Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Adriana »

dank je wel voor de info, (dat weten we dan ook weer!) Artemis ;-) en fijn dat Pappie goed is ingesteld en dat het goed met hem gaat. hele zorg mimder..
moet binnenkort met Enzo ook maar weer eens schildklierwaarde laten checken, gaat denk ik goed met hem maar ik krijg hem niet zwaarder.

voor Sther: hoe gaat het intussen? nog steeds goeie eetlust?
heb nog eens even door de schildkliertopics gelezen en de meest toegepaste dosis is 1,25, een of tweemaal per etmaal. in de bijsluiter kwam ik die 5 mg dosis als aanbeveling wel tegen en dat is waar je da zich op baseert, denk ik.
en carbimazol is het oude mensenmiddel dat ook bij katten werd toegepast voordat een specifiek medicijn op de markt werd gebracht (felimazole).
carbimazol werkt iets anders maar is langzamerhand lastig te krijgen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Sther
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2015 06:29

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Sther »

Vanmorgen hebben we een groot deel van het
huis weer schoon moeten maken omdat ze
weer ontzettend heeft overgegeven. Wordt
er behoorlijk moedeloos van. Hoop echt dat
dit hele braak gebeuren tijdelijk is want dit
schiet voor haar zo ook niet op. Ze had gelukkig
wel trek dus dat scheelt.

Ga zo op het
werk wel even bellen naar de DA voor advies en ondanks
dat er al een mail is gestuurd vraag ik ook
meteen de resultaten van de bloedtest op.

Bedankt tot zover voor het advies.
Sther
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2015 06:29

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Sther »

Vanmorgen heb ik per email de uitslag ontvangen van de bloedtest en ben op zoek gegaan naar
de T4 waarde. Halverwege het rapport staat het volgende:

T4 (basal value) 5.7 ug/dl + 0.9-2.9

En daaronder staat de volgende tekst:

Interpretation of the T4 value:
T4 is the parameter of choice for the diagnosis of hyperthyroidism in cats.
Values in the upper normal range can be found in the onset of the disease or with concurrent
other diseases. In these case a second sample 4-6 weeks later should be investigated.

De assistente van de dierenarts gaf aan dat braken inderdaad een bijverschijnsel kan zijn met deze medicatie en dat het raadzaam is om deze klachten te bespreken met de dierenarts zodat er eventueel een ander medicijn kan worden voorgeschreven.

Ik ga vanmiddag dus maar even bellen met de DA vestiging vlak bij ons huis en wellicht kunnen we vanaf morgen met iets anders beginnen.

Ze at vanmorgen wel weer lekker en goed maar ja, als ze dat er later op de dag allemaal weer uit gooit dan schiet het ook niet op.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Adriana »

vooruitlopend op andere medicatie..
een ander middel kan het oude carbimazol zijn. dat werkt anders, zet het lichaam zelf aan tot het produceren van het remmende stofje, dus dat is dan meer lichaamseigen.

op het forum zijn een paar schildklier-carbimazol katten, bijv pappie van artemis, enzo van mij en recent nog eentje (bowie van kattengek), die onacceptabele bijwerkingen hadden van felimazole en thiafeline.

je zou alvast bij je apotheek kunnen navragen of zij carbimazol kunnen leveren of anders weet je da missch hoe en bij wie. hij/zij moet daar wel een recept voor uitschrijven.

en anders ra jodiumbehandeling in Lienden of Gent of operatie als duidelijk vergrote schildklier voelbaar is.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Sther
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2015 06:29

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Sther »

Ik zal vanmiddag aan de dierenarts vragen of er carbimazol kan worden voorgeschreven en zo ja of zij dit voor kunnen schrijven. Die jodium behandeling of operatie is voor ons echt een laatste optie en als het even kan liever niet. Dank je wel voor je advies/tip. Kan iemand me trouwens iets over die T4 waarde vertellen want dat zegt me niet zoveel, is het erg hoog?
Cerna

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Cerna »

Sther schreef:Ik zal vanmiddag aan de dierenarts vragen of er carbimazol kan worden voorgeschreven en zo ja of zij dit voor kunnen schrijven. Die jodium behandeling of operatie is voor ons echt een laatste optie en als het even kan liever niet. Dank je wel voor je advies/tip. Kan iemand me trouwens iets over die T4 waarde vertellen want dat zegt me niet zoveel, is het erg hoog?
Nee, want het zegt mij ook niets.

Woon je soms in België? Bij uitslagen van nierwaardes hanteren ze daar ook vaak andere waardes dan in Nederland. De T4 hoort tussen 10 en 60 te zijn dus daar zou ik ook naar informeren.
Kunnen ze per mail niet gewoon een uitdraai sturen met het volledige profiel?

Jammer dat je niet gestopt bent met het medicijn waardoor ze nog steeds spuugt. Felimazole in een lage dosering heeft bij mij nog nooit problemen gegeven.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Rik »

Van de T4-waardes zelf weet ik niet zoveel. Ik moest wel even kijken want de 0.9-2.9 kwam mij niet zo bekend voor. Ik dacht dat de referentie voor de kat tussen de 19 en 62 nmol/l mag liggen. Dus ik heb de waardes even door een rekenmachientje gehaald om µg/dL naar nmol/l om te zetten (1 µg/dL is 12.87 nmol/L).

T4 (basal value) 5.7 µg/dL + 0.9-2.9
vertaald naar
T4 (basal value) 73 nmol/L + 11-37

Dan is de T4 dus bijna 2x de maximale referentie-waarde. Dat lijkt mij wel hoog.
Nu twijfel ik echter aan die referentie van 0.9-2.9 want volgens mij is dat voor honden.
http://www.2ndchance.info/normaldogandc ... values.htm
Voor katten zie ik daar 0.8-4.0. En dat is dan 10-51 wat beter past bij de 19-62.
(edit: yep, ik kom voor katten toch echt op meerdere plaatsen 0.8-4.0 tegen)

Staat er op de uitslag niet of de referentiewaardes voor katten of honden is?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sther
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2015 06:29

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Sther »

Dag Cerna en Rik, de reden dat we nog niet gestopt zijn met de medicatie is vooral omdat ik dit niet zomaar aandurfde zonder overleg te hebben gehad met onze dierenarts, dat voelde ook niet goed.
Die 5 mg hadden we sowieso al verlaagd naar 2,5mg per dag en nog kotst ze alles onder.

Daarom dus vanavond een afspraak met de DA en dan neem ik ook de uitslag van de bloedtest mee voor meer uitleg over die T4 waarde zodat ik ook meteen kan navragen hoe het zit met die referentie waarde. Ik heb het volledige rapport maar dat is een PDF bestand en de tekst kopiëren lukt niet.
Ik woon trouwens in Nederland.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Rik »

Wat de referentie-waardes ook zijn, de gemeten waarde is in ieder geval te hoog.

Als die Thiafeline gelijk weer uitgespuugd wordt dan zal er dus ook weinig werkzaam middel opgenomen worden. Dan kun je na een paar weken wel weer meten maar dan weet je natuurlijk niet hoeveel er daadwerkelijk effectief geweest is. Dus je zult nu wel naar een ander medicijn moeten gaan. Ik begrijp dat de Carbimazol een oorzalf is (meestal als alternatief wanneer orale therapie heeft gefaald, wat natuurlijk bij uitspugen ook het geval is).
- Hyperthyreoïdie (overactieve schildklier). Dit geneesmiddel mag uitsluitend worden toegepast indien orale therapie heeft gefaald.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Cerna »

Nee Rik, Carbimazol heb je ook in pilvorm, maar daar is lastig aan te komen. Als oorzalf zou ik niet willen aanraden. Ten eerste is het lastig te doseren en toen mij dit geadviseerd werd voor Cerná omdat ze in het begin de pil niet in wilde nemen, heb ik gegoogled en werd niet vrolijk van die oorzalf.

Ik zou echt Felimazole gaan proberen en dan combineren met een kwart Zitac (op de nuchtere maag) en dan in ieder geval de dosering halveren (en dus niet de pil halveren, maar ANDERE pillen).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Rik »

Bevat Felimazole ook niet gewoon Thiamazol (wat Thiafeline ook bevat)? Als Sita overgevoelig is voor Thiamazol zal dat misschien ook niet werken (één van de contra-indicaties). Is daar dan de Zitac weer voor (anti-braakmiddel/maagzuurremmer) om het binnen te laten houden?

(Maar goed... zoals gezegd heb ik er, gelukkig, geen ervaring mee en je moet natuurlijk gewoon proberen waar andere goede ervaringen mee hebben.)

Hier ook een topic waar overgegaan is van het (duurdere?) Felimazole naar Thiafeline maar de Felimazole toch beter beviel. (hoewel bij één van de twee ook overgegeven werd was maar het was mij in dat topic niet helemaal duidelijk bij welke)
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 58&t=29148
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sther
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2015 06:29

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Sther »

De apotheek bij ons kan de Carbimazol tabletjes gewoon bestellen en deze kunnen we woensdag al in huis hebben, het feit dat deze het lichaam zelf aanzetten tot het aanmaken van dat remmende stofje spreekt mij heel erg aan dus vanavond ga ik aan mijn DA vragen om het recept hiervoor uit te schrijven want laat 1 ding heel duidelijk zijn, het is onze kat en wij betalen er voor dus knappe DA die hier nee tegen gaat zeggen. Het zijn wel tabletjes van 5mg maar deze kan ik wel gewoon breken toch omdat hier wel een breuklijn in zit?

Wordt vervolgd.....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Adriana »

we hebben erg veel ellende met felimazole op het forum, tot bijna fatale eetstakingen toe!
(en als je via de zoekfunctie op felimazole zoekt kom je ze makkelijk tegen..)
en bij annet ging het instellen ook niet geruisloos meen ik me te herinneren..

carbimazol werkt wat anders en zet aan tot het produceren van het betreffende remstofje, dat dus in dat geval lichaamseigen is en niet chemisch.
en als de apotheek ze gewoon kan bestellen dan zou ik eerste prio altijd voor carbimazol gaan en zeker weten géén proefjes doen met felimazole..!!
carbimazol kost een fractie van felimazole/thiafeline trouwens.... :grin:

ja, het zijn tabletjes met breukgleuf en hier knippen we ze in vieren (ongeveer 1,25) en voor Enzo nog minder. en ondanks dat het advies (artemis van uni Gent) voor carbimazol was dat iets hogere dosering aangehouden moest worden, heb ik dat hier niet gedaan. en dat werkte ook. ook bij kattengek's bowie werkt de laagste dosering, alleen heb ik daar afgelopen week geen weeggegevens van gekregen..)
dus kwestie van uitproberen en in mijn ervaring kun je beter van laag naar wat hoger als het nodig is, dan andersom..
Laatst gewijzigd door Adriana op 28 dec 2015 15:53, 2 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door artemis »

Ik dacht ook dat Thiafeline hetzelfde was (een ander merk) als Felimazole? Met allebei de werkzame stof Thiamazole (Methimazole)? Felimazole bestaat wel in de lagere dosering 1,25mg
https://en.wikipedia.org/wiki/Methimazole

Sther, gaf Sita ook veel over voor je met de medicatie begon? Want bij veel katten is dat een van de uitgesproken symptomen van de (onbehandelde) aandoening.

Carbimazol tabletten zijn een humaan geneesmiddel welk in Nederland en België niet meer geregistreerd is. In de meeste van onze (grotere) buurlanden nog wel.
Ik heb het gemak hier in Antwerpen dat er een internationale apotheek is. Mijn da schrijft de Carbimazol voor (met vermelding 'Mag herhaald worden'). De int. apotheek heeft dat ingescand en bestelt de tabletten voor mij in Duitsland. Het ingescande voorschrift blijft daar een jaar geldig. Mijn laatste doosje kostte 11,19€ voor 100 stuks :)
Carbimazol wordt door het lichaam omgezet in Methimazole, maar niet alles wordt omgezet. De verhouding is 5mg Carbi --> 3mg Methi. Mijn da wou zich niet uitspreken over een dosering, daarvoor ben ik te rade gegaan in universiteit Gent.
Pappie is 2,5 jaar na rajoodbehandeling hervallen en staat nu op 1x5mg Carbimazol. Na de eerste bloedcheck bleek hij goed ingesteld. We hebben nooit iets van bijwerkingen gemerkt sinds hij ze neemt en dat is nu bijna 8 maanden. Met Felimazole destijds was dat anders..

Als jouw apotheek ze kan bestellen is dat heel handig.
Sther
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 25 dec 2015 06:29

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Sther »

Hoe meer positieve berichten ik lees over de Carbimazol tabletten en hun werking hoe blijer ik word en zeker omdat onze Nederlandse apotheek ze nog gewoon kan bestellen.

Adriana, geef jij Enzo dan 1,25 mg per etmaal of geef je 2x 1,25mg verdeeld over een etmaal?
Het zou echt zo fijn zijn als Sita zich beter gaat voelen.

Artemis, het overgeven deed ze ook al voordat ze begon met de medicatie maar dat was dan maar
1 keer een beetje maar vanmorgen lag echt alles onder, niet alleen voor haar vervelend maar als je naar je werk toe moet en eerst nog een kwartier met natte doekjes door het huis heen moet is dat echt niet fijn.

De DA wil Sita vanavond wel even zien, zou dit nou echt zijn omdat ze haar willen zien of omdat ze anders geen consult kosten kunnen rekenen, foute gedachte ik weet het maar het speelt wel door mijn hoofd. Misselijk is misselijk dus het enige wat wij willen is wijziging van medicijn daarom had ik haar liever thuis willen laten omdat ze al zo'n stress kip is bij een DA.
Plaats reactie