Binkie's zesde (chronische medicatie) zintuig

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jul 2017 14:00

Binkie's zesde (chronische medicatie) zintuig

Bericht door Nuit »

Binkie mankeert de laatste periode nogal eens wat, binnenkort volgt bijv. een behandeling met radioactief Jodium i.v.m. z'n schildklier(en) maar hij heeft tegenwoordig ook 'kleinere klachten' waaronder (chronisch) last van obstipatie waardoor ik 'm om de dag Lactulosestroop moet toedienen. Ik had graag gewild dat het toedienen (spuitje zijwaarts in z'n bek) anders kon, via z'n drinkbakje of via z'n eten bijv. maar dat is niet haalbaar met deze moeilijke kater, dan stopt ie gewoon met eten of drinken :ehand: En omdat ie me schijnbaar uit de verte aan de slag ziet/hoort met het vullen van het spuitje (ook met dikke muren ertussen) maakt ie zich al uit de voeten voordat ik (zo 'onopvallend' mogelijk) bij 'm in de buurt zou kunnen komen. Ik moet dan werkelijk flink de achtervolging inzetten om 'm te pakken te krijgen en om dergelijke taferelen te voorkomen heb ik inmiddels al van alles geprobeerd, harde muziek opzetten tijdens de voorbereiding of de kraan helemaal opendraaien, op verschillende tijdstippen en tal van andere 'misleidingen' maar het lijkt wel of ie dwars door de muur, of door mij heen, kan kijken. Ik kan bijv. heel de dag langs 'm lopen, waarbij ik 'm zou kunnen oppakken in het eventuele geval, en dan reageert ie nergens erg sterk op, laat zich aaien en geeft kopjes weg, maar dat verandert meteen wanneer ik het voornemen heb om 'm z'n medicijnen toe te dienen...

Ik ben vast de enige niet dus wat is jullie tactiek in het geval van medicamenten etc. ?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5451
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Binkie's zesde (chronische medicatie) zintuig

Bericht door nellebel »

de vraag is of hij jou hoort of dat hij jouw spanning voelt. is het mogelijk de spuit klaar te maken en hem dan weg te leggen totdat de "rust" is weder gekeerd. heb hier ook zo'n gevoelige kat, gelukkig mankeerd die niets, maar een enkele keer (ontworming) of toen ze haar oren moest laten schoonmaken (mijt) was het echt een drama. ik merkte dat het toen ook vooral mijn spanning was die ze merkte. heb het nu nog hoor. als ze voor hun jaarlijkse prik gaan (of tijdens verkoop huis, als we voor een bezichtiging het huis uit moesten) was guusje zeer alert. volgens mij voelde zij het aan mijn spanning dat er wat ging gebeuren.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Binkie's zesde (chronische medicatie) zintuig

Bericht door ErikPhilippus »

Katten zijn zeer gevoelig, en hebben antennes voor stemmingen en energieën. Hierdoor lijkt het soms alsof ze gedachten kunnen lezen. Dat gevoegd bij hun slimheid om patronen te herkennen (geluiden, handelingen, etc), hebben ze haarfijn door wat er staat te gebeuren - als het moet dwars door een muur heen ;-).

Nu heb ik in Dalí de meest gemakkelijke patiënt die je je maar kunt wensen, maar als ik in zijn aanwezigheid een spuitje ga staan vullen, smeert hij 'm ook. Dus ik maak 's ochtends het spuitje klaar, leg het op de kast, en ga rustig wat anders doen, verleg m'n focus. En als Dalí daarna toevallig een keer in de buurt is, dan krijgt hij z'n spuitje.

Ik ben inmiddels zeer bedreven in kordaat spuitjes geven, dus het is gebeurt voordat hij er erg in heeft. En gelijk na het spuitje krijgt hij een lekkere knuffelbeurt, en een lekker snoepje. Kortom: ik doe er alles aan om de spanning van het moment af te halen. Want inderdaad: katten hebben een zesde zintuig - niet alleen voor je eigen spanning, maar zeker ook als je ontspannen bent ;-)
Gebruikersavatar
Nuit
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 jul 2017 14:00

Re: Binkie's zesde (chronische medicatie) zintuig

Bericht door Nuit »

nellebel schreef:de vraag is of hij jou hoort of dat hij jouw spanning voelt. is het mogelijk de spuit klaar te maken en hem dan weg te leggen totdat de "rust" is weder gekeerd. heb hier ook zo'n gevoelige kat, gelukkig mankeerd die niets, maar een enkele keer (ontworming) of toen ze haar oren moest laten schoonmaken (mijt) was het echt een drama. ik merkte dat het toen ook vooral mijn spanning was die ze merkte. heb het nu nog hoor. als ze voor hun jaarlijkse prik gaan (of tijdens verkoop huis, als we voor een bezichtiging het huis uit moesten) was guusje zeer alert. volgens mij voelde zij het aan mijn spanning dat er wat ging gebeuren.
Ik denk dat ik hier positief op kan antwoorden, maar het is moeilijk om jezelf van spanningen te vrijwaren op cruciale momenten, vooral als het om een ervaren rot als een huiskat gaat :pdtold:
ErikPhilippus schreef:Katten zijn zeer gevoelig, en hebben antennes voor stemmingen en energieën. Hierdoor lijkt het soms alsof ze gedachten kunnen lezen. Dat gevoegd bij hun slimheid om patronen te herkennen (geluiden, handelingen, etc), hebben ze haarfijn door wat er staat te gebeuren - als het moet dwars door een muur heen ;-).

Nu heb ik in Dalí de meest gemakkelijke patiënt die je je maar kunt wensen, maar als ik in zijn aanwezigheid een spuitje ga staan vullen, smeert hij 'm ook. Dus ik maak 's ochtends het spuitje klaar, leg het op de kast, en ga rustig wat anders doen, verleg m'n focus. En als Dalí daarna toevallig een keer in de buurt is, dan krijgt hij z'n spuitje.

Ik ben inmiddels zeer bedreven in kordaat spuitjes geven, dus het is gebeurt voordat hij er erg in heeft. En gelijk na het spuitje krijgt hij een lekkere knuffelbeurt, en een lekker snoepje. Kortom: ik doe er alles aan om de spanning van het moment af te halen. Want inderdaad: katten hebben een zesde zintuig - niet alleen voor je eigen spanning, maar zeker ook als je ontspannen bent ;-)
Ik heb de door jou beschreven 'techniek' zojuist eens toegepast, met succes! Spuitje geprepareerd en weggelegd, ochtendroutine gedaan (en waarbij zelf het spuitje nog even vergeten zelfs) en 'm na m'n bezigheden met groot gemak van z'n slaapplekje geplukt en waarna z'n spuitje toegediend :eclap:

En natuurlijk knuffel ik altijd even met 'm na het toedienen (uiteraard ook wanneer er niets toegediend hoeft te worden :lol: ) maar het is wel altijd zo dat ik even een stukje van z'n vertrouwen kwijt ben tot een paar uur na het toedienen.

Dank voor de reacties!
FayMiauw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 aug 2017 11:55

Re: Binkie's zesde (chronische medicatie) zintuig

Bericht door FayMiauw »

Gelukkig is het inmiddels gelukt :)
Ik wilde er nog aan toevoegen dat het bij mijn gevoelige kat is gelukt om de positieve associatie sterker te maken dat de negatieve. Ik heb van de action snoepjes 'purrfections'. Ik weet niet wat voor spul ze daarin stoppen, maar Soep wordt er helemaal gek van. Die pak ik voor het pil geven, en wrijf mijn vingers er al een beetje mee in. Ook als het pil geven mislukt, en er dus meerdere pogingen zijn, krijgt hij na iedere poging toch een snoepje. Als het is gelukt krijgt hij na het snoepje ook nog extra brokjes van Orijen waar hij ook helemaal gek op is.

Hoe vreselijk hij het pillen ritueel ook vindt, de beloning zorgt ervoor dat hij inmiddels spinnend met mij de badkamer in loopt terwijl ik de deur dicht doe. Als hij er nog niet is komt hij naar me toe als hij de pillen strip hoort. Pas als ik de handdoek pak om hem in te wikkelen lijkt hij te denken 'ohja shit!' en dan hebben we even wat ellende. Maar die purrfections kattensnoepjes maken daarna alles goed. Ik had eerst andere snoepjes die hij ook erg lekker vond. Maar die hoefde hij ineens niet nadat ik hem het pil geven had 'aangedaan'. Dan zat hij er maar wat beledigd bij. Het hele gebeuren was een drama en ik kon het ook niet met hem goedmaken. Maar met het juiste omkoopmiddel.....
Verder krijgt hij nooit snoepjes (behalve als opa en oma op bezoek komen :p) dus het is voor hem ook wel heel speciaal.

Misschien heb je er nog wat aan. Grappig is wel dat als ik nu iets verander in het ritueel.. bijvoorbeeld een 2de persoon erbij... hij dan weer wantrouwend is. Dus nu is juist de routine fijn ipv moeilijk.
Plaats reactie