Nierfalen, Benakor of ander advies?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Rio
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mei 2014 22:46

Nierfalen, Benakor of ander advies?

Bericht door Rio »

Goede avond,

een van mijn katers "tippie" 9 jaar en nu 2 maanden geleden ineens heel ziek geworden, opgenomen geweest en zijn niertjes gespoeld. Het was meer dan uitzichtloos maar na dagen zelf onderhuids vocht toedienen en heel veel knuffels dwangvoeren en aandacht krabbelt mijn sterke beestje weer helemaal op al gaat het langzaam... hij maakt nu ineens grote sprongen. Helaas leek hij eerder van de verkregen Benakor tabletten heel suf te worden dus was ik hiermee gestopt. Toen begon die arme schat overal te plassen behalve in de daarvoor bestemde kattenbakken. Besloten toch weer benakor te geven en dit lijkt nu wel heel goed te gaan. ( zelf denk ik dat aangezien hij veel was afgevallen door zijn nierfalen dat de dosering eerder niet goed ingeschat is geweest door de DA) plassen in de bak gaat weer goed, hij is alweer een kilo aangekomen en hij rent en speelt weer met zn broer alsof het nooit anders is geweest.
Nu mijn vraag:

Benakor is alleen in pilvorm en het is een hel dit op een normale manier naar binnen te krijgen.
Is er iemand met ervaring met een nieuw medicijn welke vloeibaar lijkt te zijn?
Stress is niet goed voor welke kat dan ook, en op dit moment is elke dag weer die halve pil een stressmoment voor hem.
Er schijnt een nieuw medicijn te zijn wat vloeibaar is en niet zo vies te zijn... ik kan alleen nergens online de naam ervan vinden!
graag hoor ik ervaringen en adviezen....

groetjes van mij en Tippie en Spunkie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierfalen, Benakor of ander advies?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
we hebben een topic tips en trucs om medicijnen te geven of iets dergelijks, graag zelf even zoeken.
je schrijft niet wat je geprobeerd hebt, alleen 'hel', dus lastig. ken je 'easypill'..?

als ik goegel op 'nieuw medicijn nierfalen katten' dan volgt regelrecht dit bericht.
http://www.boehringer-ingelheim.nl/nieu ... ierzi.html

weet je aan welk type nierfalen je kat lijdt? infuus en 'uiteindelijk gaat het wat beter' duidt op acuut nierfalen (medicijn vergiftiging? ooit metacam/meloxicam gehad..?)
dit medicijn wordt geindiceerd bij chronisch nierfalen..

;-) is missch toch wel handig om je in te lezen over de verzorging bij het topic 'nierfaalkatten' ...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Nierfalen, Benakor of ander advies?

Bericht door Cerna »

Geen vloeibaar advies, maar wel een andere, smakelijke pil (ook duurder) en dat is Fortekor en dan de 5 mg versie die je deelt waardoor er een redelijk kleine pil overblijft (je hebt ook de 2,5 mg versie, maar zo'n pil is een stuk groter).
Ik heb een kat gehad die een heel gemakkelijke pillenslikker was en omdat Benakor zo'n stuk goedkoper is, adviseerde de dierenarts om ipv Fortekor deze pil te gaan geven. Nou het was een verschrikkelijk gevecht om die pil naar binnen te krijgen dus toen maar weer Fortekor en dat ging prima.
Ons nierpatiëntje Noa is ook lastig met pillen, maar ook bij haar is Fortekor geen enkel probleem.

Ik zou het gewoon eens uitproberen met een paar pillen.
En fijn dat Tippie? weer zo is opgeknapt dankzij jouw goede zorg. Mijn Noa "doet" het al 3 1/2 jaar goed ondanks het advies om haar in te laten slapen omdat er geen behandeling meer mogelijk was.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Nierfalen, Benakor of ander advies?

Bericht door artemis »

Rio schreef: Is er iemand met ervaring met een nieuw medicijn welke vloeibaar lijkt te zijn?
Stress is niet goed voor welke kat dan ook, en op dit moment is elke dag weer die halve pil een stressmoment voor hem.
Er schijnt een nieuw medicijn te zijn wat vloeibaar is en niet zo vies te zijn... ik kan alleen nergens online de naam ervan vinden!
Je bedoelt waarschijnlijk Semintra. Ik geef het nu zo'n 2,5 maanden aan Piwi.
Qua toediening vind ik het wel makkelijk. Je trekt een afgemeten dosis op in een spuitje, gebaseerd op het gewicht en dat mag rechtstreeks in het bekje gegeven worden of op wat natvoer. Vermits Piwi van het nierdieet liever het nat eet dan de brokjes gaat het er heel gemakkelijk in. En het lijkt lekker te zijn. Het is een en al gebedel hier als ik haar portie natvoer met haar dosis Semintra sta klaar te maken. Het kan dan niet snel genoeg gaan voor haar. Het kommetje wordt daarna leeggelikt alsof het afgewassen is.
Wat dat betreft is er in elk geval geen stress.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Nierfalen, Benakor of ander advies?

Bericht door Kattebeest »

Ik heb alleen ervaring met fortekor. Verpak het (halfje van 2,5 mg) in een stukje vitakraft staafje en gooi het in zijn bakje. Hij vindt het heerlijk :grin: . Kauwt zelfs op de fortekor.
Paar dagen geleden lag het halve tabletje nog in zijn bakje, even met mijn vinger ernaar gewezen en hap-slik-weg.

Krijgt Tippie ook nierdieet?
Zoals Adriana al voorstelde, 'even' ;-) het topic Pluisje door nemen of het nierfaaltopic. Daarin veel tips en ervaringen met o.a. ook voeding.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
EefKiara
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2014 21:46

Re: Nierfalen, Benakor of ander advies?

Bericht door EefKiara »

Hallo,
ik heb een vraag over benakor
bij mijn kat is licht iets met de nieren en ze heeft een verhoogde bloeddruk
nu kreeg ze dus die pillen van de dierenarts
daar reageerde ze heel heftig op , gek ademen en ze loopt te zwalken
op advies van de weekend arts gestopt
maar ze blijft zo raar doen en wil niet eten (paar hapjes maar en klein beetje water)
nu zag ik net alleen dat haar tong veel verder naar voren komt dan normaal
Nu vraag ik mij af zou ze een allergische reactie hebben van die pillen?
Iemand tips of ideeën??

Ik ga morgen met haar naar mijn dierenarts

groet eef
Cerna

Re: Nierfalen, Benakor of ander advies?

Bericht door Cerna »

Geen idee, maar het lijkt me geen bijwerking van Benakor wat hetzelfde werkt als Fortekor alleen is die smakelijker. Van Benakor/Fortekor worden ze in het begin wat suf, maar andere bijwerkingen ken ik niet.

Ik vrees dus dat er wat anders aan de hand is en goed dat je morgen gelijk naar de dierenarts gaat!
En mocht de da weer Benakor willen voorschrijven vraag dan naar Semintra. Dat is een vrij nieuw middel speciaal voor katten. Mijn Noa heeft drie-en-een-half jaar Fortekor gehad en nu dit middel en het gaat prima met haar. Merk totaal geen bijwerkingen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nierfalen, Benakor of ander advies?

Bericht door castratenkoor »

De dierenarts van mijn dochter maakt drankjes van pillen voor dochter haar katten. Zowel moeder als zoon hebben nierproblemen (zal dus erfelijk zijn - raskatten). Pillen ingeven bleek geen succes, werkte echt niet. En met de speciaal geprepareerde drankjes gaat het prima. Op deze manier ook perfect te doseren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Nierfalen, Benakor of ander advies?

Bericht door Cerna »

Dinie, Semintra is ook een drankje met een handige doseerspuit.
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Nierfalen, Benakor of ander advies?

Bericht door Femmel »

@EefKiara : Ik zou even contact opnemen met de dierenarts. Het zwalken en slecht eten waren bij Mahra* ook bijwerkingen van de Fortekor. Zij is uiteindelijk zelfs 2x flauwgevallen door (waarschijnlijk) een te lage bloeddruk.

Ik heb ook gezien wat Fortekor voor goeds kan doen voor katten, onze andere nierfaalpoes heeft mede door de Fortekor nog 4 prachtige jaren gehad.

Maar de ene kat is de andere niet en onze Mahra* reageerde er dus heel heftig op.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Gebruikersavatar
kattengek1966
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 nov 2015 13:25
Locatie: Hardenberg

Re: Nierfalen, Benakor of ander advies?

Bericht door kattengek1966 »

mijn kat krijgt al jaren benakor. ik plet het pilletje en meng het door het voer.
mijn kleine meid is mijn álles. en bescherm haar met mijn leven.
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierfalen, Benakor of ander advies?

Bericht door ErikPhilippus »

Mijn Bengaal Dali met nierfalen begint nu eiwit te verliezen via de urine. Dus het advies van de DA is om te starten met Fortekor, Benakor of Seminatra. Ik ben al een uurtje bezig om de ervaringen en eigenschappen van deze medicijnen naast elkaar te zetten, en weet nog niet goed wat te kiezen.

Ik lees dat Benakor (en ik denk ook Fortekor) tijdelijk het creatinine gehalte kan laten stijgen. Nu is dat bij Dali al 340, dus daar ben ik een beetje huiverig voor. Semintra lijkt dit effect niet te hebben?
Ook lees ik dat Fortekor vaak lekkerder wordt gevonden dan Benakor. Het is een pilletje, en Dali kennende zal ik dat achterin z'n bek moeten duwen (met de pillenschieter). Dus of de smaak er dan nog toe doet....
Ik lees ook dat er katten zijn die Semintra over het voer toelaten, dat zou mooi zijn als dat lukte bij Dali. Maar tot nu toe is het alleen Ipa wat wordt geaccepteerd - alle andere toevoegingen maakt dat tie niet eens een hap neemt. Dali weegt 4,8 kg, dus dat is 1 ml Semintra per dag. Ik krijg 0,5 ml er nog wel in bij Dali met een spuitje, maar 1 ml wordt problematisch (of moet in 2 x). Dus als het niet over het voer kan, is dat wel een nadeel - want hij krijgt al zoveel medicijnen...

Dus zowel qua werking als wat betreft toediening zit ik te wikken en te wegen. Wat zal ik doen?
Bedankt alvast voor het meedenken!
Erik + Dali
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfalen, Benakor of ander advies?

Bericht door Rik »

Als Dali de Fortekor nét zo lekker vindt als Bowy dan hoef je helemaal niet met een pilleschieter aan de gang. Maar of hij het ook zo lekker vindt weet je natuurlijk niet van te voren. De Semintra gaat met een spuitje wat meegeleverd wordt. Of dat ook één streepje per 1ml is weet ik eigenlijk niet. Een streepje is per 1kg gewicht. Voor Dali moet je dus tot bijna 5 streepjes gaan. Dan is het flesje wel sneller leeg. Ik doe met Bowy 45 dagen (1,5 maand) met 1 flesje en zij is 2,9Kg. Hoeveel pilletjes Fortekor of Benakor zou je moeten geven?

(Volgens mij is het flesje Semintra 30ml en ik doe er 45 dagen mee, 2.9 streepjes per dag. Dus 1 streepje is geen 1ml maar ongeveer 0.23ml. Als Dali 4,8Kg is zou je dus 1,1ml moeten geven. Zie ik dat goed?? Je doet er dan bijna een maand mee, 27 dagen. Dat zou met de 30 Fortekor/Benakor pilletjes ook zijn maar die zijn wel wat goedkoper.)

Overigens is het geen probleem als je 2 of 3 maanden eerst de Fortekor probeert en dan naar de Semintra gaat. Dat heb ik met Bowy ook gedaan (eerste 6 maanden).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nierfalen, Benakor of ander advies?

Bericht door ErikPhilippus »

Hoi Rik,

Ik ben net bij de DA geweest, en de voor en tegens tegen elkaar afgewogen. Fortekor hadden ze liggen, Semintra moest besteld worden. Dus ik heb Fortekor meegenomen, en hoera! Dali eet het gewoon op.
Paar RC Renal Select brokjes, dan een halve Fortekor, nog een brokje, en de andere helft van het pilletje. Hup weg. Oh, ik hoop dat dit zo blijft.... Ben benieuwd wat het effect is, in sommige gevallen kan de creatinine stijgen met Fortekor, meen ik me te herinneren? Maar ik neem aan dat dat tijdelijk is, toch?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfalen, Benakor of ander advies?

Bericht door Rik »

O, fijn dat Dali het ook zo eet. Bowy heeft dat gedurende de hele periode gedaan dat ik Fortekor gaf, dus ik denk dat Dali dat ook wel blijft doen. Onlangs kreeg ik in plaats van poeder capsules Amlodipine, tabletjes mee. De eerste dag at Bowy die ook (een halve) als snoepje op. Maar de tweede dag sabbelde ze er even op en toen spuugde ze hem weer uit. Dus dat tabletje maal ik nu ook weer fijn om door het eten te doen. (Dan was de capsule met poeder makkelijker)

Dat de creatine tijdelijk kan stijgen door de Fortekor zie ik niet zozeer als probleem. Als het goed is moet het voor de goede doorbloeding van de nieren zorgen en als het zijn werk doet maken "waardes" niet zoveel uit. Ik geloof wel dat er over een bepaalde tijd weer bloed getest moet worden om de effectiviteit te meten. (Het tijdelijk stijgen van de creatine in het begin van de behandeling staat ook in de bijsluiter en is geen aanleiding om de behandeling te stoppen behalve als er zich ook andere klinische symptomen voordoen)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie