Tramadol, abces of staartprobleem?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Marjo-1984
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 dec 2015 09:30

Tramadol, abces of staartprobleem?

Bericht door Marjo-1984 »

Hallo allemaal,
Mijn kat heeft een probleem wat lastig op te lossen lijkt. Ik zal het zo kort mogelijk proberen uit te leggen.
Kat heeft een aantal keer een abces gehad bij haar anus. Oorzaak is onbekend. Ze komt niet buiten en we hebben maar 1 kat, dus van vechten kan het niet komen. Anaalzakjes dat was volgens de DA bijna niet mogelijk.
Kat is 2x met een abces naar de DA geweest. Ze heeft meerdere malen antibiotica gehad. Van de laatste werd ze ziek (diaree, overgeven), dus heeft ze een andere gekregen. Na enkele dagen leek ze te gaan hallucineren. Bij het zien van haar eigen staart begon ze te grommen, blazen, slaan en bijten naar haar staart. Dit duurt nu ongeveer 8 maanden.
In de afgelopen maanden zijn we meerdere malen, zonder kat, bij de DA geweest. Kat is onhandelbaar voor de dierenarts en zet de hele boel op stelten. Ook de dierenarts vind het probleem lastig.
Omdat ze geen pijn lijkt te hebben heb ik contact gezocht met een gedragstherapeut. Zij denkt toch aan pijn. DA zijn wij ook recent geweest en die betwijfeld dit, maar geeft wel aan dat er intern nog een (wellicht ingekapseld) abces zit die op een zenuw drukt en iets van een tinteling veroorzaakt. Of dit het geval is, is volgens DA bijna niet vast te stellen. Het advies is om kat Tramadol te geven om eventuele zenuwpijn te verdoven om te kijken of het probleem hiermee is opgelost.
Nu ken ik tramadol omdat ik het zelf een keer heb moeten gebruiken en dit was geen goede ervaring.

Nu vroeg ik mij af wat jullie ervaringen zijn met Tramadol bij katten.

Ook zou ik het heel fijn vinden als jullie met mij mee zouden willen denken over een mogelijke oorzaak en oplossing van dit probleem.

Kat lijkt absoluut geen pijn te hebben, anders had ik dit natuurlijk nooit zo lang laten duren. Ze is vrolijk, speels en eet en drinkt goed. Ik mag de staart, rug, etc. ook gewoon aanraken. Hier reageert ze niet anders op.
Kat is een bang en eigenzinnig beestje een laat zich absoluut niet aanraken door onbekenden, laat staan onderzoeken. Dit maakt het probleem niet eenvoudiger.

Ik hoop dat jullie advies hebben.

Groetjes, Marjolein
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Tramadol, abces of staartprobleem?

Bericht door Rik »

Welkom op het forum met je (aan het gedrag te beoordelen echte solo-)poes.

Ik heb geen ervaring met Tramadol maar je kunt de zoekfunctie even gebruiken. Rechtsboven en dan zoeken op Tramadol.

Het advies van de DA dat als de Tramadol lijkt te werken dat het probleem hiermee is opgelost vind ik hoogst merkwaardig. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat het verdoven van zenuwpijn een "oplossing" is. Als het blijkt te werken kun je natuurlijk wel gerichter zoeken.

Je schrijft dat bij het zien van haar eigen staart ze begon te grommen, blazen, slaan en bijten naar haar staart. Dit duurt nu ongeveer 8 maanden??? Doet ze dat nu dan nog steeds?? Zoniet, wat zijn dan momenteel de symptomen? Krijgt ze nog steeds AB?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Marjo-1984
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 dec 2015 09:30

Re: Tramadol, abces of staartprobleem?

Bericht door Marjo-1984 »

Bedankt voor je reactie.
De DA bedoelde meer dat tramadol wellicht de enige mogelijkheid is om zenuwpijn als oorzaak vast te stellen. Een oplossing is het zeker niet.
Het duurt nu inderdaad ongeveer 8 maanden. Maar het niet zo dat ze dit alsmaar doet hoor. Ze heeft goede en slechte dagen. Op goede dagen komt het een paar keer voor en op slechte dagen zijn er momenten dat ze het minuten achter elkaar doet en ook moeilijk af te leiden is.
Wat ze doet is als volgt: ze kijkt naar haar staart, begint deze te bewegen (ze is zichtbaar geïrriteerd), begint te grommen, slaan, blazen en happen naar haar staart. een paar tellen later springt ze op en is het over of ze begint opnieuw.
Een filmpje toevoegen lukt me helaas niet
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Tramadol, abces of staartprobleem?

Bericht door Anne »

Als het zenuwpijn is dat moet ze daar elk moment last van hebben lijkt me en niet eens een dagje hier en daar
Is het een idee om voor een second opinion naar een andere da te gaan?
tramadol is best wel heftig en lost het probleem niet op
Beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Tramadol, abces of staartprobleem?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
ze heeft iets negatiefs met haar staart, slechte, pijnlijke ervaring? trauma door die abcessen?
eens met Anne, niet constant pijn dus waarom zo'n zware pijnstiller?

neem aan dat je via de zoekfunctie de forumervaringen met tramadol hebt nagelezen.
hier ben ik er niet enthousiast over. tramadol gehad na dubbelzijdige patella luxatie operatie bij niet te hanteren zwerfpoes Streep. blijkt smerig spul en was na een paar dagen niet meer toe te dienen. werkte vond ik eigenlijk ook vrij kort. maar lijkt me geen 'oplossing' voor je huidige probleem.

kijk eens bij http://www.huisdierendokter.nl naar het middel destress want het lijkt me met name mentaal en veel minder lichamelijk. destress is niet verslavend en op plantaardige basis. in lagere dosering beginnen en je kunt het verpakken in wat vitakraft of easypill.

kun je haar kammen of borstelen? je zou voorzichtig kunnen proberen die staart mee te nemen met een dagelijkse borstelbeurt en kijken hoe ze reageert. ze moet weer goeie maatjes met die staart worden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie