Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 299
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door Cyamytha »

Ook met ontwormpasta een ramp helaas. Dus wij wikkelen hem in een fleece dekentje en dan maar even niet zo leuk ;) daarna een snoepje en met vijf minuten ligt meneer weer lekker bij ons te knorren.
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door Dinky »

Hier meng ik de ontwormpasta met beetje vlees en dan gaat het er met tegenzin in. Pillen heb ik bij deze dame nog niet getest. Vorige poes was wel makkelijk in houdgreep te zetten, bekje open op de 'paardenmanier' (vingers langs mondhoeken duwen) en daarna bekje tijdje dichthouden omdat pil er anders uit werd gewerkt.
Voordeel was dat zij niet uithaalde of beet, alleen beetje tegenspartelen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
jmashford
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 sep 2014 10:09

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door jmashford »

S1em schreef:Hier kun je een filmpje zien hoe je een kat een pilletje ingeeft:
http://www.docbooff.nl/de-dierenarts-on ... n-een-kat/

Wat een braaf katje. Lijkt totaal niet op de mijne :)
:grin: Die van ons is heel lief... totdat we met een pilletje aankomen.

Wat mij vaak aardig lukt is pindakaas (als je kat dat tenminste lust). Die van ons vindt dat erg lekker. Maak het tabletje fijn tot een poeder met een lepeltje en meng dat door een klein beetje pindakaas. Pindakaas heeft van zichzelf al een scherpe smaak, het pilletje proeven ze niet.
Onze kat likt het zo op en anders smeer je het in de bek.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door Adriana »

pinda's zijn niet giftig voor katten, wel erg vet en zout.
liever niet in hun bek smeren want dat maakt de weerstand voor het volgende pilletje alleen maar groter en heviger...

kleine kort afgeknipte capsule met med kan ook in een hapje favo natvoer, dat zullen ze niet merken want pil zit goed opgeborgen en gaat stressloos hap/slik/weg naar binnen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
jmashford
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 sep 2014 10:09

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door jmashford »

Onze kat vindt een kloddertje pindakaas heerlijk, hij likt het zo van je vinger af :-)
Over het vet en zout: het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik dagelijks en een paar maanden lang een halve pot pindakaas naar binnen werk. Een weekje een half theelepeltje per keer is voldoende.
Cerna

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door Cerna »

Wanneer je kat zo moeilijk doet met antibioticapillen zou ik aan de dierenarts vragen om een prikje dat 3 dagen werkt. Je moet dan wel wat vaker naar de dierenarts (ik weet niet of dat erg stressen is), maar dan heb je geen gedoe meer.

Ik heb ook een kat die je niet kunt pillen (houdt de kaken stijf op elkaar en worstelt zich met gemak uit een handdoek dus capsules/inpakken in handdoek werkt ook niet) en drie maanden geleden moest ze 5 dagen antibiotica. Toen zijn we dagelijks even heen en weer geweest.
Ik heb het nu voor elkaar dat, mocht het zich weer voordoen, ik spuitjes met antibiotica meekrijg en dan kunnen we het zelf doen.

Conveniaprikje was toch wel erg handig! (met dank aan de bio-industrie :cry: )
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door Ms Maaike »

Ik geef Mickey elke dag een pil en dat was de eerste week een ware hel. Het moment waarop je de pil geeft heeft hier veel uitgemaakt. Bij mij krijgen ze elke dag natvoer; als ik de bakjes neerzet en Mickey eerst een paar happen laat eten is hij gefocust op het eten waardoor een pil in de bek ingeven niet zo lastig meer is. Als 'beloning' mag hij weer verder eten. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
S1em
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jan 2012 18:00

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door S1em »

@Ms Maaike: ze eet slecht/te weinig, dat is juist het punt hier...
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door Ms Maaike »

Ze eet toch van die kauwsticks? Misschien lukt het als je die in kleine stukjes op een bordje legt en dan de methode probeert zoals ik schreef.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door Adriana »

Antibiotica is erg vies en ze ruikt het al als het in een kauwstick oid is verpakt. Als ze trek heeft, eet de slimmerd het snoepje er vanaf en wat er over blijft is zo'n mooi roze pilletje.
.......maar m'n lieve kleine katje verandert in een MONSTER als ze antibiotica moet slikken (erg vies nl)...
Ms Maaike schreef:Ze eet toch van die kauwsticks? Misschien lukt het als je die in kleine stukjes op een bordje legt en dan de methode probeert zoals ik schreef
lees even het hele, niet erg lange topic.. dan kom je ook een goeie truc voor smerig smakende medicijnen tegen.. :grin:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door Ms Maaike »

Heb ik gelezen. Waarom denk jij van niet? Lees mijn post anders nog even (beter). Ik opper een wellicht simpele oplossing die ik uit ervaring heb gevonden.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door artemis »

Als je naar je vaste apotheek gaat krijg je wellicht zo gratis wat lege gelatine capsules mee, hier in Belgie toch. Maar dan moet je dat weer ook binnenkrijgen.

Daarom blijf ik mijn methode aanbevelen van toen Pappie maandenlang schildkliermedicatie moest krijgen. Rauw runds- of kalfsgehakt dat niet bereid is (zonder peper en zout), daar balletjes van draaien ter grootte van een soepballetje en het pilletje erin stoppen. Ik vroor de balletjes in zodat ik er altijd verse ter beschikking had. En het pilletje slikken werd een feest waar telkens gretig naar uitgekeken werd.

Andere methodes werkten slechts tijdelijk: Haarbalpasta, smeerkaas, griekse yoghurt. Hij werd dat snel beu.
De vitakraft sticks kunnen handig zijn voor heel kleine tabletten zoals onlangs eenmalig een milbemax.
Maar ik blijf zweren bij mijn balletjes gehakt voor langere toedieningen zonder stress ;-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door Adriana »

sommige medicijnen ruiken/smaken heel erg vies en daar helpt geen andere verpakking dan capsule.. met stukje kauwstick of gehakt er achteraan..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Toedienen pilletje: plastic staafje in bek kat?

Bericht door artemis »

Inderdaad, een combi van beide kan het hem doen op een stressloze manier in dergelijke gevallen.
Plaats reactie