Phenoral,toevallen

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
jussie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2014 08:31

Phenoral,toevallen

Bericht door jussie »

Mijn kater van 17 jaar oud is vorig jaar juli van drie hoog op trotoirtegels gevallen vanuit openstaand raam.
Schrik om mijn hart en meteen naar dierenarts gegaan,nakijken,foto's en moest blijven,voorpootje in spalk en grote zwarte ogen,zag dat hij een zware klap aan zijn koppie moest hebben gehad.
Twee dagen daarna hem naar huis terug genomen omdat hij daar niet at en dronk,kreeg vocht via infuus en ook pijnstillers e.d.
Toen ik hem thuis had heb ik echt gehuild omdat ik zag aan hem dat hij iets heel ernstigs had meegemaakt.
Alle verzorging gegeven die maar kon en heel langzaam krabbelde hij op,ging weer voorzichtig eten,drinken en op gegeven moment ook met spalk om weer lopen naar keuken om te gaan eten.
Na 6 weken mocht spalk eraf en langzaam ging steeds ietsjes beter,wat mij wel opviel dat hij mentaal veranderd was,keek anders en lichamelijk had hij last van knikkende pootjes en zenuwtrekkingen.
Eind november begon hij ineens 's nachts een keer zwaar klagend te miauwen,ik schrok wakker en zag dat hij verward om zich heen keek,daarna geeuwde hij een paar keer,niet echt geeuwen maar leek erop,eerder bekje wijd open doen en weer dicht,beetje dwangmatig iets,daarna ging hij lopen.lopen langs de randen van de muren en zo het huis door.
Soms gebeurde dat om de paar dagen en dan weer weken niet.
Tussendoor dierenarts geweest en bloedonderzoek en dergelijke laten doen.
Dat was allemaal goed.
Toen op een avond in december lag hij op bed en ik was in douche bezig,ineens een hels kabaal op het bed,toen ik ging kijken zat hij als een gek helemaal verward achter zijn eigen staart aan en liep vocht uit zijn bekje.
Daarna na anderhalve minuut of zo was het over en was hij er zelf verward van.
Week daarna kreeg hij echte epileptische aanval,schrikken ik maar proberen rustig te blijven voor hem,wat is dat moeilijk om te zien,je dier waar je zo gek mee bent te zien lijden.
Paar dagen daarna weer een en toen dag erop weer een,tussen de aanvallen door herkende hij mij zelfs niet eens meer.
Met huisarts overlegd en overeengekomen phenoral te geven,12.5 mg.
Vanaf toen heeft hij geen aanvallen meer gehad.
Met Phenoral ben ik begonnen begin februari van dit jaar.
Daarna heeft hij dus geen epileptische aanvallen meer gehad.
In maart nog een keer dat klagende miauwen,met trekken van bekje en verwardheid een keer 's nachts en dag daarna weer en daarna niet meer.
Eten,drinken,spelen zelfs,mij herkennen was weer goed,wel vaak spiertrekkingen en trekkingen aan zijn koppie bij ogen en snorharen zie je dat en wat schommelen.
Verder heel lief en rustig.
Nu twee weken geleden,eind juni,overdag weer klagend miauwen en trekken van bekje,verward zijn,duurt maart heel kort,15 seconden en dan is het weg.
Afgelopen woensdag 6 uur 's avonds weer,donderdagavond half 8 weer,gisteren 11:45 uur weer.
Donderdagavond liet hij ook beetje vocht uit bekje lopen.
Alles bij elkaar duurt dat niet meer dan 15 seconden.
Na al die keren dat hij dat doet valt me op dat hij ineens op eten gaan aanvallen.
Vanmorgen om 9:30 weer,twee maal klagend miauwen,geen bekje raar open trekken maar ging uit zijn mandje en bleef stokstijf staan,toen wou hij rennen en bleef zo voor de verwarming staan,toen ineens heel hard rennen naar de keuken en daar verward staan,duurde niet meer dan 20 seconden dit alles.
Toen zag hij brokjes staan en daar ging hij ongeremd in happen alsof hij dagen geen eten had gehad.

Gisteren heb ik contact gehad met dierenarts en die dacht dat het toevalletjes waren,iets wat ik zelf ook al dacht.
Hij gebruikt de phenoral nou iets van 4,5 maand.
Dierenarts zei dat ik goed in de gaten moest houden (overbodige vraag want dat doe ik altijd al) en als ik dacht dat niet goed zat contact opnemen dan gaan zij bloed prikken om de leverwaarden te bepalen.
Hij krijgt nu 12.5 mg phenoral en als leverwaarden goed zijn dat kon het met een kwart tabletje verhoogd worden.
Ik geef hem elke avond 1 phenoral van 12.5 mg om 20:uur

Wat denken jullie dat dit is en wat zou ik volgens jullie moeten doen.
Is er misschien een beter medicijn dan Phenoral?Hoe hoog kan je daar echt mee gaan bij een kat?
Kan,als dit toevalletjes zijn,dit alles allemaal nog erger worden?
Ik vind dit alles zo moeilijk om te zien,zo'n lieve kat en dan dit.
Doet me echt pijn dat ik er niets aan kan veranderen voor hem.

Was nog iets vergeten te melden:
Dat klagende miauwen komt altijd vanuit liggende houding,dus nooit als hij loopt of zo,altijd vanuit slaap lijkt wel
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Phenoral,toevallen

Bericht door Sifra »

Als ik op de website diergeneesmiddelen.info kijk bij anti-epileptica zie ik alleen maar Phenoral. Ik vrees dus dat er weinig of geen alternatieven voor dit middel zijn.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Phenoral,toevallen

Bericht door Rik »

Als je hier op de site zoekt op Phenoral kom je wel wat topics tegen. Lees ze even door zou ik zeggen. Met name kom ik Cholodin tegen. Dit schijnt voor primaire epilepsie wel ingezet te worden. Nu weet ik dus niet of dat voor secundaire epilepsie ook geldt maar het is het onderzoeken wel waard.

hersenbloeding bij kat? medicijnen helpen niet?
Epilepsie, phenoral werkt niet (meer)

Het is in ieder geval heel goed dat ja DA eerst de bloedwaardes wil onderzoeken voordat hij de dosis aan wil passen.

Ander mogelijk middel is Pexion? Ik weet niet of dat er inmiddels ook al voor katten is.
http://www.dierenkliniektergouwe.com/ep ... -epilepsie
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
jussie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2014 08:31

Re: Phenoral,toevallen

Bericht door jussie »

Oké,Sifra dank je wel, Rik,jij ook bedankt voor de informatie,even voordat ik me verder ga informeren Rik,stel dat de bloedwaardes niet toelaten dat verhoogd kan worden,wat dan?
En weet jij als bloedwaardes het wel toelaten tot hoeveel mg phenoral dan gegeven mag worden voor een kat?
Ik geef één keer 12.5 mg 's avonds,misschien is het wel beter dat ik 2 halve tabletten precies om de 12 uur geef,zodat het wat regelmatiger verdeeld is over de dag.
Dat kan ik dan beste met dierenarts overleggen want zou echt niet weten hoe ik in vredesnaam van 1x12.5 mg naar 2x6.25 over zou moeten gaan,dan krijgt hij in eerste instantie veel te weinig binnen en wordt het misschien alleen maar erger.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Phenoral,toevallen

Bericht door Rik »

Ik heb er zelf totaal geen ervaring mee dus even informeren bij de DA lijkt mij wel het verstandigste. Je hebt overigens goed bijgehouden op welke momenten het voor komt. Wat ik daar overigens uit op maak is dat het meestal eind van de middag of begin van de avond is. Dan denk ik juist dat het omschakelen van 1 naar 2x per dag (halve dosis) juist wel goed zou helpen. Hij krijgt met een halve dosis echt niet te weinig binnen de eerste keer. Het kan zelfs zo zijn dat zijn lichaam de hele dosis 's-nachts al helemaal verwerkt (en wat niet verwerkt wordt afgevoerd wordt via urine e.d.) en dan zit er dus eind van de ochtend niets meer in zijn lichaam. Dan lijkt mij 20:00 's-avonds en 10:00 's-ochtends 2 momenten om het te verdelen zodat het medicijn over de gehele dag nog gewoon in zijn lichaam zit (of 19:00 en 7:00 als dat beter uitkomt). Bespreek dat ook even met de DA. Verder... hij is 17 jaar. Voor de epileptische aanvallen zal dus wel Phenoral (of ander anti-epi medicijn) nodig zijn (informeer ook even naar de mogelijkheid of het kan zijn dat het na zoveel tijd niet meer effectief zou kunnen zijn?). Mocht het verdelen over 2 porties nu niet effectief meer zijn vraag dan ook eens bij de DA naar die Cholodin. Het kan misschien helpen met het verward zijn en miauwen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
jussie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2014 08:31

Re: Phenoral,toevallen

Bericht door jussie »

Dank je wel Rik voor je antwoorden,hij heeft net om 4 uur weer zwaar één keer klagend gaan miauwen,beetje slijm uit zijn bekje en verward,heel snel daarna is hij weer bij,duurt maar paar seconden.
Dan stapt hij uit zijn mandje richting waar hij altijd eten krijgt,heb het gevuld en je wilt niet zien hoe hij dan eet,hap hap hap en weg is het,best raar,nu weer in zijn mand en als je goed kijkt weer spiertrekkingen,die had hij steeds al maar dat Klagende miauwen en verward zijn daarna nu 4 dagen achter elkaar 1 x dagelijks en nu vandaag voor het eerst twee maal op een dag.
Ik was dat zelf ook al aan het bedenken,heb het idee dat phenoral 's ochtends beetje uitgewerkt is en er niet genoeg van in zijn systeem zit of zo.
Maandag meteen dierenarts informeren en bloedwaardes lever laten bepalen.
Ik word hier zelf zo onrustig van,ben zo bang dat hij die zwaardere aanvallen weer gaat krijgen zelfs met deze medicijnen.
Zo jammer ook,4 maanden goed gegaan en dan ineens dit.
Hoop dat het op te lossen is,hij is zo'n lieve kat
jussie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2014 08:31

Re: Phenoral,toevallen

Bericht door jussie »

Ik hoop zo dat er een mogelijkheid in zit dat we gelijk kunnen hebben dat de phenoral is uitgewerkt na de nacht en dat het daarom erdoor heen komt,dat zou betekenen dan als in twee delen medicijn gegeven wordt het misschien opgelost kan worden,als bloedwaardes van lever het toelaten,die moeten natuurlijk goed zijn anders kan het niet eens.
Ik bid ervoor dat het goed komt,mag wel niet want bid nooit maar in dit geval hoop ik dat het helpt,ik wil hem zo graag helpen,ook al omdat mijn schuld is dat hij uit raam is gevallen want ik had raam open laten staan.
Zo zo stom van mij dat ik dat gedaan heb en hij moet er voor boeten,niet eerlijk gewoon
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Phenoral,toevallen

Bericht door Sifra »

Volgens de bijsluiter treedt er bij langdurig gebruik gewenning (en afhankelijkheid) op. Dat kan verklaren dat een hogere dosis nodig is.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
jussie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2014 08:31

Re: Phenoral,toevallen

Bericht door jussie »

Dank je Sifra...
even updaten hoe het er nu bijstaat...
afgelopen zaterdag heeft hij 3 van dat soort momenten gehad van zwaar klagend miauwen en weg kwijt zijn,geheel duurt niet langer dan 15/20 seconden en zondag,schrok ik toch echt van wel 7 keer dat dat zich herhaalde,op een gegeven moment na 2 uur na de vorige alweer,met sommige erbij dat hij ineens ook heel hard ging rennen,waarvan een keer echt tegen de verwarming opbotsen.
Hij lijkt dan wel blind.
Weekendarts gebeld en moest rustig blijven,kon zijn dat het erdoor heen kwam,ik heb stesolid in huis en dat kon ik hem inspuiten als echt te vaak achter elkaar komt maar zelf vind ik dat dit geen echte epileptische aanvallen zijn maar zwakke vormen ervan dus dat inspuiten om het te doorbreken doe ik echt niet zomaar,daarmee wacht ik wel als hij echt de zwaardere vorm weer terugkrijgt waarbij hij echt helemaal van de wereld is en alles schud en beweegt.
Hopelijk komen die nooit meer terug.
De weekenddierenarts zei nog wel tegen me dat Phenoral een vuil middel is,het is eigenlijk niet echt goed voor het dier maar dat zijn alle antiepileptica niet maar de phenoral is dus blijkbaar de meest slechtste.
Hij dacht aan dat wellicht verhoogd moest worden of uitgeken naar andere anti epileptica.
Gisterenavond om vaste tijd van 20:00 uur weer phenoral gegeven en daarna....ja echt daarna tot en met nu toe heeft hij het niet meer gehad.
Rara....wat kan dat nou zijn dat het ook ineens weer wegblijft?
Vanmorgen met mijn eigen dierenarts contact gehad en we zijn overeengekomen dat ik nu eerst even aan ga kijken hoe het zich verder ontwikkelt,blijft het weg komende tijd of komt het terug.
Dan gaan we bloedwaardes bepalen en verhogen of misschien hebben ze wel ander middel.
Misschien is het zo dat iets anders het getriggerd heeft,ik heb hem een soort spul in de oren moeten doen vorige week 4 dagen achter elkaar,dat daar misschien iets in zit wat dit teweeg heeft gebracht,ook heb ik vorige week de laxatract en de isogel al laten staan en ik had vorige week hem ook ander voer gegeven,andere kuipjes.
Ook die geef ik even niet meer.
Je weet niet wat de trigger was als die er al was maar probeer het maar zo die eerst eens even weg te laten.
Komt het terug is het dat dus niet en pak ik door,nu ben ik blij dat het voor hem even rustig is en voor mij ook want werd er knap zenuwachtig van.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Phenoral,toevallen

Bericht door Rik »

Heeft je DA nog iets gezegd over de zinnigheid van eventueel verdelen van de dosis over 2 maal per dag? (dus niet 2x dezelfde dosis maar de dosis die hij nu krijgt halveren en dan 2x per dag)

(Ik zie de 2x daags dosis voor Phenpral wel vaker voorkomen in de voorschriften. Het is volgens mij zelfs aanbevolen)

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... 9-phenoral
De aanbevolen startdosering bedraagt tweemaal daags 2,5 mg fenobarbital per kg lichaamsgewicht.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
jussie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2014 08:31

Re: Phenoral,toevallen

Bericht door jussie »

Ben ik helemaal vergeten te vragen Rik,moet ik wel even doen nog,goed dat je me daarop wijst.

Ik ben zo blij dat hij even geen rare aanvallen heeft vandaag,ben er doodmoe van,vandaar denk ik helemaal vergeten te vragen
jussie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 jul 2014 08:31

Re: Phenoral,toevallen

Bericht door jussie »

Ik heb lang niet gereageerd,na juni 2015 kan ik melden dat het miauwen,meestal 3 of 5 hele zware klagende miauwen achter elkaar waarbij hij verschrikt om zich heen keek en wat dan resulteerde in een aantal geeuwen achter elkaar,daarna was hij weer bij....die miauwen bouwden zich over de maanden steeds frequenter op totdat ze resulteerden in november 2015 tot een hele erge,grommen,blazen,verschrikt achterom kijken,ook was hij voor die erge aanval al niet zindelijk meer.
Dierenarts gebeld en moest die Steosolid geven,dat ging heel moeilijk.
De volgende dag kon ik vroeg terecht bij de dierenarts,die heeft hem valium ingespoten,1 phenoral tablet erbij en een pijnstiller ingespoten.
Thuis moest ik 3x op de dag valiumtablet van steeds weer 5 mg per stuk geven,2 x 12,5 mg phenoral op 'n dag,'s morgens en 's avonds en moest het 2 dagen aankijken.
Hij was totaal van de wereld en miauwde ook niet meer.
Ik moet zeggen dat ik dacht dat hij zo ernstig ziek was dat hij daardoor zo van de wereld was,ik linkte dat in eerste instantie niet aan die valium en verhoging van de phenoral.
Het was moeilijk om hem zo te zien dus ik dat dat red hij niet meer.
Hij was helemaal slap,kon niet lopen dus ook niet zelf plassen en zo.
Doordat dierenarts mij niet vertelde dat het door de medicijnen kon komen dat hij zo slap was dacht ik dus dat het voorbij was voor hem.
Ik voerde hem zelf met een spuitje,legde hem in een bak op een groot warm kussen met een groot stuk luier aan zijn achterkant wat ik voortdurend verschoonde want hij liet alles zelf lopen.
Na 2 dagen dacht ik ik zet dit voort want hij slikte het eten en water wel door en eindelijk kwam hij tot rust,dat had hij al zolang niet meer gehad,rust,door al die aanvalletjes,want dat was dat miauwen volgens mij,begin van een aanval die niet doorzette door die phenoral.
Ik zei de dierenarts dat ik het zelf per week zou aankijken en na elke week zelf zou beslissen wat ik zou doen.
Het was zwaar,die verzorging maar dat deerde niet,ik merkte op een gegeven moment dat als ik met spuitje eten aankwam hij er zelf naar hapte en toen dacht ik ik ga langzaamaan die valium afbouwen want volgens mij kon hij daardoor niet lopen en niet zelf eten.
Dat was na een week of drie,langzaamaan werd hij steeds wakkerder,en ging ik hem leren weer zelf te lopen,dat lukte allemaal,wonder boven wonder ging hij zelf ook weer op de bak en was weer zindelijk terwijl hij dat daarvoor al niet meer was.
Hij heeft daarna dus niet meer gemiauwd,vanaf dat hij die dubbele phenoral tablet kreeg per dag,25 mg per dag dus.
Tot....tot 11 dagen geleden,toen hoorde ik ineens die klagende miauw weer en de dag er na ook nog een keer,daarna was die weer weg.
Nu vandaag begon het vanmorgen weer en heeft hij er verdeeld over de dag vaker last van,vanmorgen 3x 3 keer klagend miauwen achter elkaar en daarna weer dat geeuwen,toen een paar uur niet en vanmiddag de laatste paar uur weer.
Toen het vanmorgen weer begon heb ik hem een klein stukje valium gegeven maar dat helpt blijkbaar niet.
10 dagen geleden heb ik de dierenarts nog gebeld en zij zei dat ik kon proberen de phenoral te verhogen met een kwart per dag.
Wat vinden jullie dat ik moet doen?
De vorige keer dat de miauwen ophielden was pas nadat de phenoral verhoogd was van 12.5 mg per dag naar 25 mg per dag.
Als ik nu verhoog met een kwart zal dat dan wel helpen?
Wat ik wel moet zeggen is dat de miauwen van vorig jaar veel harder en klagender waren dan nu,nu zijn ze wat zachter,iets minder heftig dus.
Zou het aan de hoeveelheid phenoral liggen dat hij net niet genoeg krijgt dat het er doorheen komt?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Phenoral,toevallen

Bericht door Dinky »

Poeh, lastig hoor.
Gezien de leeftijd zou het ook een vorm van dementie kunnen zijn aangezien je zegt dat het anders klinkt dan voorheen?
Kwijlt hij ook wanneer hij zo miauwt?

Valium is inderdaad raar spul en over het algemeen ingezet als slaapmiddel/spierverslapper bij mensen om rustig te worden (stesolid is trouwens ook valium maar dan de rectale variant)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie