Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Sther
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2015 06:29

Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Sther »

Onze kat Sita is nu bijna 15 jaar oud en bijna twee weken geleden is er bij de dierenarts geconstateerd dat zij een te snel werkende schildklier heeft. Ze heeft Thiafeline, 5mg gekregen en omdat ze zo'n lastige pillen slikker is hebben we deze pilletjes tot nu toe prima naar binnen gekregen door ze te verstoppen in haar favoriete snoepjes. Tot zover geen problemen en geen stress, ze is namelijk nogal een gevoelig type ;-)

Tot twee dagen geleden ging alles goed maar nu is ze dus begonnen met braken kort nadat ze haar pilletje heeft gekregen, dat gaat in een paar uur in kleine beetjes tot er alleen nog maar water uit komt. We vinden het zo zielig om haar zo te moeten zien dat we op het punt staan om te stoppen met die dingen. Vanmorgen kwam ze wel rustig en alert naar me toe en heeft ze net lekker zitten eten, op het moment dat ik dit tik gaat ze weer op haar favoriete plekje bij het raam liggen. Ben alleen bang dat als we dat tablet vanavond weer geven het opnieuw mis gaat.

Omdat we allebei werken hebben we er bewust voor gekozen om de medicijnen pas in de avond te geven zodat we het een beetje in de gaten kunnen houden.

Heel graag advies......ze is dan wel een omaatje maar we willen haar graag zo lang mogelijk gelukkig houden.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
we hebben een paar uitgebreide schildkliertopics, misschien kun je daar wat doorheen lezen voor aanvullende info. zoekfunctie zit rechtsboven.
wat was haar t-4 waarde?
het is onze ervaring dat schildkliertabletten het beste in twee maal over het etmaal verspreid ingegeven kunnen worden en 5 mg ineens kan voor het systeem te veel zijn, beter is dan langzaam opbouwen.
er zijn diverse schildkliermedicijnen en sommige werken wat anders. er is ook oorzalf maar dat is lastig doseren en kan behoorlijke huiduitslag geven.

info van de dierenartsen van de Utrechtse kliniek Wilhelminapark:
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... klier.html

overleg even met je dierenarts wat wijsheid is.
er zijn andere behandelingen zoals de kostbare maar vaak afdoende radio actief jodium behandeling en een operatie waarbij de doorgaans goedaardige tumor uit de schildklierlob wordt verwijderd. laat dat wel door een ervaren da/chirurg doen!
operatie, ook op deze leeftijd gaat met gasnarcose vaak goed, het is geen zware ingreep..

p.s. als het mijn omaatje zou zijn dan zou ik afhankelijk van de hoogte van de schildklierwaarde (t-4) een tabletje vergruizen (in een plastic zakje en handen wassen) en dan de komende dagen proberen op te bouwen met een veel lagere dosis in bv stukje easypill of vitakraft kauwstaafje twee maal daags.
volgende week even overleggen met je dierenarts en bijsluiter lezen thafeline lezen.

en voor zoeken op het forum zit de zoekfunctie rechtsboven. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Sther
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2015 06:29

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Sther »

Goedemorgen Adriana,

Allereerst hartelijk dank voor je snelle en nuttige reactie.
Ik had al een beetje op forum rond zitten kijken en ook op andere sites heb ik gezocht naar de bijwerkingen van Thiafeline maar de hoeveelheid informatie duizelde me een beetje dus besloot ik mijn zorgen maar rechtstreeks op dit forum te zetten.

Bij de tabletten die we van de DA hebben gekregen zat geen bijsluiter dus deze heb ik zelf op internet opgezocht. Daarin staat dat er als klinische bijwerking sprake kan zijn van braken, maar het braken was zo hevig dat we echt op het punt stonden om er direct mee te stoppen, maar ja....dat is ook geen optie want dan schiet die schildklier weer omhoog qua waarde.

Daar op terugkomend, wat de t4 waarde is dat is ons ook niet verteld, we wisten eerlijkheidshalve niet eens dat dit zo werd genoemd. Na de bloedtest is ons alleen verteld dat haar schildklier te snel werkt. We komen, gelukkig, weinig tot nooit bij een DA.

Net op jouw advies een tabletje gehalveerd, dit ging prima met een hakmes. Dit halve tabletje in een snoepje gedaan (yummies van Vitakraft zijn erg zacht en dat werkt super). Ze ligt nu lekker te slapen dus hopelijk werkt dit beter.

Over een week of 2 moeten we terug voor een bloedtest zodat opnieuw de waarde gemeten kan worden en op basis hiervan gaan we kijken of de dosering goed is. Voorlopig gaan we nog niet denken aan een operatie, als dit zou helpen en 2 keer per dag een half tabletje voldoende is om haar nog een tijdje bij ons te houden zou dat heel fijn zijn.

Snap eerlijk gezegd niet zo goed dat de DA ons niet heeft verteld over dit soort bijwerkingen of over het advies om die 5mg te verdelen. Maar goed, gelukkig is er nog zoiets als een katten forum.

Nogmaals bedankt, ik hou je op de hoogte...Fijne kerstdagen!!

Groetjes van Esther, Martin, Sita en Caya (we hebben twee poezen beesten)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Rik »

Ik neem aan dat je betaald hebt voor het bloedonderzoek. Dan heb je ook gewoon recht op de uitslag op papier (of e-mail). Vraag dat altijd even (vindt de da helemaal niet raar en waarschijnlijk kun je het zelfs gewoon aan de assistent vragen). Het is dan altijd makkelijk om even terug te kijken wat alle waardes waren want er is meer dan alleen T4 gemeten. Vraag ook altijd de factuur op papier. Dat is altijd handig voor je archief en je kunt dan altijd terugkijken wanneer wat gedaan is.

Het is trouwens toch ook wat hé, voor mensen medicijnen zijn ze verplicht weet ik niet allemaal wat mee te geven aan uitleg en te vragen of alles duidelijk is en bij huisdieren moet je zelf de bijsluiter opzoeken :(
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sther
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2015 06:29

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Sther »

Hallo Rik,

Ja we hebben ruim 100 euro betaald voor de bloedtest bij de dierenarts maar, heel stom, niet naar de uitslag op papier gevraagd, we waren eigenlijk al blij toen we hoorden dat er niets heel ernstigs aan de hand was en we gewoon met medicijnen aan de slag konden. De volgende keer dat we er zijn zal ik meteen naar de uitslag op papier vragen want ze zouden, op basis van de bloedtest inderdaad meerdere dingen testen.

Wat je zegt over het verschil tussen uitleg voor medicatie mensen en dieren is inderdaad een erg groot contrast. Toen ik vorige week voor mezelf Citrosan ging halen tegen de verkoudheid kreeg ik bij de apotheek meteen de vraag voor wie het was en dat het niet in combinatie met bepaalde andere medicijnen gebruikt mocht worden en nu krijg je pillen in een doosje mee en moet je zelf maar ondervinden hoe en wat.

De halve thiafeline werkt, tot nu toe, goed, ze heeft hem om 11.15 uur gehad en is nu nog steeds rustig
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Adriana »

bloed is hoogstwaarschijnlijk naar Duitsland gestuurd voor geriatrisch profiel idexx/vetmed of hoe het nu mag heten.. die sturen een prachtig overzicht met referentiewaardes en hun eventuele opmerkingen.
vraag maandag of ze je dat in zijn geheel even willen doormailen, want ik ben ook wel benieuwd naar schildklier- en nierwaardes. sommige da's doen daar lastig over maar dan gewoon even volhouden..

fijn dat er niet meer wordt overgegeven en dat ze rustig is. ideaal is ongeveer 12 uur er tussen.
is ze de laatste tijd afgevallen? de beste en gemakkelijkste manier om te zien of het aanslaat is haar regelmatig op vaste tijdstippen te wegen, te beginnen bij vandaag.
als het allemaal goed gaat moet ze langzaam gaan aankomen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Sther
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2015 06:29

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Sther »

Goedemorgen, ik heb de dierenarts net even een email gestuurd met het hele verhaal en aangegeven dat we graag een overzicht willen hebben van de uitslag van het bloedonderzoek. Sita heeft gisterenavond na het innemen van de tweede helft wel wat overgegeven maar 70% minder dan wat er een dag terug lag. Ze heeft vanmorgen goed gegeten, zal haar vanavond voor het slapen gaan wegen, goed idee om dat op gezette tijden de doen. Ze slaapt wel veel meer dan wat ze voor de Thiafeline deed en komt wat suffig/stoned over, is dat normaal?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Adriana »

5 mg per etmaal vind ik (ik dus..) nog vrij veel en het is niet mijn ervaring dat je schildklier sneller naar beneden krijgt als je een hogere dosis geeft. schildklier instellen zijn doorgaans langdurige processen, het luistert vaak heel nauw.
Enzo heeft riant en zelfs een paar keer boven 100 gezeten en ik ben qua dosis nooit verder gegaan dan 2,5 mg totaal in twee giften per etmaal. (in aanloop naar zijn behandelingen - operatie en 2x ra jodium maar hij was jong en een zeer ernstig geval..)
het was simpel, als ik ophoogde at hij niet meer en dat is een bekende en beruchte bijwerking..
je zou kunnen kijken of je nog iets kunt verlagen zodat ze niet meer overgeeft en wat minder suffig wordt.. gelukkig eet ze goed!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Sther
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2015 06:29

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Sther »

Dus ik kan, als ik het goed begrijp beter in totaal 2,5mg per etmaal geven in plaats van die 5mg in 2 keer? Waarom zou de DA meteen zo'n hoge dosering hebben voorgeschreven, doen ze dit standaard of is er uit de bloedtest een waarde gekomen waardoor ze denken dat dit nodig is?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Adriana »

mijn ervaring thuis en op het forum is dat instellen lastig is en dat het langzaam gaat.
dat het systeem er aan moet wennen en dat je beter wat kunt onderdoseren en dan eventueel later, afhankelijk van de t-4 waarde ophogen in plaats van andersom.
starten met een hoge dosering geeft forse kans op vervelende bijwerkingen waaronder eetstaking en dat is lastig weer recht te breien.
wegen is voor thuis een handig hulpmiddel, komt katzel aan dan slaat het medicijn waarschijnlijk ook aan. en dan is het een kwestie van tijd om de waarde weer op de rails te krijgen en denk dan in maanden en niet in weken.
dierenartsen beginnen vaak met 5 mg en vraag mij niet waarom. bijsluiters zijn schaars goed en niet alleen bij jou. gelukkig hebben we internet. en onze ervaring is dat personeeltjes heel vaak zelf moeten fine-tunen want wat bij het ene dier werkt hoeft in een ander geval niet te werken, eea altijd wel in overleg met je da in de hoop dat hij/zij er voor open staat.
veel seniortijgers hebben een verhoogde t-4 en dat is voor sommige organen beetje slopend.
lees je goed in, bv met het artikel van de Wilhelminapark-da's, dat geeft ook betere communicatie met je da.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Cerna »

Ik neem aan dat Thiafeline hetzelfde is als Felimazole? En deze tabletten mag je niet halveren! Er zijn niet voor niks allerlei doseringen in de handel.

Mijn kat Cerná (16,5) krijgt nu bijna twee jaar Felimazole en bij haar moest ik ook 5 mg geven terwijl de T4 72 was. Gelukkig (of helaas) heb ik vaker schildklierkatten gehad en 5 mg gingen we dus niet doen bij zo'n lichte verhoging.
Ik ben op 2,5 mg gaan zitten, maar bij haar ook eetstaking. Toen ben ik 2x1,25 mg gaan geven en daarnaast een kwart Zitac per dag want schildklierpatiënten hebben vaak last van brandend maagzuur. En sinds die tijd gaat het prima.

Cerná zit nu op T4 46 en dat is keurig want daardoor blijven de ook al ouder wordende nieren goed doorbloedt en ze is al anderhalf jaar stabiel.

Ik zou dus maandag eerst om de T4-waarde vragen en vanavond en morgen maar even geen pilletje geven. Dat is geen ramp voor zo'n korte tijd.
En afhankelijk van die waarde de dosering bepalen.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door artemis »

Volgens de bijsluiter mag Thiafeline inderdaad niet gedeeld worden, net zoals Felimazole.
Niet deelbaar wil zeggen dat de pillen zo gemaakt worden dat de werkzame stof niet egaal verspreid is over het hele tablet en dat alle werkzame stof net zo goed in een hoekje van de pil kan zitten. Als je zo een pil toch deelt (en ik heb het tegen beter weten in een paar jaar terug met Felimazole ook gedaan) dan weet je eigenlijk niet wat je de kat precies geeft qua dosering. Dat kan alles of niets zijn, of iets daar tussenin, maar in elk geval zelden 50/50 van de dosering.

Annet, hoe heb je ondervonden dat Cerna last had van brandend maagzuur? Dit is nieuwe info voor mij en schildklierkater Pappie.
Ik moet al zo lang mijn topic over hem hier updaten want Pappie is al enige tijd hervallen en staat nu op Carbimazol tabletten. Hij was meteen goed ingesteld en het gaat op zich prima met hem (en totáál geen bijwerkingen of eetstakingen deze keer, wat heel anders was met Felimazole) maar hij geeft met periodes wel regelmatig over, gewoonlijk dan midden in de nacht wanneer hij al uren ligt te slapen en dan is dat voornamelijk gal met geen of heel weinig voedselinhoud erbij.
Brandend maagzuur is toch reflux, dacht ik

Sorry voor de randvraag Sther ;)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Adriana »

in alle bijsluiters van schildkliermedicijnen staat dat je de tabletten niet mag breken of vergruizen. onmiddellijk daarachter staat dat je goed je handen moet wassen. dat geldt voor na het toedienen en na het schoonmaken van de kattenbak want het werkzame stofje wordt voor een groot deel via urine uitgescheiden.
dat de tabletten niet homogeen zouden zijn kom ik niet tegen en ik zou verwacht hebben dat dan iets over verminderde werkzaamheid als argument voor niet breken of vergruizen zou zijn opgenomen.

in de carbimazoltabletjes die ik hier heb zit een breukgleuf en felimazole is zo hard dat je die alleen maar kunt verbrijzelen. thiafeline blijkt makkelijk te delen te zijn.
bij carbimazol heb ik nooit iets gemerkt van verminderde werking als het wordt gehalveerd of in kwarten wordt gedeeld.

maandag overlegt ts zoals in één van de berichten is gemeld met da over lagere dosis en uitslag bloedonderzoek.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Cerna »

Artemis: dat vertelde mijn dierenarts (en ik ben zelf schildklierpatient en kreeg dezelfde maagklachten op het moment dat mijn schildklier begon te spoken). Cerná neemt Zitac zonder problemen, maar Amber kreeg hele nare bijwerkingen (zie: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 58&t=30524 ). Wanneer er dus geen eetstakingen zijn, ga er dan maar van uit dat het met het maagzuur ook wel goed zit.

Carbimazol mag je delen en verbrijzelen. Ik heb dat jaren gedaan op advies van de dierenarts. Toen was dat ook het enige schildkliermedicijn, maar Felimazole/Thiafeline is filmomhuld en dan mag het niet. Mijn dierenarts gaf ook als reden op dat de werkzame stof niet gelijk verdeeld is in de tablet.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door artemis »

Hey Adriana,
in alle bijsluiters van schildkliermedicijnen staat dat je de tabletten niet mag breken of vergruizen. onmiddellijk daarachter staat dat je goed je handen moet wassen.
Het eerste staat niet in de bijsluiters van Carbimazol waarin trouwens gewoonlijk een breeksleuf zit, dat maakt dat je ze altijd mag breken. Dat je nadien je handen moet wassen staat er wel. Het is net zo goed anti-hormoon als de andere gekende veterinaire middelen.

Zoals je zelf zegt is er een verschil tussen de Carbimazol tabletjes en de Felimazole/Thiafeline, bij de eerste is er namelijk altijd dat sleufje om ze te kunnen delen (heb nu al 3 verschillende merken in huis gehad), bij die laatste is dat er niet.
Of medicate nu humaan of veterinair is maakt niet uit, deelbare tabletten worden met een sleufje/breuklijn gemaakt en als de tabletten niet deelbaar zijn staat het wel heel duidelijk op de bijsluiter vermeld (hoewel ik destijds met mijn speciale pillensnijder de heel harde Felimazole pillen toch mooi in 2 kon snijden, het was geen goed idee achteraf beschouwd)
Schildkliermedicatie bij hyperthyreoïdie is altijd anti-hormoon wat je ook geeft en daarmee moet je als mens dus ook opletten.

Maar die technische informatie en of de pillen nu al dan niet deelbaar zijn heb ik in dit geval concreet gekregen van (veterinair) professor endocrinologie Daminet, universiteit Gent, daar ter plaatse op consult met Pappie. De uitleg lijkt me dan ook heel aannemelijk.

Carbimazol kan je dus gerust delen/splitsen inderdaad Adriana maar Felimazole/Thiafeline (methimazole) niet, die pillen worden jammergenoeg anders gemaakt.

Annet, ik denk niet dat het filmomhulsel er hier veel mee te maken heeft, wel hoe de werkzame stof in het tablet verspreid is zoals ik hierboven al uitlegde.

Er bestaat trouwens ook nog Vidalta (feline medicatie), slow release carbimazol maar weerom niet verkrijgbaar in Nederland en België!
Plaats reactie