Felimazole of thiafeline

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Cerna

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door Cerna »

Iedere medicatie is in principe slecht voor de nieren omdat de meeste medicijnen via de nieren worden afgevoerd. Maar je kat niet behandelen bij een te snel werkende schildklier is nog veel slechter. Ik zou er alleen wel voor waken dat de T4-waarde zo tussen 45-50 blijft zitten want een wat hogere waarde is juist goed voor de nieren ivm een betere doorbloeding.

Onze Cochi heeft vier jaar een combinatie gehad van verder afnemende nierfunctie en een te snel werkende schildklier en ik heb nooit gemerkt dat de Felimazole een negatieve invloed had op de nierwaardes.

Je schrijft niet wat de T4-waarde is, maar 5 mg Thiafeline is best wel veel (maar misschien is de T4 erg hoog?). Ik zou dus zeker een maand na de diagnose alweer bloed laten prikken en mocht de T4 onder de 40 zitten de medicatie aanpassen (uiteraard in overleg met de dierenarts).
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door Synemios »

Bram16 schreef: 15 jul 2021 00:26 Hoihoi ik snap iets niet goed de combinatie nierfalen en snelwerkende schildklier. Onze bram 16 jaar en 3 maanden heeft nierfalen. Bij bloedtest bleek ook een te snel werkende schildklier krijgt nu 2x2.5 mg thiafeline. Maar is dat dan weer slecht voor de nieren? Wil het natuurlijk niet erger maken want nierfalen us op zich al een groot probleem maar wat als je dan de schildklier problemen niet zou behandelen? Kan iemand mij dat aub uitleggen?
Een te snel werkende schildklier is uiteindelijk slechter voor de nieren dan de felimazole/thiafeline.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Bram16
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jul 2021 00:01

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door Bram16 »

Cerna schreef: 15 jul 2021 08:36 Iedere medicatie is in principe slecht voor de nieren omdat de meeste medicijnen via de nieren worden afgevoerd. Maar je kat niet behandelen bij een te snel werkende schildklier is nog veel slechter. Ik zou er alleen wel voor waken dat de T4-waarde zo tussen 45-50 blijft zitten want een wat hogere waarde is juist goed voor de nieren ivm een betere doorbloeding.

Onze Cochi heeft vier jaar een combinatie gehad van verder afnemende nierfunctie en een te snel werkende schildklier en ik heb nooit gemerkt dat de Felimazole een negatieve invloed had op de nierwaardes.

Je schrijft niet wat de T4-waarde is, maar 5 mg Thiafeline is best wel veel (maar misschien is de T4 erg hoog?). Ik zou dus zeker een maand na de diagnose alweer bloed laten prikken en mocht de T4 onder de 40 zitten de medicatie aanpassen (uiteraard in overleg met de dierenarts).
Hoi t waarde was 74 hij heeft beginnend nierfalen. We zijn na 2.5 week gestopt met thiafeline hij werd gek van de jeuk. Nu prednoral voor de jeuk ook niet goed maar ja
Weet het nu echt niet meer die medicatie is niet te doen. Misschien de oorzalf?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door Synemios »

Oorzalf kun je proberen, maar daar reageren veel katten ook vervelend op.
Er is ook nog carbimazol maar veel dierenartsen schijnen daar moeilijk om te doen en anders is er ook nog voer maar als hij al nierdieet krijgt valt dat af want je mag er niets anders bij geven anders werkt het niet.
Wat ook nog kan is een behandeling met radioactief jodium.

Wat zegt je dierenarts over het stoppen en alternatieven?

Nog even over je eerste vraag over het Nierfalen.

Je verergert niets door te behandelen.
Als de T4 waarde te hoog is dan maskeert dat de juiste waarde van de creatinine.
( dus er is wel al iets aan de hand)
vraag ook naar sdma want daar heeft de T4 geen invloed op.
Als een kat te laag zit qua T4 dan is de doorbloeding van de nieren minder goed vandaar dat regelmatig de nierwaarden meenemen belangrijk is.
Laatst gewijzigd door Synemios op 29 jul 2021 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Bram16
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jul 2021 00:01

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door Bram16 »

Hoi ik heb hills besteld mag ook voor nierpatient maar ben bang dat hij het niet eet. Hij eet sowiezo al slecht en heel kieskeurig dat is op zich al een probleem maar ga het proberen.

Is dat radiactive injectie wel geschikt met zijn leeftijd?

Ben nog hard naar alternatieve aan het zoeken maar is moeilijk.
Carbimazol heeft dacht ik ook jeuk als bijwerking.

Dank voor je reactie alle tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door Synemios »

Ik heb even wat meer info gegeven over de nieren in mijn vorige reactie.
Dat er katten zijn die reageren op carbimazol betekend niet automatisch dat jou kat daar ook op reageert.
Helaas werd Lizzy van mij ook heel ziek van de thiafeline en de felimazole.

Sommige katten reageren trouwens slecht op de thiafeline maar wel goed op de felimazole.

De leeftijd is geen probleem, maar ik weet niet hoe hoog de nierwaarden nu zijn.
In sommige gevallen is dat een reden om het niet te doen, maar dat ligt ook aan de sdma waarde en aan hoe de waarden van de nieren zijn tijdens de behandeling met medicijnen voor de schildklier.

Dus dan doen ze een proefbehandeling.
Heb je al een juiste t4 waarde bereikt voor je stopte en zijn de nierwaarde toen ook meegenomen?
Want daaraan kun je zien in hoeverre de nierwaarde gemaskeerd zijn door de te hoge T4
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Bram16
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jul 2021 00:01

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door Bram16 »

Hoihoi nierwaardes waren niet heel slecht.smda was 40. We hebben nog niet getest zijn vandaag gestopt met de thiafeline hij werd gek vd jeuk. Daarbij is bloedprikken ook echt een ramp. Hoe heb je het dan met jouw lizzy opgelost? Hij is er niet echt ziek van maar de jeuk is niet te doen.

Gr inge
Bram16
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jul 2021 00:01

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door Bram16 »

Hoihoi nierwaardes waren niet heel slecht.smda was 40. We hebben nog niet getest zijn vandaag gestopt met de thiafeline hij werd gek vd jeuk. Daarbij is bloedprikken ook echt een ramp. Hoe heb je het dan met jouw lizzy opgelost? Hij is er niet echt ziek van maar de jeuk is niet te doen.

Gr inge
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door Synemios »

Sdma van 40 is helaas wel hoog.
Lizzy heeft een behandeling met radio actief jodium gehad.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Bram16
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jul 2021 00:01

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door Bram16 »

Waar kun je dat laten doen?
Bram16
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jul 2021 00:01

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door Bram16 »

Waar kun je dat laten doen in nederland?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door Synemios »

In Lienden of in Gent
laatste is goedkoper en daar zijn de ervaringen momenteel beter dan met Lienden.
Alleen denk ik dat je met een sdma van 40 niet in aanmerking komt.
Ik zou dat denk ik zelf dan ook niet doen, maar ik zou eerst een goed gesprek met je dierenarts vragen want die kent alle waardes, en je kat.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Bram16
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jul 2021 00:01

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door Bram16 »

Dank je wel ga morgen overleggen
Bram16
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jul 2021 00:01

Re: Felimazole of thiafeline

Bericht door Bram16 »

Dank je wel ga morgen in overleg
Plaats reactie