hoe lang blijft een wormenpil in natvoer goed?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

hoe lang blijft een wormenpil in natvoer goed?

Bericht door silfje »

Afgelopen dinsdag zijn we met onze nieuwe kitten, afkomstig van een boerderij, naar de dierenarts geweest voor de entingen, en hebben we een wormenpil (milbemax) meegekregen. Omdat ze verzot is op natvoer en nog erg wild is, hebben we het verpulverd en door het natvoer gedaan. Door de stress van de dierenarts durfde ze of wilde ze het niet opeten. Omdat ik de katten moest scheiden om het toe te dienen heb ik het voer snachts even in de keuken gezet, en de katten weer bij elkaar gelaten.
De ochtend erop heb ik ze weer even gescheiden heeft ze het wel opgegeten.
Het heeft van ongeveer 6 uur smiddags tot 8 uur smorgens in het bakje gestaan.
Is de werking van het wormenmiddel dan toch nog goed?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: hoe lang blijft een wormenpil in natvoer goed?

Bericht door eveline1982 »

Nou het eten zowiezo niet....Dat is wel heel lang opzij gezet, of stond het in de koelkast afgedekt?
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Roest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 aug 2013 19:21

Re: hoe lang blijft een wormenpil in natvoer goed?

Bericht door Roest »

Die paar uurtjes geven niks. Er zitten twee componenten in Milbemax (Milbemycin oxime en Praziquantel) en het zijn beide stabiele stoffen. Reageren niet met zuurstof of water en dergelijke. (net even voor Spot opgezocht, zo slim ben ik ook niet)

Als ze alles opgegeten heeft dan heeft ze haar dosis succesvol binnen. :grin:
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: hoe lang blijft een wormenpil in natvoer goed?

Bericht door eveline1982 »

14 uur een paar uurtjes? In de zomer zit het voer al binnen een uur vol wormpjes....Ik zou me kat geen voer geven wat 14 uur buiten de koelkast heeft gestaan.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Roest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 aug 2013 19:21

Re: hoe lang blijft een wormenpil in natvoer goed?

Bericht door Roest »

Ho ho, ik had het niet over het vlees. Puur het middel.

Het vlees kan ik hiervandaan niet inschatten. Ja het is aan de lange kant en droog geworden wellicht. Maar als het bedorven zou zijn geweest had de kat het niet meer aangeraakt toch?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: hoe lang blijft een wormenpil in natvoer goed?

Bericht door Ms Maaike »

Een wormenpil van Milbemax is gecoat met een voor katten aantrekkelijk laagje. Twee van de drie katten bij mij thuis eten het zo op. Ik zou even een nieuwe halen en het op die manier proberen. :) Mocht dat niet lukken dan zou ik het onder dwang ingeven, met voer mengen lukt kennelijk niet.

Hier eet Tommy alles als ik niet uitkijk. Hij heeft eens een stukje beschimmeld brood te pakken gekregen. Dus dat katten iets niet eten als het bedorven is... Dat geloof ik niet. Sommige katten eten ook druiven en chocola - hartstikke giftig.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: hoe lang blijft een wormenpil in natvoer goed?

Bericht door Brittenbolletje »

ik had het voer ook niet zo lang bewaard.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: hoe lang blijft een wormenpil in natvoer goed?

Bericht door BloemTetsu »

Voor de volgende keer kan je ook bij de da een pipet kopen tegen de wormen: Profender.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: hoe lang blijft een wormenpil in natvoer goed?

Bericht door silfje »

@roest, bedankt voor dit duidelijke antwoord (en voor het opzoeken).
@bloemtetsu, we kunnen haar nog niet benaderen, ze is nog erg schuw dus een pipet werkt in dit geval niet. Bij een minder schuw katje is het natuurlijk wel een wereldse oplossing.

Over het voer, het was hills natvoer, en ik had er een heel klein scheutje water bijgedaan zodat het niet uitdroogde maar heb het niet in de koelkast bewaard. (wel op het koele granieten aanrecht) Het rook niet anders dan anders toen ik het de volgende ochtend voerde. Ze at het gelukkig gewoon op en is niet ziek geworden.
We hebben ook geen vliegen in huis, dus dat helpt denk ik ook al tegen bederf. (Bengalen zijn best effectieve vliegenmeppers :D)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: hoe lang blijft een wormenpil in natvoer goed?

Bericht door BloemTetsu »

Bloem hebben we na 2 weken (zwaar verwilderd) ook een pipet gegeven. Ze vloog door de kamer en knalde tegen het raam aan, maar uiteindelijk kregen we haar met een handdoek in een hoekje. We moesten wel, ze kotsten wormen. Natvoer at ze toen ook niet.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie