lusteloosheid en braken na ontworming

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
lotje901
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2014 14:56
Locatie: Den Haag

lusteloosheid en braken na ontworming

Bericht door lotje901 »

Hoi,

Hoewel ik goed heb gezocht kon ik geen vergelijkbare verhalen op internet vinden.

Gisteren heb ik mijn beide poezenbeesten ontwormt (ik vond korreltjes, dus het was echt nodig). Beiden moesten na 2 uur braken, zoals de verkoopster in de dierenwinkel al had gezegd. Na een nacht slapen vond ik in mijn huis overal braaksel, een paar hoopjes met gedeeltelijk verteerd voedsel en verder een hoop slijmerige, gele drab. Na de katten goed geobserveerd te hebben zag ik dat slechts 1 van mijn katten, Luna, aan het braken was. Herman, mijn andere kat heeft nergens last van. Herman eet en drinkt normaal, maar Luna heeft de hele dag niet gegeten en gedronken, ze is lusteloos. Ik kan haar ook niet verleiden tot eten/ drinken, terwijl ze normaal duidelijk laat horen dat ze bij de kraan staat.. ( mevrouw drinkt alleen in uiterste nood uit een bakje).
Ik heb het nu een halve dag aangezien en zie geen verbetering optreden.... Oogjes op half 7 als ze wakker wordt, amper reageren op roepen e.d. Gewoon a-typisch...

Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt na het ontwormen?
(Wanneer ze vanavond nog niks heeft gegeten/ gedronken gaat ze morgen sowieso naar haar aardsvijand, de dierenarts...)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: lusteloosheid en braken na ontworming

Bericht door Kattebeest »

Hoe oud zijn je katten en zijn ze eerder ontwormd? Zo ja, met welk middel en moest Luna toen ook braken?

Korreltjes lijkt meer op vlooienpoep of -eitjes.
Als ze wormen hebben zie je dat vaak in de ontlasting of in het braaksel. Als het rijstekorrels zijn moet je eerder denken aan stukjes lintworm (zie ook andere topic van vandaag). Niet alle middelen werken tegen alle soorten wormen. Als het goed is staat het in de bijsluiter. Daarin zouden ook eventuele bijwerkingen in moeten staan.

Gebruik zelf stronghold tegen vlooien en milbemax (alleen via de dierenarts te krijgen) tegen wormen. Milbemax werkt ook tegen lintworm.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: lusteloosheid en braken na ontworming

Bericht door Adriana »

lotje901 schreef:maar Luna heeft de hele dag niet gegeten en gedronken, ze is lusteloos. Ik kan haar ook niet verleiden tot eten/ drinken, terwijl ze normaal duidelijk laat horen dat ze bij de kraan staat.. ( mevrouw drinkt alleen in uiterste nood uit een bakje).
welkom op het forum!
niet alle ontvlooi-/ontworm-middelen zijn geschikt voor kattenkittens/kleuters..
lees de gebruiksaanwijzing/het recept en bij voorkeur vooraf.. (kan via internet!)

je zou luna toch wel onmiddellijk moeten laten drinken want ze kan echt niet zo lang zonder vocht. dus spuitjedrinken of op een andere manier vocht binnenbrengen en dat ieder half uur voorlopig! en dan zsm naar de dierenarts voor een check..
en hoezo, zo jong en al aartsvijand..????
Laatst gewijzigd door Adriana op 11 mei 2014 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
lotje901
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2014 14:56
Locatie: Den Haag

Re: lusteloosheid en braken na ontworming

Bericht door lotje901 »

Ik was nog vergeten te vertellen dat ze inmiddels, gelukkig, al een aantal uur niet heeft gebraakt. Ze produceert wel overmatig veel speeksel waardoor ze smakt en blijft veel likken alsof ze misselijk is...

Luna is bijna 5 jaar. Ze is als kitten door de dierenarts ontwormt en had toen geen bijwerking. Verder is ze niet ontwormt (ze leeft binnen en had verder geen symptomen)
Ik weet zeker dat het wormen waren (leek op spoelworm: gedroogde korrels in de vacht rond de anus, soms een worm die nog levend was...)
Ik heb dit in de winkel besproken en heb een middel gekocht dat tegen lintwormen, spoelwormen, zweepwormen en haakwormen helpt. Dus ik gok dat dit afdoende moet zijn.

In de bijsluiter staan geen bijwerkingen vermeld (wat ik eigenlijk ook raar vind aangezien het algemeen bekend is dat ze er van gaan braken) de bijsluiter ben ik ook ergens op internet tegen gekomen (merk is exil no worm pasta voor hond en kat)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: lusteloosheid en braken na ontworming

Bericht door Adriana »

op het forum hebben wij zeer slechte ervaringen met exil, zoekfunctie zit rechtsboven..

en als het niet bijtrekt dan moet je overwegen om vandaag nog met de spoeddierenarts contact op te nemen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
lotje901
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2014 14:56
Locatie: Den Haag

Re: lusteloosheid en braken na ontworming

Bericht door lotje901 »

Tijdens het googlen kwam ik de verhalen over exil tegen inderdaad. Volgende keer krijgt ze geen exil meer... Wel raar dat mijn andere kat nergens last van heeft.

Het gaat gelukig weer iets beter met luna... Ik heb haar uitzichzelf iets zien drinken, eten van brokjes weigert ze nog.... Maar natvoer eet ze wel een beetje van (nu moet ik zeggen dat als ik de hele dag misselijk ben geweest ik ook geen volwaardige maaltijd weg krijg, dus dat is haar vergeven).

Bedankt voor de tips en hulp! Het water geven met een spuitje was een goed idee, volgens mij snapte ze toen dat ze niet zou spugen als er weer wat binnen kwam.

Ik blijf haar goed in de gaten houden. Maar het was wel even schrikken!
Plaats reactie