Kat in coma ...

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
tsbelgium
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2013 13:58

Kat in coma ...

Bericht door tsbelgium »

Mijn kat werd onlangs 20 jaar. De laatste 4 maanden heeft ze getoond een vechter te zijn. Ze kreeg water in haar hoofdje en belandde in een coma, waar ze met inenting en medicatie opnieuw uit raakte. Ze was als herboren: at en dronk opnieuw zoals vanouds. Maar dit weekend viel ze opeens om. De dierenarts zegt dat haar functies uitvallen, de medicatie niet meer helpt tegen het water in haar hoofd en ze opnieuw in coma ligt. Ze beweegt helemaal niet meer. Volgens de dierenarts voelt ze geen pijn en zal ze lichtjes uitdoven.

Ik merk dat ze heel de tijd meer haar pootjes beweegt, langzaam, maar merkbaar. Als we ze met een spuitje water geven slikt ze dit nog door. Zo gaat het al drie dagen. Vecht ze nog en moeten we afwachten of moeten we ze laten inslapen? (waar ik veel moeite mee heb ...)

Wie heeft hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6810
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat in coma ...

Bericht door Dinky »

20 jaar is natuurlijk al wel een hele mooie leeftijd.
Heeft ze in die drie dagen ook iets van voeding binnen gekregen of alleen maar water? Want geen voeding is namelijk slecht en ik meende dat viyo verkrijgbaar is bij de dierenarts wat ook bijna water is maar dan met voedingstoffen.

Je zal voor jezelf de afweging moeten maken tussen haar rustig laten gaan nu of nog gaan aanmodderen met een oudje met misschien nog wat tijd samen (wat gezien haar leeftijd niet heel lang meer zal zijn).

Ik heb zelf meegemaakt dat een oude poes van begin 20 thuis kwam met een gebroken pootje. Die had medisch gezien slechts nooit iets gehad in haar leven. Was wel keer eerder naar de DA geweest maar dat bleek toen loos alarm. De keer van het loos alarm had ze erg tegen gesputtert maar nu ging ze gewillig de reismand in. De dierenarts wilde haar nog wel opereren maar dan was de kans groot dat ze de stress na de operatie niet aan zou kunnen als ze al goed uit de narcose zou komen. Die hebben we toen laten gaan en er altijd vrede mee gehad omdat ze ook al oud was.

Ook is er recent hier op het forum een in memoriam langsgekomen waar de verzorgster uiteindelijk spijt heeft gehad dat ze de kat niet eerder heeft laten gaan: klik

Mocht ik in jou schoenen staan dan zou ik de kat waarschijnlijk in laten slapen. Dit omdat die al een hele mooie leeftijd heeft gehaald en de kans dat het nog goed komt zeer gering is als ik het zo lees. Toch zal je zelf natuurlijk de knoop door moeten hakken en de afweging maken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat in coma ...

Bericht door nellebel »

je zult nu niet snel merken of ze lijd maar wil je dat risico lopen als je weet dat ze het toch niet haalt. wat zou je haar dan gunnen. ik denk dat ik zou kiezen voor een rustige dood, inslapen zodat je zeker weet dat ze haar laatste dagen niet heeft hoeven te lijden.
sterkte met je beslissing
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat in coma ...

Bericht door eveline1982 »

Het klinkt, in mijn oren, alsof ze vanbinnen aan het knokken is tegen de dood (hartje wil nog wel, maar lichaam kan niet meer). Maar de trapjes kunnen ook spiertrekkingen zijn. Ik zou haar persoonlijk in laten slapen, ipv afwachten en haar dood zo misschien nog dagen uit te stellen terwijl ze ws niet eens meer kan eten. Ze is al behoorlijk oud en 2x in coma lijkt me niet al te prettig voor de hersentjes.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
tsbelgium
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2013 13:58

Re: Kat in coma ...

Bericht door tsbelgium »

Mijn kat is vannacht overleden. Gisterenavond bewoog ze niet meer met haar pootjes en ademde ze zachtjes, al liet ze al eens een ademhaling over ... Blij dat ze zo'n lang en mooi leven gehad heeft zonder zorgen en dat ze rustig uitgedoofd is.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat in coma ...

Bericht door eveline1982 »

Klinkt alsof ze vredig is gegaan. Veel sterkte met het verlies.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Shimbalaya

Re: Kat in coma ...

Bericht door Shimbalaya »

Veel sterkte met het verlies.
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Kat in coma ...

Bericht door Brittenbolletje »

Sterkte ermee.
thian

Re: Kat in coma ...

Bericht door thian »

heel veel sterkte
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6810
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat in coma ...

Bericht door Dinky »

Heel veel sterkte met het verlies en fijn dat ze zelf heeft gekozen om te gaan zodat jij die keuze niet meer voor haar hoeft te maken ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
rymcke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:19
Locatie: Steijl
Contacteer:

Re: Kat in coma ...

Bericht door rymcke »

Zij heeft een kei mooi leven bij jullie gehad.
Sterkte ermee.
Een kopje van Sophie, Fleur, Kika, Lasse, Giz & Noa
En een stevige poot van Mars maakt mijn hele dag goed
Plaats reactie