Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Cerna

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Cerna »

kansarmedieren schreef:je kan ook Carbimazol tabletten proberen heb hier 2 schildklier katten zitten de een begon gelijk te spugen en niet meer eten door de felimazole de andere kreeg na ongeveer een jaar problemen. Ze zitten nu allebei op de carbimazole tabletten en dat gaat goed. is ook nog veeeel goedkoper, de dierenarts kan het bestellen of anders een receptje schrijven voor de apotheek.
En dat vreemde keelbeweging is dat geen kokhalsen...
Pillen innemen is stressen voor Cerná en een aai langs het oor zal dat niet zijn. Zalf is ook inmiddels besteld.
Die keelbewegingen was geen kokhalzen want dan zit de kat voorover met de kop en nu keek ze naar voren en maakte ook geen geluid; alleen maar die vreemde slikbewegingen. Was gelukkig eenmalig
artemis schreef:Ik heb geen ervaring met Carbimazol oorzalf maar als je daarop overstapt, moet je dan weer niet opnieuw zoeken naar de juiste dosering/instelling?
.
Geen idee; heeft de dierenarts het niet over gehad.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door kansarmedieren »

Let op allergische reactie bij de oorzalf komt veel voor en een groot nadeel is het niet goed kunnen doseren. En de tabletjes Carbimazol kan je door het voer doen doe ik hier ook met een opvanger daar krijg ik ook geen tabletten in.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Dinky »

Maar Cerna is volgens mij één van de katten die geen natvoer wil eten? En pil tussen brokjes doen lijkt mij geen optie ;)
Duim dus dat Annet de oorzalf voldoende weet te doseren en dat Cerna geen allergische reactie zal krijgen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door kansarmedieren »

Oke Dinky jammer dat het niet op prijs wordt gesteld door jouw, ik wil alleen maar helpen. Heb helaas veel ervaring met medicijnen met dieren en in mijn werk al 34 jaar apothekersassistente.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Dinky »

Waarom vat je het zo negatief op kansarmedieren? Ik vind het juist goed wanneer er meerdere opties worden gegeven zodat die in overweging kunnen worden genomen, voel je dus niet aangevallen!
Zo wist ik niet dat er vaak allergische reactie is bij de zalf en duim ik dus dat dit bij Annet niet het geval zal zijn, net als het goed instellen/doseren ;-) Ik stel het dus zeker wel op prijs!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Cerna »

Cerná eet wel natvoer en is verzot op AD (ook wanneer het ingevroren is geweest) dus Carbimazol is zeker ook een optie. Ik heb het in het verleden ook gebruikt voor een kat die 9 jaar geleden is overleden.

Allergische reactie zal ik zeker in de gaten houden. Waar moet ik dan zoal aan denken? Reactie in het oor zelf of elders?
Dosering heb ik aan de da gevraagd en dat was volgens hem geen probleem. Afwachten maar.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door kansarmedieren »

http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... 003182.pdf

Via deze link de bijsluiter van de oorzalf , allergie op de plek die je insmeert. Veel succes.
Cerna

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Cerna »

Heb de bijsluiter gelezen. Dank je! Lekker spul is dat en dezelfde bijwerkingen als Felimazol :-(

Gelijk maar even de dierenarts gebeld en hij had de zalf nog niet besteld dus ik kan er nog vanaf. Blijf dus voorlopig op Felimazol want het spugen en slecht eten was duidelijk een tijdelijke dip. Wel merk ik dat ze overdag beduidend minder eet dan vroeger en dat de eetlust een half uur na Zitac met sprongen vooruit gaat.

En dan toch maar mijn man over zien te halen voor een ra-joodbehandeling. :epray:
Cerna

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Cerna »

Getverderrie! Zaterdagmiddag heeft Cerná weer gespuugd en weigerde te eten. Toen een beetje Reaktiv gegeven en later nog een beetje en aan het eind van de avond ging ze eindelijk eten. Gisteren at ze prima dankzij de rest van de Reaktiv en vandaag is het weer knudde.

Ga Jeanette van Eusie een PB-tje sturen want zij had ook een dergelijke crisis (al was het bij haar nog veel slimmer) want ik kan niet vinden hoe zij het uiteindelijk heeft opgelost.

Zou ik een tijdje kunnen stoppen met Felimazol of is dat erg onverstandig?
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Kattebeest »

Enige probleem is dat de schildklier weer vrij snel harder gaat werken zodra je met de felimazole stopt.
Ben na 5 dagen met felimazole gestopt vanwege bijwerkingen. Of Kasper inderdaad last had van bijwerkingen of dat zijn gedrag (bloeding door loszittend tandje na vechtpartij wat maar niet wilde stoppen) door de versneld werkende schildklier werd veroorzaakt, weet ik nog steeds niet.

Niet op een ander middel overgegaan voor ra jodium behandeling.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Kattebeest »

Dit topic al doorgespit? Is van Jeanette/Davinci.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 91#p470791

Edit: vond ook dit in een ander topic.
DaVinci schreef:Mijn Eusie zit na een zeer, zeer slecht Felimazol avontuur, en daarna Chinese kruiden die niets hebben gedaan, op de carbimazol. Heb in mijn achterhoofd een deurtje naar ra behandeling openstaan, maar i.v.m. de hoge kosten probeer ik het eerst met carbimazol.
Dit citaat komt uit het topic 'Nooit stoppen met felimazole'. Begrijp uit wat ik zonet gelezen heb dat de T4 waarde van Eusie erg laag werd na gebruik van carbimazol, nl. 6.
Pbtje lijkt me een goed idee want heb niets concreets kunnen vinden waardoor Eusie weer uit zichzelf is gaan eten (zonder te spugen).
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Cerna

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Cerna »

Bedankt voor de link! Ik ken het topic (heb er zelf actief aan bijgedragen :smile: ) en ik weet dus ook de afloop niet. Weet wel dat Eusie inmiddels niet meer onder ons is, maar dat heeft niets met de schildklier te maken.

Ik heb haar een PB gestuurd.

Cerná heeft uiteindelijk - na een half flesje Reaktiv - weer gegeten. Ik denk dat ik haar hier maar standaard op ga houden.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Adriana »

Kattebeest schreef: Dit citaat komt uit het topic 'Nooit stoppen met felimazole'. Begrijp uit wat ik zonet gelezen heb dat de T4 waarde van Eusie erg laag werd na gebruik van carbimazol, nl. 6.
Pbtje lijkt me een goed idee want heb niets concreets kunnen vinden waardoor Eusie weer uit zichzelf is gaan eten (zonder te spugen).
ach ja, dat topic hadden we ook nog....!
weer eens helemal doorgelezen en het ging uiteindelijk om een eetstaking als bijwerking van felimazole en een welles/nietes discussie met catsini.

carbimazole is een wezenlijk ander product en grijpt iets eerder in, zet het systeem aan tot het maken van een bepaald stofje, terwijl felimazole bestaat uit dat stofje.
zeker weten niet ieder systeem reageert goed op dat kunstmatige stofje met doorgaans eetstaking als gevolg. en in de bijsluiter het advies dan te stoppen met felimazole.
want katzels die niet eten gaan op den duur dood.
het advies (van die dierenarts en van catsini) om dan toch door te gaan met felimazole vond ik ronduit verbijsterend...

intussen is er thiafeline en dat lijkt voorzover ik begrijp wat meer op carbimazole dan op felimazole.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door DaVinci »

Hallo allemaal!

Inmiddels pb'tje van Cerna ontvangen en beantwoord. ;-)

Omdat er wat onduidelijkheid is over hoe het Eusie toen vergaan is, licht ik dat graag even toe.

Toen Eusie Felimazol kreeg (zijn T4 waarde was 55 (bovenste referentiewaarde 45)) is hij na 2 weken slecht gaan eten (heb in die tijd ook Zitac gegeven, hielp niet) en uiteindelijk stopte hij helemaal met eten. Hij spuugde ook ontzettend veel, schuim en helder vocht. Ook drinken deed hij op een gegeven moment niet meer. Hij lag alleen apatisch in zijn mandje voor zich uit te staren terwijl het speeksel uit zijn bekje liep. De dierenarts was van mening dat dit niet kwam door de Felimazol en ik ben een paar dagen achter elkaar naar haar toe geweest om onderhuids vocht toe te dienen en eetlustopwekkers. Niets hielp... Uiteindelijk ben ik, na een echo waar geen afwijkingen op te zien waren (behalve een leeg spijsverteringskanaal), op eigen houtje gestopt met de Felimazol en ben ik Eusie gaan dwangvoeren. Na 2 weken begon hij zelf weer wat te eten en na 6 weken hoefde ik niet meer bij te voeren. Ik ben toen in het alternatieve circuit gaan zoeken en heb Schüssler celzouten, homeopathie en Chinese kruiden geprobeerd. Op de kruiden leek Eusie het goed te doen, maar uiteindelijk bleek bij controle dat zijn T4 95 was. Op dat moment ben ik, met enige huivering voor de bijwerkingen, begonnen met Carbimazol. Eusie heeft nooit last gehad van heftige bijwerkingen. Hij werd wel weer dikker en slomer op een gegeven moment en ging weer minder eten. Zijn T4 was toen inderdaad 6, de dosering was gewoonweg te hoog. Dus dosering aangepast, en dat trok vrij snel weer vlot. Ik was dik tevreden met de Carbimazol, Eusie heeft het er ruim 2 jaar prima op gedaan.

Eusie is inderdaad helaas niet meer onder ons, maar dat had zoals gezegd niets te maken met zijn schildklier of de medicatie. Na een behandeling onder narcose vanwege een verstopping vielen al zijn organen uit; multiple organ failure. Op 27 juli 2013 heb ik Eusie in moeten laten slapen, hij was 15 jaar. :cry:

Even voor de duidelijkheid; ik raad niemand aan om op eigen houtje te stoppen met welke medicatie dan ook! Overleg altijd met je dierenarts en vraag bij twijfel een second opinion.
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Cerna

Re: Felimazole toedienen tegen overactieve schildklier Kat.

Bericht door Cerna »

Ik ga Carbimazol proberen. Morgen even met de dierenarts overleggen (vandaag werkt zijn vrouw en wij liggen elkaar niet) en hopelijk is dit dan de oplossing. Vooral omdat ik het met AD kan mengen en ze dan gelijk wat in haar maag heeft want nu spuugt ze voornamelijk omdat ze niets in haar maag heeft.

Vanmorgen heeft ze wel wat brokjes gegeten, maar het zacht voer werd weer eens afgewezen.
Plaats reactie