Wiens kat gebruikt ook het middel felimazole en herkent dit?

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Carootje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2010 21:36

Wiens kat gebruikt ook het middel felimazole en herkent dit?

Bericht door Carootje »

Hallo allemaal.

Onze kat Jenny is 11 jaar oud en heeft schildklier problemen. Ze gebruikt het middel Felimazole en dan 2 tabletjes per dag( 1 was niet voldoende) Sinds deze week is haar eetlust slecht, slaapt ze alleen maar en heeft ze korsten op haar kopje. Kent iemand dit? zouden dit bijwerkingen kunnen zijn van de medicijnen of kan het gewoon zo zijn dat ze gewoon ziek word vanweg haar schildklier? Ze zit nu ong 4 weken op 2 pilletjes per dag, daarvoor was het er 1. Aankomende maandag hebben we weer een bloedonderzoek, maar ik vraag me af of dit keer de medicijnen wel aan zijn geslagen, ze is echt super mager en ik ken haar gewoon zo niet. Ik hoop zo dat dit nog goed komt. Een operatie lijkt me vrij kostbaar, weet iemand wat de kosten daarvan zijn? Ben bang dat we dat niet kunnen betalen. Ik hoop dat er mensen zijn die wat herkennen hierin.
Groetjes Carootje
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wie zn kat gebruikt ook het middel felimazole en herkent

Bericht door Admin »

Carootje,

Als je even zoekt op Felimazole, vindt je meerdere berichten over de bijwerkingen en katten met schildklierproblemen. Zie HIER.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wiens kat gebruikt ook het middel felimazole en herkent

Bericht door Adriana »

welkom ;-) met Jenny op het Forum!
schildklier-woekeringen zijn meestal goedaardig en komen vrij vaak bij al wat oudere katten voor.
afhankelijk van de grootte en plaats zijn er drie mogelijkheden:
behandelen met medicijnen, opereren en behandeling met radio-actief jodium.
er is typisch schildklier-gedrag: vermageren/niet aankomen, rusteloos/miauwen en vaak overgeven.

tot aan Felimazole werden middelen uit de mensengeneeskunde toegepast: carbimazole en strumazol, maar dat mogen dierenartsen sinds er Felimazole is eigenlijk niet meer voorschrijven. Felimazole is erg duur (ongeveer euro 40,- per 100) en het werkt iets anders en ik hoor van vrijwel iedereen die het gebruikt klachten over bijwerkingen. hier zijn we er ook geen fan van.
wij hebben een operatie achter de rug maar Enzo heeft ook nog woekeringen in weefsel in de borstholte en dat is niet te opereren en wij gaan binnenkort voor optie drie. ook al omdat Enzo nog vrij jong is en schildkliermedicijnen op de wat langere duur ernstige bijwerkingen kunnen hebben.

mijn ervaring hier is dat het moeilijk is een kat goed in te stellen.
er zijn twee dingen die je zou kunnen proberen:
je dierenarts vragen om een recept voor carbimazol (hier 1000 tabletjes voor ongeveer euro 25.- via je eigen apotheker) en die carbimazol verspreid over het etmaal toedienen, niet alles in één keer tegelijk.
dus eerst uitvinden wat een goeie dosis is, bv anderhalf tabletje en dat in drie keer verspreid/ongeveer om de 8 uur toedienen.
ik denk dat katten vooral zo ziek worden van die piek, als je het in één keer toedient.

voor je dierenarts (hij mag dat alleen in noodgevallen) kun je twee argumenten gebruiken:
carbimazol is veel beter te doseren en de kosten liggen een stuk lager.
carbimazol kun je voorzichtig (zelfs) in vieren knippen. als je Felimazole doorknipt dan vergruist het en schiet alle kanten op. er staat in de bijsluiter dat dit niet mag, want het is giftig. doe het op een plastic zakje en zorg dat er geen poeder of schilfertjes achterblijven, zakje weggooien en handen goed wassen.

de operatie heeft ons ongeveer euro 330,- gekost en is uitgevoerd door een ervaren chirurg (onder een loep). belangrijk is de bijschildklieren goed terug te plaatsen en de stembandzenuwen niet te beschadigen. een behandeling met ra jodium kost tussen euro 600 - 1000 en wordt uitgevoerd in Gent en Lienden (Betuwe) en vermoed ik sinds kort ook weer Utrecht.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Carootje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2010 21:36

Re: Wiens kat gebruikt ook het middel felimazole en herkent

Bericht door Carootje »

Vandaag de bloed waardes van Jenny binnengkregen, deze waren dit keer te laag. Ze krijgt dus teveel medicijnen binnen, waardoor ze zich waarschijnlijk zo ellendig voelt. Nu gaan we ipv 2x5mg felimazole haar 1x5 mg en 1x 2,5 mg geven gedurende 3 weken en daarna weer bloedprikken en kijken wat het doet, als het goed is zal ze zich na een week weer wat beter moeten voelen dan nu, dus dat hopen we dan maar!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wiens kat gebruikt ook het middel felimazole en herkent

Bericht door Adriana »

die 5 mg is te veel ineens en ze zal zich daardoor nog steeds lamlendig blijven voelen.
als je da heeft bepaald dat ze 7,5 mg moet hebben op basis van de gemeten T4-waarde dan is de ervaring hier dat je dat veel beter in drie kunt splitsen, dus 3 x 2,5 mg, dus om de 8 uur.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ceepeeke
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2010 21:33

Re: Wiens kat gebruikt ook het middel felimazole en herkent

Bericht door ceepeeke »

Heykes,


Sinds deze avond ben ik dus ook begonnen met felimazole.
Men kater Zippo is 12 jaar, en drastisch vermagerd.Gaf constant zijn eten terug over, zen vacht begon te klitten, echt zielig. Vorige week is hij binnen gegaan bij de DA, zen tandjes gedaan, vacht proper gemaakt en bloed laten nemen en resultaat is dus dat zen schildklier te snel werkt.
Bij hem was het 15 !
Hij krijgt 1 tablet van 5mg per dag en binnen 3 weken terug bloed nemen voor te zien of dit voldoende is. Zijn witte bloedcellen waren ook te hoog, maar dit kan komen door die schildklier.

Godzijdank zijn het hele kleine pilleke en kan ik het zo geven in een stukje kippewit, hoelang op dat gebied men geluk gaat duren, weet ik uiteraard niet.

Hoop alleen niet dat hij er bijwerkingen van ga krijgen, want ja, wat dan he?


Wel fijn dat er hier een forum van is, kunnen we altijd wat raad vragen aan elkaar he, en wa over onze poezebeestjes praten.

Ik heb 4 poezen ( en 3 grote honden)
De poezen:
Vendoux --> 15 jaar
Zippo --> 12 jaar
Tjoepie --> 10 jaar
Kwispel --> 7 jaar

dus allemaal seniorrekes in huis hahahaha
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wiens kat gebruikt ook het middel felimazole en herkent

Bericht door Adriana »

dag CPeeke en welkom op het Forum!
jouw waarde van 15 kan ik niet zo goed thuisbrengen, in Nederland heet dat T-4 waarde, die wordt niet door de dierenarts maar door een lab vastgesteld en dat geeft andere getallen voor schildklier. mijn ervaring met Felimazole is dat je dat beter gespreid over het etmaal kunt toedienen en niet in één klap tegelijk. maar officieel mag je de tabletjes niet verpulveren. Felimazole is erg duur en er zijn alternatieven die je wel goed in bv vier stukjes kunt knippen. en Felimazole is er geloof ik ook in lagere dosis van 2,5. we horen wel hoe het verder gaat!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ceepeeke
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2010 21:33

Re: Wiens kat gebruikt ook het middel felimazole en herkent

Bericht door ceepeeke »

Thx voor de verwelkoming :)

Die 15 zag ik staan op de computer van zijn bloeduitslag, de DA sprak inderdaad van die T4 zene.

De pillekes gaan gemakkelijk binnen, alleen deze morgen heeft hij 10 min na het geven weer over gegeven, dusja, vraag ik me af of het pilleke binnen gebleven is.... ( zag het niet direct liggen)

Ik moest iets van een 41 euro betalen voor 100 tabletjes, is voorlopig goed voor 3 maand dus al bij al per maand bekeken vindt ik dit niet zo duur, alleen ja, als binnen 3 weken blijkt dat hij een grotere dosis nodig heeft, wordt het uiteraard wel kostelijker.

Alleen vraag ik me af of ze richting die schildklier ook echt pijn hebben?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wiens kat gebruikt ook het middel felimazole en herkent

Bericht door Adriana »

weet je zeker dat de T-4 waarde van Zippo 15 was?
ik weet niet wat de referentie van het analyse-apparaat is maar 15 hier is erg laag voor een 12-jarige kat.

en je zegt ook dat T-4 door de dierenarts is gemeten en ik ken in Nederland maar heel weinig instellingen, die zelf T3/4-waardes kunnen meten.
nee, verhoogde schildklierwaarde is niet pijnlijk maar wel erg slecht voor het hart en de voedselopname.
de hele stofwisseling wordt als het ware opgejaagd door te veel schildklierhormoon, katten zijn onrustig, mauwen wat meer, geven vaker over en komen bij normaal eten niet aan, dan wel vallen af en worden broodmager.

je schrijft dat niet maar als hij overgeeft dat zou ik toch wachten tot het volgende moment om toe te dienen,
niet dubbel geven hoor!

ken je zijn nierwaardes (creatinine en ureum?)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ceepeeke
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2010 21:33

Re: Wiens kat gebruikt ook het middel felimazole en herkent

Bericht door ceepeeke »

Die 15 is uit zen bloed uitslag meegekomen, dus is naar het labo gestuurd. De DA noemde het extreem hoog :???:
Bij hem stond er 15 en dan iets verder de normale waarde ( tussen 1.1 en 3.1 dacht ik)

Zen gewicht is 3.200 kilo.Dus echt wel te weinig he, normaal zouden ze toch tussen de 4 a 5 kilo moeten zitten he....

Neen heb geen dubbel gegeven hoor, as dit nu blijft herhalen dat hij telkens overgeeft, ga ik horen bij de DA wa ik moet doen.

Goh zen nierwaarde weet ik niet van buiten, maar de DA zei dat heel goed was, ook gezien zen leeftijd, maar dit wel nog kan opduiken eens de schildklier onder controle is.

Ook zen witte bloedcellen worden binnen 3 weken weer gecontroleerd.

Normaal moest hij 1 tandje laten trekken , maar doet ze nu liever niet, omdat hij dan dieper in narcose moest en dat risico wilde ze niet nemen.

Amai jaaa, meer miauwen, hahahaha, ik durf het zelfs al de naam zaaaaggggeen noemen hahahaha, maar ach, met een knuffelke en een aaike op zen kopje is die weer helemaal content. :lol:
Hoelang moeten ze dit nemen vooraleer ze zich beter voelen? Of werkt dit direct?

Probleem is ook dat je ze niet mag pletten he, dus ja, allewel hij het al door heeft hoor, als hij me in de keuksen smorgens ziet staan met een apart kommeke, komt die al bij mij zitten, miauwt hij, want dan wordt die opgepakt en komt die bij me op het aanrecht zitten. Omdat hij nu die pillekes moet nemen, krijgt meneer even sheba :eshhh: en dan gaat het veel gemakkelijker binnen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wiens kat gebruikt ook het middel felimazole en herkent

Bericht door Adriana »

als tussen 1.1 - 3.1 referentie is, dan is 15 indd erg hoog.
die opmerking over zijn nierwaardes klopt, die kunnen (hoeft niet) geflatteerd zijn door zijn hoge schildklierwaarde. eigenlijk zou het met een paar dagen al veel beter moeten gaan, maar instellen, zeker als je vrij veel ineens toedient is heel lastig. nogmaals, veel beter is het in drie keer toe te dienen is de ervaring.
als hij slecht op Felimazole blijft reageren dan kan je arts carbimazol voorschrijven, hier 1000 tabletjes voor ong euro 25.-. dat was het middel voordat Felimazole er was en als het door overgeven niet toe te dienen is, dan mag de da een ander middel voorschrijven. carbi kun je makkelijk in twee en in vier knippen. ook dan zorgen dat je geen schilfertjes achterlaat en dat je je handen goed was, als je Felimazole doorknipt dan splintert het in 1000 stukjes.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ceepeeke
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2010 21:33

Re: Wiens kat gebruikt ook het middel felimazole en herkent

Bericht door ceepeeke »

Hoe bedoel je met in 3keer toedienen?

Ik kan dit klein pilletje toch nie in 3 breken? dan vindt ik niets meer terug denk ik haha

Of bedoel je dat ik de lagere dosis moet halen, bijvoorbeeld 2 van 2.5 mg?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wiens kat gebruikt ook het middel felimazole en herkent

Bericht door Adriana »

ik ben het spoor een beetje kwijt, op 11 mei schrijf je "dosis verlaagd naar 1x 5 en 1 x 2,5".

hoop dat je dit niet in één keer toedient.
het beste is het te spreiden over het etmaal dus iedere 8 uur een dosis van 2,5, want 3 x 2,5 is toch ook 7,5 net zoals 1 x 5 en 1 x 2,5?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ceepeeke
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2010 21:33

Re: Wiens kat gebruikt ook het middel felimazole en herkent

Bericht door ceepeeke »

Ik denk dat dat een andere poezen eigenaar is hoor, ik ben pas van 17 mei hier lid, en mijn kat krijgt 5 mg sinds maandag.

Hahahaha dat heb je he, met al die poezen verhalen, ik zal op een berichtje van jou geantwoord hebben omdat ik dat dacht dat het voor mij was. Mijn excuuses :???:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wiens kat gebruikt ook het middel felimazole en herkent

Bericht door Adriana »

nee, jij hebt gelijk, catootje en ceepeeke lopen beetje door elkaar.
Felimazole is niet door te knippen en op de bijsluiter staat dat het giftig is.
http://www.medicanimal.com/setSessionLo ... PTIONS_A_Z
Felimazole is beschikbaar in twee sterktes 2,5 en 5 mg en als het problemen blijft geven en sowieso om te wennen en op te bouwen is 2 x 2,5 verspreid veel beter dan 1 x 5 mg. is euro 10 goedkoper per internet en in België zonder recept.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie