Kat gedraagt zich raar na ontwormen

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
anita_r
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 apr 2012 11:27
Locatie: Emmeloord

Kat gedraagt zich raar na ontwormen

Bericht door anita_r »

Beste katten liefhebbers,

Ik weet dat er meerdere topics zijn over het ontwormen van je kat, maar omdat elke situatie weer anders is heb ik toch een vraag aan jullie.

Zaterdagmiddag heb ik mijn beide katten ontwormt met een tablet van Mansonil. Dit was de eerste keer dat ik ze daarmee heb ontwormt, want ik gebruikte voorheen altijd pasta van Vitaminthe.
Heb de pil fijn gemalen en door hun eten gedaan. Rond avondeten hebben ze beiden nog hun brokjes gehad en was er volgens mijn vriend niks aan de hand. Toen ik vervolgens 's avonds thuis kwam van mijn werk en ze weer brokjes wilden geven, zag ik dat Flex zijn eten niet helemaal op at. Dit is vreemd gedrag voor hem, want beiden zijn het goede eters. Ik dacht "ach, misschien heeft hij gewoon niet zoveel trek". Toen ik de volgende ochtend de katten weer eten wilde geven, wilde Flex weer niet al zijn eten op eten. 's Middags at hij met moeite zijn vlees (geef ze in het weekend altijd een zakje vlees) op. Dit is al helemaal raar gedrag van hem, want hij is dol op dat spul. 's Avonds wilde hij weer zijn brokjes niet eten en voordat ik op bed ging, at hij helemaal niks. Heb hem wat kattenmelk met omega-3 gegeven en dat wilde hij wel. Ook wilde hij wel wat kattensnoepjes van de C1000 eten, maar een ander kattensnoepje waar hij normaliter dol op is, wilde hij niet :???:

Vanmorgen wilde hij helemaal niks eten en heb hem weer een beetje kattenmelk gegeven. Heb geprobeerd om hem vlees uit een zakje te voeren, maar dat wilde hij niet. Hier is hij anders dol op.
Heb toen een blikje tonijn open gemaakt en heb daar een beetje van gevoerd en dat at hij weer wel.
Als ik de brokjes weg smijt de kamer in, eet hij er wel een paar op, maar gaat ook niet van harte.
Kortom, raar gedrag!! :eeh:

Over het algemeen maakt Flex niet een mega zieke indruk, maar ik merk wel dat hij rustiger is als anders en iet wat slomer is. Normaal gesproken miauwt hij de buren zowat wakker als hij merkt dat wij wakker zijn, maar dat doet hij nu ook niet. Wel kijkt hij opzich alert naar buiten als hij een vogeltje ziet.

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik hiermee moet. Ik denk dat het door het ontwormen komt, maar met de pasta van Vitaminthe gebeurde dit nooit. Sowieso vraag ik me nu af waarom ik ontworm, want ik heb gisteren op internet het één en ander gelezen en ontwormen werkt niet eens preventief. Dat wist ik dus niet. Ik heb dit zo meegekregen van de dierenarts, dus ja dan volg je dat op. Mijn katten komen bijna niet buiten (alleen aan een tuigje bij ons in de achtertuin) en krijgen over het algemeen alleen brok. Dus ja.... :-|
Heb vanmorgen zijn ontlasting bekeken en dat zag er volgens mij wel goed uit.
Nu ligt hij ook weer naast me en gisteren heeft hij ook veel geslapen. Normaal gesproken hebben Flex en Dexter altijd hun dolle uurtje als ze het eten op hebben, maar nu dus niet.

Heb eerst nog gedacht dat het misschien aan zijn tanden lag, dus heb gisteren de brokjes geweld in water, maar ook dat at hij niet. Pfff...soms zou het wel eens handig zijn als katten konden praten hihi :-P

Hopelijk kunnen jullie mij wat verder helpen??
Groetjes,

Anita

-Flex en Dexter-
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Kat gedraagt zich raar na ontwormen

Bericht door Ikey »

Heeft hij misschien een te grote hoeveelheid van de pil gekregen? Ik zou in ieder geval de DA bellen voor advies.

Over wel of niet en hoe vaak ontwormen zijn de meningen hier verdeeld ;-)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat gedraagt zich raar na ontwormen

Bericht door Dinky »

Ik zou inderdaad eerst eens telefonisch contact opnemen met de DA want de klachten klinken vrij vaag. Vooral het selectief eten vind ik erg vreemd want als ze misselijk zou zijn dan zou ze niets willen eten lijkt mij. Zou wel denken dat het verband houdt met de ontworming gezien het moment van verschijnen van de reacties.

En inderdaad bestaat preventief ontwormen niet omdat de meeste katten wel drager zijn van wormen. Nadeel bij volwassen katten is dat ze weinig/geen symptomen hebben wanneer ze wel last hebben van wormen. Daarom wordt door de meeste dierenartsen bij binnenkatten aanbevolen om één keer per halfjaar te ontwormen en bij katten die wel buiten komen één keer per kwartaal.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
anita_r
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 apr 2012 11:27
Locatie: Emmeloord

Re: Kat gedraagt zich raar na ontwormen

Bericht door anita_r »

Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik Flex teveel heb gegeven, maar misschien reageert hij hier wat heftiger op. Maar het selectief eten is inderdaad erg vaag. Wat je zegt, als hij misselijk zou zijn geweest dan had hij niks gegeten. Ik dacht eerst nog misschien vindt hij ineens de brokjes niet meer lekker, maar omdat hij ook het natvoer niet eet waar hij normaal gesproken dol op is, denk ik niet dat het aan de brokjes ligt. Zijn toestand veranderd ook steeds. Zo denk ik"ja hij is echt niet lekker" maar nu loopt hij schuin en springend door de kamer om zn broer uit te dagen. Snap er niks van!
Groetjes,

Anita

-Flex en Dexter-
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Kat gedraagt zich raar na ontwormen

Bericht door Ikey »

Ik ben het toch niet helemaal eens met dat een kat helemaal niks zou eten als hij misselijk is. Een kind is als hij misselijk is ook eerder te porren voor een witte boterham met chocoladepasta, dan een volkoren boterham met kaas. Om maar een voorbeeld te noemen. Ik denk dat hij best kan eten als hij misselijk is, alleen minder en alleen wat hij echt heel lekker vindt.
Daarnaast zeg je dat je de pil door het eten hebt gedaan. Welk eten? Kan het zijn dat hij misschien associatief gedrag toont? Dat hij denkt dat er weer zo'n rare/vieze smaak aan zijn eten zit en daarom maar niet eet.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
anita_r
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 apr 2012 11:27
Locatie: Emmeloord

Re: Kat gedraagt zich raar na ontwormen

Bericht door anita_r »

Daar zit wat in inderdaad! Ik heb de pil in natvoer vermengt en dat at hij toen zonder problemen op. De volgende dag heb ik Flex ook weer natvoer gegeven en toen at hij het ook. Weliswaar met meer moeite, maar het ging wel op.

Vind het maar niks dat hij zo moeilijk eet. Ik ga niks dwingen en zeker niet dwangvoeren. Daar zag ik namelijk ook al wat over op internet. Ik probeer wel wat en al het eten wat hij binnen krijgt is goed, toch? Ga natuurlijk wel kat verantwoord eten voor schotelen ;-)
Groetjes,

Anita

-Flex en Dexter-
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat gedraagt zich raar na ontwormen

Bericht door Dinky »

Als ik de bijsluiter lees staat er dat er geen bijwerkingen bekend zijn (neem aan dat het de mansonil all worm was).
Bijwerkingen (frequentie en ernst)
Geen bekend.
Indien u ernstige bijwerkingen of andersoortige reacties vaststelt die niet in deze bijsluiter worden vermeld, wordt u verzocht u dierenarts hiervan in kennis te stellen.
Daarbij is overdosering niet zo snel mogelijk:
Overdosering (symptomen, procedures in noodgevallen, antidota)
Een dosis welke 5 maal deze bedroeg van de aanbevolen dosis, wordt symptoomloos verdragen.
Bij nog hogere overdoseringen kan men als eerste symptoom braken verwachten. Dit is af te leiden uit de resultaten van acute toxiciteitsstudies, uitgevoerd met de afzonderlijke actieve bestanddelen. Voor elk werkzaam bestanddeel was een bepaling van de lethale dosis 50% (LD50) wegens het emetische effect bij hoge overdoseringen niet mogelijk.
Enige dat ik in de bijsluiter tegenkom is het volgende:
Speciale waarschuwing(en)
Het product is onverenigbaar met piperazine.
Inderdaad is het belangrijk dat hij eten binnen krijgt omdat anders leververvetting op kan treden. Zou toch ook zeker even contact leggen met de DA om te vragen wat het zou kunnen zijn en of hij meer gevallen kent die vergelijkbaar zijn.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
anita_r
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 apr 2012 11:27
Locatie: Emmeloord

Re: Kat gedraagt zich raar na ontwormen

Bericht door anita_r »

Ik ga zeker even langs de dierenarts vanmiddag! Snap er niks van. Ik gooi net de brokjes op een speelse manier door de kamer en eet hij ze wel en is ook opgewekt. Vermeng ik wat tonijn met de brokjes, laat hij ze staan :-S
Groetjes,

Anita

-Flex en Dexter-
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat gedraagt zich raar na ontwormen

Bericht door Chiquita98 »

Ikey schreef:Ik ben het toch niet helemaal eens met dat een kat helemaal niks zou eten als hij misselijk is. Een kind is als hij misselijk is ook eerder te porren voor een witte boterham met chocoladepasta, dan een volkoren boterham met kaas. Om maar een voorbeeld te noemen. Ik denk dat hij best kan eten als hij misselijk is, alleen minder en alleen wat hij echt heel lekker vindt.
Daarnaast zeg je dat je de pil door het eten hebt gedaan. Welk eten? Kan het zijn dat hij misschien associatief gedrag toont? Dat hij denkt dat er weer zo'n rare/vieze smaak aan zijn eten zit en daarom maar niet eet.
Als een kat misselijk is wil hij eigenlijk wel eten en gaat ook naar het bakje toe, maar doet het dan toch niet. Dus hem lekker eten voorzetten gaat dan ook niet werken. Dit is mijn ervaring met katten die misselijk zijn.
Kan best wel zijn dat de tablet verkeerd gevallen is. Ik gebruik ook mansonil en bij geen enkele kat klachten gezien, gelukkig!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie