en vroeg in de ochtend overgeven bij katten die last hebben van maagzuur.
Ik probeer hem nu de hele dag door kleine beetjes te voeren en tot nu toe gaat het gelukkig goed.

Ik ben heel benieuwd naar zijn schildklierwaarden. Hij lijkt absoluut niet sloom en heeft nog veel trek. Dus ik denk dat we nog niet te laag zitten.

Wat betreft het pillen geven... een beetje vitakraft stick gekneed om een pil werkt niet. Hij is super goed in pillen en snoep van elkaar scheiden ;-)
MAAR toen ik vanmorgen 'voor de grap' het gisteren uitgespuugde pilletje met aangekoekte vitakraft resten :esick: voor zijn neus legde en er meteen een ander snoepje achteraan gaf werkte het wel! Nu dus met handschoenen aan een pilletje nat gemaakt en er een klein beetje snoep aan geplakt... laten drogen en vanavond hopelijk weer succes zonder worstelwedstrijd :epray:
FayMiauw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 aug 2017 11:55

Re: Thiafeline, hoe belangrijk zijn vaste tijden?

Bericht door FayMiauw »

P.S. zijn T4 waarde is nu 12,3... wat volgende de dierenarts heel mooi is ook al is het net onder de 13. Jippie!
Cerna

Re: Thiafeline, hoe belangrijk zijn vaste tijden?

Bericht door Cerna »

Hmmm, ik zie liever een wat hogere waarde ivm de nieren want hoe lager T4 hoe minder doorbloeding van de nieren en de nieren van een oudere kat kunnen dat wel gebruiken.

Wat is nu het advies van de dierenarts want doorgaan met 2x2,5 mg is natuurlijk veel te veel en 1x2,5 is waarschijnlijk weer te weinig. En dat is dan het voordeel van Felimazole want dat bestaat ook in de dosering van 1,25 mg.

Wanneer het mijn kat was zou ik vragen om 1x daags 2,5 mg en 1x daags 1,25 mg. Het is een gok, maar ik ben bang dat wanneer je 2,5 mg per dag gaat geven (of beter 2x1,25 mg) de T4 weer omhoog schiet. En wat hoger (rond de 35) is mooi, maar natuurlijk niet boven de bovengrens.

In het begin is het verschrikkelijk uitdokteren en vaak controleren voordat je de kat stabiel hebt en daarom zou ik kiezen voor 3,75 mg per dag totaal.
FayMiauw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 aug 2017 11:55

Re: Thiafeline, hoe belangrijk zijn vaste tijden?

Bericht door FayMiauw »

Oh, de dierenarts vond deze waarde heel mooi. En zijn nierwaarden zijn ook meteen getest en die waren heel goed. Dus het advies is om zo door te gaan op 2x2,5mg. Is dat in jouw ogen te veel? (voor een kat die eerst ruim boven 100 zat (niet meer meetbaar)?)
We hoeven nu pas weer over 6 maanden te controleren zei ze, tenzij we gedragsveranderingen zien.

Ik dacht zelf eigenlijk dat hij nog wat hoog zat omdat zijn eetlust nog steeds heel flink is. Hij is ook heel actief en speels.

Ik ga in elk geval niet zelf experimenteren met de hoeveelheden. Wat zou jij doen? Aankijken of zijn gedrag zo blijft en pas wat doen als hij slomer wordt of minder wil eten? Of over een paar weken aan de dierenarts vragen of het wat omlaag mag?
Cerna

Re: Thiafeline, hoe belangrijk zijn vaste tijden?

Bericht door Cerna »

De schildklierwaarde is gedaald dankzij twee keer daags een pilletje van 2,5 mg. Wanneer je hiermee door zou blijven gaan, dan blijft de waarde dus dalen en dat is beslist niet de bedoeling, dacht ik.

Natuurlijk niet op eigen houtje gaan dokteren, maar ik zou morgen even overleggen of het wel verstandig is om met dezelfde dosering door te gaan?
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Thiafeline, hoe belangrijk zijn vaste tijden?

Bericht door Lieselotje »

Ik heb ook Thiafeline gegeven aan mijn kat met schildklierproblemen, gaf ook 2,5 mg 2x daags.
Daar is ze toen heel goed stabiel mee gebleven, is wel regelmatig bloed geprikt bij haar.

In het begin heeft ze veel overgegeven, daarom ben ik toen ook naar de dierenarts gegaan.

Hou het maar goed in de gaten en ik heb het advies van de dierenarts gevolgd.
Oh ja en ik hield zoveel mogelijk vaste tijden aan, maar ja lukte ook niet altijd.
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Thiafeline, hoe belangrijk zijn vaste tijden?

Bericht door snorrebaard »

Ik geef ook al enkele jaren 1x 2.5mg per dag, maar recent is haar T4 gestegen, dus moet ik 1.5x geven. Dit is moeilijk omdat je het pilletje niet mag breken.
Daarom heb ik nu een siroop meegekregen die gemakkelijk te doseren is. (zal thuis de naam opzoeken).
Er staat bij dat je niet op je handen mag morsen wegens giftig etc. Ben ik de enige die zich daar vragen bij stelt?? De poes moet het INNEMEN!
Trouwens, het pilletje Thiafeline is ingekapseld in een beschermend laagje glazuur om diezelfde reden. Dan is die siroop toch giftiger? Ik heb het gevraagd aan de dierenarts en die lachte het weg: "dat is een geregistreerd produkt hoor!" Toen ik vroeg waarom iedereen dan geen siroop neemt, omdat het toch gemakkelijker te doseren is, zei ze dat pilletjes gemakkelijker te geven waren... Ik dacht net van niet!

Iemand ervaring met deze siroop? Mieke heeft er 1x van gehad, het lijkt lekker te zijn, maar heb de indruk dat ze zich vannacht niet lekker voelde...
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Thiafeline, hoe belangrijk zijn vaste tijden?

Bericht door snorrebaard »

De naam is dus Apelka 5mg/ml. Ik moet nu 0.6ml geven.

https://www.vetcompendium.be/nl/node/5035
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Thiafeline, hoe belangrijk zijn vaste tijden?

Bericht door artemis »

Ik ben hier heel Lang niet geweest Snorrebaard maar ik kom af en toe eens piepen en let vooral op de schildkliertopics. Mijn schildklierpatient is inmiddels bijna 2 jaar overleden jammergenoeg.

Apelka lijkt iets nieuws te zijn, maar de werkzame stof is thiamazol dus krek hetzelfde als Thiafeline en Felimazole.
Het voordeel van vloeibaar lijkt me dat je inderdaad je dosering makkelijker kan instellen en aanpassen om bv aan tussendoseringen te komen zoals jij nu licht moet verhogen naar een dosis die in pilvorm niet bestaat, maar die je wel netjes kan spreiden over 2x per dag.
Het nadeel is uiteraard dat je met de blote werkzame stof omgaat, zonder omhulsel.
Ik zou gewoon mijn voorzorgen nemen en je handen wassen na gebruik. Hoe moet je het trouwens toedienen? Rechtstreeks in het bekje?
Het is voor de kat niet giftiger dan een pil want hetzelfde en het is een hormoonremmer die zij nodig heeft. Voor jezelf en je gezinsleden extra voorzichtig zijn omdat contact zelfs via de huid ook invloed op jouw schildklierfunctie kan hebben.

Ik zie dus wel het voordeel van vloeibaar maar ook het nadeel. Tja..
Maar als je kat Thiafeline goed kon verdragen zou ik Apelka wel een kans geven als je heel licht moet verhogen.

Zelf ben ik met Pappie in de laatste fase in de carbimazol-club terechtgekomen omdat hij geen thiamazol verdroeg, en dat ging heel goed maar dat is een heel ander verhaal dat er hier niet toe doet ;)
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Thiafeline, hoe belangrijk zijn vaste tijden?

Bericht door snorrebaard »

Heel erg bedankt voor je reactie, Artemis. Ik was al niet meer gaan kijken omdat het forum niet meer zo actief is, blijkbaar.

Dat stelt me toch gerust: als het is omdat de thiamazole je eigen schildklierwerking kan gaan beïnvloeden, dan is het OK. Ik dacht omdat het giftig was; dat klopte niet.
Als dat het enige 'nadeel' is ben ik ervoor gewonnen! Het lijkt nog erg lekker te zijn ook, want ze kijkt erg gretig wanneer ik het in haar bekje spuit. Ik spuit nog wat water na zodat haar mond goed gespoeld is.

In de bijsluiter staat dat je het best 2x per dag geeft op gezette tijden. Dat geeft het beste resultaat.
Mijn dierenarts zei het 1x per dag 0.6ml te geven, en dat voor schildklierwerking het niet zo'n belang heeft het op gezette tijden te geven, zoals bv bij suikerziekte. Maar ik ga het toch 2x per dag geven.

Helaas is zulke medicatie nooit goed voor leven en nieren (staat in bijsluiter), maar je hebt nu eenmaal geen keuze. Ik geef wel Semintra bij voor betere nierdoorbloeding (ze heeft ook nierfalen).

Jammer van Pappie; hij zel wel een heerlijk leventje gehad hebben als hij zo verzorgd werd; daar kunnen vele poezen alleen maar van dromen.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Thiafeline, hoe belangrijk zijn vaste tijden?

Bericht door Dinky »

Hallo Snorrebaard,

Ik denk dat het met name met het onderwerp te maken heeft dat daar weinig ervaring meer mee is op het forum waardoor er geen reactie kwam. Ik zelf heb er ook geen ervaring mee en kan je daarom niet verder helpen. Met nierfalen is bijvoorbeeld meer ervaring op het forum aanwezig.

Het is in ieder geval fijn dat Mieke het graag wil hebben :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie