Zitac

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Cerna

Zitac

Bericht door Cerna »

Wanneer ik hier zoek op Zitac dan zie ik dat het voornamelijk berichten zijn van mijzelf en dat ik het ook steeds bij maagproblemen van harte aanbeveel.
Ik had ook tot een paar dagen geleden alleen maar goede ervaringen met deze maagbeschermer, maar wil nu toch een waarschuwing achterlaten.

Ik heb Amber nu alweer een tijdje op L.lysine en itt vorige pogingen lukt het me nu om het haar opgelost in een beetje warm water, met een spuitje te geven. Alleen krijg ik haar niet volledig van de snotterigheid af en daarom toch maar een 10-daagse kuur Doxoral. Echter, dat moet je met het voer (of melk) geven en dat kan bij brokjeseter Amber niet en dus een maagbeschermer erbij gegeven.

En Amber werd lusteloos, wilde niet meer eten, kwam nauwelijks meer van de bank af en wanneer ze dat toch deed, kon ze amper lopen. Ze ging haar plas ophouden (omdat ze maar in de kamer bleef en de andere katten niet op de bak in de kamer plassen, kon ik goed zien wat ze wel of niet gedaan had) en poepte drie dagen niet.
Op dag twee ben ik een achtste Periactin gaan geven zodat ze in ieder geval zou eten, maar ik moest de brokjes wel bij haar op de bank leggen en gaf ik haar een beetje lactulose, maar de ontlasting bleef uit.

Op de vierde dag ben ik gestopt met Zitac en dus ook met Doxoral en ze knapte onmiddellijk op. Inmiddels is het drie dagen geleden dat ik gestopt ben en Amber is gelukkig weer Amber.

Zitac is dus niet zo onschuldig als ik (én de dierenarts) altijd gedacht hebben.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zitac

Bericht door nellebel »

gebruik het zelf niet voor de katten, maar altijd goed om te weten voor de toekomst. wat maakte dat je bedacht dat dat de oorzaak kon zijn? en fijn dat het met amber weer goed gaat
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Zitac

Bericht door kansarmedieren »

Doxoral is doxycycline dat mag niet met melk gegeven worden er moet minimaal 2 uur tussen zitten anders neemt de werkzaamheid af. En het kan dat de kat misselijk wordt van de antibiotica. En de combinatie is ook niet zo handig in vervolg eerst bijsluiters lezen of informeren bij de dierenarts.
Cerna

Re: Zitac

Bericht door Cerna »

Allemachtig, daar gaan we weer!
Ben jij altijd zo stellig in je beweringen, kansarmedieren? Pas al in het topic over de nierpatiënt die een rotte kies heeft en nu hier weer.

In de bijsluiter van Doxoral staat dat het met voer gegeven mag worden en omdat Amber geen zacht voer eet, mocht ik het ook met melk proberen, zei mijn dierenarts! Maar dat leek me geen goed idee omdat melk ervoor zorgt dat er nog meer slijm geproduceerd wordt. Dus ik heb het gewoon met water vermengd en toen opgezogen in een spuitje.

En waar moet minimaal 2 uur tussen zitten? Tussen Zitac en Doxoral? Daar zat wel drie uur tussen! En omdat de kat inderdaad misselijk kan worden van Doxoral kreeg ze Zitac.

Waaruit maak jij op dat ik geen bijsluiter lees of niet overleg met de dierenarts? Schrijf ik dat ergens?

In de bijsluiter van Zitac staat dat bijwerkingen kunnen zijn: sloomheid, spierpijn, diarree. Bij al mijn vorige katten die ooit Zitac hebben gehad, heb ik nooit iets van bijwerkingen gemerkt - maar Amber had dus twee van de drie - en juist omdat ik nooit iets van bijwerkingen heb gemerkt, heb ik het altijd aanbevolen als zijnde een goed middel bij maagklachten.

Maar katten kunnen dus wel degelijk heel beroerd worden van Zitac!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zitac

Bericht door nellebel »

Annet je hoeft je niet zo te verdedigen. Iedereen hier weet dat jij je katjes het beste gunt en geeft. Je hebt al zoveel te stellen gehad met je katjes dus ik weet zeker dat je alles goed doordacht hebt.
En kans arme dieren. Dat je een opmerking maakt is prima maar de manier waarop klinkt erg belerend. Vooral omdat het over annet gaat. Iemand Met heel veel ervaring en niet zomaar een beginneling die zulke dingen niet weet of niet zou uitzoeken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Zitac

Bericht door kansarmedieren »

De bijsluiters van dierengeneesmiddelen zijn erg beperkt het is handig om ook de humane bijsluiter te lezen daar staat het duidelijk in. ik ben apothekersassistente dus heb wel enige kennis van geneesmiddelen. Doxycycline nooit met melk producten innemen 2 uur minimaal tussen doxycycline of melkproduct.

Hoe weet je dat de kat misselijk wordt van de Zitac kan ook door de antibiotica zijn, heb hier een kat die niet tegen amoxicilline kan gelijk overgeven en staken met eten.

En ik vindt het inderdaad niet fijn en dat zou ik mijn dier nooit aandoen om een dier bij volle bewustzijn een operatie te laten ondergaan. Dat is mijn mening dat mag toch neem ik aan.
Maar ik laat het hierbij want mijn mening en kennis wordt geloof ik niet op prijs gesteld.
Cerna

Re: Zitac

Bericht door Cerna »

Dank je Wendy!

Amber was niet misselijk kansarmedieren! Want wanneer Amber misselijk is, gaat Amber spugen en toen Amber een achtste Periactin kreeg en daarna volop ging eten, ging ze niet spugen.
Amber kon amper nog lopen en dit veroorzaakte stress en daarom wilde ze niet eten en dát staat in de bijsluiter van Zitac, niet van Doxoral!

Je mag inderdaad je mening geven, maar het gaat om de manier waarop en die is inderdaad belerend. Dat jij een kat met zwaar nierfalen met kiespijn laat lopen of het risico neemt van een narcose omdat je vindt dat een kies trekken niet zou moeten bij volle bewustzijn (ik word nooit onder narcose gebracht wanneer ik naar de tandarts of kaakchirurg moet) - ook al is de kat suf door de valium - moet je helemaal zelf weten, maar het zou niet mijn keuze zijn.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Zitac

Bericht door Dinky »

@kansarmedieren: jij gaat er in je reactie gelijk vanuit dat het niet overlegd zou zijn met de da en er geen bijsluiter is gelezen. Dat komt niet bepaald vriendelijk of behulpzaam over......
Vervolgens geef je in latere reactie aan dat de humane bijsluiter gelezen moet worden wat in mijn ogen niet geheel logisch is omdat katten andere wezens zijn dan mensen (daarom kunnen wij bijvoorbeeld wel chocola eten).
Het is met name de belerende bewoording die mensen tegen de borst stuit waardoor datgene dat je eigenlijk wilt zeggen niet meer overkomt...
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie