carbimazol oorzalf

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
jet80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:12

carbimazol oorzalf

Bericht door jet80 »

Hoi

Even vraagje voor de poes van mijn zus.
Zijn er sinds 3 weken achter dat ze een overactieve schildklier het.
T4 3 weken geleden 152. Na 3 weken Felimazole 2 x 2.5 mg per dag t4 62.
Omdat de poes moeilijk te pillen is gaat ze over naar de oorzalf.
Maar op de bijsluiter staat de 1e 5 dagen 1x dgs 0.05 ml en daarna 2x dgs 0.05 ml.
0,05 ml staat gelijk aan 1 tablet carbimazol 5 mg.
Nou is onze vraag is dat dan niet teveel qua dosering?
Of is de oorzalf qua dosering anders dan de Felimazole?

Groetjes
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: carbimazol oorzalf

Bericht door Ennakee »

Hallo,

Zelf heb ik geen ervaring met schildklierproblematiek. En volgens mij geeft niemand op dit forum, oorzalf aan zijn kat met schildklierproblemen, omdat dit slecht te doseren is.

Ik ken alleen de verhalen met tabletjes.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: carbimazol oorzalf

Bericht door Dinky »

oorzalf is in ieder geval lastiger te doseren en heeft als nadeel dat het nog wel eens voor irritatie op de oren wil zorgen (van wat ik heb gelezen op het www).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
jet80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:12

Re: carbimazol oorzalf

Bericht door jet80 »

Ja mijn zus had liever ook bij de tabletten gebleven. Maar de poes is erg moeilijk te pillen. Eerst ging prima in een stukje worst en easypil. Maar dat had ze snel Door haha.
Mijn kat heeft ook een overactieve schildklier en zij slikt de medicatie gelukkig zonder problemen.
In elk geval bedankt voor jullie reacties!
Cerna

Re: carbimazol oorzalf

Bericht door Cerna »

En wanneer je zus Carbimazolpillen probeert? Die zijn smakeloos en mag je fijnmaken dus dat kan gewoon door een beetje eten (moet de kat wel natvoer eten).

Ik weet dat Adriana een hele voorraad heeft moeten kopen dus misschien kan je zus wel wat overnemen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: carbimazol oorzalf

Bericht door Adriana »

jet80 schreef:0,05 ml staat gelijk aan 1 tablet carbimazol 5 mg.
Nou is onze vraag is dat dan niet teveel qua dosering?
Of is de oorzalf qua dosering anders dan de Felimazole?
carbimazol werkt anders dan felimazole om te beginnen en de klachten over oorzalf zijn talrijk: lastig te doseren en kan of gaat in de loop van de tijd giga huidklachten geven.
is uitvinding van uni van Urecht en raar want er zijn carbimazol tabletjes, die veel makkelijker zijn te doseren en toe te passen.

doorgaans wordt te hoog gedoseerd en in mijn ervaring is er geen man over boord als je met veel lagere dosering, ook bij veel te hoge t4 begint. ieder dier reageert anders.
bovendien, het systeem moet langzaam wennen aan het remstofje en als je met hoge dosering begint loop je gelijk veel meer kans op nare bijwerkingen, zoals eetstaking.

er is van vitakraft iets dat yums heet in twee smaakjes en vrijwel de meeste katzels zijn er dol op. supers en dierenwinkels hebben het en lees anders even op het forum, zoekfunctie zit rechtsboven.
dat geldt ook voor behandeling en dosering medicatie bij schildklier, we hebben daar veel berichten over. en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: carbimazol oorzalf

Bericht door artemis »

jet80 schreef: Maar op de bijsluiter staat de 1e 5 dagen 1x dgs 0.05 ml en daarna 2x dgs 0.05 ml.
0,05 ml staat gelijk aan 1 tablet carbimazol 5 mg.
Nou is onze vraag is dat dan niet teveel qua dosering?
Of is de oorzalf qua dosering anders dan de Felimazole?
Geen ervaring met de oorzalf wel met Carbimazol pillen.
Carbimazol wordt door enzymes omgezet in methimazole (Felimazole), 5mg carbimazol wordt 3mg methimazole. De dosering ligt dus anders.
Sowieso moet je na bepaalde tijd het T4 opnieuw checken om na te gaan of de kat goed ingesteld is. De dosering kan dan aangepast moeten worden naar meer of minder.

Hier gaat het pillen al geruime tijd prima in een klein balletje zuiver rundergehakt of een propje smeerkaas type La Vache qui Rit of Kiri (die kleven goed rondom het pilletje). Kat komt al bedelend naar me toegelopen als ik zijn pilletje aan het klaarmaken ben.
Plaats reactie