Heb ik wel het juiste medicijn meegekregen?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
marank
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:05

Heb ik wel het juiste medicijn meegekregen?

Bericht door marank »

Onze kat heeft last van misselijkheid (zie ander topic). Nu hebben we tabletjes gekregen, maar ik vraag me af of het wel de juiste zijn. Op het doosje staat: Cerenia Maropitant, 16 mg Tabletten voor honden. Dat zag ik al bij de dierenarts, maar de assistente zei; nee hoor, ook voor katten. Maar nu lees ik weer in de bijsluiter: Diersoort(en) waarvoor het diergeneesmiddel bestemd is: Honden. En als ik dan kijk naar de dosering, dan staat er dat voor een hond van 3-4 kg 1/2 tablet moet worden gebruikt, en dat bij een lager gewicht 'de correcte dosis niet nauwkeurig verkregen kan worden' (wat ze daar dan ook mee bedoelen). Onze kat weegt 2,4 kg, en de dosering die ik heb opgekregen is 1x daags 1/2 tablet.

Weet iemand of ik dit middel veilig kan gebruiken? Als die assistente niet zo duidelijk had gezegd dat het toch ook echt voor de kat was, had ik allang gebeld...
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Heb ik wel het juiste medicijn meegekregen?

Bericht door ayla »

ik heb het even gegoogeld maar vind dit enkel voor honden.
je zou altijd voor zekerheid nog kunnen bellen assistente, want als je het niet vertrouwd moet je het niet geven. probeer anders een second opionion bij een andere da.

succes ermee!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Heb ik wel het juiste medicijn meegekregen?

Bericht door Cari »

Je hebt wel de goede tabletten gehad, het kan ook voor katten gebruikt worden, maar is daarvoor warschijnlijk niet geregistreerd. Je poes is wel erg licht. Waarom probeer je niet of het werkt met net iets minder dan een halve tablet? http://winnfelinehealth.blogspot.com/20 ... -cats.html
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
marank
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jun 2010 15:05

Re: Heb ik wel het juiste medicijn meegekregen?

Bericht door marank »

Bedankt voor de snelle reactie. En voor de link. Altijd fijn te weten dat er onderzoek naar gedaan is, al weet ik niet of ik zo blij ben met de manier waarop het onderzoek gedaan is.

Ik denk dat ik inderdaad ga beginnen met een kwart tablet.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Heb ik wel het juiste medicijn meegekregen?

Bericht door Adriana »

ja, dat lijkt me erg verstandig, liever aan de veilige kant en veel minder geven, dan kun je altijd nog ophogen, ..
en tabletten kun je vaak makkelijk met een scherpe schaar doorknippen!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Heb ik wel het juiste medicijn meegekregen?

Bericht door Queen »

Het lijkt mij inderdaad ook heel verstandig. Cari en Adriana hebben dit reeds gegoogled/verwoord!
Ik hoop dat het snel verbetert!
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Heb ik wel het juiste medicijn meegekregen?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Cerenia is inderdaad niet geregistreerd voor katten maar je kunt het wel gebruiken voor katten. Alleen dosering is wat lastiger bij een lichte kat...1/4 tablet is inderdaad de veilige kant, en als dat niet helpt kun je het altijd nog tot een 1/2 tablet verhogen.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
paasnini

Re: Heb ik wel het juiste medicijn meegekregen?

Bericht door paasnini »

Ik zie dat de start van het topic even geleden is dus dan is deze reactie wat laat maar wellicht helpt het anderen.
Cerenia is een middel dat inderdaad ook voor katten wordt gebruikt. Onze Bamboe van (nog maar) 4 kg krijgt 1/4 tablet (hele is 24 mg) en dat werkt prima. Wat mij opvalt dat ik in het berichtje niet teruglees dat dit middel niet langdurig achter elkaar mag worden gebruikt. Het mag maximaal 5 dagen worden gebruikt en dan moet je 1 dag stoppen om de lever de gelegenheid te geven weer schoon te worden.
simondekat
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 mei 2014 10:40

Re: help !

Bericht door simondekat »

mijn oogappel, castor, is een abessijn van 15 jaar - reeds 7 zeven jaar is hij diabetes patient - tweemaal per dag ('s morgens 08:00 uur en s'avonds 20:00 uur) krijgt hij een dosis lantus - bijkomend euvel : elke dag braakt hij tussen 04:00 en 06:00 uur 's morgens
een paar weken geleden ben ik gestart hem cerenia toe te dienen (1/4 tablet) - en o wonder, dan braakt hij niet - van het moment dat ik de medicatie stop, braakt hij terug
zijn gezondheid gaat voor, ik heb er geen problemen mee dat ik elke morgen hiervoor uit bed moet (en gek genoeg, ik word daar dus echt wakker van hé) - mijn vraag : is het daarom niet beter de toediening van cerenia te stoppen - ik kan hem toch moeilijk deze medicatie blijven doorgeven?
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Heb ik wel het juiste medicijn meegekregen?

Bericht door kansarmedieren »

Het kan zijn dat hij braakt omdat hij een lege maag heeft, er komt dan te veel gal in de maag en gaan ze braken. Wanneer krijgt hij voor het laatst eten? Ik gebruik geen lantus heb wel 4 katten op caninsulin zitten dat is anders.
simondekat
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 mei 2014 10:40

Re: Heb ik wel het juiste medicijn meegekregen?

Bericht door simondekat »

castor is eveneens gestart met caninsulin - had geen effekt en daarom overgeschakeld op lantus
er staat altijd een bordje met brekkies (dieet) beschikbaar - eetlust is oké - ik waak er over dat zijn dieet strikt wordt gevolgd
paasnini

Re: Heb ik wel het juiste medicijn meegekregen?

Bericht door paasnini »

Wellicht zijn de brokjes om 4 uur al op?
simondekat
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 mei 2014 10:40

Re: Heb ik wel het juiste medicijn meegekregen?

Bericht door simondekat »

geven en na één dag zijn we weer vertrokken voor de nachtelijke braakaktiviteit - het is wel zo, het braaksel bevat héél weinig verteerd voedsel, wel vloeistof (?) - als ik de medikatie zou herstarten stopt het braken, maar eigenlijk is dat toch geen oplossing - voornaamste zou zijn om de oorzaak te kennen en die vinden we niet
simondekat
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 mei 2014 10:40

Re: Heb ik wel het juiste medicijn meegekregen?

Bericht door simondekat »

het eetbakje met brekkies is altijd beschikbaar en aangevuld - ik ben gestopt met de medikatie cerenia te
geven en na één dag zijn we weer vertrokken voor de nachtelijke braakaktiviteit - het is wel zo, het braaksel bevat héél weinig verteerd voedsel, wel vloeistof (?) - als ik de medikatie zou herstarten stopt het braken, maar eigenlijk is dat toch geen oplossing - voornaamste zou zijn om de oorzaak te kennen en die vinden we niet
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Heb ik wel het juiste medicijn meegekregen?

Bericht door Ms Maaike »

Misschien is dan een ontlastingsonderzoek + echo van het maagdarmkanaal een goed idee. Mocht daar niks uit komen zou je kunnen denken aan een voedselallergie. Ik denk niet dat het veel zin heeft om af te wachten; dan blijf je aanmodderen.

Edit: oeps, ik zie net dat je kat diabetes heeft. Heb je misschien iets aan wat kansarmedieren zegt?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie