Clomicalm

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Clomicalm

Bericht door Katelijne »

Ik heb al even via de zoekfunctie gekeken, maar vind niet echt antwoord op m'n vraag en ik ben wel wat bezorgd.

Even het verhaal. Onze katten (bijna 12 en bijna 18) plassen/sproeien alweer een tijdje in huis. 't Is te zeggen, de oudste plast echt, de jongste sproeit. Het zijn beide gecastreerde katers.
Het plassen/sproeien is begonnen vorige zomer; we dachten toen dat het kwam omdat we drie weken waren weggeweest met vakantie. Onze jongste kat heeft vroeger trouwens ook nog gesproeid en dat is toen overgegaan, na clomicalm en waarschijnlijk ook gewoon vanzelf.
Nu hebben wij van in oktober een pleegkindje van bijna 2,5 jaar, dus de katten hebben we wat veranderingen gekend.

Vrijdag vertrekken we opnieuw met vakantie voor drie weken. We hebben een super-kattenoppas gevonden, dus da's al een zorg minder. Maar het in huis plassen bleef maar duren, en onze oudste poes begon plots ook de grote boodschap in huis te doen. Omdat ik vermoedde dat e.e.a. toch stressgerelateerd was, sprak ik er onze da over aan. Ik wou onze oppas het niet aandoen om elke dag het huis te moeten poetsen en ja, het ruikt nu niet echt fris ook, he.

Ze staan nu beiden op een halve clomicalm per dag, en dit sinds twee weken. Het sproeien/plassen is gestopt, ook de grote boodschap heb ik niet meer gezien. Ik merk geen andere gedragsveranderingen, ze zijn niet slomer of lijken niet depressief. Integendeel, ik heb de indruk dat Azraël (de oudste) gewoon rustiger is. Hij gaat weer meer in de kattenren en kan daar soms een uur zitten genieten.

Maar nu komt mijn vraag: Azraël is een nierkat en her en der lees ik toch berichten dat clomicalm niet zo goed is voor de nieren. :shock: En ik begin een beetje bang te worden nu, dat het hem meer slecht dan goed zou doen. Is dat zo?

Ik heb niet echt nog de tijd om andere dingen uit te proberen, aangezien we vrijdag al vertrekken (en uiteraard kom ik pas nu achter dit alles!). Ik had al gedacht om iets natuurkundigs via internet te bestellen, maar ik kan het niet echt meer uittesten, he. Ofwel moet ik met zekerheid weten dat er iets is wat werkt. Feliway alleszins niet; ze hebben de vorige keer gewoon op die verstuiver geplast, met een kortsluiting als gevolg! :lol:

Mijn tweede denkpiste was: ik laat de clomicalm nu gewoon zoals het is, dus ze krijgen elke dag een halfje, en ik stop er meteen mee als we terug zijn uit vakantie. Wij zijn dan nog meer dan een maand thuis, dus dan kan ik andere middeltjes proberen en de katten zelf gerust stellen. Maar dan berokkenen we onze kattenoppas geen last.

Wat zouden jullie doen? Zou ik eventueel nog een veiliger product gaan halen en afspreken met de oppas dat zij dat probeert en de clomicalm in uiterste nood opnieuw begint te geven. Of mag ik niet zo maar stoppen met clomicalm? Mag dit alles trouwens zonder advies van de dierenarts?

Ik weet het even niet meer, hoor. Had ik dit alles nu maar op voorhand geweten... :edoh:

En, nog een vraagje: kan de clomicalm ervoor zorgen dat zijn nieren zo snel achteruit gaat dat drie weken eigenlijk nog te lang is om het te nemen?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Clomicalm

Bericht door Jessica2802 »

Hoi Katelijne,

Wat naar dat dit gebeurt zo voor je vakantie. Dan ga je niet met een fijn gevoel weg :-(. Ik heb er zelf geen ervaring mee en heb ook nog niet zo lang katten dus ben geen expert. Ik vond het volgende op internet:
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... -clomicalm


Er staat uitdrukkelijk dat je het af moet bouwen en ook iets over controle van de nieren. Misschien dat iemand er ervaring mee geeft, dat is altijd wat fijner dan een bijsluiter.
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Clomicalm

Bericht door castratenkoor »

Persoonlijk zou ik mijn katten heel eerlijk gezegd geen Clomicalm geven voor een gedragsprobleem.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Clomicalm

Bericht door Konijntje »

Anders moet je in google even Clomicalm en nierfalen in typen wordt veel overgesproken op forums misschien kan je hier iets uithalen.
Wat ik wel lees is niet in 1 keer stoppen maar afbouwen.
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Clomicalm

Bericht door Katelijne »

Ja, dat heb ik al gedaan, maar ik lees heel tegenstrijdige berichten. Ik vraag me nu af of het kwaad zou kunnen om hem er nog even op te laten (tijdens onze vakantie) en dan af te bouwen en naar iets anders te zoeken.

@Dinie: wat zou jij dan doen? Zijn er andere middelen/methodes die goed werken?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Clomicalm

Bericht door Adriana »

we hebben (via de zoekfunctie rechtsboven) vrij veel berichten over clomicalm met alternatieven!
éen van de ernstige bijwerkingen was als ik me goed herinner een eetstaking en hier hebben we er slechte ervaringen mee.
en een middel met contra indicatie voor nierfalen zou ik liever niet aan een nierfaalkat geven.. ik weet niet wat azrael aan niermedicatie slikt maar er wordt ernstig gewaarschuwd voor gezamenlijk gebruik van bv betablokkers (fortekor etc) en clomicalm, dat voor honden is ontwikkeld en off label (dus we zijn niet verantwoordelijk voor de gevolgen) kan worden toegepast bij katzels..
en je laatste vraag kan niemand beantwoorden maar je neemt een risico denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Clomicalm

Bericht door castratenkoor »

Katelijne schreef:Ja, dat heb ik al gedaan, maar ik lees heel tegenstrijdige berichten. Ik vraag me nu af of het kwaad zou kunnen om hem er nog even op te laten (tijdens onze vakantie) en dan af te bouwen en naar iets anders te zoeken.

@Dinie: wat zou jij dan doen? Zijn er andere middelen/methodes die goed werken?
Ik zou proberen de situatie in huis aan te passen, extra bakken plaatsen, grotere hoge open bakken (opbergbakken van Hema of Blokker.
Bakken op andere plekken neerzetten, b.v. op de favo sproeiplek.
En zo zijn er nog allerlei methoden de situatie aan te passen.

In plaats van medicatie toedienen zou ik 2 x per week valeriaan druppelen op bv kussentjes en pluchen speeltjes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Clomicalm

Bericht door Katelijne »

Ik heb al even gekeken via de zoekfunctie, maar ik vind niet echt een topic waarin iemand iets zegt over de nieren. Vandaar dat ik het me afvroeg.

Dus het is werkelijk slecht voor de nieren? Maar waarom geeft mijn da het dan????? :shock:

Azraël neemt nog geen niermedicatie. Hij neemt momenteel enkel 5mg Felimazole voor z'n schildklier en dan 2,5mg Clomicalm, 's avonds.

Ik ga straks eens naar de da bellen en het eens voorleggen.

Trouwens, zou ik nu nog met een alternatief kunnen starten?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Clomicalm

Bericht door Katelijne »

We hebben elkaar gekruist, Dinie.

Dat van die valeriaandruppeltjes: zijn dat gewoon de druppels die ik bij de apotheek kan krijgen? Zoals voor mensen?
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Clomicalm

Bericht door Adriana »

k heb nog even heel breed voor je gezocht op nierschade en dat wordt op deze Amerikaanse site ontkend.
http://www.justanswer.com/cat-health/5b ... -cats.html
en dit zijn dierenartsen en je kunt ervan uitgaan dat zij goed zicht hebben op bijwerkingen.
de andere bijwerkingen zijn ook niet mis trouwens en missch kun je de dosis gaandeweg nu verlagen (kun je ze doorknippen?) want als een halve dosis ook werkt, waarom dan een hele..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Clomicalm

Bericht door castratenkoor »

Ja gewoon bij de apotheek - kost ongeveer 3 euro per flesje.

Dierenartsen schrijven wel meer dingen voor die niet goed zijn. Zoals Metacam.
En b.v. het geven van blaasgruisdieet voor alle katten de rest van hun leven enz enz.....
Je moet zelf gewoon erg kritisch en mondig zijn en weten wat je wilt.
Dat heb ik in de 32 jaar katten met vallen en opstaan wel ondervonden.
Ook ik heb in mijn onwetendheid genoeg foute beslissingen genomen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Clomicalm

Bericht door Katelijne »

Hij krijgt een halfje per dag nu. Het zijn pilletjes van 5mg en hij krijgt er 2,5. Dus 0,5mg per kg.

Dus geen nierschade, waarschijnlijk.

Ik ga toch proberen af te bouwen en met valeriaan beginnen.

Bedankt voor de tips!
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Clomicalm

Bericht door castratenkoor »

Schrik niet van de geur/stank hahaha - je hele huis riekt naar de zweetvoeten zeg maar.

Het is overigens geen wondermiddel en niet iedere kat reageert er (goed) op.

En het kattenbak - advies?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Clomicalm

Bericht door Katelijne »

Ik denk dat ik het volgende ga doen: tijdens onze reis laat ik hen allebei nog op clomicalm; ga met de da overleggen of we niet naar een kwartje per dag kunnen gaan. Ik kan niet van de kattenoppas verwachten dat ze met druppeltjes en extra bakken aan de slag gaat, vind ik.

Eenmaal thuis begin ik met afbouwen en dan valeriaandruppels en een extra bak op de plaats waar er gesproeid/geplast werd.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Clomicalm

Bericht door castratenkoor »

Lijkt mij juist logisch wel voor je vertrek die extra kattenbak te plaatsen. Ik denk dat het voor de oppas minder vermoeiend is een extra kattenbak schoon te maken dan wildplasserij op te ruimen. De hoeveelheid plas en poep die geproduceert wordt, is er immers niet anders om.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie