Hill’s Y/D

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
daytir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2012 12:19
Contacteer:

Hill’s Y/D

Bericht door daytir »

Graag had ik willen weten of iemand al Hill’s Y/D heeft gegeven vanwege schildklierprobleem.
Vandaag naar de DA geweest en daar is uit bloedonderzoek en urine onderzoek uit gekomen dat onze poes van 14 jaar een schildklierprobleem heeft.

Ze hebben me voorgesteld bij de DA om medicijnen te geven , maar dit moet onder controle.
Dit kan nog meer schade aanrichten aan nieren en lever.
Ook heeft ze door het schildklierprobleem een hogere hartslag en een beetje hartruis wat dus zou voortkomen door de schildklier.

Ook hebben ze me een andere optie voor gesteld en dat is behandelen met radioactief jodium.
Daarvoor zouden we naar België moeten gaan , ook heb ik ondertussen een kliniek in Nederland gevonden die dit zou doen.
Maar dit is wel een hele hoge kostprijs en moet daar 5 dagen verblijven.

Heb ook al heel veel goede reacties gelezen over Hill’s Y/D, daarom de vraag of iemand hier ervaring mee heeft en ook goede resultaten.
We zijn ook heel bang om die medicatie te geven , en eerlijk gezegd ook voor radioactief jodium.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hill’s Y/D

Bericht door Dinky »

Zelf geen ervaring met schildklier problemen maar raad je aan om dit topic eens door te lezen, denk dat vele vragen daarin beantwoord staan: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... childklier
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
daytir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2012 12:19
Contacteer:

Re: Hill’s Y/D

Bericht door daytir »

Dank je wel Dinky voor je link :-|
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hill’s Y/D

Bericht door Adriana »

;-) je kunt ook gewoon verder schrijven in dat topic en hoeft niet voor iedere vraag een ander topic te openen...

en voor je vraag over y/d, kijk via de zoekfunctie even naar de berichten die daarover zijn geschreven.
je had dacht ik twee katzels en de tweede mag het absoluut niet hebben, dus lijkt me lastig.
Enzo gaat over een paar weken opnieuw naar Lienden/Lingehoeve voor een radio actief jodiumbehandeling en er zijn meer katzels, bv Pappie van artemis is in Gent geweest.
er staat vrij veel over dit soort behandelingen op het forum. is snel te vinden via de zoekfunctie.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
LaurensLJ63
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 aug 2016 11:00

Re: Hill’s Y/D

Bericht door LaurensLJ63 »

Graag had ik jullie mening gehad ivm Y/D Hill's. Mijn kater is 12 1/2 jaar. Enkele maanden geleden werd nadat hij vermagerd en constant aan het miauwen was, het gekende schildklierprobleem vastgesteld. Omdat de schildklier ook de nierwaarden beïnvloedt, waren ook deze laatste heel slecht. Om een lang verhaal kort te maken. Mijn kater werd op 1 maand tijd met de Hill's nierbesparende voeding en Felimazole (2x 2,5mg/dag) een andere kat. Terug wat aangedikt, niet meer miauwen, normaal actief. Na een nieuwe bloedcontrole: schildklier perfect en nierwaarden ietsje omhoog nog, van bijna onmeetbaar slecht (in het rood) tot ietsje verhoogd (oranje-groen). Gezien de vakantieperiode aanbrak en ik het geven van medicatie door iemand anders niet echt als een optie zag (ik zag bij een 'try-out' de pilletjes achteraf op de grond uitgespuwd liggen nadat een vriend de medicatie had gegeven), dacht ik dat y/d een goed alternatief was. Volgens mijn dierenarts was 5 dagen zonder medicatie echter geen probleem. Gezien ik langere tijd afwezig was, leek y/d voor mij toen toch de beste optie. Mijn kater neemt nu een goeie 2 weken y/d, hij is terug wat vermagerd en miauwt meer.. Nu komt mijn vraag (gezien ik terug uit vakantie ben). Lijkt het aangewezen terug over te schakelen op niervoeding + Felimazole? En zo ja, kan/mag ik dan m'n kater nu en dan gekookte kip/kalkoen geven? Hij lust dit zo graag en ik zou hem graag wat dikker/voller zien. Mijn gezond boerenverstand zegt dat de schildklier dan toch al met de medicatie behandeld wordt en dat de nieren wel tegen een (klein) stootje kunnen ten voordele van het wat dikker worden. Met y/d mag hij echt niks en niks anders van voeding krijgen. Bedankt alvast voor jullie raad.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hill’s Y/D

Bericht door Adriana »

als je y/d geeft, dan mag je niks anders ernaast geven.
dat staat er niet voor niets en als je dat wilt, dan kun je beter geen y/d geven.

snap niet dat je niet automatisch bent teruggegaan naar nierdieet k/d en felimazole, dat werkte goed.

je krijgt hem niet dikker/voller door hem kip/kalkoen te geven.
probeer een vette gimpet anti haarbalpasta zonder vits/mins. vet gaat niet langs de nieren.

je gezonde boerenverstand laat je in ieder geval op nierfaal-gebied in de steek.
neem nierfalen serieuzer dan het schildklierprobleem en zorg dat je de nieren optimaal ontlast,
dus geen kip/kalkoen tenzij in kabouterdosis met ipakitine.

en welkom op het forum!
er zijn een paar erg informatieve schilkliertopics, daar misschien ook even inlezen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
LaurensLJ63
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 aug 2016 11:00

Re: Hill’s Y/D

Bericht door LaurensLJ63 »

Bedankt voor je snelle reactie Adriana.
Laatst gewijzigd door LaurensLJ63 op 05 aug 2016 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
LaurensLJ63
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 aug 2016 11:00

Re: Hill’s Y/D

Bericht door LaurensLJ63 »

Bedankt voor je snelle reactie Adriana. Ik ben niet automatisch op het nierdieet k/d overgegaan omdat y/d als evenwaardig werd gezien door m'n dierenarts (y/d zou ook goed zijn voor de nieren) en ik 2x per dag een pilletje door zijn keel jagen ook voor de poes als minder aangenaam zag. Het is omdat ik constateer dat hij meer miauwt en ik bijgevolg concludeer dat hij zich minder goed in z'n vel voelt. Sowieso zijn je tips hierboven beschreven super welkom. Dus de keuze is snel gemaakt! Hartelijk dank!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hill’s Y/D

Bericht door Adriana »

https://www.petfooddirect.com/product/5 ... ws-wrapper
minimaal 30% eiwit en een smak dl-methionine tegen blaasgruis, ik zou dat geen nierdieet durven noemen.. :roll:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie