Ontwormen

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Ontwormen

Bericht door miele2010 »

Ik weet het, er zijn al diverse topics over en er zijn fervente voor- en tegenstanders, maar ik stel toch nog eens de vraag... Het is weer tijd voor de 6maandelijkse ontworming met Drontal-Cat, maar ik twijfel om die chemische troep nog te geven.... Onze poezen zijn binnenkatten en af en toe komen ze op het balkon als het mooi weer is, dus is er weinig of geen kans op besmetting, denk ik toch?
De mens kan het inderdaad overdragen via handen, schoenen etc, maar we zijn toch hygiënisch genoeg om dit te voorkomen?
Als ik advies vraag aan mijn DA, krijg ik geen duidelijk antwoord en tast ze zowat in het duister... Ik denk dat die ook de dierenpharmacie, zeg maar commerce, in stand moeten houden...
Dus vraag ik het maar aan jullie: wat doen jullie met je binnenkatten en wat denken jullie over het (heel geringe) besmettingsgevaar als je niets geeft?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Ontwormen

Bericht door castratenkoor »

Mijn mening is dat iedereen die keuze voor zichzelf moet maken, zoals je zelf ook al aangeeft.
Vaak een kwestie van de voors en tegens afwegen.

Dat er voor- en tegenstanders zijn is al meermalen in topics uiteengezet.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
manon3

Re: Ontwormen

Bericht door manon3 »

Onze poes is ook een binnenkat en toch ontworm ik haar 2x per jaar.Ik ben zelf ook geen voorstander van al die chemische troep,inclusief entingen en anti-vlooienmiddelen.
Ze krijgt wel enkele malen per week rauw vlees te eten maar eerlijk gezegd weet ik niet of ze daar wormen van kunnen krijgen want ik vries het altijd minimaal 72 uur in tegen toxoplasmose.
Dus voor alle zekerheid ontworm ik toch maar ieder half jaar.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Ontwormen

Bericht door artemis »

Als je kat steeds vlo-vrij is en nooit prooidieren kan eten hoef je mijns inziens alvast niet breed-spectrum te ontwormen.
(Drontal = ook tegen lintworm = breed-spectrum)
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Ontwormen

Bericht door miele2010 »

Dit jaar ga ik toch proberen zonder medicatie. Als het dan toch nog misgaat zelfs zonder buitenkomen, dan is een ontwormingspilletje snel gegeven...
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Ontwormen

Bericht door Anne_Zwarts »

Je hebt kans dat het te laat is wanneer je het pilletje geeft als het misgaat.
Ik ben er zelf voorstander voor om katten die naar buiten gaan zeker te ontwormen. Katten die binnen blijven is het echt afhankelijk van wat ze eten.
Hetzelfde geldt voor vlooien vind ik. Geen kans op vlooien = niet ontvlooien.
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Ontwormen

Bericht door miele2010 »

Je hebt volledig gelijk: katten die buiten komen moeten preventief ontwormd worden.
Binnenkatten die uitsluitend brokjes eten, daar begin ik bedenkingen bij te hebben...
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Ontwormen

Bericht door Anne_Zwarts »

ja als ze alleen "veilig" voer krijgen uit een blik of zak ofzo, dan zie ik totaal geen reden om het te doen.
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Ontwormen

Bericht door Robijn »

De meeste wormen worden door vlooien overgebracht!! En ook al komt je kat niet buiten, je kunt altijd vlooien meenemen van buiten of van andere katten/honden. Vlooien eitjes kun je nl. onder je schoenen meenemen uit een huis waarin dieren leven.
Het is dan toch aan te raden om je kat 2x per jaar te ontwormen.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Ontwormen

Bericht door miele2010 »

Maar als je je kat dan regelmatig, zo'n 2maal per jaar, ontvlooit, dan moet je dus niet meer preventief ontwormen, toch?
Gebruikersavatar
catsini
Poema
Poema
Berichten: 266
Lid geworden op: 06 mar 2011 14:03

Re: Ontwormen

Bericht door catsini »

We hebben ook een binnenpoes van bijna 17 jaar, ontwormen? zelden of nooit, allemaal die troep in haar lijfje, moet er niet aan denken. maar dat is iedereen zijn eigen keus. vlooienmiddel, soms, als ik zie dat ze jeuk heeft, maar dan moet het heel erg zijn.
I'll Stay here forever, Winny* en Miets* Patty en Moessey....
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ontwormen

Bericht door pearlsofpassion »

Er zijn testkits te verkrijgen via internet (ik weet spijtig genoeg niet waar :oops: ) waarmee je zelf kan testen (via de ontlasting) of je kat wormen heeft of niet. Dan kan je enkel ontwormen als dat nodig is. Meestal is dat niet nodig.

Ik zie mensen hier ook bezig over steriel en veilig voer ik veronderstel dat men dan vers voer als onveilig beschouwd? Maar dat katten die vers gevoerd worden meer wormen zou hebben is wel een fabeltje hoor. ;-)
Wormen komen niet enkel van vlees en katten die enkel rauw gevoerd worden hebben net een veel zuurder maagzuur waardoor vele wormen niet overleven.
Als de kat zelf muizen vangt, is de kans wel iets groter omdat die vaak barstensvol wormen zitten. Maar diepvriesvoeding geeft zeker niet meer kans op wormen.

Als je katten buiten komen hebben ze wel veel kans om wormen op te pikken oa uit de grond en eigen vangsten en dan zou ik minstens 3 keer per jaar ontwormen of een ontlastingsonderzoek laten doen. De kans is, afhankelijk van de omgeving en de ruimte die ze krijgen, vrij groot dat ze het hebben.
Als ze los buiten komen, is het trouwens ook zo dat het nodig is voor de volksgezondheid aangezien katten graag in zandbakken in speeltuinen hun behoefte doen, en besmettingen met die wormen voor kinderen erg gevaarlijk kunnen zijn. Als 75% van die katten, die buiten komen, 3-4 keer per jaar ontwormt wordt, wordt dat gevaar van kinderbesmetting erg laag. Ik weet alleen niet of wel voldoende mensen dat doen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie