Dosis Felimazole nog steeds niet goed... Maar ben ik nou gek

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Maggie
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jun 2014 13:04

Dosis Felimazole nog steeds niet goed... Maar ben ik nou gek

Bericht door Maggie »

We zijn al een hele tijd aan het klooien bij de dierenarts met onze kat en de schildklier.
Het begon met een onmeetbaar hoge waarde (meer dan 130)
Toen 2x 2,5 mg felimazole: resultaat: onmeetbaar lage waarde van 2
Toen 1x 2,5 mg: resultaat: weer te hoog (75)
Toen 1x 2,5mg + 1x 1,25mg: resultaat: weer te laag: 3
En nu moest ik 1x 1,25mg + 1,25mg proberen... (Ochtend/avond)

Eh ben ik nou gek maar dat kan wiskundig gezien toch nooit een juiste dosis zijn?
We hebben eerder al 2,5mg op een dag gegeven en toen was de waarde te hoog...
Nu ga je 2,5mg over de dag verdelen (geef je dus lichtere medicijnen): dan wordt de waarde toch alleen maar hoger?

Iemand hier ervaring mee, want ik ga niet onzinnige dosis geven als we toch weten dat het nooit kan gaan werken, betaal ik weer lab en prikkosten en weer een doosje pillen voor nop...
Plus alle stress die de kat ermee heeft...
Ben van plan de dierenarts hierover te bellen, maar misschien heeft iemand ervaring met het spreiden van medicatie over de dag toch beter hielp?
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Dosis Felimazole nog steeds niet goed... Maar ben ik nou

Bericht door artemis »

Het is altijd beter deze medicatie te spreiden over 2 dosissen per dag dus je da had je best meteen 2x1,25mg laten proberen ipv 1x 2,5mg. Hoe het resultaat nu zal zijn kan ik niet voorspellen, maar dat de dosis gespreid is zal het effect ten goede komen en hopelijk ook de kans op bijwerkingen.

Pappie zat ook onmeetbaar veel te hoog en raakte moeilijk ingesteld. Zijn laatste dosis voor de ra-joodbehandeling was 1x 2,5mg 's morgens en 0,5x 2,5mg 's avonds. Toen waren er nog geen tabletten van 1,25mg en ik mocht de pilletjes breken (met een pillensnijder).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Dosis Felimazole nog steeds niet goed... Maar ben ik nou

Bericht door Dinky »

volgens mij heb ik hier ook wel eens voorbij zien komen op het forum de ene dag bijvoorbeeld 2 x 1,25 en de dag erna 1 x 2,5 en 1 x 1,25 (oftewel om de dag een hogere dosis).
Zelf (gelukkig) geen ervaring mee.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Dosis Felimazole nog steeds niet goed... Maar ben ik nou

Bericht door Cerna »

Ik heb met mijn kat Cochi ook jaren lopen "klooien". Dan weer te hoog, dan weer te laag net als bij jouw kat. Cochi was een grote forse kater en zat op een hogere dosis, maar uiteindelijk bleek de volgende verdeling het ei van Columbus: twee dagen 2x5, een dag 1x2,5 en 1x 5.

Ik heb geprobeerd om voor jou een rekensommetje te maken: 2,5 mg is te weinig, 3,75 te veel en dus moet je er precies tussenin gaan zitten (alleen bestaat dat niet). Wat te denken van 1 dag 2x 1,25 en de volgende dag 1x2,5 en 1x1,25? Dat is over twee dagen 6,25 mg en dus per dag 3,12.
Na een maand toch weer bloedprikken en evt - afh. van de waarde - vaker een dag van 2,5 mg of een dag van 3,75.

Mijn dierenarts vond mij destijds geniaal :eshifty: Dat hij daar zelf niet opgekomen was.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dosis Felimazole nog steeds niet goed... Maar ben ik nou

Bericht door Adriana »

oeps.... afgelopen twee maanden schildklierkater ingesteld en nu net weggebracht naar Lienden voor ra-jodiumbehandeling.
omdat ik niet zo vrolijke ervaringen heb met felimazole en het me de afgelopen jaren nooit is gelukt, op straffe van een forse eetstaking, om Enzo met felimazole in te stellen, dit keer aan de gang gegaan met carbimazol.
dat zijn tabletjes van 5 mg en het is mensenmedicijn maar wel het gebruikelijke middel voordat felimazole en thiafeline en zo werden ontwikkeld.
kost drie keer niks en is makkelijk door te knippen via breukstreepje en verder. wel schoon werken en handen goed wassen.
voordeel is dat je carbimazol heel veel beter kunt doseren want feli noch thiafeline zijn door te knippen. en je kunt een lagere dosis geven dan de laagste dosis felimazole.

de halfwaardetijd van carbimazol en denk ik ook van feli en thia is vrij kort (ik bedoel uren en geen dagen) en wat ik ook ontdekt heb is dat het weken duurt voordat het systeem goed reageert en zich heeft aangepast aan het middel. dat wil zeggen voldoende remmen van de overmatige productie.
dus hoge doses ivm hoge t-4 gaat denk ik niet op.
je kunt vermoedelijk veel beter heel laag beginnen en dan heel langzaam ophogen en dan bedoel ik over een periode van 4 - 6 weken. ook bij een hoge t-4. en als je je dier goed kunt lezen, dan zie je op een moment dat het aanslaat.

nu was Enzo's t-4 deze periode met 70 niet giga hoog maar liep voldoende uit de pas en was in een jaar ernstig steil gestegen. en dat gaat (bij Enzo via het zwerfweefsel) gaandeweg steeds harder, t is net eendenkroos.
ben begonnen met kwart tabletje in twee giften s morgens en 12 uur later en dat gaf onmiddellijk eetstaking. dus kwartje geprobeerd te halveren en dat gaat wel, geeft ook gruis en dat is dan een kwestie van juiste gruisjes bij elkaar en inschatten.
na een paar probeersels was drie maal per etmaal een beetje gruis met een totaal van max 1 mg per etmaal de juiste aanpak.
in de loop van de weken zag je met deze vorm hem steeds beter reageren, zijn gedrag veranderde en hij ging beter eten. hartslag ging naar beneden, vacht werd zijdezacht en de schichtige blik in zijn ogen verdween.
mijn ervaring met carbimazol is dus niet variëren met pieken en dalen maar gestaag in meerdere momenten toedienen zodat het in lage dosis heel geleidelijk binnenkomt en gelijk aan de slag kan.

voor een recept voor dit middel is een aardige dierenarts nodig, een noodsituatie en een behulpzame apotheker.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Maggie
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jun 2014 13:04

Re: Dosis Felimazole nog steeds niet goed... Maar ben ik nou

Bericht door Maggie »

Ja Cerna, dacht zelf ook meer in die richting... Maar mijn dierenarts is zelf blijkbaar ook geen rekenwonder. Wist trouwens niet eens dat die 1,25 mg pillen bestonden, die heb ik aangeraden :-0

@adriana: over carbimazol hoor ik ook veel ja, misschien ook het proberen waard..

Het gekke is dat ik wel het idee heb dat mijn kat heel snel reageert op veranderingen van de medicatie. Nu met het overgaan naar 2x 1,25 was ie nl direct weer aan het miauwen snachts en hyper, terwijl ie de dagen ervoor juist apathisch sloom was...

T is alleen allemaal zon gedoe met de ene dag dit en de andere dat. Ik werk zelf vanaf huis dus dat valt mee maar we gaan binnenkort op vakantie en dan moet 'de oppas' het overnemen.. Zucht... Zie ik echt niet zitten.

Schrik wel een beetje over dat jullie allemaal ook 'jaren' aan t klooien zijn. Moet er niet aan denken voor dat arme beestje.
Cerna

Re: Dosis Felimazole nog steeds niet goed... Maar ben ik nou

Bericht door Cerna »

Het is niet altijd klooien hoor.
Mijn oudste kat Cerná is sinds februari ook schildklierpatiënt (T4 van 70 dus dat viel mee). 1x Daags 2,5 mg en na een maand op (uit mijn hoofd) 46. Nu nog steeds stabiel op 1 pilletje.
Denk dat ik overstap op 2x1,25 zodra ik het potje leeg heb; is misschien toch beter.

Wel heeft zij vaak last van een eetstaking en daar had ik met Cochi geen last van.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Dosis Felimazole nog steeds niet goed... Maar ben ik nou

Bericht door Ms Maaike »

Bij Mickey was de eetstaking juist vóórdat hij op Felimazole zat (dat was ten gevolge van een te hoge T4). Hij zat eerst op 1x2,5 mg, maar dat was veel te veel. Nu zit hij op 1x1,25 mg en van een te hoge T4-productie heeft hij geen last meer. Hier ook geen jaren geklooi. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie