Cholodin bij nierfalen

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Cholodin bij nierfalen

Bericht door artemis »

Ik gooi het even snel in de groep want heb zo weinig tijd nu.

Piwi 17, nierfalen, doof, wat dement, nachtelijk gemiauw, nu ook verstuikt pootje…

Ik overweeg dus Cholodin erbij te geven maar kwam 2 engelstalige links tegen die me toch wel doen twijfelen:
http://www.vetinfo.com/cholodin-feline- ... cts.html#b
The choline in Cholodin-FEL stimulates better communication between the neurons in your cat's body. You may notice an increase in his activity such as frenzied behavior, running, climbing and yowling.
Razernij en meer miauwen…. :???:

http://www.vetstreet.com/cholodin-fel
Er zitten extra mineralen in waaronder fosfor! Dat lijkt me niet zo aan gewezen voor een nierfaalkat?

Vandaar mijn twijfel en ik weet nu niet goed of ik het wel durf te geven..
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Cholodin bij nierfalen

Bericht door Katelijne »

Op mijn potje hier staat er: Infrequently, animals on a cholodine-loading regimen will show signs of increased neurological activity such as hyperactivity, social agitation, muscular twitching, etc. If these responses are noticed, cessation of tablet administration will quickly result in disappearance of these irregularities. After a period of three or four days the animal may resume the same dosage, usually with no adverse reaction.

Ingredients: Brewers dried yeast, dl-methionine, cellulose powder, lecithin, bone ash, lactose, starch, animal liver meal (pork), taurine, choline chloride, soy flour, inositol, sodium chloride, dried beans, silicon dioxide, magnesium stearate, torula dried yeast, dl-alpha tocopheryl acetate, zinc oxide, thiamine mononitrate, niacinamide, riboflavin, calcium pantothenate, pyridoxine HCL, sodium selenite, cyanocobalamin.

Minerals: zinc (3.6mg), selenium (0.01mg)

Vitamins and other: dl-Methionine 200mg, taurine 30mg, choline 20mg, inositol 20mg, vitamin E 2.5IU, niacin 2.5mg, thiamine 0.75mg, riboflavin 0.75mg, vitamin B6 0.5mg, pantothenic acid 0.5mg, vitamin B12 1.0mcg

Edit: geven ze op die link niet gewoon voorbeelden van mineralen en vitamines? Ik zie hier op mijn potje nergens fosfor staan.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Cholodin bij nierfalen

Bericht door artemis »

Bedankt Katelijne!

Mijn PBtje naar jou terug stond hier klaar om te versturen maar de twijfel sloeg toe ;-)

Mijn ervaring met ingrediëntenlijstjes is dat stoffen of mineralen die van nature ergens in voorkomen niet vermeld worden zolang ze niet apart toegevoegd zijn. Dus de fosfor zou afkomstig kunnen zijn van andere aanwezige ingrediënten.
Op voedingsanalyses zie je het dan weer wel vaak apart vermeld, maar dit is geen voeding.

Bij nierdieet bv wordt de fosfor verlaagd. Dus de fosfor die van nature voorkomt in de aanwezige ingrediënten wordt verminderd. In gewoon voer wordt meestal geen fosfor toegevoegd; het zit er vanzelf in. En dat zou bij Cholodin net zo kunnen zijn…

Vandaar de twijfel zie je (maar je hoort me snel).

Iets heel anders..
Ik stond op het punt om Piwi een beetje valeriaanwortel te geven toen ze weer eens een onophoudelijke miauwbui had. Het probleem is dat zij dat opeet, iets wat ik eerder onschuldig vond. Maar nu las ik ook op een engelstalige site dat je dat absoluut geen valeriaan aan nierfaalkatten mag geven, ook niet aan katten met leveraandoeningen.
Dus dat valt ook af...
Cerna

Re: Cholodin bij nierfalen

Bericht door Cerna »

Het probleem met medicijnen die versuffend werken is dat de doorbloeding van de nieren daardoor vertraagd wordt doordat de bloedsomloop langzamer werkt met als gevolg slechtere afvoer van afvalstoffen en verhoging van ureum.
De bijwerkingen van cholodin (ken het niet) zijn zo'n beetje dezelfde als van Periactin en dat middel geeft ook verhoging van ureum. Hetzelfde geldt voor Oxazepam/Valium; sommige katten worden er sloom van, andere juist kriebelig en gaan meppen/miauwen.
Het wordt als eetluststimulans gegeven, maar ik vind ze niet geschikt voor nierpatiënten (en zij hebben het juist vaak nodig).
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Cholodin bij nierfalen

Bericht door Katelijne »

Als je het potje wil om te proberen, stuur ik het je gerust op, hoor.

Ik ken eigenlijk niet zo veel van mineralen en vitamines. Zou de da hier geen zicht op hebben?

Het is ook een beetje het ene tegenover het andere afwegen, hè. Wat heeft Piwi nu het meeste nodig? Toen Azraël zo oud was, had hij een verminderde nierfunctie. Toch hebben we naar het einde toe nog metacam gegeven, als pijnstilling. Het kwam er toen op neer om keuzes te maken.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe Piwi op dit ogenblik is. Als jij en zij het enigszins kunnen volhouden met haar dementie en de cholodin houdt te veel risico's in, dan zou ik het zo laten.

Een oude kat, 't is niet altijd makkelijk. Mijn Osiris is nu bijna 14 en de probleempjes beginnen hier ook de kop op te steken. Hij neigt naar megacolon en zijn anusopening is te nauw, dus kan hij zich zeer moeilijk ontlasten. Gisteren is hij een hele dag bij de da geweest, omdat hij maar bleef braken (ze dachten eerst dat het puur stress was) en zijn echo's gemaakt, een gastroscopie gebeurd en heeft hij een lavement gekregen. We wachten nu nog even de bloeduitslag af (die was vorige maand goed), want ze zagen een schaduw aan zijn lever. :???: Ze denken dat het om onverteerd voedsel gaat, maar we moeten toch even de leverwaardes bekijken (die waren de vorige keer licht verhoogd). Bovendien had hij dinsdag duidelijk anemie (bleek verhemelte), dus dat moet ook even gecheckt worden. Kan natuurlijk van het constante braken en zwakte zijn.
Die oudjes... We moeten ze zo goed mogelijk vertroetelen. Maar dat doen we dan ook, hè!

Edit: wij hebben een valeriaanspeeltje van Maxi Zoo. Is dat een optie? Zo heeft Piwi wel de geur, maar gaat er niets naar binnen.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Cholodin bij nierfalen

Bericht door artemis »

Oeps Katelijne, het is me even ontgaan (en zelf flink ziek geweest).

Piwi is terug veel rustiger geworden en het gaat eigenlijk best goed momenteel!
Ik ga mij dus momenteel niet wagen aan dit experiment.

Toch bedankt voor het aanbod en dikke knuf voor Osiris!
Hier wordt lactulose (soms haarbalpasta) gesupplementeerd in het bejaardentehuis, want zonder schuift het ook niet meer zo goed.
Plaats reactie