Felimazole of thiafeline

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Jipmans
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jun 2014 20:47

Felimazole of thiafeline

Bericht door Jipmans »

Mijn kat van 15 jaar oud gebruikt al enkele jaren felimazole voor een te snel werkende schildklier. Ongeveer 1 jaar geleden zijn we over gegaan op thiafeline, aangezien de kat nu 15 mg per dag krijgt en felimazole erg duur is.

Nu merk ik sinds een redelijke tijd dat ik de kat veel minder goed vind reageren op de thiafeline. Het lijkt alsof hij het beter deed op de felimazole. Dit gaat echter met ups en downs waardoor ik soms twijfel aan de juistheid van deze constatering.

Nu ben ik weer teruggegaan op de felimazole. Mijn vraag: zijn er meer mensen die dit is opgevallen? De kat geeft nu ook erg veel over.. Kan te maken hebben met bijwerkingen van de thiafeline?

Groetjes!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door Rik »

Welkom op het forum!

Er is wel wat ervaring te vinden op dit forum over deze 2 medicijnen.
Je kunt ook de zoekknop rechtsboven gebruiken en zoeken op Felimazole + Thiafeline
b.v. http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... le#p618884
maar ongetwijfeld krijg je er hier ook nog wel antwoord op.

Hoe lang geleden ben je weer terug gegaan naar Felimazole?
Reageert hij alweer anders/beter dan toen ie op de Thiafeline zat?
Geeft ie nu ook nog over met de Felimazole of was dat alleen op de Thiafeline?

Ik zou in ieder geval bij het middel blijven waarop hij het beste reageert (en dat zul je zelf denk ik het beste kunnen beoordelen) ongeacht prijs en andere ervaringen want elke kat kan weer anders reageren op hetzelfde medicijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door Katelijne »

Nu ben ik weer teruggegaan op de felimazole. Mijn vraag: zijn er meer mensen die dit is opgevallen? De kat geeft nu ook erg veel over..
Ik denk dat het overgeven eerder te maken kan hebben met de felimazole. Toen mijn Azraël felimazole kreeg, had hij in het begin ook last van misselijkheid en overgeven. Niet zo veel, maar het was er toch. Het is wel snel weggegaan en daarna is hij helemaal opgeknapt.

Maar ik heb ook al gehoord van katten die plots weigeren te eten door felimazole.

Met thiafeline heb ik geen ervaring.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door Adriana »

15 mg felimazole is heel erg veel per etmaal!
weet je zijn t-4 waarde en heeft je dierenarts het ooit gehad over andere behandelingen? ja ik weet dat we het over een senior van 15 hebben maar ik denk dat je niet kunt blijven ophogen en dat het systeem op een moment daar problemen mee krijgt..
http://repertoriumonline.fidin.nl/displ ... dicatieId=
kijk zelf even naar contra-indicaties en bijwerkingen.. en waarschuwing bij een dagdosis van > 10 mg..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
SvenHz
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jul 2014 09:52

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door SvenHz »

Helaas is onze poes overleden. Daarom aangeboden Thiafeline 5mg, in verpakking van 120 stuks, nog 53 pillen in onaangebroken blisters met doosje en bijsluiter. Gekocht in mei 2014, tenminste houdbaar tot september 2015.

Nieuwwaarde van de 53 pillen is 19 euro.

Ook te gebruiken voor poezen die op de lagere dosis zitten (2,5mg) door de pillen te splitsen. Gaat met de Thiafeline veel makkelijker dan met de oudere Felimazol!

We doen er graag nog iemand plezier mee. Stuur me een bericht, dan regelen we het.
krumsnuf
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2013 15:40

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door krumsnuf »

OPGELET :
felimazole en thiafeline tabletten mogen
absoluut niet gehalveerd worden !!!!!!!!!
dan komt er uit de roze beschermlaag gif vrij.
dus niet doorsnijden.

simone
krumsnuf
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2013 15:40

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door krumsnuf »

15 mg is inderdaad heel erg veel.

mijn poezemeisje gebruikt s,ochtens felimazole,
en s,avonds thiafeline,
zitten dezelfde stoffen in.
en ze krijgt speciaal niervoer.
katten hebben meestal schildklier en nier problemen,
in 1 ziekte beeld.
gaat al 2 jaar prima, en geen overgeven,
ja weleens een haarbal.

simone
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door Kattebeest »

krumsnuf schreef:OPGELET :
felimazole en thiafeline tabletten mogen
absoluut niet gehalveerd worden !!!!!!!!!
dan komt er uit de roze beschermlaag gif vrij.
dus niet doorsnijden.
Maar dan zou het gif ook vrij moeten komen in de maag van de kat.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door Dinky »

Ik meende dat niet breken te maken had met het zelf als mens binnenkrijgen?
Omdat het dan invloed heeft op onze schildklier werd het naar mijn weten afgeraden om te splitsen.
Ben benieuwd naar de bron van je verhaal ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door Adriana »

krumsnuf schreef:OPGELET :
felimazole en thiafeline tabletten mogen absoluut niet gehalveerd worden !!!!!!!!!
dan komt er uit de roze beschermlaag gif vrij. dus niet doorsnijden.
;-) rustig aan!
het is geen gif anders zou het raar zijn dat je dat je kat geeft, toch...??

de waarschuwing is ervoor bedoeld dat je het zelf niet binnen moet krijgen want het werkt bij mensen ook. nou zal dat een minimale hoeveelheid zijn, dus rampen kunnen daar niet gebeuren.
en je moet altijd schoon werken en je handen wassen maar voorzover ik weet zijn alle schildklierpersoneeltjes ervan op de hoogte dat ze voorzichtig halveren als het nodig is (bvk doorknippen)
en handen wassen en niet aan neus kriebelen en geen koekjes tegelijkertijd eten en zo en zo.

maar bedankt voor de tip.

k weet niet waarop je baseert dat schildkliertumoren en nierfalen vaak samen gaan.
het enige dat ik kan bedenken is dat beide kwalen vaker bij oudere katzels voorkomen maar ze hebben niets met elkaar te maken. het is zelfs zo dat de doorbloeding bv van de nieren wordt bevorderd door iets hogere schildklierwaardes. maar er zijn ook negatieve effecten, voor het hart is het niet zo best en schildklier is progressief, dus steeds meer medicatie nodig.. maar kan niet eindeloos worden opgehoogd, dus dan andere behandelingen zoals operatief verwijderen van schildklierlob of behandeling met radio actief jodium.. beetje afhankelijk van de conditie en leeftijd van betr katzel..
we hebben een aantal schildkliertopics met veel (ervarings-)info..
en welkom op het forum!

p.s. waarom s morgens felimazole en s avonds thiafeline als daar hetzelfde stofje inzit?
het werkt wel anders trouwens.. felimazole bestaat uit het specifieke stofje en via thiafeline wordt het lichaam aangezet tot het produceren van het stofje..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door artemis »

Volgens Universiteit Gent mocht ik Felimazole gerust splitsen. Handen nadien wassen uiteraard!
Ik begrijp ook helemaal niet waarom je F en T combineert, lijkt me helemaal niet aangewezen.

Hallo Adriana,
Als ik me goed herinner en los uit de hand dacht ik onthouden te hebben dat een onbehandelde te snel werkende schildklier bij de kat hart en nieren aantast. Medicatie als Felimazole zou de verdere aantasting van de nieren tegengaan maar niet de verdere aantasting van het hart. Naargelang wanneer het te hoog T4 werd vastgesteld en medicatie werd ingezet zou naar ik dacht verdere aftakeling van de nieren enigszins tegengehouden worden, aftakeling ten gevolge van de schildklier weliswaar, niet natuurlijke aftakeling ten gevolge van de leeftijd die gewoon verder gaat.
Daarom denk ik dat schildklier- en nierproblemen wel degelijk vaak samen voorkomen. Het eerste heeft immers grote invloed op het tweede. Hoe later hyperthyreoïdie wordt vastgesteld, hoe meer nierschade er al zal zijn als gevolg van die aandoening. De kat gaat meestal niet ten onder aan het schildkliertumor zelf, wel aan de neveneffecten.
Gelukkig waren jij en ik er snel bij en hebben we Enzo en Pappie een uitstekende behandeling kunnen geven nog voor er nierschade was (want dat was een voorbehoud voor de ra-joodbehandeling).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door Adriana »

van aantasting van het hart bij te hoge schildklierwaardes weet ik, nieren is voor mij nieuw.
Enzo was behoorlijk nierfaler, dat was aan het bijtrekken en hij zit al ruim een jaar binnen de referentie met zijn nierwaardes. afgelopen vier jaar heeft hij felimazole gehad, operatie en ra jodiumbehandeling. en zijn nierfunctie is verbeterd.

dus zal het missch een combi met chronisch nierfalen zijn maar ook dat is voor mij nieuw.
ik weet niet beter of het is omgekeerd, na de ra jodiumbehandeling en ook wel bij goed ingeregelde felimazole-behandeling gaan de nierwaardes achteruit omdat de doorbloeding en dus filteren minder wordt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door Adriana »

;-) dank je wel en ik ga lezen en studeren!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Bram16
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jul 2021 00:01

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door Bram16 »

Hoihoi ik snap iets niet goed de combinatie nierfalen en snelwerkende schildklier. Onze bram 16 jaar en 3 maanden heeft nierfalen. Bij bloedtest bleek ook een te snel werkende schildklier krijgt nu 2x2.5 mg thiafeline. Maar is dat dan weer slecht voor de nieren? Wil het natuurlijk niet erger maken want nierfalen us op zich al een groot probleem maar wat als je dan de schildklier problemen niet zou behandelen? Kan iemand mij dat aub uitleggen?
Plaats reactie