thiafeline 2.5 mg halveren

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
jet80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:12

thiafeline 2.5 mg halveren

Bericht door jet80 »

Puck is een maand geleden geprikt voor de schildklier. T4 was 127.
Gestart met thiafeline 2.5 mg 2x dgs 1 tablet. Na 3 weken t4 van 9! Mijn dierenarts adviseerde de tabletten te halveren. Dus 2x dgs een halve tablet.
Ik zei dat volgens de bijsluiter de tablet niet gehalveerd mag worden. De da zei dat het geen kwaad kan.
Toch zit het mij niet lekker. Mijn gevoel zegt gewoon 1x per dag 1 tablet. Maar voor de afgifte is het beter 2x dgs te doen.
Wat zijn jullie ervaringen?
Puck heeft als enige bijwerking Veel jeuk.

Groetjes
jet80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:12

Re: thiafeline 2.5 mg halveren

Bericht door jet80 »

Nu heeft ze net flink overgegeven. Zat flink veel haar tussen.
Cerna

Re: thiafeline 2.5 mg halveren

Bericht door Cerna »

Inderdaad niet breken en ik zou overgaan op 1 dag 1 tablet, 1 dag 2 tabletten van 2,5 mg. Ik ben namelijk bang dat wanneer je helemaal overgaat op 1 tablet per dag de waarde weer flink omhoog zal gaan.

Tis wel apart dat de waarde na drie weken met zo'n geringe dosis zo snel zakt.

Is jeuk een bijwerking van Thiafeline?
Mijn Cerná heeft Felimazole en heeft ook momenten dat ze heel veel krabt (geen vlooien).
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: thiafeline 2.5 mg halveren

Bericht door artemis »

Cerna, Thiafeline en Felimazole is krek hetzelfde maar van een ander merk, bevat allebei methimazole (= thiamazole) als werkzame stof.

Mij is door de endocrinoloog in univ Gent uitgelegd dat je bv Felimazole niet mag delen omdat de pillen zo gemaakt worden dat alle werkzame stof in een hoekje van de pil kan zitten. Als je een dergelijke pil deelt dan kan er alles of niets in zitten, of 'iets' er tussenin.
Bij Thiafeline staat het ook op de bijsluiter en er is geen breuklijn voor zover ik op foto's kan zien, dus volgens mij idem dito.
jet80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:12

Re: thiafeline 2.5 mg halveren

Bericht door jet80 »

Artemis bedankt voor je antwoord.
Dat dus. Dat halveren zit mij niet lekker. Staat niet voor niks in de bijsluiter.
Wat raden jullie mij aan. Vanavond weer een halve of een hele?
Maandag al zo weer telefonisch contact met dierenarts.
jet80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:12

Re: thiafeline 2.5 mg halveren

Bericht door jet80 »

Ze gebruikt ook zitac tegen het overgeven en het maagzuur.
jet80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:12

Re: thiafeline 2.5 mg halveren

Bericht door jet80 »

artemis schreef:Cerna, Thiafeline en Felimazole is krek hetzelfde maar van een ander merk, bevat allebei methimazole (= thiamazole) als werkzame stof.

Mij is door de endocrinoloog in univ Gent uitgelegd dat je bv Felimazole niet mag delen omdat de pillen zo gemaakt worden dat alle werkzame stof in een hoekje van de pil kan zitten. Als je een dergelijke pil deelt dan kan er alles of niets in zitten, of 'iets' er tussenin.
Bij Thiafeline staat het ook op de bijsluiter en er is geen breuklijn voor zover ik op foto's kan zien, dus volgens mij idem dito.

inderdaad geen breuklijn
En staat in de bijsluiter niet breken
jet80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:12

Re: thiafeline 2.5 mg halveren

Bericht door jet80 »

Cerna schreef:Inderdaad niet breken en ik zou overgaan op 1 dag 1 tablet, 1 dag 2 tabletten van 2,5 mg. Ik ben namelijk bang dat wanneer je helemaal overgaat op 1 tablet per dag de waarde weer flink omhoog zal gaan.

Tis wel apart dat de waarde na drie weken met zo'n geringe dosis zo snel zakt.

Is jeuk een bijwerking van Thiafeline?
Mijn Cerná heeft Felimazole en heeft ook momenten dat ze heel veel krabt (geen vlooien).
dat zit mij dus ook niet lekker die snelle daling.
gisteravond gestart met 1 halve en vanochtend 1 halve.
donderdag 1 tablet gehad omdat wij allebei moesten werken.
Donderdag en vrijdag weer lekker in haar vel. Niet overgeven.
vandaag weer sloom en weer overgegeven.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: thiafeline 2.5 mg halveren

Bericht door Adriana »

er zijn een aantal 'schildklier'-topics met teksten over diverse hoeveelheden/doses felimazole - thiafeline - carbimazol.
heb er net weer eens in zitten lezen en heel vaak blijkt dat (veel) te hoog wordt gedoseerd bij aanvang van de behandeling. zeker bij forse overschrijding.
handig is misschien zelf ook even te zoeken op die woorden, zoekfunctie zit rechtsboven.
de enige tablet die je mag halveren is carbimazol. dat is bovendien een iets ander stofje en in 'mijn kat is geprikt op schildklier' vind je daarover nadere info.
10 is bij vetmed de ondergrens in de referentiewaardes en ik denk dat als je de dosis halveert dat je dan missch wel in de buurt komt van de gewenste waarde. wel fijn dat na 3 weken is gecheckt trouwens!

ik dacht dat ik ergens had gelezen dat thiafeline time-released was maar kan dat niet meer vinden.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: thiafeline 2.5 mg halveren

Bericht door Dinky »

Van felimazole heb je tabletten van 1,25.
Weet niet hoe makkelijk je daarop over zou kunnen stappen aangezien werkzame stof hetzelfde is?
Dan kan je toch 2 keer per dag halve dosis geven zonder pillen te moeten breken?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: thiafeline 2.5 mg halveren

Bericht door Cerna »

Dinky schreef:Van felimazole heb je tabletten van 1,25.
Mirjam, bedankt dat je me wakker maakt :smile:
Ik dacht dat 2,5 mg de laagste dosering was terwijl ik voor Cerná ook 1,25 mg heb :oops:

Jet: dat is inderdaad de beste oplossing en dan misschien het beste 1 dag 2x1,25 mg geven en de volgende dag 1 pil van 2,5 mg en een pil van 1,25 mg.
Ik ben hier zo voorzichtig mee omdat ik het met een kat heb meegemaakt die ik ook niet stabiel kreeg, maar hij kreeg een hele hoge dosering. Bij 2x daags 5 mg schoot de waarde naar beneden en toen ik op advies van de dierenarts ging halveren en nog maar 2x 2,5 mg gaf, schoot de waarde weer omhoog. Pas toen ik hem op 2 dagen 5 mg en 1 dag 7,5 mg zette, bleef hij stabiel.

Helaas is het soms een beetje uitproberen voordat je de waarde stabiel hebt.
jet80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:12

Re: thiafeline 2.5 mg halveren

Bericht door jet80 »

inderdaad Annet.
Maar thiafeline heeft geen 1.25 mg jammer genoeg.
Ik weet niet of ik durf over te stappen op Felimazole nu.
Ik bel morgen sowieso ff met de DA.
Ik denk dat ik de goede middenweg moet vinden.
Want 2x thiafeline 2.5 is teveel.
Ook omdat haar t4 in Nog geen 3 weken tijd rap naar beneden ging.

Groetjes
Cerna

Re: thiafeline 2.5 mg halveren

Bericht door Cerna »

Thiafeline is de goedkopere versie van Felimazole is mij verteld en heeft dezelfde werking.
Ik had al goede ervaringen met Felimazole toen Thiafeline op de markt kwam en ik durfde toen niet over te stappen omdat het goedkoper is en dan heb ik altijd het idee dat er iets mee is. Onzin waarschijnlijk, maar toch ben ik bij Felimazole gebleven.
Dus andersom (van niet zo goed naar beter vanuit mijn vooroordeel gezien dan :lol: ) zou ik wel aandurven.

Wanneer ik kijk naar de bijsluiters van Felimazole en Thiafeline dan is die exact hetzelfde.
Waarin zit em dan het prijsverschil?
jet80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:12

Re: thiafeline 2.5 mg halveren

Bericht door jet80 »

Ja klopt annet. De bijsluiter is exact hetzelfde.
Ik zal het mijn dierenarts eens vragen wat het verschil is.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: thiafeline 2.5 mg halveren

Bericht door artemis »

Het enige verschil tussen Felimazole en Thiafeline zijn de E-nummers, de kleurstoffen die erin zitten. That's it.
Dat het goedkoper is maakt het niet slechter, net zoals generieken bij humane geneesmiddelen. Veterinaire medicatie is vaak schandalig (en overbodig) duur omdat er weinig of totaal geen andere marktspelers zijn (lees: concurrentie) om een identiek product te laten registreren.

BTW Thiafeline is iets goedkoper, maar nu ook weer niet véél goedkoper dan Felimazole.
Plaats reactie