Vraag over Felimazole

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Linda2207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2011 14:38

Vraag over Felimazole

Bericht door Linda2207 »

Bij onze kater Kobus (+/- 14 jaar) is een schildklierafwijking geconstateerd (waarde was 153). Kobus at normaal en viel heel langzaam af. Eerst dachten we dat dat door zijn dieet kwam, hij krijgt sinds ongeveer 1,5 jaar Trovet RID ter voorkoming van de vorming van calciumoxalaatsteentjes in de blaas. Hij is een bijzonder kieskeurige eter. Sinds een week of twee ging hij steeds meer eten; onze kieskeurige vent at alles schoon op, ook wat onze andere katerkerel Karel over liet, en na bijvullen van de bakjes ging ook dat op. Omdat hij ondanks het vele eten magerder werd hebben wij een uitgebreide bloedtest laten doen en daaruit bleek dat Kobus een te snel werkende schildkier heeft. In totaal is Kobus ongeveer een kilo afgevallen, waarvan 4 ons sinds afgelopen oktober, en weegt nu nog 3,38 kilo.

Afgezien van het vele eten en afvallen had Kobus verder geen symptomen. Vrijdagavond zijn we begonnen met Felimazole, 2x daags 2,5 mg. Ik ben me al een tijdje aan het inlezen, en lees daarbij veel over de eventuele bijwerkingen. Ik hou Kobus met argusogen in de gaten en tot nu toe merk ik niets aan hem. Wanneer zouden die bijwerkingen zich kunnen gaan voordoen? En wanneer zou ik verbetering moeten gaan zien? Kobus eet nog steeds best veel, maar misschien ben ik te ongeduldig.

Ik begreep van de dierenarts dat er tussen het toedienen van de pillen ongeveer 12 uur moet zitten. Hoe streng moet je daar de hand aan houden? Mag je ook wat afwijken (niet dat ik dat van plan ben, maar het kan natuurlijk wel eens voorkomen)?
Cerna

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door Cerna »

Er hoeven geen bijwerkingen te komen. Ik heb voor mijn - vorig jaar overleden - kater Cochi 4 jaar Felimazole gehad en ook nooit iets van bijwerkingen gemerkt.
Nu heb ik ze sinds een maand voor mijn oudste kat Cerná en zij begon minder te eten en gal te spugen. Het blijkt dat schildklierpatiënten vaak last hebben van brandend maagzuur en nu krijgt ze naast de Felimazole ook een kwartje Zitac en gaat het eten weer als vanouds.

Wat mij wel verbaast is dat je 2x2,5 mg moet geven want dat moet ik dus ook. Echter, bij Cerná was de T4 72.1 (bovenwaarde is 60) en ik moet ook 2x2,5 mg geven. Nu ben ik eigenwijs en doe dat niet want ze krijgt maar 1 pilletje per dag, maar ik vraag me wel af of 2x2,5 mg niet te weinig is bij een T4 van 153.

Ik denk dat je dierenarts langzaam wil opbouwen, maar vrees dat het zo niet onder de 60 gaat zakken en dat je kat dus zal blijven afvallen (ik had voor Cochi 2x5 mg per dag). Wel is het goed ivm de doorbloeding van de nieren om aan de bovengrens te gaan zitten met een oudere kat.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door Adriana »

wat zijn de referentiewaardes van die t-4 van 153..?

de meest lastige bijwerking van felimazole is eetstaking. vooral het opgang krijgen van de eetlust is moeilijk.
er moet 12 uur zitten tussen de twee toedieningen omdat het medicijn zo geleidelijk mogelijk, dus zonder pieken, het systeem binnen moet komen.
mijn ervaring is dat het op de rails krijgen een langdurig proces is want die hele stofwisseling wordt geremd en de stofwisseling is een complex geheel.

er zijn alternatieven voor als de felimazole niet goed valt: bv thiafeline en carbimazol oorzalf
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door Ms Maaike »

Het is inderdaad belangrijk om die 12 uur ertussen aan te houden, precies wat al is uitgelegd. :)

Ik weet niet of langzaam opbouwen een goed idee is eigenlijk. Heeft de dierenarts niet uitgelegd waarom hij/zij dat wil?

Mickey kreeg een keer 2,5 mg Felimazole per dag. Toen het potje bijna leeg was begon hij weer veel over te geven, maar eten bleef hij gelukkig doen. Direct na het starten met Thiafeline was het overgeven over. Ik moet nog maar zien hoe het loopt; alle 125 pilletjes zijn nog niet op, maar tot nu toe heeft hij niet meer gekotst.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door artemis »

Ik weet niet of de optimale dosis Felimazole altijd helemaal rechtlijnig in verhouding staat met het gemeten T4 bij diagnose.

Bij Pappie was de T4 bij de diagnose onmeetbaar veel te hoog. De oude DA liet me beginnen met 2x5mg Felimazole wat veel te veel was. Nieuwe DA liet me naar 2x2,5mg gaan en dat was nog te hoog. Dan hebben we 1x2,5mg geprobeerd wat dan weer te weinig was. Uiteindelijk was Pappie het best ingesteld in de laatste periode voor de radiojoodbehandeling met 1,5x2,5mg (1 's morgens en een half 's avonds).

Pappie heeft vreselijke bijwerkingen gehad maar dat kan mogelijk deels verklaard worden omdat hij een hele poos overgedoseerd was. Hij is in eetstaking gegaan, was helemaal lethargisch/weg van deze wereld, kreeg etterende uitslag op zijn kop. Zijn gewicht is toen ook op en af gegaan als een jojo.

Ik weet dat het niet altijd zo hoeft te gaan en 2x2,5mg lijkt mij een logische startdosis. Na een maand opnieuw bloedcontrole om te checken wat dat geeft qua instelling.

Best is inderdaad je zoveel mogelijk te houden aan die 12 uur tussen 2 pilletjes.
Ik herinner me dat ik voor de tussentijdse bloedprikken ter controle het pilletje van 's morgens een bepaalde tijd voor de bloedprik moest geven (ben vergeten hoe lang precies, 2 uur minimum??) en dit met het oog op een zo representatief mogelijke momentopname waarop de medicatie zijn optimale effect heeft.

Thiafeline is nieuw en daar heb ik geen ervaring mee. Maar is dat dan niet precies hetzelfde als Felimazole maar dan van een minder duur merk? Een generiek?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door Adriana »

nee, thiafeline werkt, eigenlijk net als carbimazol een stadium eerder en zet het systeem aan tot het produceren van bepaalde stofjes terwijl felimazole die bepaalde stofjes in een kunstmatige vorm toedient.

er zijn plenty dieren die daar niet tegenkunnen maar waarvan het systeem wel uit de voeten kan met de 'voorstadium'-middelen.
vergelijk de bijsluiters en de EPAR (toelatings) rpporten maar eens..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Linda2207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2011 14:38

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door Linda2207 »

Dank jullie wel voor de reacties.

Ik begreep van de dierenarts dat de 2 x 2,5 de startdosis was. Bovendien moeten wij met Kobus heel voorzichtig zijn; hij reageert op medicijnen altijd nèt even anders dan "normale" katten. In zijn geval is het beter om laag te beginnen en langzaam te verhogen (indien noodzakelijk).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door Adriana »

heel heel erg verstandig want met schildklier-medicatie kun je niet forceren.
het hangt heel erg af van het individuele dier hoe het systeem erop reageert en of en hoe snel het systeem beetje genormaliseerd raakt..

wat waren de referentiewaardes van die t-4 van 153..?
is this Belgium speaking?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Linda2207
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 feb 2011 14:38

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door Linda2207 »

Nee dit is Rotterdam speaking :-) Referentiewaarden weet ik niet, ik heb alleen gevraagd wat zijn waarde was en dat was 153.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door Adriana »

belgische waardes willen nogal verschillen van de gebruikelijke waardes in Nederland.
als dit een idexx bloedonderzoek is geweest, dan is de max bovenwaarde 60 en dan is 153 inderdaad fors te veel.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
vlotwezen
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2014 06:58

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door vlotwezen »

De medicatie helpt wel heel goed. Onze kat was vel over been en is door de medicatie enorm opgeknapt. Ik zag dat de medicatie in Belgie goedkoper is dan in Nederland. In Nederland betaal ik voor 100 tabl. 5 mg. (thiafeline) 60 euro. Met twee tabletten per dag voor onze kat tikt dat aardig aan! Heeft iemand nog tabletten Thiafeline 5 mg. over? Ik wil ze graag kopen!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door Ms Maaike »

Vreemd, bij mijn dierenarts betaal ik 30 euro voor 125 tabletten Thiafeline (2,5 mg). Zit er zo veel verschil in per dierenarts/apotheek?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door Dinky »

Gezien de verschillen die ik tegenkwam bij ontwormtabletten zou dat zeker kunnen Maaike ;-) Tevens geeft vlotwezen de 5 mg en jij de 2,5 mg ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door Ms Maaike »

Ja, maar jij kunt toch ook rekenen. Ik krijg een kwart meer werkzame stof voor dezelfde prijs.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6796
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vraag over Felimazole

Bericht door Dinky »

Ja tuurlijk kan ik ook rekenen daarom noemde ik toch ook het verschil tussen dierenartsen in prijs? Toen ik verschillende dierenartsen in de stad belde voor milbemax liepen de prijzen ook uiteen van zo'n 6 euro tot iets van 10 euro per tablet terwijl het allemaal dezelfde milbemax ontworming was.....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie