Dosering ontwormpillen

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sann
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 dec 2009 22:05

Dosering ontwormpillen

Bericht door Sann »

Hoi iedereen!

Ik had een vraagje over ontwormings-pilletjes van Milbemax.
Enige tijd geleden heb ik deze pilletjes zelf online gekocht nadat de dierenarts mij 2 had gegeven. Wilde zelf meer in huis hebben voor de andere maanden. Aangezien mijn katjes nog kittens zijn heb ik de kitten versie gekocht - 10 stuks.

Inmiddels is het weer tijd voor de pilletjes maar ik zit nu met een probleempje. Mijn katers zijn nu 3.3 kilo en 4.3 kilo en dat is te zwaar als ik kijk naar de dosering op de achterzijde van de verpakking.

Daar staat
0.5 - 1 kg = 1/2e tablet
> 1 - 2 kg = 1 tablet

Ik heb Noorse boskatten dus hun gewicht is normaal voor kittens alleen dus niet voor de pillen die ik in huis heb.

Mijn vraag:

Moet ik alsnog 1 tablet geven of is dat niet genoeg?
Kan ik ook 1 + 1/2 tablet geven? Dit staat bij de volwassen dosering wel namelijk, daar kan je 1 + 1/2 tablet geven als je katje zwaar is. Of wordt dit dan weer teveel?

Ik hoor het graag! :) Lijkt me zonde om ze weg te moeten gooien...
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Dosering ontwormpillen

Bericht door Camoth »

Ik zou inderdaad 1,5 geven dan.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dosering ontwormpillen

Bericht door Adriana »

k zou eerder iets te weinig geven dan teveel.
heb net overleg met Milbemax achter de rug over de geschiktheid voor katten met een lever- dan wel nierprobleem.
ik dacht, misschien halve dosis en een middel uitzoeken dat ook geschikt is voor kittens.

Milbemax: het is niet getest op dieren met een nierfaal of leverprobleem en wij bevelen het niet aan.
dus niet eens een halve dosis!! --> o e p s ! !

k was al niet zo'n voorstander van dat fanatieke ontwormen.
Mo is in zijn leven nog nooit ontwormd en dit zou dan de eerste keer zijn en hij is 16.
en ik heb niet de indruk dat hij wormen zou kunnen hebben. dus voor wie nog Milbemax nodig heeft...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Dosering ontwormpillen

Bericht door Camoth »

Deze kat heeft geen nierfalen of leverfalen Adriana. Dus ze kan gewoon 1,5 tabletje geven.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dosering ontwormpillen

Bericht door Adriana »

blijkbaar wordt het gif dat in het pilletje zit door Milbemax niet geschikt geacht voor nierfaal- en/of leverprobleemkatten.
dan zou ik bij een kitten dus zeker niet overdoseren maar voorzichtig aan doen, snap je ?

(en Camoth, k kan lezen en je hoeft me niet uit te leggen dat deze kat geen nierfalen heeft hoor!)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Dosering ontwormpillen

Bericht door Camoth »

Metacam mag ook niet aan katten met nier/leverproblemen worden gegeven, maar is voor andere katten volkomen veilig. Dus dat zegt helemaal niks.

Als je te weinig ontwormingsmiddel gaat geven kan je het beter helemaal niet doen, want dan heeft het geen zin.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Sann
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 dec 2009 22:05

Re: Dosering ontwormpillen

Bericht door Sann »

Thanks voor de berichten, morgen ochtend ga ik 1 + 1/5 geven. Ik kon ook dus een halve voor volwassen katten geven, en die is sterker dus ik kom denk ik op hetzelfde neer zo?!

Adriana, dank voor de tip! Ze zouden dat soort dingen in een bijsluitertje moeten doen he!? Lijkt me niet zo een slecht plan.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dosering ontwormpillen

Bericht door Adriana »

Camoth schreef:Als je te weinig ontwormingsmiddel gaat geven kan je het beter helemaal niet doen, want dan heeft het geen zin.
t zou heel goed kunnen dat betreffende kat helemaal geen wormen (meer) heeft en dan heb je op een andere manier gelijk met 'want dan heeft het geen zin'.
en dat is ook de discussie op een aantal Kattenfora: 4x per jaar zoals door da's aanbevolen of liever toch maar wat minder.

en het is zeker geen onschuldig stofje maar gif en in die hoeveelheid niet meetbaar schadelijk voor de betreffende kat.
maar het antwoord van Milbemax zegt mij genoeg, ze zijn daar zelf dus niet zeker van!
inmiddels weet ik wat het is en het is zeker weten rotspul, anders zou het niet zo goed werken. daarom luistert de dosering ook zo nauw.
en dat weten ze bij Milbemax ook!

de waarschuwing blijkt op de grote bijsluiter te staan en je krijgt van de da een envelopje met een paar tabletjes erin
- en daar staat het indd niet op.
Milbemax gaat ervan uit dat da's in de gaten houden of het voor betreffende kat geschikt is of niet....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Dosering ontwormpillen

Bericht door Camoth »

Ik vind dat ontwormen onderdeel is van een goede verzorging van je kat. Ontvlooiingsmiddel is ook vergif, maar ze krijgen hier toch echt eens in de 2 maanden Advantage van mij. Net als dat ik mijn katten niet onder de vlooien wil hebben wil ik ze ook niet vol met wormen hebben.

Ik heb wel eens geprobeert te ontvlooien als ik dacht dat het "nodig" was, maar dat was een drama. Arme beestjes zaten binnen no time onder en alleen een grondige oorlogsvoering met Stronghold, omgevingsspray en 3x per dag kammen hielp. Dat doen we dus niet meer. En ik ga ook niet wachten totdat mijn katten met hun bolle buiken wormen gaan kotsen en poepen.

Iedereen heeft hier zoals je zelf al aangeeft een andere mening over. Maar TS vraagt om advies over dosering en niet of ze wel of niet moet ontwormen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie