cbd/thc-olie (cannabinoiden) voor katten

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
thunderfire26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 dec 2021 14:47

Re: cbd/thc-olie (cannabinoiden) voor katten

Bericht door thunderfire26 »

Bedankt voor je antwoord Rik.
Ik vind het lastig om daar iets op te zeggen. Ze hebben ongetwijfeld ervaring met CBD. En daarbij hebben ze als praktijk ook ervaring met homeopathie. Maar of ze de combi zelf eerder tergen zijn gekomen....
Ik zal er zelf wel weer eens een "studie" van maken om te kijken wat wijsheid is. Denk dat ik, tot ik een voldoende antwoord heb voor mezelf, de CBD/THC maar even staak.
Bowie (9) Piet 💫
Gebruikersavatar
thunderfire26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 dec 2021 14:47

Re: cbd/thc-olie (cannabinoiden) voor katten

Bericht door thunderfire26 »

Even een update ten aanzien van mijn eerdere verhaal.
In de tussentijd CBD/THC niet gestaakt, want ik had het idee dat er iemand ontwenningsverschijnselen begon te krijgen 😬. CBD wel afgebouwd naar 2%
Vandaag opnieuw zijn bloeddruk laten meten, die is perfect nu (120/80mmHg) Dus in dit geval lijkt het prima om naast elkaar te geven. Zou het wel individueel bekijken, mocht iemand met de zelfde vraag zitten. Meten is weten in dit geval.

DA gaf uit zichzelf ook nog aan er eigenlijk geen ervaring mee te hebben en dat er heel weinig onderzoek naar is gedaan bij dieren.
Bowie (9) Piet 💫
Danio
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2022 06:59

Re: cbd/thc-olie (cannabinoiden) voor katten

Bericht door Danio »

Dag lieve kattenvrienden, ik heb mij geregistreerd omdat een van onze katten ernstig ziek is..

Wij hebben een kater van 14j oud. Bij deze is verleden week woensdag kanker vastgesteld in de buik, waarschijnlijk lymfoom. Opgestart met prednisone en chemotherapie geprobeerd, op dat laatste heeft hij slecht gereageerd en zijn we mee moeten stoppen. Ik had graag nog geprobeerd met cbd evt in combinatie met thc om hem betere laatste dagen te kunnen geven. We willen hem niet onnodig lang bij ons houden of laten lijden, maar het is zo moeilijk 😞.
Sinds de stop met chemo eet hij goed, drinkt hij goed, gaat nog buiten af en toe en komt ook bij ons nog liggen. Dus we vinden hem nog te goed om op te geven, daarom willen we alles proberen..
Kan iemand ons hier advies in geven, mag via pb? Het cbd aspect zal geen probleem zijn, de thc olie heb ik mits opzoekwerk reeds vernomen dat dit moeilijk wordt.. alvast bedankt!
Gebruikersavatar
thunderfire26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 dec 2021 14:47

Re: cbd/thc-olie (cannabinoiden) voor katten

Bericht door thunderfire26 »

Danio schreef: 12 jan 2022 07:06 Kan iemand ons hier advies in geven, mag via pb? Het cbd aspect zal geen probleem zijn, de thc olie heb ik mits opzoekwerk reeds vernomen dat dit moeilijk wordt.. alvast bedankt!
Gepast advies kan ik je helaas niet geven, maar heb je een PB gedaan
Bowie (9) Piet 💫
shameken
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2023 17:47

Re: cbd/thc-olie (cannabinoiden) voor katten

Bericht door shameken »

Ik zou graag willen weten of er een nuttige CBD is voor katten staartpijn
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9303
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: cbd/thc-olie (cannabinoiden) voor katten

Bericht door castratenkoor »

CBD is niet zozeer een pijnstiller. En er is ook geen speciale CBD voor elke kwaal. Er is wel veel kwaliteitsverschil, je kunt daarom beter niet zo goedkoop mogelijk kopen.
Als je op Facebook zit, zou je je kunnen aanmelden bij de groep "CBD Olie voor dieren".
Daar kun je meer info krijgen. Dit is een lijst met middelen waar je CBD niet mee kunt combineren:

Steroïden
HMG CoA reductase remmers
Calciumkanaalblokkers
Antihistaminen
Prokinetische middelen
HIV-antivirale middelen
Immuun-modulators
Benzodiazepinen
Anti-aritmica
Antibiotica
Verdovingsmiddelen
Anti-psychotica
Anti-depressiva
Anti-epileptica
Bètablokkers
IPP’s
NSAID’s
Angiotensine II blokkers
Orale anti-diabetica
Sulfonylureumderivaten

En uit eigen ervaring weet ik dat het ook slecht combineert met schilkliermedicatie - Thiafeline en Felimazole.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: cbd/thc-olie (cannabinoiden) voor katten

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Oepsie, ook even mijn reactie gekopieerd in dit meer algemene CBD topic:

CBD is een middel dat door veel mensen wordt verheerlijkt om de meest uiteenlopende problemen op te lossen.

Het gevaar is echter dat de regulatie hiervan ver te zoeken is, en je dus enorme risico's loopt bij verschillende producten. Er is geloof ik maar 1 middel binnen Nederland wat ook daadwerkelijk echt gereguleerd is (anibidiol? 🤔).

Dan heb je nog dat er best wel wat wisselwerkingen zijn, en er tevens niet helemaal duidelijk is wat de contra-indicaties zijn. "Natuurlijk" houdt namelijk echt niet altijd "veilig" in.

Ik ben meer een voorstander van de beter gereguleerde, en minder risicovolle middelen, met daarbij ook de kanttekening dat je niet alleen aan symptoombestrijding gaat doen. De ondersteuning lijkt leuk, maar je bereikt veel en veel meer wanneer je de boel ook dieper aanpakt.

Kijk dus niet alleen naar wat je ziet, maar ook naar waar het vandaan komt, en wat je kunt doen om het op dat front te minderen. En ook "gewoon een onzekere kat" (waarbij CBD nog weleens als kalmerend middel voor ingezet wordt) kun je helpen (mochten mensen nu het idee hebben dat het soms maar gewoon zo is).
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Plaats reactie