thiafeline en diabetes

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
brendavandriel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2014 14:30

thiafeline en diabetes

Bericht door brendavandriel »

Hallo

Ik heb een vraag. Sinds gisteren ben ik erachter dat mijn kater Smokey van15 een te snel werkende schildklier heeft. Ik heb daarvoor thiafeline 5mg gekregen wat ik 1keer per dag moet geven. Smokey is ook suikerkat en krijgt 2x per dag lantus. Op de bijsluiter van de thiafeline staat dat je het niet mag geven bij diabetes maar ik kan nergens vinden waarom niet. Ik heb al een mailtje gestuurd naar da maar heb nog geen antwoord. Weet iemand hier iets van? Oja hij heeft ook hcm en krijgt 2x per dag een kwartje atenolol. Verder is het een heerlikke kroelkont
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: thiafeline en diabetes

Bericht door kansarmedieren »

Waarom geef je maar 1x daags in de bijlsuiter staat 2 x daags beter is. Ik geef mijn katten ook 2 x daags. En wat de suiker aangaat het lijkt me dat schildklier problemen ook grote invloed hebben op suiker de stofwisseling wordt opgejaagd. Dus al het verhoogd is of verlaagd wordt heeft dat invloed op het suiker. Maar je hebt geen keuze niet behandelen is geen optie. Maandag de dierenarts bellen en het vragen.
brendavandriel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2014 14:30

Re: thiafeline en diabetes

Bericht door brendavandriel »

Ik geef 1x per dag omdat da dit zo heeft gezegd maar ik lees overal dat 2x per dag 2,5 geven beter is dan 1x 5. Ik ga dit zeker ook aan da vragen. Ik heb geen bijsluiter gekregen. Die heb ik op internet gevonden
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: thiafeline en diabetes

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
geweldig wat een zorg voor je heerlijke kroelkont! en ik ben altijd blij als ik het woord lantus zie..
wat is zijn t-4/schildklierwaarde bij het laatste bloedonderzoek?
bij een seniorkat mag hij wat hoger zitten..
nieren in orde?
ik zou me kunnen voorstellen dat thiafeline een goede werking kan hebben op hcm, is er bloeddruk gemeten trouwens?
zal eens op zoek gaan naar de achtergrond van de contraindicatie diabetes/thiafeline..
weten ze dat op het suikerkattenforum niet?
k zou me kunnen voorstellen dat als je de stofwisseling vertraagt met thiafeline, dat dit effect heeft op de dosis die je moet spuiten, maar neem aan dat je 2x daags aan oortje-prik doet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
brendavandriel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2014 14:30

Re: thiafeline en diabetes

Bericht door brendavandriel »

Waarde was 86. Laatste keer was 55 dus daarom nu aan de pillen. Nieren waren nog steeds goed gelukkig. Ik heb bericht achtergelaten op suikerkattenforum maar nog niet echt antwoord gehad. Ik meet niet iedere dag maar hou hem wel goed in de gaten met gedrag en hoeveelheid plas die ik in de kattenbak tegenkom. Bloeddruk is niet gemeten. Vond da niet nodig. Hart klonk wel rustig. Ze vertelde er helaas wel bij dat hcm in eindstadium zit. Dat werd er vorige keer niet bijgezegd dus daar ben ik wel van geschrokken. Ik hoop niet dat hij last krijgt van bijwerkingen. Het is al zo'n zieltje. Zijn vacht ziet er niet uit en hij heeft het syndroom van horner en hij heeft moeite met traplopen. Twee keer per dag achter hem aan met een prikje en nu 3keer met een pilletje. Hij ondergaat het gelukkig allemaal gelaten
paasnini

Re: thiafeline en diabetes

Bericht door paasnini »

Helaas is het nog niet bekend waarom het een contra-indicatie is maar de vraag ligt bij een dierenarts.
brendavandriel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2014 14:30

Re: thiafeline en diabetes

Bericht door brendavandriel »

Volgens da is het extra belasting voor lever en heeft schildklier geen invloed op bss. Ik denk zelf van wel. Lijkt mij als verbanding minder snel wordt dat er dan ook iets met bss gebeurt. Ik ga veel meten de komende tijd. Voorlopig geef ik 1x 5mg per dag en over 4 weken weer bloedprikken en kijken of het beter is om 2x 2,5mg per dag te geven
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: thiafeline en diabetes

Bericht door Adriana »

voor een zeer matige overschrijding (mag rond 60 voor een oudere kat) vind ik 5 mg erg veel.
en het is zeker af te raden om dat in één keer te geven, veel beter nog is iedere 12 uur.

goed dat je veel meet en wat een belasting..! ben met jou van mening dat thiafeline waarsch wèl invloed heeft op bss, anders zou het toch niet in de bijsluiter vermeld staan?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie