iemand ervaring met Ketoprofen?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

iemand ervaring met Ketoprofen?

Bericht door snorrebaard »

Ketoprofen is een alternatieve pijnstiller als injectie bij narcose, zoals een meloxicam. Het is ook een NSAID, maar niet van de familie meloxicam.
Het wordt minder gebruikt omdat het achteraf in de vorm van pillen wordt gegeven, en dat is moeilijker toe te dienen dan de vloeistof van meloxicam.

Heeft iemand hier ervaring mee?
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: iemand ervaring met Ketoprofen?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb er geen ervaring mee. Maar ben bang dat ook dat een grotere aanslag is op nieren en lever. Het eindigt op -profen, is denk ik vergelijkbaar met Ibuprofen. Ik mocht tijdens mijn chemo geen Ibuprofen gebruiken omdat dat een grotere aanslag is op de nieren en lever dan Paracetamol.

Het zou daarom voor mij persoonlijk geen keuze zijn als het mijn kat was.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: iemand ervaring met Ketoprofen?

Bericht door snorrebaard »

OK, bedankt. Het is allemaal troep, dat is een feit. Het wordt ook niet zoveel gebruikt dus de referenties zijn niet representatief.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: iemand ervaring met Ketoprofen?

Bericht door Adriana »

http://www.zivi.be/nl/bijsluiters/ketofen-5-mg
INDICATIES
Behandeling van ontsteking en pijn bij aandoeningen van spieren en skelet en bij pijntoestanden
bij honden en katten.
Symptomatische behandeling van koorts

lees ook zelf even de bijsluiter. waar wordt het voor gebruikt? en welke eventuele combinaties kun je verwachten? ik bedoel meloxicam wordt afgeraden te combineren met nog meer meloxicam en met bepaalde andere stofjes.. als het een middel voor tijdens een operatie is, dan moet dat goed combineren met een eventueel vervolgmiddel/pijnstiller.

k weet niet of het dus allemaal troep is, het is de kunst om het juiste middel voor de juiste toepassing te vinden,
denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: iemand ervaring met Ketoprofen?

Bericht door Rik »

Ik denk dat de bedoeling is tijdens de behandeling (tandbehandeling-reinigen/trekken) de injectable van Ketofen 1% te gebruiken (dat lijkt mij wel zo logisch). Maar vraag dat even na voor de zekerheid. (Ketofen mag ook niet in combinatie met andere NSAID's gebruikt worden) Als nabehandeling zouden de pilletjes van Ketofen dan gebruikt kunnen worden. Ik ben in ieder geval geen waarschuwingen tegengekomen dat je de tablettjes niet mag gebruiken na de injectable. (Maar zoals gezegd... het wordt minder gebruikt)

Bijsluiter Ketofen 1% (injectable, wat zij gebruikt tijdens de behandeling. Even navragen...)
Bijsluiter Ketofen 5 (pilletjes, wat je waarschijnlijk meekrijgt, en misschien zelfs moet breken voor een kleinere dossis)

In de bijsluiters staat dat het ook niet aan "ernstige" nierpatiënten gegeven mag worden dus het zal ook wel door de nieren gaan. Het zal dus niet veiliger zijn dan Tolfedine of Onsior maar in ieder geval wel veiliger dan Metacam (waar dus vreselijk veel waarschuwingen voor worden gegeven).

Het blijft dus voorzichtig aan, voorzichtig gebruiken, spoelen na behandeling en eventueel na een week (of langer??) bloedtest om te zien of verder alles goed hersteld is.

Ik hoop dat het allemaal flink mee zal vallen maar het blijft natuurlijk stressen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie