Felimazole... Dosis teveel?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Maggie
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jun 2014 13:04

Felimazole... Dosis teveel?

Bericht door Maggie »

Onze kat Indy van 13 is een maand geleden gestart met 2x 2,5mg felimazole omdat er een schildklier waarde van 170 was geprikt.... In het begin leek het goed te gaan, na 4 weken opnieuw laten meten en toen was de waarde gedaald naar 2 !! De dierenarts vond dit ook een vreemde snelle daling en laat het nu uitzoeken bij het lab.
Ondertussen wordt onze Indy met de dag slomer... Af en aan.. Ligt veel te slapen en reageert dan nauwelijks. Eet minder.. Af en toe is ie wel weer wat fitter ineens... Maar normaal gesproken drentelt ie de hele dag gezellig om je heen... Nu is ie echt zichzelf niet.

Had de arts al gevraagd of ik niet terug naar 1 pil moest gaan, gezien de veranderingen, maar die vond dit niet nodig. Ik maak me echt een beetje zorgen.
Tot nu toe hebben we nog geen bericht van het lab verder, hopelijk komt dat vandaag of morgen.

Iemand een idee of deze bijwerkingen te maken hebben met te hoge dosering?
Cerna

Re: Felimazole... Dosis teveel?

Bericht door Cerna »

Ik vind het niet vreemd dat Indy alleen nog maar slaapt want de schildklier functioneert helemaal niet meer en dan toch gewoon doorgaan met 2x2? Wat is dat voor dierenarts?

Ik zou onmiddelijk naar 1x2 gaan en dan kijken of de kat weer wat fitter wordt. Het is inderdaad wel erg vreemd dat de waarde zo snel gezakt is. Bij mijn Cerná werd in februari een T4 gemeten van 72, toen naar 1x daags 2,5 mg en na een maand zat ze op 38.6. Dat is meer een normalere daling.

Het kan zijn dat je straks misschien om de dag 2x2 moet gaan geven en de andere dag 1x2, dat heb ik ook een keer met een kat gehad wiens waarde dan weer veel te hoog en dan weer veel te laag was. Maar eerst moet de waarde weer omhoog!
Maggie
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jun 2014 13:04

Re: Felimazole... Dosis teveel?

Bericht door Maggie »

Hmmm ja ik durf niet echt op eigen houtje te gaan rommelen, maar mijn intuitie zegt dat ie nu te hoog is... Ik vraag me zelfs af of ze de eerste keer niet verkeerd (te hoog) hebben gemeten en ik nu voor niks pilletjes aan het geven ben:-/
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Felimazole... Dosis teveel?

Bericht door Kattebeest »

Zou toch maar even op eigen houtje rommelen en naar 1x per dag 2,5 mg. Kijken hoe Indy daarop reageert want een T4 waarde van 2 is echt veel en veel te weinig en dat is niet gezond.

Het komt wel vaker voor dat een kat moeilijk in te stellen is met felimazole, hoeft niet te betekenen dat de uitslag van het bloedonderzoek de eerste keer niet klopte. Er zijn meerdere topics op het forum met dit onderwerp, via de zoekfunctie bovenin kan je die opzoeken (nu even geen tijd om dat voor je te doen).
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6817
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Felimazole... Dosis teveel?

Bericht door Dinky »

Je kan second opinion vragen bij andere dierenarts ipv helemaal zelf te rommelen ;-)

Vind het ook erg vreemd om dosis niet te verlagen, 2x2,5 is volgens mij best grof geschut? Je hebt zelfs pillen van 1,25 omdat 1x2,5 soms al teveel is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Felimazole... Dosis teveel?

Bericht door Ms Maaike »

Stoppen! ECHT niet meer twee keer 2,5 mg pillen geven. Je kat is waarschijnlijk ook zo sloom omdat het beenmerg stopgezet is (helaas de bijwerking van een te hoge schildkliermedicatie) en daardoor worden er geen nieuwe (rode) bloedcellen aangemaakt. Dan ontstaat er een zuurstoftekort in organen en dat maakt hem waarschijnlijk ook zo moe. Een van mijn katten had een T4 van 14 (net onder de ondergrens van 15) met eenmaal daags 2,5 mg Thiafeline en een bloedbeeld met veel waarden net aan of onder de ondergrens. Ik vond hem destijds wel minder actief, maar ik dacht dat een oudere kat zich zo hoorde te gedragen. Nou, ik heb het geweten. Mickey kreeg steeds vaker 'vage' klachten; veel overgeven, bloed bij de ontlasting, heel diep slapen en ook best veel slapen. Toen de 1,25 mg-versie van Felimazole op de markt kwam knapte hij binnen een paar weken behoorlijk op en verdwenen ook de symptomen langzamerhand.

Ik wil je met bovenstaand verhaal op het hart drukken niet te licht te denken over een lage T4 en naar een andere dierenarts te gaan als je niet zelf wil 'rommelen'.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Maggie
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jun 2014 13:04

Re: Felimazole... Dosis teveel?

Bericht door Maggie »

Thanks allen, schrik er wel een beetje van en zal de arts op het hart dringend verzoeken of melden dat ik dosis ga verlagen... Ik wist trouwens niet dat ze ook 1,25 pillen hebben.... Arts had het erover dat ik zelfs misschien wel naar 2x 5mg toe moest per dag omdat de waarde zo hoog was (dat was voordat de uitslag van de tweede test binnen was)... Pff daar moet ik al helemaal niet aan denken.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Felimazole... Dosis teveel?

Bericht door Adriana »

Maggie schreef:Had de arts al gevraagd of ik niet terug naar 1 pil moest gaan, gezien de veranderingen, maar die vond dit niet nodig. Ik maak me echt een beetje zorgen.
:-( :icon_shifty: hoog tijd voor een andere dierenarts!
en ik neem aan dat je onmiddellijk bent gestopt, instellen van schildklier moet heel erg langzaam gaan zodat het systeem tijd heeft eraan te wennen en niet op deze vrij grove manier..,
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Maggie
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jun 2014 13:04

Re: Felimazole... Dosis teveel?

Bericht door Maggie »

Pfff... T is alweer een tijdje dat ik dit topic plaatste en ondertussen zijn we nog steeds aan t rommelen met de dosering van Indy... Toen ik t niet vertrouwde met de 2 pillen ben ik zelf gestopt en naar 1 pil gegaan. De dierenarts raadde dit vervolgens ook aan... Na 4 weken pilletjes weer geprikt en de dosis was nog niet goed, ondanks dat Indy wel oké leek... Dit keer weer te hoog.. Rond de 80 ofzo...
Dus weer een pilletje erbij. Dierenarts beweerde eerst dat er geen pillen van 1,25 waren, maar ik vertelde dat ik dit op het forum had gelezen. Ze heeft het nagezocht en besteld.
Nu zit ie dus op 1 pil sochtends van 2,5 mg en 1 pil savonds van 1,25 mg..
Nu een week op die dosis, maar ik vind m nu alweer slomer en rare ogen hebben...
Wat een gerommel zeg... Zijn er ook pillen die nog minder mg hebben?
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Felimazole... Dosis teveel?

Bericht door Kattebeest »

Is in overleg met je da 2x 1,25 mg een mogelijkheid?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Cerna

Re: Felimazole... Dosis teveel?

Bericht door Cerna »

Ik zou het even aanzien. Denk niet dat je na een week al zo'n resultaat zult hebben dat de schildklier niets meer doet.
Ik heb met mijn Cochi ook zo lopen uitproberen. Dan was het weer te veel, dan weer te weinig. Uiteindelijk bleek 2 dagen 2x5 en 1 dag 1x5 + 1x2,5 hem stabiel te krijgen.

Het kan dus best zo zijn dat je dadelijk uitkomt op 1 dag 2,5 en 1 dag 3,25 mg. Maar niet op eigen houtje zomaar weer veranderen! Eerst weer bloed laten controleren.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Felimazole... Dosis teveel?

Bericht door Adriana »

van 170 naar 2 naar 80 en dan een dierenarts die de dosis in eerste instantie niet aanpast?
met felimazole is het probleem dat je het eigenlijk niet mag doorknippen maar je moet heel veel minder gaan geven en dan langzaam ietsje meer in plaats van andersom.

er is het oude middel carbimazol, dat kun je veel beter doseren want makkelijk door te knippen (let op: schoon werken, handen wassen, het werkt ook bij mensen!) maar deze dierenarts zal je daarvoor wel geen recept geven......

Indy is met haar 12 jaar nog niet te oud en er zijn andere behandelmethodes dan alleen medicijnen:
operatie en radio actief jodium behandeling in Lienden/Betuwe of Gent.

operatie als er een goedaardige tumor in een van de schildklierlobben zit bij een ervaren da/chirurg en het kan ook nog zijn dat er veel zwerfweefsel zit.
dan alleen tweede optie en medicatie. dat laatste geeft op den duur problemen want de kwaal is voortschrijdend en steeds maar ophogen van de dosis geeft akelige bijwerkingen.
lees onze schildkliertopics en vraag je dierenarts uit!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Maggie
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jun 2014 13:04

Re: Felimazole... Dosis teveel?

Bericht door Maggie »

Dat van die wisselende dagen is ook ingewikkeld zeg, maar fijn als het nu stabiel is ja..
Zou 2x 1,25 mg anders zijn dan 1 x 2,5 mg? Want dat laatste heeft ie al gehad en toen was t ook niet goed. Nadat de waarde van 2 was gemeten is de dosis wel aangepast hoor door de DA, maar ik vertrouwde het zelf niet met de startdosis van 2, want hij werd toen zo sloom... Was nog voor de tweede keer prikken, en dierenarts zij toen, ga nog maar even door. Ik ben toen zelf naar 1 pil gegaan... Na een week is toen geprikt en werd de dosis aangepast naar 1 pil (wat ik dus ondertussen zelf al had gedaan)... Ik wacht t inderdaad maar even af... Kost wel enorm veel geld zo.. Elke keer prikken, labkosten, nieuwe pilletjes... Die dan ook weer alleen in grootverpakking zijn omdat ze die 1,25 normaal niet op voorraad hebben... Kost wat! Maar goed, ik heb het wel over voor mijn kat hoor! Kan exht niet zonder.
Thanx voor de adviezen maar weer
Plaats reactie