Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
S1em
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:00

Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door S1em »

Hi

inleiding
ik zocht eigenlijk naar een actief onderwerp, want ik heb een probleem dat velen zullen herkennen: ik krijg m'n katje geen medicijnen toegediend. Antibiotica is erg vies en ze ruikt het al als het in een kauwstick oid is verpakt. Als ze trek heeft, eet de slimmerd het snoepje er vanaf en wat er over blijft is zo'n mooi roze pilletje.
In d'r bekje duwen lukt niet. Ze schudt gewoon teveel met d'r koppie en d'r onderkaak gaat (met veel dwang!) uiteindelijk wel open, maar direct ook weer dicht terwijl ze happende bewegingen maakt. Ik heb al eens een weekend met een ontstoken vinger gezeten, omdat ze me te pakken kreeg.
Om dezelfde reden lukt de pillenschieter ook niet: dit gaat wel iets beter, maar omdat ze zo schudt en een beweeglijk tongetje heeft, vliegen de naar binnen geschoten pilletjes je om de oren. Waarschijnlijk omdat ik gewoon niet goed kan richten, omdat het bekje niet open blijft.

vraag
Nu zei iemand tegen mij: waarom doe je niet een plastic staafje tussen haar kaken? Zodat haar bek open blijft staan. Overdwars dus, he?
...
Is dit een goed idee? Kan het kwaad? Ik dacht direct "neeeee, zielig!", maar na vandaag... eerlijk gezegd lijkt het me niet zo'n gek idee. D'r mondje een beetje open wurmen, staafje overdwars ertussen (ik heb van die 1 ml spuitjes - die zijn erg smal), dan pillenschieter naar binnen die dan het pilletje beter gericht richting keelgat kan schieten. En dan vliegensvlug dat staafje er weer uit natuurlijk, anders kan ze niet slikken. Of is dit heel vervelend voor de kat? Ik wil haar zeker geen pijn doen, maar m'n lieve kleine katje verandert in een MONSTER als ze antibiotica moet slikken (erg vies nl)...
Renatevanderveer

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door Renatevanderveer »

Het toedienen van een pilletje kan zoveel makkelijker..
Ik gebruik Easypill, dat is een soort stopverf, voelbaar als kneedgum.
Je neemt een stukje, stopt het pilletje erin en de kat kan dit zo opeten.
Of eerst een stukje zonder tablet en dan een stukje met.

Niet alle katten trappen hierin.. Soms werkt het beter om de kat een beetje te begeleiden.
Linkerarm om de kat en terwijl je dit doet, met je linkerhand voorzichtig de bek open doen van de kat.
Met je rechterhand de kop achterover en tablet erin. Bekje dicht en even over het keeltje wrijven tot de kat slikt.

Met de zoekfunctie rechts bovenin kun je zoeken op het toedienen van een tablet.
Een staafje tussen de kaken vind ik niet erg diervriendelijk..
Daarbij denk ik dat het in de praktijk niet werkt..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door Adriana »

ze ruikt het als het in een kauwstick is verpakt.. dus dat zal niet werken..

wat je zou kunnen doen is de ab verpakken in een lege capsule (apotheek), doe ze allemaal tegelijk en was je handen heel goed. missch moet je ze doorknippen of fijnstampen, maar het gaat hier om een roze pilletje, dus klein formaat capsule en het is even een karweitje.
je kunt een deel van de capsule afknippen zodat het nog kleiner wordt.

dan geef je - op een ander moment - eerst stukje kauwstaaf zonder of easypill zonder.
en een half uurtje later nog een keer. ze moet uit de vechtmodus en je weer gaan vertrouwen.
later kun je proberen of ze capsule met wat easypill of stukje kauwstaaf erop geplakt met wat water zo wil opeten.
wel snel want capsules lossen op.

en anders: linker hand over haar hoofd met duim en middelvinger aan twee kanten op haar onderkaak.
kopje zit ertussen. daarmee krijg je, druk je haar bekje open.
dan opgeleukte, verkleinde capsule op haar tong leggen en bekje dichthouden.
leg nog iets lekkers voor haar.
omdat ze dat ruikt zal ze makkelijker slikken om vervolgens dat lekkers te kunnen verorberen..
intussen vrolijk en ontspannen tegen haar praten en dat zal niet meevallen...
en het zal de eerste keer waarsch niet lukken maar toch maar even volhouden.

en nee! geen spuitjes tussen die kaken want dan gaat ze kokhalzen en kan niet slikken en verslikt zich mogelijk.
pillenschieters vind ik ondingen, bovendien kan het ook in het verkeerde keelgat terechtkomen en ze maken veel herrie..

als ze veel klauwt dan kun je een dikke handdoek om haar heenslaan, zodat haar voorpoten even in bedwang worden gehouden.
na het pil-ingeven met haar spelen, of haar borstelen of op andere manier iets met haar doen wat ze leuk vindt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door sandyd1971 »

Ik heb het geluk dat ik het zo kan toedienen, bekkie open en hup erin!

Maar bij mijn vorige katten was het ook een drama, die heb ik inderdaad ook in een handdoek gewikkeld zodat ze niet kon krabbelen en dan ging het wel. Maar echt een strijd. Toen later heb ik het in gimpetpasta voor haarballen gedaan. Vonden ze heerlijk, klein maken en in de pasta en ze likte het zo op. Daar zit een aardige geur aan dus misschien ruiken ze het dan niet. Het is te proberen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door Cari »

Sommige katten zijn echt een ramp met pillen, ik heb er ook zo eentje. Ze is veel te snel voor wat je ook probeert :lol: . Ik denk dat je met de handdoek aan de gang moet, maar belangrijker: neem de door Adriana aangeraden lege capsule. De paniek ontstaat namelijk vooral door de vreselijk smerige smaak van de pil. De weerstand zal daardoor elke keer groter worden en met een capsule verdwijnt die paniek juist. Ik gebruik ze nu dagelijks bij Fling die Clopidogrel slikt, wat enorm bitter is. Als de pil dan niet gelijk door het keelgat gaat, begint je kat enorm te schuimbekken en te kwijlen en dat is niet alleen vreselijk om te zien, maar maakt het een volgende keer nog lastiger. Ik heb Fling zo 10 minuten in paniek gezien en ben toen met capsules begonnen. Nu werkt hij fantastisch mee en duurt het maar een seconde. Meteen daarna lekker eten :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
S1em
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:00

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door S1em »

Adriana schreef:ze ruikt het als het in een kauwstick is verpakt.. dus dat zal niet werken..

wat je zou kunnen doen is de ab verpakken in een lege capsule (apotheek), doe ze allemaal tegelijk en was je handen heel goed. missch moet je ze doorknippen of fijnstampen, maar het gaat hier om een roze pilletje, dus klein formaat capsule en het is even een karweitje.
je kunt een deel van de capsule afknippen zodat het nog kleiner wordt.

dan geef je - op een ander moment - eerst stukje kauwstaaf zonder of easypill zonder.
en een half uurtje later nog een keer. ze moet uit de vechtmodus en je weer gaan vertrouwen.
later kun je proberen of ze capsule met wat easypill of stukje kauwstaaf erop geplakt met wat water zo wil opeten.
wel snel want capsules lossen op.
Waar kan ik die capsules kopen? Bij de apotheek? Je bedoelt een gewone mensen-apotheek?

Ik probeer overigens wel zo ontspannen mogelijk aan het karwei te beginnen. Kat heeft niets aan een gestresste baas. Ik rol haar of in een deken of in een kussensloop. Vaak weet ze dan toch haar voorpootjes vrij te krijgen. Stiekem moet ik er wel om lachen ;-)

@cheetah: easypill is ze gaan associeren met een vies antibioticapilletje. Die hoeft ze dus niet meer. Heeft wel even super gewerkt...
Gebruikersavatar
S1em
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:00

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door S1em »

Cari schreef:[...] Ik gebruik ze nu dagelijks bij Fling die Clopidogrel slikt, wat enorm bitter is. Als de pil dan niet gelijk door het keelgat gaat, begint je kat enorm te schuimbekken en te kwijlen en dat is niet alleen vreselijk om te zien, maar maakt het een volgende keer nog lastiger. [...] .
brrr die antibiotica is ook zo bitter :( Fijnstampen en dmv een spuitje met water of melk in bekje spuiten heb ik geprobeerd, maar het resultaat waren slijmslierten van wel 20 cm lang.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door Kattebeest »

Lege capsules zijn bij de apotheek te krijgen, ik had er een 'welwillende' apothekersassistente voor nodig die precies moest weten waar ik ze voor nodig had. Kreeg er 20 gratis mee.

Medpets verkoopt ze ook, in bulk.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door Adriana »

ja, leuk is dat hè, van die overbezorgde apothekers die denken dat je met die capsules allerlei verboden/ernstige dingen gaat uithalen.. ja, mensen-apotheek.
roep de volgende keer vrolijk dat je ze ook via internet kunt kopen, dan worden ze doorgaans wel inschikkelijker..

eigenlijk kun je ze ook beter per pot van 500/1000 via internet kopen, want ze zijn relatief zo duur bij de meeste apothekers dat je ze dan net zo goed in veel groter aantal elders kunt aanschaffen. ik heb een paar maten al zeker 10 jaar koel en droog en donker in de kast staan, gebeurt niks mee.
en af en toe doe ik daar anderen een plezier mee..
http://www.medpets.nl/zoeken/capsules
de één na kleinste maat is voor katzels heel geschikt, voor personeel betekent het wat priegelwerk, maar doendeweg word je er wel handiger in.

hier gaat bijna alles in een capsule met een klodder spuug naar beneden met wat lekkers er achter aan. gebeurd voor ze er erg in hebben..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door Cari »

Het zal per apotheek erg verschillen. Hier vroegen ze helemaal niks. Ik nam een capsule van Adriana mee voor de maat en ik kocht er 100 voor iets van € 2,50 als ik 't me goed herinner.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
S1em
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:00

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door S1em »

Ik heb ze gezien bij MedPets. Poeh. Een hoop capsules voor best veel geld. Alhoewel ik hoop dat m'n poesje 400 wordt, denk ik dat ze dat niet haalt. Ze is ruim 19 nu en echt wel aan het kwakkelen. Ik ga het eens proberen bij de mensenapotheek.
(Trouwens, vanochtend slikte ze pardoes een antibioticapil naar binnen in een kauwstick verstopt. Ze was er zelf beduusd van. Haha. Grappig is dat, he? Dat katten beduusd kunnen kijken. En maar likken aan dat neusje: "wat gebeurt me nou?!")
jmashford
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 sep 2014 10:09

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door jmashford »

Hier kun je een filmpje zien hoe je een kat een pilletje ingeeft:
http://www.docbooff.nl/de-dierenarts-on ... n-een-kat/
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door Cyamytha »

Ze hebben wel een kat die alles toe laat in dat filmpje ;) Hier ook moeilijk pillen geven. Ontwormen is ook elke keer 'feest'.
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
S1em
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:00

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door S1em »

jmashford schreef:Hier kun je een filmpje zien hoe je een kat een pilletje ingeeft:
http://www.docbooff.nl/de-dierenarts-on ... n-een-kat/
Wat een braaf katje. Lijkt totaal niet op de mijne :)
Gebruikersavatar
S1em
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:00

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door S1em »

Cyamytha schreef:Ze hebben wel een kat die alles toe laat in dat filmpje ;) Hier ook moeilijk pillen geven. Ontwormen is ook elke keer 'feest'.
Alles wat ik dmv een spuitje bij haar naar binnen kan krijgen, lukt wel. Dus zo'n ontwormpasta gaat wel. Vindt ze ook niet zo vies. Dat scheelt.
Plaats reactie