Medicatie niesziekte zonder voorschrift

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
karelsme
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2011 01:23

Medicatie niesziekte zonder voorschrift

Bericht door karelsme »

Mijn kat heeft niesziekte en ik ben op zoek achter geschikte medicatie.

Voor de ogen heb ik terra cortril, maar voor de andere symptomen ben ik op zoek naar medicatie die verkrijgbaar is zonder voorschrift.

Iemand goede ervaringen met bepaalde medicijnen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Medicatie niesziekte zonder voorschrift.

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum.
rechtsboven zit een zoekfunctie en je zou de berichten over niesziekte, chronische niesziekte en behandeling enzo even kunnen napluizen.
er is bij http://www.huisdierendokter.nl in het linkermenu ergens bij luchtwegen geloof ik een hoofdstuk over niesziekte en chronische niesziekte. daar zou je even kunnen lezen en kijken of dat iets is. gaat ook over het versterkten van het immuunsysteem. en je hebt ook soort van niesziekte-verschijnselen bij voedsel-allergie, dus missch daar ook even naar kijken. en lees dan gelijk de klanten-reacties, missch dat je daar iets herkent van de verschijnselen.

onderin staat een banner van medpets, daar kun je ook medicijnen en middelen krijgen zonder recept. wandel ook daar even door de site heen, er is genoeg..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Medicatie niesziekte zonder voorschrift.

Bericht door miele2010 »

Hier in België is het de gewoonte om in geval van niesziekte snel antibiotica toe te dienen, maar die zijn niet verkrijgbaar zonder voorschrift bij de apotheker.
Terra cortril is een goede oogzalf en bij verstopt en/of lopend neusje mag je het ook toedienen via de neusgaatjes, maar in dit geval moet je 2 verschilldnde tubetjes gebruiken om kruisinfectie te vermijden: eentje voor de neus en eentje voor de ogen!
Veel succes met de behandeling, maar als poesje niet snel verbetert zou ik toch naar de dierenarts gaan, want niesziekte kan ook chronisch worden!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Medicatie niesziekte zonder voorschrift.

Bericht door pearlsofpassion »

Terra cortil krijg je toch ook niet zonder voorschrift? :shock:
Dat is een cortisonenzalf en mag je ook niet zomaar toedienen. Je moet goed weten wat je doet dan, een hele kuur volgen en achteraf afbouwen. Bovendien moet je opletten met veelvuldig gebruik want cortisonen zijn niet zonder gevaar en kunnen op lange termijn veel schade aanrichten.

Terramycine kan je wel vrij krijgen, en kan geen kwaad. Maar ik zou het ook niet steeds opnieuw blijven gebruiken. Als je elke maand twee weken kuur moet geven, zou ik toch eens iets anders zoeken.
Het helpt trouwens pas als er ontsteking is, heb je dat gezien? Een beetje traanvocht uit de ooghoeken wil niet meteen zeggen dat er ontsteking is.
Ik heb ook een kat met chronische niesziekte (en nog een aantal mensen hier), en daar loopt bijna constant wel wat vocht uit de ooghoeken, maar ze heeft niet contstant ontsteking, en ik ga dus ook niet de hele tijd zalf smeren.
Ik heb wel altijd Terramycine in huis voor als het zou komen, maar dat komt niet zoveel voor.

Voor de rest is niesziekte een virus waar ze moeten tegen ingeënt worden. Ook een ingeënte kat kan niesziekte krijgen, maar het zal een stuk minder erg zijn, en er is weinig kans dat het chronisch wordt. Als ze al chronisch is, moet je kijken of inentingen helpen of juist erger maken. Dat is bij elke kat anders.
alleszins, het virus moet ze (eens ze ziek is) zelf overwinnen. Er zijn echter een aantal bacteriën die bij een kat met niesziekte hun kans grijpen en een aantal symptomen veroorzaken. Die moeten inderdaad met antibiotica bestreden worden. En dat krijg je gelukkig :!: niet zonder voorschrift. Dat moet eerst vastgesteld worden door een arts. En met alle respect, maar dat zou je ook beter met dat oogje doen!

Als je kat moeite heeft met ademen, veel snot produceert en rochelt, dan kan je echt wel best om AB gaan. Als het een kitten is, zowiezo bij elke vorm van niesziekte (tenzij het een entreactie is), want die kunnen erg kwetsbaar zijn. En in deze gevallen, zeker niet zelf gaan experimenteren!
Als ze enkel wat niest of wat oogloop heeft, maar geen ontsteking, kan je beter wat afwachten ipv zelf te gaan dokteren. Als ze het zelf overwint heb je geluk (ik weet niet of ze ingeënt is, maar dat is in mijn ogen aan te raden), als ze zieker wordt, moet je ermee naar de DA.
Deze is de enige die goed kan inschatten wat de juiste behandeling is!

Als je kat chronisch is, moet je met de je DA afspreken of je voorschriften krijgt voor als het de kop opsteekt. Maar bij een chronische kat doe je er goed aan alles zoveel mogelijk zelf te laten overwinnen, anders zit je voor je het weet de hele tijd door aan de AB en werkt die na een paar jaar niet meer en wat dan??? Dus let daarmee op. Hetzelfde geldt voor die terracortil. Ga aub niet de hele tijd zalf in haar ogen doen, als dat niet nodig is, of ze zit straks met een chronisch ontsteking ook.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Medicatie niesziekte zonder voorschrift

Bericht door nellebel »

ik gebruik voor flippie bisolvondruppeltjes voor babies als ze vee last heeft van slijm in de longen (op advies van de DA, maar si gewoon bij de drogist te krijgen). verder gebruikt ze weerstanddruppeltjes van de DAP. oogjes maak ik schoon met water. wil liever ook niet al teveel chemisch spul gebruiken
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Medicatie niesziekte zonder voorschrift

Bericht door jennli »

Heb hier ook een tijd lang te kampen gehad met een drietal katten met niesziekte, waarvan één chronische niesziekte heeft. Mijn advies is echt dat je contact moet zoeken met een dierenarts. Laat je het te lang sluimeren, kan niesziekte zelfs dodelijk zijn voor je kat.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Plaats reactie