Dexoral/Novacam

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
nathalies
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2010 11:48

Dexoral/Novacam

Bericht door nathalies »

Halllo allemaal,

Ik zal me eerste even voorstellen. Ik ben Nathalie en mijn 14-jarige kater heet Jonas.
Jonas is al ruim jaar een jaar aan het kwakkelen. Vorig jaar kreeg hij evenwichtsproblemen. Hij trok met een achterpoot, viel regelmatig om en kon de bocht naar links niet mee maken. Volgens de da leek het een neurologisch probleem en het leek erop dat hij helemaal niet meer kon zien.

Hij heeft toen, meen ik, vitamine b-injecties gehad en kreeg dexoral. Hij leek daar enigszins van op te knappen, hoewel hij wel wankel is gebleven, nog regelmatig omvalt en eigenlijk nergens meer op durft te springen. Zijn zicht heeft hij in elk geval wel terug en hij lijkt een redelijk tevreden kater-op-leeftijd.
Inmiddels heeft hij dus ruim een jaar dexoral geslikt. De laatste maanden kreeg hij daarvan om de dag een pil (0,5 mg).

Omdat zijn pillen op waren, ben ik een kleine twee weken opnieuw bij de da geweest, deze keer een vervanger. Ik wilde graag weten of het wel verstandig was die dexoral ook na een jaar nog door te blijven slikken. Zij heeft Jonas helemaal nagekeken en geconstateerd dat hij duidelijk pijn had aan de gewrichten van één van zijn achterpoten. Zij dacht aan arthritis en stelde voor om de dexoral af te bouwen en hem novacam te gaan geven. Zeker omdat de dexoral na een jaar naar haar idee niet veel meer zou doen.

We hebben dus afgelopen twee weken de dexoral afgebouwd en zijn begonnen met de novacam. Dexoral hebben we in één week afgebouwd door hem om de dag een halve pil te geven in plaats van een hele. Daarna heeft hij twee dagen niks gekregen en sinds een week krijgt hij 4,5 novacam per dag. De eerste dagen leek hij inderdaad een sprongetje voorwaarts te maken. Hij kon ineens weer bochten naar links maken en had iets meer evenwicht. Maar sinds een paar dagen vind ik het een heel stuk minder gaan. Hij is ontzettend sloom. Hij slaap eigenlijk de hele dag en àls hij wakker is, is hij duidelijk niet erg in zijn element. Hij is wankeler dan ooit en viel gisteren zelfs van de trap. Hij eet en drinkt wel normaal.

Nu vraag ik mij of we die dexoral misschien te snel hebben afgebouwd. Hij heeft het meer dan een jaar geslikt dus misschien kunnen zijn bijnieren dit helemaal niet bijbenen? Of kunnen dit bijwerkingen van de novacam zijn? Heeft iemand hier ervaring mee?

Uiteraard ga ik met hem naar de da als dit zo blijft, ik zou alleen graag willen horen of er anderen zijn met dit soort ervaringen.
Alvast dank,
Nathalie
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Dexoral/Novacam

Bericht door Admin »

Het klinkt als een bijwerking van de Noavacam (apathie -> zie bijsluiter)

Verder hoef natuurlijk niet meteen langs de dierenarts te gaan, maar ik zou er gewoon even naartoe bellen met je vragen. Je kat is daar immers onder behandeling.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Plaats reactie