Alternatief voor tabletten gezocht

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
AltTab
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2011 20:28
Locatie: Wageningen

Alternatief voor tabletten gezocht

Bericht door AltTab »

Goedenavond

Vandaag is onze poes Birgitte, een Europese korthaar van 8 jaartjes alweer, behandeld in de dierenkliniek voor tandsteen. Van de dierenarts hebben wij Stomorgyl mee gekregen, dwz mijn wederhelft heeft deze meegekregen toen zij onze poes ging ophalen.

Nu ik weet niet goed wie bij Merial verantwoordelijk is voor R&D maar die tabletten daar verslikt menig volwassen man of vrouw zich nog in, laat staan onze kleine poes.

Heeft iemand van u ervaring of weet van intramusculaire alternatieven.

Bijvoorbaat dank.
de mate van beschaving is af te meten aan de mate waarin de overheid via inflatie en taxatie je rooft van inkomen en vermogen "John Locke"
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: alternatief voov tabletten gezocht

Bericht door ]-marjolein-[ »

Intramusculair is in de spier, ik neem aan dat jouw da geen ab in de spier spuit...ik denk dat je subcutaan bedoelt, onderhuids. Anyway, stomorgyl heeft 1 nadeel; het is er alleen in tabletvorm. En laat het nou juist de ab zijn die bij ontstoken tandvlees bijna altijd mee wordt gegeven. Er is een alternatief in een langwerkende injectie ab, maar het is niet het middel wat de voorkeur heeft omdat het niet specifiek genoeg werkt en je dus grote kans hebt dat het niet helpt.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
AltTab
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2011 20:28
Locatie: Wageningen

Re: alternatief voov tabletten gezocht

Bericht door AltTab »

Hoi Marjolein

Dank voor je reactie. Ja subcutaan was het woord wat ik zocht.

Helaas voor onze Gitte begrijp ik dat die oplossing niet specifiek is. Wie bedenkt ook in hemelsnaam dit soort tabletten. Ik zou liever kleine 0 softgels zien als je dat wat zegt zoals je ze ook kent bij vitamine D supplementen voor tweevoeters.

Ipv naar de dierenarts wordt het dus morgen een bezoek aan de bouwmarkt voor wat veilige handschoenen. :eeh:
de mate van beschaving is af te meten aan de mate waarin de overheid via inflatie en taxatie je rooft van inkomen en vermogen "John Locke"
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: alternatief voov tabletten gezocht

Bericht door MarjanR »

Kun je het ding niet in stukjes breken en in iets lekkers verstoppen (in kleine deeltjes geven dan, anders vreet ze het er zo omheen)

Anders is de handschoen nog een ideetje, inderdaad.
Als ze erg tegenstribbelt kun je haar ook in een handdoek wikkelen, zodat ze geen pootjes meer kan gebruiken.

Sterkte
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: alternatief voov tabletten gezocht

Bericht door Adriana »

welkom op het Forum!
er zijn bij het hoofdstuk 'medicijnen', zie forumoverzicht zeker drie topics over het toedienen van medicijnen,
misschien kun je daar ook de nodige tips+trucs vinden..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewforum.php?f=58
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
AltTab
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 mar 2011 20:28
Locatie: Wageningen

Re: alternatief voov tabletten gezocht

Bericht door AltTab »

Dat van die handdoek dat ga ik morgen proberen, anders de handschoenen.

PS die tips zijn niet verkeerd al is het jammere dat deze antibiotica pil toch niet in de smaken rund, zalm of kip komen. Kaas ... uit het vuistje.. mwa .. ik probeer anders
ga ik proberen toch een subcutane injectie los te peuteren. Het lijkt me toch echt stug dat in subcutane injecties niet ook zouden werken voor tijdelijke gebits probleempjes.
de mate van beschaving is af te meten aan de mate waarin de overheid via inflatie en taxatie je rooft van inkomen en vermogen "John Locke"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: alternatief voov tabletten gezocht

Bericht door Adriana »

en toch en toch is het verstandig om een keer te leren om poes een pil in te geven. dat zal de eerste keer niet goed gaan en de tweede keer missch ook nauwelijks, maar oefening baart kunst. er is easypill, het kan in een lege capsule in twee met wat gimpetpasta en er zij nog tal van andere mogelijkheden. en je kunt haar in het nekvel vastpakken en vasthouden, daar worden ze ook wel rustig van.
"lukt niet en kan niet" vinden de meesten van ons motivatie om het wèl voor elkaar te krijgen ..
het kan nooit kwaad om het een keer te leren, want wie weet zul je het in de toekomst nog een keer nodig hebben en niet alles kan worden ingespoten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: alternatief voov tabletten gezocht

Bericht door ]-marjolein-[ »

Het probleem is dat er geen subcutane injectie in deze vorm van antibiotica bestaat. Bovendien mag je dit thuis niet zomaar doen, een dierenarts zal het niet zomaar meegeven.
Er zijn op het forum inderdaad veel tips te vinden over het toedienen van tabletten. Kun je als het echt niet lukt je da niet bellen dat ze het daar een keer voordoen?
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: alternatief voov tabletten gezocht

Bericht door Cindy1969 »

Mijn poes Misty slikt momenteel Prednison (ook voor gebitsproblemen, maar dat terzijde...) en zij is een drama met tabletten geven.
Wat ik doe is de tablet met achterkant van een lepeltje fijn drukken tot poeder in een bakje, en dan doe ik het over natvoer, ze krijgt elke dag een kwart van een kuipje Sheba, en dat vind ze zo lekker dat ze het zo naar binnen werkt. Als ik het er heel in doe, dan eet ze alles op, en laat ze het tabletje liggen, maar zo gaat het wel goed.
Nouschka
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mar 2011 14:43

Re: Alternatief voor tabletten gezocht

Bericht door Nouschka »

Wij moeten 1 van onze katten 2 x per dag een tabletje geven, tegen epilepsie, en het is drama. sMorgens verstopt ze zich en savonds maakt ze zich uit de voeten. We hebben het al verstopt in alerlei dingetjes die ze lekker vindt, maar dan opeens niet meer. Smeerkaas, zalmpate, kip, speciale pasta, maar nee hoor, ze laat het zo uit haar bekje vallen. Dus we moeten haar vastpakken en dan vliegensvlug het tabletje in haar keeltje duwen, want in het begin vonden we het hier en daar terug ! Het is een ontzettend lieve kat, krabt en bijt nooit, maar met ingeven van tabletjes is het een mormeltje. Met scherpe nageltjes.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Alternatief voor tabletten gezocht

Bericht door Cari »

Stomorgyl is een ramp. Het is verschrikkelijk smerig en als het niet gelijk lukt en de pil al nattig wordt, kan de kat behoorlijk gaan kwijlen/schuimbekken. Als het bekje niet heel erg ontstoken is, zou ik in jouw geval vragen om een ab-injectie.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Alternatief voor tabletten gezocht

Bericht door Ilone »

Heb je al geprobeerd om de pil in moutpasta te geven?
Moutpasta vinden de meeste katten erg lekker, en daarnaast is het zo kleverig dat ze de pil er over het algemeen niet uithalen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: Alternatief voor tabletten gezocht

Bericht door Kimms »

Hier komen de pilletjes ook in een boogje weer uit zijn bekkie! Dat verpulveren en dan in natvoer vind ik wel een goeie. Verpakken in iets lekkers trapt hij niet in! Echter, hij moet leren dat dat af en toe moet, een pilletje innemen. Hoe ver ben je ermee AltTab?
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Alternatief voor tabletten gezocht

Bericht door Ilone »

Hier trappen ze er ook niet in, als ik het in iets lekkers doe.
Laatste poging was smeerleverworst....worst ging op, tabletje lag op de grond.
Maar met de moutpasta gaat het zo naar binnen!
Gewoon een beetje pasta op je vinger en daar het pilletje in verstoppen. Eerst wat pasta zonder pil geven, en daarna met. Werkte bij mij als een trein!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alternatief voor tabletten gezocht

Bericht door Adriana »

Stomorgyl is een ramp. Het is verschrikkelijk smerig en als het niet gelijk lukt en de pil al nattig wordt, kan de kat behoorlijk gaan kwijlen/schuimbekken.
daar heb je toch bij de apotheker lege capsules voor?
desnoods beetje moutpasta of anders lekkers aan de capsule en katzel proeft er niks van..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie