Medroxoral (de pil) bij poes

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Phoibe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2014 18:56

Medroxoral (de pil) bij poes

Bericht door Phoibe »

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje over Medroxoral, oftewel de poezenpil. Ik wil namelijk een nestje met mijn poes als zij oud genoeg is. Maar als haar krolsheden heftig zijn wil ik haar in de tussentijd op de pil zetten. Nu hoor ik van diverse fokkers dat zij dit al jaren zonder problemen doen. Maar mijn dierenarts komt met een horrorverhaal van kanker binnen een week. En hij weigert de pil voor te schrijven. Terwijl mijn vorige dierenarts hier weer geen probleem mee had. Heel verwarrend allemaal. Mijn vraag dus is: Wat zijn jullie ervaringen met Medroxoral? En hoe lang gebruiken jullie het al? Hebben jullie problemen ervaren met het gebruik? Ik hoor het graag van jullie! Alvast bedankt!

Groetjes,

Eva.
Lieve Moekie (11), Boefje (2), Lucy (0.5) en Phoibe (*), <3!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Medroxoral (de pil) bij poes

Bericht door castratenkoor »

Dit is geen fokkersforum maar een liefhebbersforum. Over het algemeen leven we samen met castraten. Persoonlijk ben ik anti de pil voor poesjes. Veel te veel risico op kanker. Ik geef je dierenarts groot gelijk dat hij je de pil niet meegeeft.

Mijn advies zou dan ook zijn, je poesje met 6 maanden castreren en als je er nog een kitten bij wilt, er eentje uit asiel of opvang te halen. Voor je poesje echt stukken beter. En zo werk je ook niet mee aan het al te grote kattenoverschot.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Medroxoral (de pil) bij poes

Bericht door Rik »

Over de poezenpil doen inderdaad heel wat verhalen de ronde. Wat hier allemaal van waar is weet ik niet. Mij verbaasd het wel dat jouw DA dit niet voor wil schrijven maar je zonder probleem weg stuurt met Metacam voor Moekie (terwijl die nierproblemen heeft). Aan de ene kant dus goed dat hij geen poezenpil voorschrijft maar aan de andere kant weer onverantwoord dat hij Metacam geeft. Raar.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Phoibe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2014 18:56

Re: Medroxoral (de pil) bij poes

Bericht door Phoibe »

Bedankt voor jullie reacties! Ik hoef hier geen discussie te ontketenen over het wel of niet castreren. Graag on topic blijven dus. Ik ben zelf ook een liefhebber, geen fokker. Maar voor zover dus vooral nee vamweg het risico op kanker. De da had trouwens wel het risico bij nierproblemen voorgelegd. Hij was hierin heel voorzichtig.
Lieve Moekie (11), Boefje (2), Lucy (0.5) en Phoibe (*), <3!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Medroxoral (de pil) bij poes

Bericht door Adriana »

dierenarts 2 heeft het grootste gelijk als hij geen poezenpil wil voorschrijven.
de risico's zijn op mammatumoren en andere oncologische ellende zijn vrij groot en dat zijn geen verzinsels.
en misschien vindt hij/zij ook wel dat er zat kittens zitten te springen om een lief baasje en goeie verzorging.
ik kom in je teksten trouwens geen metacam tegen. en de combi poezenpil/nierfalen is voor mij nieuw..

dinie heeft groot gelijk als ze opmerkt dat dit een kattenliefhebbers-forum is en geen fokkersforum..
en on topic blijven? ...je vraag "hebben jullie problemen met het gebruik (van de poezenpil..?)" is ruim beantwoord!
maar castreren/niet castreren zal wel weer gevoelig liggen... en je leest hier waarschijnlijk niet wat je zo graag had willen lezen en dat is 'het zal wel meevallen"..... nou, niet dus!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Medroxoral (de pil) bij poes

Bericht door Sifra »

Ooit schreef een dierenarts een poes van mij de poezenpil voor, omdat ze hormonale huidproblemen zou hebben. In een tijd van 4 maanden is ze 3 x geopereerd aan melkkliertumoren. Toen had ze nog niet eens een volledige strip pillen op. Volgens de dierenarts en de fabrikant kon het niet aan die pillen liggen, maar ik heb ze nooit meer gegeven en de tumoren zijn niet meer teruggekomen. Ik zou nooit meer een poes de poezenpil geven.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Phoibe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2014 18:56

Re: Medroxoral (de pil) bij poes

Bericht door Phoibe »

Dankjulliewel voor jullie reacties! Ze bevestigen wat de da al zei. Niet doen dus. Ik wil niet dat mijn schatje zo'n risico loopt. Niet doen dus!
Lieve Moekie (11), Boefje (2), Lucy (0.5) en Phoibe (*), <3!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Medroxoral (de pil) bij poes

Bericht door Adriana »

;-) gelukkig! en dank je wel voor je reactie.
je moet er toch niet aan denken dat je straks aan de chemo moet of moeilijke operaties moet laten doen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie