Amitryptaline is er iemand die dit middel kent??

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Amitryptaline is er iemand die dit middel kent??

Bericht door pinguin »

Hoi allemaal.
Omdat sproet al extreem schrikt als die maar een rotje hoord knallen, wil ik het dit jaar anders doen. Hij zit al een tijdje aan destress maar dat is blijkbaar niet genoeg voor hem. Nu heb ik contact op genomen met mijn DA een die adviseerde om Amitryptaline te gaan proberen. Hun hebben er bij katten hele goeie ervaringen mee. Het zou sproet niet suf maken maar wel rustig in zijn koppie waar door die het betere gedrag van snabbel kan afkijken en nadoen. (snabbel reageert bijna niet op vuurwerk of andere harde geluiden)
Via google kan ik eigenlijk niks vinden over ervaringen. Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die er eerder van hebben gehoord?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Amitryptaline is er iemand die dit middel kent??

Bericht door Ms Maaike »

Geen ervaring mee, maar naar wat ik heb gelezen zou ik het zelf niet geven. Als je hier kijkt en dan met name bij 'Adverse effects' zie je dat sufheid wel degelijk voorkomt als bijwerking. Het middel lijkt mij hier erger dan de kwaal, maar moet er natuurlijk ook bij zeggen dat ik Sproet niet ken en dus niet weet hoe hij zich gedraagt als hij vuurwerk hoort. Hoe ga je met hem om als hij schrikt?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Amitryptaline is er iemand die dit middel kent??

Bericht door Adriana »

hoi daar! wij kennen Sproet op dit forum al wat langer..
heb ook even voor je gezocht en dan met name naar de combi amitrip/kat en vond onder andere deze informatie
http://www.wedgewoodpetrx.com/learning- ... -cats.html
ik wil het voor je samenvatten en vertalen als je denkt dat je dit echt wilt gaan geven en er niet helemaal uitkomt..

er zitten erg veel mitsen en maren aan en ik ben in dubio of het missch niet erger is dan Sproets' angstgedrag.
Sproet heeft de afgelopen jaren bij jou een enorme vooruitgang geboekt, ook in het dempen van angst en schrikgedrag.
probleem is met amitrip dat je er 7 - 10 dagen eerder mee moet starten en ook niet abrupt mee mag stoppen.
zou er echt niet iets zijn dat zijn dat de pieken van zijn angst afhaalt zonder in de zware anti depressiva terecht te komen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Amitryptaline is er iemand die dit middel kent??

Bericht door Dinky »

Ik ken het middel niet maar wat betreft vuurwerkangst heb je hier misschien iets aan?
http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/actueel/256.html
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Amitryptaline is er iemand die dit middel kent??

Bericht door Adriana »

google ff op clomicalm hier op het forum. zwaar middel voor katzels, je riskeert eetstaking.
feromonen zou je kunnen proberen, missch heb je al een verdamper..
destress ervaren wij hier zwaarder dan telizen. poes Mies reageert goed op telizen, de katers helemaal niet.
hier staan ook antidepressiva bij, persoonlijk vind ik dat heel eng.

hoe ernstig schoot Sproet vorig jaar uit de bocht bij het eerste geknal?
en wende hij gaandeweg of heeft hij weken onder het bed doorgebracht?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Amitryptaline is er iemand die dit middel kent??

Bericht door castratenkoor »

Ik heb wel ervaring met extreem angstige katten, maar zou persoonlijk zoiets nooit geven. je riskeert inderdaad sloomheid, maar ook dat als je stopt de angst in ergere mate terugkomt. Ik zou het je afraden. Ook Clomicalm beter niet doen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Amitryptaline is er iemand die dit middel kent??

Bericht door pinguin »

Bedankt voor de snelle reacties. Ik ben nog niet begonnen met dit middel heb het wel in huis. Maar wil eerst meer info voor ik besluit wat ik er mee doe.
@ adriana als ik op die link klik word de tekst automatich vertaald door mijn laptop ;-) Zal er van het weekend eens goed naar kijken.

Hoe heftig sproet reageert? Als er een rotje af gaat ben ik hem echt kwijt voor langere tijd. Vorig jaar heeft die ruim 1wk onder mijn bed gebivakeerd. Zelfs eten kreeg hem er niet onder vandaan. En als die hoge nood had rende hij snel naar bak liet alles lopen en vluchte weer terug.

Even voor de mensen die geen idee hebben wie sproet is. Sproet een lieve angsthaas, die hele slechte ervaringen heeft met mensen. Hij vind alles eng tot het tegendeel bewezen is. En dat kan heel lang duren voor dat die besluit iets niet eng te vinden.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Amitryptaline is er iemand die dit middel kent??

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat je teveel aan het doemdenken bent. Het feit dat hij vorig jaar een week onder het bed heeft gezeten, wil niet zeggen dat dat dit jaar weer gebeurt. Hij heeft immers heel veel geleerd in dat jaar. Hij zal best wel weer eens onder dat bed duiken, maar ik vorozie dat hij daar sneller weer onder weg komt. je kunt veel bereiken met je eigen houding. Laat vooral niet merken dat er iets ongewoons is. Doe als alle andere dagen. En beloon slecht gedrag niet.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Amitryptaline is er iemand die dit middel kent??

Bericht door nellebel »

mijn nellie heeft het gehad tegen depressie en dwangmatigheid (volgens mij vorige DA, de beul, was mijn kat depressief. en daardoor dwangmatig met braken.) Ze kreeg er obstipatie van. het is een antidepressiva waarvoor je een spiegel moet opbouwen. dus je moet het langer gebruiken wil het werken. ik zou het niet gebruiken, ik werk in de psychiatrie en als het nodig is is het nodig, maar hoor ook vaak bijwerkingen die niet echt prettig zjin. daarbij is het een vrij oud middel. de nieuwe middelen hebben vaak veel minder bijwerkingen. Ik denk dat sproet beter iets kan krijgen wat kortdurend werkt als iets wat hij langdurig moet gebruiken wil het eventueel werken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Amitryptaline is er iemand die dit middel kent??

Bericht door Dinky »

Weet niet wat er gebeurt als je bijvoorbeeld een geluidsbestand afspeelt van vuurwerk? Schiet sproet dan ook al gelijk in de stress? Op die manier zou je vast kunnen peilen hoe sproet er nu voor staat. (is ook één van de eerste tips die staat genoemd in mijn link).
Zoals dinie al zegt heeft sproet enorm veel geleerd het afgelopen jaar. Daarom zou ik het eerst eens aankijken met een geluidsbestand van vuurwerk en dat bijvoorbeeld steeds luider zetten waardoor sproet leert dat er niets engs is aan dat geluid.
Is tenminste wat mijn voorkeur heeft, ben niet zo van het medicijnen toedienen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87

Re: Amitryptaline is er iemand die dit middel kent??

Bericht door Anne87 »

Met katten heb ik het nooit gedaan, maar wij hebben Kyra (hond van ouders) aan vuurwerk getracht te laten wennen met een CD met vuurwerkgeluiden. Die dan steeds harder zetten. Heeft een poos gewerkt, tot een of andere *** op een avond een stuk vuurwerk in een prullenbak smeet en die uit elkaar barstte toen zij daar in de buurt liep.
Verder is het vooral van belang dat jij rustig blijft. Ze voelen jouw gemoedstoestand aan en als jij gestresst bent gaan ze denken dat ze zich ergens zorgen over moeten maken en dat er iets heel engs is.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Amitryptaline is er iemand die dit middel kent??

Bericht door pinguin »

Ik heb via internet wat filmpjes gevonden van vuurwerk geluid en als ik die zachtjes op zet ben ik sproet al kwijt. Snabbel geeft er niet om.
Ja hij heeft een hoop geleerd afgelopen jaar en ik ben ook niet iemand die zomaar naar medicijnen grijpt als het niet nodig is. Maar ik vraag me af wat de opties dan zijn?
Ik ga van weekend nog eens goed nadenken, want ik schrik wel van de reacties. En als ik al die bijwerkingen zie word ik ook niet vrolijk.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Amitryptaline is er iemand die dit middel kent??

Bericht door Adriana »

ik heb hier clomicalm gegeven. gaf eetstaking en heeft week geduurd voordat situatie weer wat normaler werd en dat op een kwart van de aanbevolen dosis.
mirtazapine, ook een kwart van de aanbevolen dosis, ook m.i. met verpletterend effect.
de dosis van de opiaten (andere tak van sport) had ik al op een kwart en onmiddellijk nog verder teruggebracht voor het gewenste effect.

en soms zeg ik ook wel eens 'houd eens op met strontvervelend doen, nou is het wel genoeg hè?' want Enzo is naast angsthaas ook aandachtsjunk en zit al jaren in een 'gedragverbeteringsprogramma'..

je zou het kunnen vergruizen en dan met een tiende of nog minder oid beginnen en kijken hoe Sproet het erop doet.. in combi met bemoedigend en vooral ferm toespreken..
hij moet nu intussen lang genoeg bij jou zijn om zich thuis te voelen en vertrouwen te hebben.
bij de eerste klap roep je 'leuk! Sproet vuurwerk is leuk!' en verder niet aaien.
en 'kom eens hier, niks aan de hand hoor!' .
genoeg momenten om te oefenen en de eerste paar keer zal Sproet denken 'bekijk het maar'.
en soms is het zo dat de aanhouder wint, duim/duim..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Amitryptaline is er iemand die dit middel kent??

Bericht door Dinky »

Inderdaad en het zal vooral de eerste knallen zijn dat ze schrikken/bang worden voor onbekend geluid. Na verloop van tijd wordt het steeds minder eng, zeker als ze merken dat er verder in huis niets verandert (belangrijk dat je zelf bijvoorbeeld ook niet op het vuurwerk reageert wat nog het moeilijkste is omdat je gelijk gaat kijken wat sproet doet op basis van het geluid waardoor je het idee versterkt dat er echt iets gebeurt).
Heb je het geluid van het vuurwerk even zachtjes op gehad of heb je het een tijd op gehad? Want ik zou het dan bijvoorbeeld de hele dag opzetten en dan ondertussen zelf verder gaan alsof er niets aan de hand is. Misschien dat sproet dan wel weer tevoorschijn komt aangezien snabbel er verder niet op reageert?

Met medicijngebruik kan ik je niet helpen want daar heb ik geen ervaring mee ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Amitryptaline is er iemand die dit middel kent??

Bericht door Brittenbolletje »

Ben het helemaal eens met castratenkoor. Ik zou die pillen ook niet geven.
Plaats reactie