Kat met HCM en castratie. Help, ben wanhopig.

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Maaike75
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 aug 2014 20:54

Kat met HCM en castratie. Help, ben wanhopig.

Bericht door Maaike75 »

Een paar weken geleden is er een prachtige Britse korthaar gedumpt bij een vaste wilde zwerfkatten voerplek. Het beestje was tam dus kennis van mij heeft hem in huis genomen want ze was op slag verliefd.
Het heeft twee weken geduurd voordat hij daar een beetje thuis was en was extreem bang voor mannen.
Hij was nog niet gecastreerd en omdat we een tuin hebben leek ons dat een logische stap.
Bij voor voorcontrole bij DA blijkt hij aangeboren HCM te hebben. Maar na echo heeft de DA hem toch gecastreerd. Na de castratie is hij niet meer de oude. Hij eet niet meer, heeft onstoken testikels! Enorm veel pijn. Hoge koorts over 40 graden. Iedere dag naar DA. Antibiotica en aan infuus.
Sinds twee dagen eet hij een klein beetje maar lang niet genoeg. DA zegt niet meer dwangvoeren omdat hij het zelf moet gaan doen. Hij heeft desondanks pijnstillers pijn. Ik bied de hele tijd eten aan, alles ....kip, biefstuk, zalm, gewoon voer, natuurlijk voer...niets. Vannochtend heeft hij half gourmetje gold gegeten en na uur de andere helft.
Sinds vandaag ook hele vieze oogjes.
Wie heeft ervaring met onstoken testikels na castratie??
Wie heeft ervaring met HCM en narcose?

Hij is Nasr schatting een jaar oud.

Ik ben nu na twee weken beetje moedeloos.
Groet, Maaike
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat met HCM en castratie. Help, ben wanhopig.

Bericht door Ms Maaike »

Geen ervaring met HCM en narcose, maar koorts en ontsteking lijkt mij niet het gevolg van HCM en narcose. Enneh... Als hij gecastreerd is, hoe kan hij dan last hebben van ontstoken testikels? :icon_shifty:
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Maaike75
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 aug 2014 20:54

Re: Kat met HCM en castratie. Help, ben wanhopig.

Bericht door Maaike75 »

Ja, dat vroeg ik me ook af...heb zitten zoeken op internet maar het schijnt heel soms voor te komen. DA niet steriel gewerkt? Ik weet het niet. Daarom mijn vraag. Had hij überhaupt wel onder narcose gemogen met HCM?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat met HCM en castratie. Help, ben wanhopig.

Bericht door Dinky »

Denk dat hij zich zo ziek voelt door de ontsteking en bijbehorende koorts...
Hoop dat hij zich er bovenop knokt, ik duim voor hem ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat met HCM en castratie. Help, ben wanhopig.

Bericht door Ms Maaike »

Zijn testikels zijn losgeknipt, hij kan er dus geen ontsteking meer in krijgen...

En over narcose met hcm... Ik denk dat het er onder andere vanaf hangt hoever de hcm gevorderd is. Bij een nog jonge kat denk ik dat de hartspier misschien nog niet zo erg verdikt is dat narcose een groot risico vormt, maar dat kan een dierenarts beter beoordelen dan ik.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Maaike75
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 aug 2014 20:54

Re: Kat met HCM en castratie. Help, ben wanhopig.

Bericht door Maaike75 »

Denk dat DA niet onder narcose gedaan had als ze dacht dat zijn hart het niet aan kon.
Zijn testikels zijn dik en keihard en van de week kwam er allemaal bloed en bruin spul uit.
Ook nog naar andere DA geweest. Er zitten sneetjes in zijn testikels. Dus neem aan dat hij gecastreerd is en ja het kan heel soms voorkomen dat ze gaan ontsteken.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat met HCM en castratie. Help, ben wanhopig.

Bericht door Ms Maaike »

Oh, je bedoelt het scrotum! De testikels zijn z'n ballen en die heeft hij niet meer. Ik dacht dat ze waren blijven zitten.

Heeft de andere da nog iets gezegd over het scrotum uitspuiten met afgekoeld gekookt water om de pus eruit te spuiten? Of iets anders over schoonhouden? Het lijkt me dat die wond nog wel verzorging nodig heeft.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Maaike75
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 aug 2014 20:54

Re: Kat met HCM en castratie. Help, ben wanhopig.

Bericht door Maaike75 »

Ja sorry weet niet hoe alles heet....ziet er nog uit als testikels daarom...
Nee, heeft anti-biotica gegeven. Als dat niet aanslaat dan open snijden vuil eruit.
Maar dat doet ze liever niet omdat dat het hart weer een klap kan geven. Zijn hcm is voor jonge kat al ernstig.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat met HCM en castratie. Help, ben wanhopig.

Bericht door castratenkoor »

Ik heb het in 34 jaar katten houden 1 x meegemaakt dat een kater erg ziek werd na castratie. Katje is ook niet oud geworden, was heel ziekelijk. Zijn lege zakje ging alsmaar ontsteken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat met HCM en castratie. Help, ben wanhopig.

Bericht door nellebel »

misschien ook wel de reden dat hij is gedumpt. wetende dat hij ziek was en veel geld zou gaan kosten. hoop dat het ventje opknapt
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie