Kat gedraagt zich raar na ontwormen

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
anita_r
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 apr 2012 11:27
Locatie: Emmeloord

Kat gedraagt zich raar na ontwormen

Bericht door anita_r »

Beste katten liefhebbers,

Ik weet dat er meerdere topics zijn over het ontwormen van je kat, maar omdat elke situatie weer anders is heb ik toch een vraag aan jullie.

Zaterdagmiddag heb ik mijn beide katten ontwormt met een tablet van Mansonil. Dit was de eerste keer dat ik ze daarmee heb ontwormt, want ik gebruikte voorheen altijd pasta van Vitaminthe.
Heb de pil fijn gemalen en door hun eten gedaan. Rond avondeten hebben ze beiden nog hun brokjes gehad en was er volgens mijn vriend niks aan de hand. Toen ik vervolgens 's avonds thuis kwam van mijn werk en ze weer brokjes wilden geven, zag ik dat Flex zijn eten niet helemaal op at. Dit is vreemd gedrag voor hem, want beiden zijn het goede eters. Ik dacht "ach, misschien heeft hij gewoon niet zoveel trek". Toen ik de volgende ochtend de katten weer eten wilde geven, wilde Flex weer niet al zijn eten op eten. 's Middags at hij met moeite zijn vlees (geef ze in het weekend altijd een zakje vlees) op. Dit is al helemaal raar gedrag van hem, want hij is dol op dat spul. 's Avonds wilde hij weer zijn brokjes niet eten en voordat ik op bed ging, at hij helemaal niks. Heb hem wat kattenmelk met omega-3 gegeven en dat wilde hij wel. Ook wilde hij wel wat kattensnoepjes van de C1000 eten, maar een ander kattensnoepje waar hij normaliter dol op is, wilde hij niet :???:

Vanmorgen wilde hij helemaal niks eten en heb hem weer een beetje kattenmelk gegeven. Heb geprobeerd om hem vlees uit een zakje te voeren, maar dat wilde hij niet. Hier is hij anders dol op.
Heb toen een blikje tonijn open gemaakt en heb daar een beetje van gevoerd en dat at hij weer wel.
Als ik de brokjes weg smijt de kamer in, eet hij er wel een paar op, maar gaat ook niet van harte.
Kortom, raar gedrag!! :eeh:

Over het algemeen maakt Flex niet een mega zieke indruk, maar ik merk wel dat hij rustiger is als anders en iet wat slomer is. Normaal gesproken miauwt hij de buren zowat wakker als hij merkt dat wij wakker zijn, maar dat doet hij nu ook niet. Wel kijkt hij opzich alert naar buiten als hij een vogeltje ziet.

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik hiermee moet. Ik denk dat het door het ontwormen komt, maar met de pasta van Vitaminthe gebeurde dit nooit. Sowieso vraag ik me nu af waarom ik ontworm, want ik heb gisteren op internet het één en ander gelezen en ontwormen werkt niet eens preventief. Dat wist ik dus niet. Ik heb dit zo meegekregen van de dierenarts, dus ja dan volg je dat op. Mijn katten komen bijna niet buiten (alleen aan een tuigje bij ons in de achtertuin) en krijgen over het algemeen alleen brok. Dus ja.... :-|
Heb vanmorgen zijn ontlasting bekeken en dat zag er volgens mij wel goed uit.
Nu ligt hij ook weer naast me en gisteren heeft hij ook veel geslapen. Normaal gesproken hebben Flex en Dexter altijd hun dolle uurtje als ze het eten op hebben, maar nu dus niet.

Heb eerst nog gedacht dat het misschien aan zijn tanden lag, dus heb gisteren de brokjes geweld in water, maar ook dat at hij niet. Pfff...soms zou het wel eens handig zijn als katten konden praten hihi :-P

Hopelijk kunnen jullie mij wat verder helpen??
Groetjes,

Anita

-Flex en Dexter-
Gebruikersavatar
Evy123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 dec 2013 16:21

Re: Kat gedraagt zich raar na ontwormen

Bericht door Evy123 »

Mijn Ukkie kreeg een jaar geleden ook zo streken. Ze wou geen kattenvoer meer eten. Ze eet nu enkel nog tonijn en alle andere dingen behalve kattenvoer. Ik heb toen gebeld naar mijn dierenarts en heb toen gevraagd hoe dit zou kunnen komen. Ze zei dat Ukkie het kattenvoer waarschijnlijk gewoon beu was of dat ze misschien van smaak is veranderd , want begon het na haar bevalling. De dierenarts zei dat je daar niks aan kon doen dat Ukkie gewoon een beetje koppig is. :-p Maar ik zou voor de zekerheid toch eens vragen aan de dierenarts. Je weet maar nooit dat je kat bv. niet tegen de tabletten kan? Alvast veel succes , ik hoop dat het niets ernstig is. :-)
Groetjes Evy , Kleine Robin en Lieve Ukkie :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat gedraagt zich raar na ontwormen

Bericht door Adriana »

er zijn katzels die dingen kunnen koppelen, dus pil of voer met pil gegeten, beroerd voelen, oei..!
-> eten is dus gevaarlijk.. oorzaak en gevolg..
dat is dus ook het gevaar van medicatie door eten mengen..

zorg wel dat hij zo snel mogelijk goeie stofjes binnen krijgt, desnoods via spuitjevoeren. prakken met wat water en dan met een wat grotere spuit zonder naald en deels afgesneden mondstuk voorzichtig en langzaam aan de zijkant van het bekje ingeven. en belonen na het 'eten' en aanmoedigen.
zou hij stukje zachtgekookte eidooier lusten, opvrolijken met wat vitakraft of easypill..

mansonil is dus slecht gevallen en je bent intussen wat meer ingelezen over ontwormen..
naast je oude vertrouwde middel is er ook milbemax, voor als het weer eens nodig mocht zijn maar de meningen over (zo frequent) ontwormen op het forum zijn verdeeld..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kat gedraagt zich raar na ontwormen

Bericht door mittenslief »

ze kunnen inderdaad erg naar worden van ontworming, dan is heel het maagje van streek, en dan heb je zelf ook niet echt trek in eten als dat zo is, wat Adriana zegt is ook waar, beter geen medicatie door het eten doen, dan vertrouwen ze het niet niet, want ze zijn oooo zo slim...ik gebruik milbamax of als de kittens daar last van hebben gebruik ik stronghold (dat gaat met pipetje in de nek)....en het is echt een fabeltje dat als je geen wormen in de ontlasting ziet ze dan niet hebben, vaak is het niet met het blote oog te zien en zo wel dan is het al best erg...ik weet niet hoe oud je katten zijn, maar oudere die niet buiten komen zal ik toch 2 x per jaar ontwormen, ze eten ook vast wel eens een dikke bromvlieg
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie