Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Trotski
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 apr 2014 22:44

Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Trotski »

Bij mijn kat (14 jaar) is bloedarmoede geconstateerd. Tevens denkt de DA dat mijn kat artrose en ook hartproblemen heeft. Hij heeft bijvoorbeeld last van vochtophoping in zijn buik. Op zich zit er een heel verhaal achter, maar om het kort te houden, ik twijfel aan de gestelde diagnoses. Behalve over de diagnose van bloedarmoede, die klopt zeker.

Nu is mijn vraag: is het wel verstandig om een kat met bloedarmoede Fortekor 2,5 mg toe te dienen?
Fortekor is een bloeddrukverlager. Maar heeft een kat met bloedarmoede niet al een lage bloeddruk? Of denk ik nu te simpel? De fortekor is vanwege zijn hartproblemen door de DA voorgeschreven.
Laatst gewijzigd door Trotski op 05 apr 2014 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Kattebeest »

Denk dat je te simpel denkt maar moet het ook allemaal weer opzoeken (school en biologie is alweer even geleden). Bloedarmoede heeft niet te maken met te weinig bloed maar met te weinig rode bloedcellen maar moet dat echt nog even opzoeken. Het gaat niet om het aantal liters (bij wijze van spreken) maar om de samenstelling van het bloed.

Wordt vervolgd!
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Kattebeest »

Bloedarmoede betekent dat er te weinig rode bloedcellen in het bloed zitten of dat de rode bloedcellen niet goed werken.

In de rode bloedcel zit hemoglobine (Hb). Hemoglobine is nodig om zuurstof te vervoeren vanuit de longen naar alle delen van het lichaam. Om te bepalen of er sprake is van bloedarmoede, wordt gekeken naar de waarde van het Hb in het bloed. Onder een bepaalde grens spreken we van bloedarmoede.

Bij bloedarmoede wordt er minder zuurstof vervoerd. Daardoor ontstaan verschillende klachten.

De medische term voor bloedarmoede is anemie.
Zal zo nog in de bijsluiter van fortekor kijken. Mijn kater krijgt het ook sinds een maand.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Kattebeest »

Even voordat ik de bijsluiter induik nog wat vragen.
Krijgt je kater fortekor vanwege zijn hartproblemen? (ja, zie het nu in je eerste bericht staan)
Hoe is hij onderzocht, is ook de bloeddruk gemeten en wat is de reden waarom je aan de diagnose twijfelt?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Trotski
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 apr 2014 22:44

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Trotski »

Klopt, Panther zat ik zojuist ook zelf ook te verzinnen, had het zelfs al in mijn eerste post aangepast, maar je was me al voor.

De bloedarmoede komt onder andere van vlooien. Maar mijn kat heeft waarschijnlijk ook een ongeluk of iets dergelijks gehad, waardoor er waarschijnlijk wel daadwerkelijk bloedverlies is opgetreden. Het is voor mij allemaal giswerk, want mijn kat is enkele dagen vermist geweest en ik kreeg 'm halfdood terug. Ik moet er wel bij zeggen dat hij voor de vermissing ook al niet in orde was. Waarschijnlijk had hij daar ook al last van bloedarmoede.

Maar als je dus daadwerkelijk bloed verliest daalt je bloeddruk wel.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Kattebeest »

Het onderzoek van je dierenarts moet uitgewezen hebben hoe hij bloed verloren is. Inwendig letsel of uitwendig letsel. Zijn er foto's gemaakt of iets van een echo? Want de oorzaak daarvan moet wel behandeld worden en toedienen van alleen fortekor vind ik iets te kort door de bocht.

Is er ooit bloedonderzoek bij hem gedaan, voor of na zijn vermissing? Moet wel want hoe kan anders de diagnose bloedarmoede gesteld zijn? Volgende vraag is dan of uit het bloedonderzoek meer gekomen is (schildklier, nieren, suikerziekte etc.).

Edit: lever kan ook. Hoe lang is hij precies weg geweest? Een kat kan niet lang zonder voedsel, ondanks de sensationele krantenartikelen zo nu en dan. Er kan leververvetting optreden, kunnen ze erg ziek van worden.
Maar als je dus daadwerkelijk bloed verliest daalt je bloeddruk wel.
Ja, dacht van wel. Bij een erg lage bloeddruk treedt shock op. Bloeddruk stijgt en daalt ook naar gelang conditie van bloedvaten waardoor het hart harder moet werken. Hartproblemen gaan vaak samen met bloeddruk. Maar ook dit moet ik eigenlijk eerst weer eens opzoeken voordat ik post ;-) .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Trotski
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 apr 2014 22:44

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Trotski »

De Fortekor is inderdaad naar aanleiding van z'n hartprobleem.

Het is verder ook een beetje een dubieus verhaal. Nadat ik mijn kat terug had gekregen ben ik naar de DA gegaan. Deze constateerde dat mijn kat onder de vlooien zat en dat hij artrose had en zij hoorde een hartruisje. Daarvan zei ze dat dat niets hoefde te betekenen. Voor de artrose werd toen Metacam voorgeschreven. Dat was het enige medicijn op dat moment.

Mijn kat had op dat moment ook duidelijk fysiek letsel. Een gedeelte van zijn vacht op zijn achterpoot was verdwenen, je kunt het bot zien. Hij zakte door beide achterpoten en ook één voorpoot was overbelast. Al met al kon hij zeer slecht lopen. Ik weet niet of de DA wel

Een paar dagen later kreeg hij last van vocht in zijn buik. Ik terug naar de dierenarts en ze trok daaruit de conclusie dat mijn kat hartproblemen heeft. Op dat moment werd Fortekor 2,5 en ook furoserol voorgeschreven.

Al met al kan dat natuurlijk goed kloppen. Maar ik vond het behoorlijk verdacht dat die vochtophoping pas na het gebruik van Metacam begon.

Al met al heb ik dus twijfel over alle medicatie die mijn kat nu neemt en ook over de diagnose hartprobleem en artrose.

Met de Metacam ben ik gisteren gestopt.
Trotski
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 apr 2014 22:44

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Trotski »

Bloed is bij het eerste bezoek onderzocht. Alles was, behalve de bloedarmoede, in orde (nieren, lever e.d.)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Kattebeest »

Komt inderdaad dubieus over.
Even voor de duidelijkheid. Je kat (hoe heet hij?) was voor zijn vermissing niet in orde schreef je. Wat mankeerde hem op het oog zoal?

Artrose ontstaat bijvoorbeeld niet van de ene op de andere dag. Het lijkt nu alsof de dierenarts de drie slecht functionerende pootjes (na de vermissing) aan artrose toeschrijft en niet aan een ongeluk of mishandeling.

Vacht weg en bot zichtbaar. Hoop dat je vel + bot bedoelt of is daar een flinke wond tot op het bot?

Waar ik vooral erg benieuwd naar ben, is hoe je kater verder is onderzocht. Wat ik nu begrijp: geen echo, geen foto.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Trotski
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 apr 2014 22:44

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Trotski »

't is een rooie kater, Trotski :)

Een maand geleden was hij nog in redelijk goede conditie. Hij kon nog een sprintje trekken als het moest. Opvallend was wel dat hij de laatste tijd minder hoog kon klauteren. Op het aanrecht springen was er niet meer bij, waar dat vroeger geen probleem was. Wat dat betreft is artrose geen vreemde gedachte, neem ik aan.
Zo'n anderhalf week voor zijn verdwijning begon hij stiller te worden en zich terug te trekken. Er zat opeens niet zoveel beweging en vrolijkheid meer in het beestje. Op een gegeven moment was hij totaal lusteloos en zwakjes. De laatste dagen voor zijn verdwijning zat hij vooral stil op de grond met het gezicht naar beneden. Ik denk dat hij hier al een behoorlijke bloedarmoede moet hebben gehad. Of er iets anders natuurlijk. Zijn vlooien ontdekte ik eigenlijk pas heel laat. Normaal begint hij altijd wel te bijten en te likken als hij vlooien heeft. Dat heb ik 'm nu niet zien doen en zijn vacht bleef ook in orde. Vandaar dat ik te laat ingreep.

De wond is niet tot op het bot. Er zit nog wel vel op. Ik kreeg de kat enkele dagen na zijn verdwijning terug via de Dierenambulance. Ik heb dus geen idee hoe hij aan die wond is gekomen en of hij veel bloed is verloren. Ik kan me voorstellen dat een wond aan zijn poot niet al te veel bloedverlies oplevert, maar als je al bloedarmoede hebt door de vlooien, dan telt misschien elke druppel.


Ik ben twee keer met mijn kat bij de dierenarts geweest en daarna nog een keer alleen.

De eerste keer is er bloed van Trotski afgenomen en onderzocht. De bloedarmoede werd snel geconstateerd en de vlooien werden uiteraard nog sneller gevonden :) Er is naar zijn hartje geluisterd, hartruisje werd geconstateerd. Daar is toen verder geen extra aandacht aan geschonken. Verder heeft ze een beetje gekeken hoe hij liep (of wat er voor doorging) en heeft ze hier en daar gevoeld aan de poten en ook aan de rest van het lichaam.

Een week later: de vlooien zijn verdwenen, de kat is aan de beterende hand. Alleen hij heeft opeens een dikke buik. De DA prikt met een spuitje in z'n buik en er komt helder vocht uit. Daaruit trekt ze de conclusie dat hij een hartprobleem heeft. Fortekor en Furoserol worden voorgeschreven.

Nog een paar dagen later, eergisteren, had ik nog wat vragen. Met name die Metacam beviel me niet. Op de bijsluiter staat toch echt "niet gebruiken bij verminderde hartfunctie". Zij antwoordde dat het misschien belangrijk bij een oudere kat is dat ie geen pijn heeft en dat alternatieve medicijnen minder effect hadden of andere nadelige bijwerkingen. Dit waren niet haar precieze bewoordingen, maar daar kwam het een beetje op neer.

En vandaag vroeg ik me dus opeens af. Waarom krijgt een kat een bloeddrukverlager als zijn bloeddruk niet eens bekend is? Vandaar dat ik hier nu ben :)

Kattenbeest en Panther, alvast bedankt voor het meedenken!

Het gaat nu trouwens redelijk met Trotski. Hij is weer actiever aan het worden. Eten en drinken doet hij goed, de ontlasting is in orde. Hij begint weer krachtiger in zijn pootjes te worden en hij loopt ook weer regelmatiger en kijkt af en toe weer nieuwsgierig in het rond. Alleen zijn buik dus die is dik. Het vocht wordt volgens mij niet echt minder.
En hij heeft nog iets raars. Hij schudt regelmatig met zijn kop (alsof hij een vlieg van zich af wil schudden) en ook met zijn linkervoorpootje.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Kattebeest »

Goed dat Trotski zich wat beter voelt :eangel: .
Verhaal is nu duidelijk!

Zijn dikke buik zit me niet lekker. Zou heel goed aan hartproblemen kunnen liggen (dacht eerst namelijk aan inwendige bloedingen door een ongeluk, vanwege de lage bloeddruk). De furoserol is om het vocht af te voeren dus daar had je enige verbetering in moeten zien. Fortekor wordt vooral ingezet bij nierfalen en verlaagt de bloeddruk inderdaad. Om dat in te zetten zou de dierenarts eerst de bloeddruk gemeten moeten hebben, lijkt me. Weet niet precies wat het meer doet want het wordt behalve bij nierfalen ook als hartmedicijn gebruikt dus de werking zal waarschijnlijk wat ingewikkelder zijn dan alleen bloeddruk verlagen.

Zou me eerst op de buik en eventuele hartproblemen concentreren en later de artrose aanpakken. Morgen zijn meer forumleden actief waaronder enkelen met ervaring met o.a. hartproblemen en medicatie. Denk dat het goed is dat je de metacam gestopt bent, je was dus al op de hoogte van de bijwerkingen van het goedje...
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Trotski
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 apr 2014 22:44

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Trotski »

Dank je Panther.
Dat was ook mijn gedachte, eerst concentreren op de dikke buik en het hart. Als hij artrose heeft dan heeft hij het al langer en tot nu toe heeft hij het ook zonder die medicatie gered. Buiten dat was Trotski een maand geleden nog gewoon fit.

Van de bijwerkingen van Metacam was ik niet op de hoogte, vandaar dat ik het eerst gewoon heb toe gediend. Nadat Trotski een dikke buik kreeg ben ik de bijsluiter eens gaan lezen en heb wat op internet gezocht. Daar las ik inderdaad meerdere negatieve berichten, maar ik kan niet goed inschatten wat daar de waarde van is.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Kattebeest »

Klik hier voor een pagina van de weblog van @Margali over de werking van fortekor.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door Kattebeest »

Nog wat zitten zoeken op het forum naar info over hartruis en behandeling.
Klik hier voor een topic van een aantal jaren geleden. Je ziet daarin o.a. dat meer katten fortekor voorgeschreven kregen bij hartruis.

Hoe is het nu met Trotski?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
paasnini

Re: Fortekor 2,5 en bloedarmoede

Bericht door paasnini »

Ik weet niet of het een optie is maar is een andere dierenarts geen optie?
Je kat was 1,5 week voor hij verdween al niet lekker en zat vooral met zijn kop naar beneden? Dit kan een sterke aanwijzing zijn voor kaliumtekort. Vlooien zoeken ook graag een gastheer op dat ziek is/verzwakt is.
Waren er voor de verdwijning nog andere problemen (minder of meer eetlust, vreemde ontlasting, veel plassen, overgeven etc)?
Plaats reactie