Vraag over Felimazole

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door Ms Maaike »

Dan snap ik niet waarom je de dosering noemde.

Overigens ben je strafbaar als je medicijnen doorverkoopt én als je medicijnen koopt van mensen zonder vergunning hiervoor. Ik ben er dan ook voor eerlijk gezegd om dit soort vragen (en ook complete topics) gewoon te verwijderen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Cerna

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door Cerna »

Vond die prijs ook erg hoog want volgens mij heb ik dat ook zo ongeveer voor Felimazole betaald en mij is verteld dat Thiafeline een stuk voordeliger is.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door Dinky »

Omdat het een rol zou kunnen spelen bij de prijs. Het gaat niet om exact dezelfde tabletten omdat er andere hoeveelheid werkzame stof in zit dus kan de inkoopprijs anders liggen (bijvoorbeeld door de vraag naar een bepaalde dosering) in tegenstelling tot mijn kleinschalige onderzoekje bij milbemax wat om exact hetzelfde product ging.
Daar werd het prijsverschil dus bepaald door praktijk kosten en opleidingskosten van de DA die ook in de prijs worden verwerkt... Maar nevermind
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door Ms Maaike »

Mirjam, hoe meer er van een werkzame stof ingekocht moet worden hoe goedkoper het is voor de fabrikant. Als de 5 mg pillen net zo groot zijn als die van 2,5 dan moet er mogelijk een extra bewerking aan het proces toegevoegd worden. Maar vaker worden er dan gewoon minder hulpstoffen in het medicijn gedaan waardoor je alsnog goedkoper uit bent uiteindelijk.

Dat laatste klopt inderdaad Annet. Ik ben omgerekend zo'n 15 euro goedkoper uit met de Thiafeline.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door artemis »

vlotwezen schreef:De medicatie helpt wel heel goed. Onze kat was vel over been en is door de medicatie enorm opgeknapt. Ik zag dat de medicatie in Belgie goedkoper is dan in Nederland. In Nederland betaal ik voor 100 tabl. 5 mg. (thiafeline) 60 euro. Met twee tabletten per dag voor onze kat tikt dat aardig aan!
In Belgie kost Thiafeline 5 mg, 120 tabletten bij de apotheek 42,23€ en de 2,5 mg 26,41€ en het is vrij verkrijgbaar.
Felimazole kost voor de 5 mg, 100 tabletten 46,62€ en de 2,5 mg 29,11€ en dat is niet vrij verkrijgbaar want voorschriftplichtig.

Nu ik net de prijzen in de databank van mijn apotheek opgezocht heb, heb ik gemerkt dat Felimazole nu ook in 1,25 mg bestaat aan 20,43€ en in tegenstelling tot de 2,5 en 5 mg pilletjes is de 1,25 mg wel vrij verkrijgbaar.

Als Felimazole in Belgie nu ook in 1,25 mg bestaat dan moet dat in Nederland ook het geval zijn.
Dat kan interessant zijn voor katten die nu op 1x2,5 mg staan want die dosis splits je beter in twee halve dosissen per dag.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door Ms Maaike »

Hee, dank voor het uitzoekwerk! Misschien dat Thiafeline ook ooit in die kleine dosis op de markt komt. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door artemis »

Linda2207 schreef:Nee dit is Rotterdam speaking :-) Referentiewaarden weet ik niet, ik heb alleen gevraagd wat zijn waarde was en dat was 153.
Ik was ook even in twijfel maar door '4 ons afgevallen' wist ik dat het niet Belgium speaking kon zijn ;-) Het woord ons als gewichtsaanduiding gebruiken wij niet, wij zeggen dan gewoon 400 gram.

@Linda,
Ik meen hieruit te begrijpen dat je niet over de volledige laboresultaten beschikt. Een goede raad: vraag aan je DA systematisch een kopie van de volledige bloedanalyse (kan gewoon doorgemaild worden) ook voor toekomstige bloedonderzoeken. Dan heb je altijd alles bij de hand en ook alle referentiewaarden want alle waarden zijn verschillend naargelang het labo en de gebruikte meetapparatuur. Je hebt er recht op.

Ik ben bijna 30 jaar bij dezelfde DA gegaan maar ben tijdens de schildklierperiode van Pappie veranderd. Zonder volledige laboresultaten was dat veel lastiger geweest, ook als je bv eens ergens voor een second opinion zou willen gaan. Je kan immers nooit in de toekomst kijken.
Aan mensendokters vraag ik dat voor mezelf trouwens ook altijd.
Linda2207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2011 14:38

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door Linda2207 »

Ik zal bij het controlebezoek die referentiewaardes vragen.

Ik heb hele fijne dierenartsen (werken in groepsverband), die bereid zijn met de eigenaar mee te denken en openstaan voor suggesties van de eigenaar. Ik krijg ook gewoon de medische dossiers toegezonden als ik daarom vraag. Heb dat al een keer nodig gehad en dat was allemaal geen probleem. Ik had het dossier van 1 van de katten nodig; ik kreeg ze voor allemaal. Ook heb ik nu volgens mij via internet (dierpas.nl) toegang tot de medische dossiers maar ik moet dat nog activeren.

Ben nu bijna een week bezig met de Felimazole en ik zie nog geen verbetering bij Kobus. Ook geen tekenen van enge bijwerkingen. Maar wellicht ben ik te ongeduldig?

Ik heb inmiddels goed begrepen dat het een kwestie is van goed instellen; ik vergelijk het maar een beetje met het instellen van een suikerkatje. En daar weet ik helaas alles van :smile:

Overigens, terzijde en ter info; voor 100 pilletjes Felimazole van 2,5 mg kreeg ik een rekening van 27,75.
Cerna

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door Cerna »

Da's apart. Ik heb een maand terug voor zo'n zelfde potje van 2,5 mg, 100 pillen, 43 euro en nog wat betaald. Terwijl huisvestingskosten in het westen toch vaak veel hoger zijn dat in de Achterhoek dus dan zou je eerder verwachten dat het in Rotterdam duurder is.

Na een week kun je ook nog geen resultaat verwachten; vooral niet bij een dosis van 2x2,5 mg.
Ik heb Cerná nu een maand op 1x2,5 mg staan en volgende week gaan we controleren. Ik hoop dat ik hier op kan blijven want 2x daags pillen geven is bij haar een ramp.
Linda2207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2011 14:38

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door Linda2207 »

Ik bof dat Kobus zo makkelijk is; als je maar wat in zijn bakkes stopt vindt hij het prima (eten!!!).

Karel is een ander geval, het is echt onmogelijk om het neurootje pillen toe te dienen. Voor hem is dat heel stressvol en voor mij heel pijnlijk, zowel geestelijk als lichamelijk ;-) Vorig jaar moest hij een kuurtje, ik heb gevraagd of ik in plaats van pillen injecties kon geven en dat ging een stuk beter. Nog steeds wel een gevecht, maar toch makkelijker te geven dan pillen. Kees (R.I.P. :( ) was nog erger; die beet zelfs pillenschieters in tweeën, laat staan wat hij met mijn vingers deed. Ik begrijp je probleem maar al te goed!
Linda2207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2011 14:38

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door Linda2207 »

Vandaag de uitslag gekregen van het bloedonderzoek van Kobus na 3 weken Felimazole. Het was een verrassende uitslag; een daling van 153 naar 9 :uunk: De normaalwaarde zou moeten liggen tussen 10 en 60 begreep ik. De dierenarts heeft overlegd met het laboratorium en omdat dit zo'n spectaculaire daling is op zo'n lage dosis heeft die aangeraden de dosis te halveren, dus van 2x daags 2,5 mg naar 1x daags 2,5 mg en over 3 à 4 weken weer te controleren. Ik ben wel gelukkig met de uitslag van de nier- en leverwaarden: beide normaal! Overigens is Kobus - vanzelfsprekend - gewogen en hij was een knappe 2 ons bijgekomen :eclap:
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door Ms Maaike »

Kijk eens aan, goed nieuws! Nu goed in de gaten houden met de nieuwe dosis. :) Ik weet niet of het bekend is bij je, maar Felimazole is er nu ook in 1,25 mg. Mocht een keer per dag 2,5 mg te weinig zijn kun je wellicht puzzelen met 1,25 mg (of nou ja, dan kan je dierenarts puzzelen :-P ). Keep up the good work Kobus!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat het aanslaat en de nier en leverwaarden normaal waren :)
Hopelijk gaat het ook lukken de juiste dosering te vinden ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door Adriana »

ik denk dat 2 x 1,25 beter valt dan 1 x 2,5, zeker bij zo'n spectaculaire daling.
en je zou je moeten afvragen of een t-4 van rond 30/40 niet veel gezonder is dan een dergelijke lage waarde.
fijn dat de andere waardes goed zijn, dat is zeker een zorg minder!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door artemis »

Mooie uitslag!
Ook ik ben overtuigd dat 2x1,25mg dan beter is. Als je nog 2,5mg tabletjes over hebt zou je ze kunnen delen met een pillensnijder. Nadien wel goed handen wassen.

BTW Pappie stond te laag ingesteld op 2x2,5mg en te hoog op 1x2,5mg. In de laatste periode voor de ra-joodbehandeling kreeg hij dan dagelijks 1x2,5mg 's morgens en een gedeeld tabletje dus 1,25mg 's avonds. En dat was ook de periode waarin hij het best gefunctioneerd heeft op Felimazole. Dat bleek gewoon zijn beste dosis.
Plaats reactie