Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Rik »

Tsja... hij is natuurlijk toch degene die de medicijnen voorschrijft. Ik kan me dan bij een snelle globale controle wel wat voorstellen. Je kunt het natuurlijk altijd vragen of het écht nodig is (en dat ze een stress-kip is) maar het zou ook een policy kunnen zijn bij de DA (consult voor eerste voorschrijving of wijziging van medicijn).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door artemis »

Qua dosering is het volgende ook interessant om weten:
Vidalta is een 'slow release' kattencarbimazol (ook weer niet te krijgen in onze lage landen) en die bestaat enkel in de versies 10mg en 15mg. De 5mg die ik aan Pappie geef is dus al een behoorlijk lage dosering. De prof in Gent wou me eerst met 2x 5mg laten beginnen, maar ik heb zwaar onderhandeld ;-)
http://www.msd-animal-health.co.uk/Prod ... sheet.aspx

Pappie zijn T4 was toen 14.8 (ref) 0.5 - 3.4 μg/dL

Even in de mails van UGent gedoken.
Carbimazole is een ‘voorstadium' van methimazole (dit is de actieve stof, en die zit in de Felimazole of Thiafeline), en dat wordt door de poes zelf omgezet tot methimazole via enzymes. Ongeveer twee derde* van de carbimazole wordt omgezet tot methimazole, dus de dosering zal iets hoger liggen om tot dezelfde hoeveelheid werkzame stof te komen.
*Ter plaatse hebben ze er de vakliteratuur bijgehaald en hebben ze me getoond dat het equivalent 5/3 is.
Laatst gewijzigd door artemis op 28 dec 2015 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Adriana »

da's willen voor ze een advies geven het dier zien en voelen.
dat is ook altijd het probleem met het meedenken op het forum, wij zijn geen da en zien het dier ook niet.
ik merk laatste jaren wel grotere voorzichtigheid bij o.a. da's en daar kan ik me bij de huidige claimcultuur ook wel wat bij voorstellen..
maar je kunt altijd bellen en uitleggen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Cerna »

Adriana schreef:......en bij annet ging het instellen ook niet geruisloos meen ik me te herinneren..
Bij Cochi was het een ramp want dat vloog van te snel naar te langzaam en weer terug. Maar toen deed ik ook braaf wat de dierenarts adviseerde. Pas toen ik zelf ging nadenken ging het goed :smile:
Bij Cerná zat het in 1 keer goed en bleef het goed.

Wat me opvalt is dat je nu zomaar zelf wilt gaan experimenteren zonder de T4 te weten. Dat lijkt me geen goed idee.
Wij kunnen wel zeggen dat je 1,25 mg per keer moet geven, maar ten eerste weten we de T4 niet en ten tweede weten we niet hoe de dosering is van Carbimazol en ik vraag me af of je dierenarts dat weet tenzij hij een 50-plusser is.

Zitac zorgt er inderdaad voor dat er niet meer gespuugd wordt en wanneer dat helpt om de kat te laten wennen aan Felimazole, dan lijkt me dat niet bezwaarlijk. Ik had het voor Cerná ook maar een paar maanden nodig.
Omdat Cochi ook al voordat hij schildklierpatiënt was, vaak spuugde stond hij wel permanent op een kwart Zitac per dag. Maar gelukkig geen last van bijwerkingen zoals Amber (Cerná trouwens ook niet).
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Rik »

Cerna schreef:Wat me opvalt is dat je nu zomaar zelf wilt gaan experimenteren zonder de T4 te weten. Dat lijkt me geen goed idee. Wij kunnen wel zeggen dat je 1,25 mg per keer moet geven, maar ten eerste weten we de T4 niet en ten tweede weten we niet hoe de dosering is van Carbimazol en ik vraag me af of je dierenarts dat weet tenzij hij een 50-plusser is.
De T4 was overigens inmiddels wel bekend hoor.

T4 (basal value) 5.7 µg/dL + 0.9-2.9
omgerekend naar nmol/L is dit:
T4 (basal value) 73 nmol/L + 11-37

Maar je hebt inderdaad sowieso de dierenarts weer nodig om later weer bloed te testen want je moet het wel goed inregelen. Dus medewerking van de da lijkt me wel een voorwaarde.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Cerna »

Had het wel gelezen, maar het zijn geen normale waardes. Jouw omrekening betekent T4 van 73? En wat is dan 11-37? Referentiewaarde toch niet? Want die is 10-60 en dan zou er sprake zijn van een lichte verhoging (Cerná had 71) en kun je volstaan met 2x 1,25 mg en dan na drie maanden controleren. Maar dat is wanneer je Felimazole geeft.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Rik »

Die 0.9-2.9 µg/dL (2.9 zou dus 37 zijn) geloofde ik ook niet helemaal want die staat normaal voor honden. Voor katten zou het 0.8-4.0 µg/dL moeten zijn en vertaald is dat naar nmol/L (die wij beter kennen) 10-51 nmol/L en dat lijkt mij een veel normalere referentie. En dan is 73 wat verhoogd. Maar het klopt... er moet even behoorlijk wat duidelijkheid van de DA komen met betrekking tot de echte referenties (en ook ten opzichte van deze test) want het is natuurlijk wel nodig de juiste te weten. Anders schiet je met het inregelen nog niet op.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door artemis »

Cerna schreef: ten tweede weten we niet hoe de dosering is van Carbimazol en ik vraag me af of je dierenarts dat weet tenzij hij een 50-plusser is.
Toen in ik in mei in UGent bij de endocrinoloog was Annet, was er ook een peloton studenten aanwezig, waaronder bijna de helft Nederlandse. Het gebruik en de dosering van Carbimazol tabletten wordt blijkbaar toch nog aangeleerd want de prof vroeg aan de aanwezige studenten bij wijze van oefening hoeveel de omzetting Carbimazol/methimazole bij katten was. Een student dacht '5 wordt 3,5' waarop de prof antwoordde '5 wordt 3' en ze de boeken erbij haalde.
En er bestaat ook nog de Vidalta, hoewel hier niet verkrijgbaar..
Dit is ook informatie die elke da kan opzoeken als die wil. De mijne heeft het niet gedaan omdat die wist dat ik een aanspreekpunt had in UGent door de joodbehandeling en heeft het daarom aan me overgelaten.

Ik moet toegeven dat de vreselijke bijwerkingen die Pappie in 2012 had op de Felimazole te wijten kunnen en deels zullen zijn aan een tamelijk lange overdosering (ik was toen nog bij mijn oude da en wist niet wat ik nu weet). Pappie had bij aanvang een onmeetbaar veel te hoog T4 en de da liet me starten met 2x 5mg voor 2 maanden, daarna verminderd naar 2x 2,5mg voor 2 maanden en dat was nog teveel en ook te lang….
Cerna

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Cerna »

En..........?
Wat zei de dierenarts? Mag je nu Carbimazol geven? En wat is de T4?
jet80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:12

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door jet80 »

Ik benieuwd hoe het nu met je kat gaat?
Hier is onze poes ook sinds 2 weken aan de thiafeline 2x dgs 2.5 mg.
Haar t4 waarde was boven de 100.
123 om precies te zijn. Normaal is 60.
Het gaat op zich goed. Gister 4x overgegeven maar ze eet vrij goed gelukkig.
Verder merk ik nog weinig. Ze lijkt iets te zijn aangekomen. En ze slaapt meer.

O ja ben trouwens nieuw op dit forum. Door te googelen over thiafeline ben ik hier terecht gekomen.
Erg fijn wat ervaringsdeskundigen op het gebied van schildklier problemen bij de kat.
Sannajo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 aug 2016 07:22
Locatie: Sint Jansteen

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Sannajo »

Hier ook een poes met te snel werkende schildklier. Eerst geprobeerd met hills yd maar hielp niet afdoende. Nu 3 weken aan de thiafeline en na 2 weken plots klachten. Ganse nacht braken, witte plasjes meestal, verminderde eetlust en veel jeuk aan kopje.
Zijn een beetje teneinde raad...poes is zwak dus radio actieve behandeling geen optie...

Wel misschien carbimazol aan het overwegen...maar geen idee waar te verkrijgen. Heb ook de indruk dat da niet op de hoogte is van dit middel..of er niet voor openstaat....

Artemis, las dat je een goede da had gevonden voor pappie en dat deze carbimazol voorschrijft?

Ben nieuw hier en zou graag da hebben die openstaat voor carbimazol...
Of zouden de klachten tijdelijk kunnen zijn?
Vannacht 7 plasjes vocht overgegeven...zijn toch erg bezorgd.

Poes is 15.5 jaar oud
jet80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:12

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door jet80 »

Hoi sannajo.
Hoe is het nu met je kat?
Mijn kat had precies dezelfde klachten! Bij haar was de t4 te snel gezakt. Toen terug na 1 tablet per dag.
Klachten waren toen snel over.
Na 6 weken t4 weer ietsje te hoog. Over gegaan op 1 dag 1 tablet en andere dag 2 tabletten. Ze zit nu op een t4 van 25.
Prima dus.
Sannajo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 aug 2016 07:22
Locatie: Sint Jansteen

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Sannajo »

De t4 was inderdaad ook veel te snel gezakt. Momenteel van 2 keer 2.5 naar 1keer 1.25 ....een kwart dus... klachten zijn momenteel veeel minder dus voorlopig zien we effe aan .
Over3 weken terug bloed prikken en dan zullen we zien.
Als we de dosis terug moeten verhogen dan gaan we toch overschakelen op de carbimazol, want heb geen zin meer in die bijwerkingen en Jody ook niet.

Hoop dat ze snel de juiste dosis vinden want ik ben bang dat het nu wel wat aan de lage kant is . Effe afwachten dus.
Sannajo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 aug 2016 07:22
Locatie: Sint Jansteen

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door Sannajo »

De tabletten die jij geeft zijn die van 2.5 of 1.25 (felimazole) ?
jet80
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jan 2016 19:12

Re: Thiafeline 5mg, poes geeft sinds twee dagen veel over

Bericht door jet80 »

Ik heb de thiafeline 2.5 voor puck.
Jammer genoeg is er van deze geen 1.25 mg.
Gaat nu goed op deze tabletten. Door alle bijwerkingen in het begin ben ik wat huiverig om over te stappen op felimazole.
Het gaat nu zo goed. Ze heeft erg geschommeld in de t4. Ben blij dat ze nu stabiel is. Wil over een maand weer even t4 testen.
Plaats reactie