Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Anne »

Even iets heel anders, een soort van waarschuwing zeg maar.

Primperid kan heel goed voor een gedragsverandering zorgen!!

net zoals de topicopener, haar kat werd dan lusteloos, nou onze Casper werd rusteloos!!
Ze leek helemaal de kluts kwijt en liep kontinu achter me aan te miauwen, ze wist zich geen raad meer met haar zelf, ze ging op rare plekken liggen, zitten voor 1 minuut, dan weer naar een andere plek!
Ik ben met haar naar de da geweest en nu blijkt dit ( ik dacht aan acute dementie) allemaal te komen als bijwerking van de primperid!!

Dus, deze info kan je een dierenartsbezoek schelen! ;-)

het is maar dat je het weet :edrool:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Cerna »

Bedankt Anne (zat net jouw verhaal over Casper te lezen; wat een ellende!). Met Cerná gaat het weer prima. Ze heeft maar 5 dagen een kwart Primperid gehad en ik zit nu in de afbouwfase van Moderin (nog drie keer een kwart pilletje).
Wanneer ze helemaal pilvrij is en geen terugslag krijgt, weet ik zeker dat het een zeer hardnekkige keelontsteking is geweest en niet iets ernstigers........
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Anne »

o ik duim voor Cerna dat het inderdaad een keelonsteking was en niks ernstigers!
Ik las dat jouw dierenarts had geadviseerd om de primperid op nuchtere maag te geven,
daar heeft mijn da het niet over gehad. Casper krijgt 2 maal daags een kwart primperid, sochtends en savonds.
Vandaag gaat het een stuk beter als gister :-P Al komt ze wel wat vaker zich melden in de keuken, dan heeft ze honger
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Cerna »

Cerná begon weer slechter te eten en omdat we vandaag met Noa naar de DA moesten, hebben we haar ook meegenomen. De keelontsteking is gelukkig genezen, maar haar tandvlees zag er weer beroerd uit en dus worden maandag in een of twee keer, op de hoektanden na, al haar tanden en kiezen getrokken. Ik zie er vreselijk tegenop, maar we hebben geen keus. Te vaak cortalone is niet goed.

Pijnstilling wordt weer tolfedine met primperid. Ze was knap beroerd van de tolfedine, maar wil ik haar nieren niet te veel belasten, dan is dat de beste keus volgens de DA. Ik zal de bijwerkingen van primperid goed in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Anne »

Wat sneu dat dat moet gebeuren, maar misschien knapt ze er juist wel erg van op?
Is ze a.s. maandag aan de beurt om haar tandjes te laten trekken? Sterkte,, ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt en dat je er tegenop ziet. Maar als het eenmaal achter de rug is zal het alleen maar beter gaan.

Casper had eenmalig last van de bijwerking van de primperid. De eerste dag zeg maar, erg rusteloos, niet stil kunnen zitten en steeds maar miauwen.
Ondertussen mag ze het nu levenslang hebben. Zonder de primperid stopt ze met eten dus zijn wij erg blij dat dit middel bestaat en ze het er goed op doet. Ze moet het de komende drie dagen twee maal daags hebben en daarna alleen maar sochtends.

Sterkte voor a.s. maandag! We gaan voor Cerna duimen dat ze er gauw weer bovenop komt!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door castratenkoor »

Cerna schreef:Cerná begon weer slechter te eten en omdat we vandaag met Noa naar de DA moesten, hebben we haar ook meegenomen. De keelontsteking is gelukkig genezen, maar haar tandvlees zag er weer beroerd uit en dus worden maandag in een of twee keer, op de hoektanden na, al haar tanden en kiezen getrokken. Ik zie er vreselijk tegenop, maar we hebben geen keus. Te vaak cortalone is niet goed.

Pijnstilling wordt weer tolfedine met primperid. Ze was knap beroerd van de tolfedine, maar wil ik haar nieren niet te veel belasten, dan is dat de beste keus volgens de DA. Ik zal de bijwerkingen van primperid goed in de gaten houden.
Ik heb met Fritz mijn half brit hetzelfde gehad, het gehele gebit is toen verwijderd. Was echt nodig, de ene ontsteking en abces na de ander. Daarna heeft hij nog 2 heel goede jaren gehad en is uiteindelijk na een hersenbloeding overleden.

Sterkte maandag!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Cerna »

Bedankt Anne en Dinie.

Ik heb dit helaas in oktober al meegemaakt bij Noa en toen begon dus de hele ellende van het nierfalen. Of de pijnstilling (metacam) de oorzaak is geweest, zal ik nooit kunnen achterhalen, maar Noa was gezond voor de operaties en Cerná is gezond.
Ik twijfel of ik voor de zekerheid vantevoren nog bloed zal laten controleren. Dit is begin november ook nog gebeurd en toen was alles goed, maar in 5 maanden kan een heleboel gebeuren.....
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Anne »

He bah, wat vervelend dat dat zo is gelopen. Ik begrijp me je angst...Wat zegt de da ervan?
Heel veel sterkte voor morgen!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
koekie1971
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mei 2011 10:33

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door koekie1971 »

Nog een waarschuwing voor Primeprid

Mijn kater van destijds 13 heeft ook Primeprid voorgeschreven gekregen vanwege spuugklachten. Het leek goed te helpen tegen het spugen maar zijn gedrag veranderde heel erg. Mijn kat viel me aan, was ontzettend agressief, zo erg (keihard bijten en proberen door te bijten, in mijn arm hangen met 4 poten erom heen geklemd zodat je hem niet los krijgt, nagels in mijn vingers die ik los moest scheuren...echt ongeloofliljk , het was een monster geworden) dat ik er bang van werd. Als ik zoals nu zat te typen dan hing hij in mijn rechterarm en stopte niet met bijten tot ik hem in zijn kamer even opsloot, ik heb wat gegild tegen die kat destijds en voel me daar heel klote onder nog steeds, schuldgevoel zeker nu ik weet dat het beest er niets aan kon doen) De DA die ik toen had zei : tja als je bang bent van je eigen kat is het eigenlijk al te laat ofwel...laat hem inslapen. Het verband tussen zijn gedrag en de Primperid heb ik later pas opgemerkt. In de bijsluiter staat namelijk niets over neurologische gevolgen van die troep! Na twee weken ben ik af gaan bouwen...het ging goed met het "niet" spugen. Maar toen hij wederom een dag veel spuugde gaf ik hem nog een keer Primperid....en toen werd hij weer wat agressief... toen dat een tweede keer die week weer gebeurde wist ik zeker dat het door die Primperid kwam en heb het gelijk weggedonderd. Hij krijg het ook nooit meer !!! Heb overigens nog maar één dierenarts gesproken die bevestigde dat katten van Primperid gek kunnen worden. En dat vind ik een slechte zaak, ik moest het zelf constateren...maar niemand die het in de bijsluiter erbij zet. En wie weet hoeveel katten er zijn ingeslapen omdat ze agressief waren en zgn een tumor in de kop hadden eventueel..terwijl ze die Primperid slikten??
Met mijn kat is het afgelopen jaar wel goed gegaan....met Prednison (hij heeft een endoscopie gehad en daar kwam niet duidelijk uit of hij nou lymfoom (kanker) of chronische maag/darmontsteking heeft, schijnt dat de waarden dat niet aan konden geven.....beetje raar voor een onderzoek van 500 euro maar goed..)) mijn kat spuugt al jaren redelijk vaak dus denk zelf aan de chronische ontsteking. Helaas is hij afgelopen twee weken weer dagelijks aan het spugen, in de nacht...overdag bijna niet. Bij de DA geweest (Dierenziekenhuis Haarlem) niets te vinden, de buik voelt normaal aan, ontlastig is normaal, urine is goed, tanden (afgebroken kies) zijn wel wat slecht maar veroorzaken het spugen niet. Prednison verhogen maakt het ook niet beter....dus ik denk dat een volgend bezoek een bloedonderzoek nodig is. In juni wordt hij 15 ..hoop ik. Afgelopen vrijdag heb ik afscheid moeten nemen van de kat(18) van mijn ouders en dat was ook een beetje mijn kat (had een aparte band met die kat..die reageerde altijd op mijn stem als ik binnenkwam en gelijk wilde hij bij me zitten, ging heel hard mauwen tot ik eindelijk ging zitten enzo...echt grappig)...dus ik hoop dat mijn kat nog even blijft...al ben ik bang dat er niet zo gunstig uitziet allemaal nu het spugen niet ophoudt....(alle soorten voer al geprobeerd) Ik ga nog vragen om Zitac...daar lees ik veel over, misschien is dat een optie..maar weet niet of dat samen kan met de Prednison...en stoppen met Prednison kan niet want dan begint hij gelijk weer meer te spugen :-(

't blijft een zorgenkind...maar kan echt niet zonder hem....

Maar goed ik kwam hier dus om mijn slechte Primperid ervaring te delen....hou je kat goed in de gaten als ze dit gebruiken!!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Anne »

Heel veel sterkte met jouw kat en je zorgen. Hopelijk gaat het gauw wat beter.
Ondertussen leeft onze Caspertje niet meer, twee dagen geleden hebben we haar laten inslapen, maar het viel mij al op sinds ze aan de primperid was dat ze dement was...Nou hebben we haar niet laten inslapen omdat we dachten dat ze een tumor in haar hoofd had, ze voelde zich gewoon niet lekker steeds en had een chronische darmontsteking, ze wilde niet meer eten e.d en had diarree.
Voor het primperid-gebruik liep ze ook weleens te miauwen, dan was ze ons kwijt, maar na primperid gebruik werd ze erg rusteloos en was ze helemaal zich zelf niet meer.Zo kwam ze helemaal niet meer bij ons op schoot en leek wel elk moment van de dag honger te hebben, ze miauwde continu en ze liep me achterna.
Dus jouw verhaal geloof ik wel en ik hoop dat geen van onze andere katten ooit aan de primperid hoeft.
Veel beterschap voor jouw poes en sterkte met het overlijden van je oude kat bij je ouders thuis.
Zo te zien had je daar een speciale band mee.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door pearlsofpassion »

koekie1971 schreef:Met mijn kat is het afgelopen jaar wel goed gegaan....met Prednison

mijn kat spuugt al jaren redelijk vaak dus denk zelf aan de chronische ontsteking. Helaas is hij afgelopen twee weken weer dagelijks aan het spugen, in de nacht...overdag bijna niet. Bij de DA geweest (Dierenziekenhuis Haarlem) niets te vinden, de buik voelt normaal aan, ontlastig is normaal, urine is goed, tanden (afgebroken kies) zijn wel wat slecht maar veroorzaken het spugen niet. Prednison verhogen maakt het ook niet beter....dus ik denk dat een volgend bezoek een bloedonderzoek nodig is.

...en stoppen met Prednison kan niet want dan begint hij gelijk weer meer te spugen :-(
Prednison is ook heel erg slecht en geeft zeker op lange termijn erg veel kans op bijwerkingen. Niet in gedrag, maar in lichaam en zeker op het spijsverteringsstelsel.
Ik zou dus ook maar eens proberen uitzoeken of er echt geen alternatief is en of niet net de Prednison heel wat ellende bij je kat veroorzaakt.

Rechstboven is een zoekfunctie en als je dat daar intypt vind je ervaringen hier op het forum terug. ;-)

Heeft je kat altijd voer staan? En spuugt hij echt voer, of is het iets anders?
Anders zou ik eerder denken dat het spugen komt als zijn maag leeg is, en kan je dat oplossen door hem steeds kleine beetjes te laten eten zodat dat niet voorkomt.
Maar waarschijnlijk is dat wel een te eenvoudige oplossing. ;-)

Heb je hem al getest op suikerziekte? Want dat is een bijwerking van Prednison. Maar dan zouden er nog wel een paar andere klachten ook zijn...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Cerna »

Onze kat Cochi (16) spuugt al zijn hele leven bij vlagen. Op dit moment gaat het alweer een hele tijd goed (afkloppen!), maar Cochi heeft een aantal jaren geleden ook een Prednisonkuurtje gehad omdat hij een ontsteking had in het bovenste deel van de darmen. Cochi slikte op dat moment ook Zitac en dat ging prima samen.
Wanneer Cochi weer een paar dagen achter elkaar spuugt, geef ik hem een Zitackuurtje van een dag of tien en dan gaat het (bij hem) weer maanden goed.
Misschien toch eens overleggen met je dierenarts?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Anne »

Annet, een dikke knuffel voor jouw Cochi. Wat vervelend voor jullie dat ze bij vlagen spuugt :-|
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
koekie1971
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mei 2011 10:33

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door koekie1971 »

Hallo daar ben ik weer...

Bedankt voor de steun berichten en adviezen.
Bij de DA is hij twee weken terug nagekeken en ze konden zo niets vinden. Urine had ik van die ochtend mee maar dat was te oud. Afijn de week erop zijn urine kunnen opvangen en binnen een uur naar de DA. Geen blaasgruis (eet al jaren Urinary voer en ander anti struviet voer dus dat gaat goed) en suiker was het ook niet. De nieren zijn ook goed.
Ik denk zelf dat hij heel erg misselijk is in de nacht...ik sta er nu zelfs voor op om hem eten te geven maar ook dat helpt niet. Vannacht had hij al gespuugd voordat hij me wakker maakte om 4.30...gelig slimerig vocht...weinig voer zit er in dus dat verteerd toch nog wel in zijn maag overdag. Elke morgen doe ik eerst een kots check..en hoop dan zo dat hij niet gespuugd heeft.
De Prednison heeft bijwerkingen , inderdaad suikerziekte maar dat is het niet. Ook komt mijn kat er niet van aan...geen gram en hij eet ook niet meer dan normaal.
Maar goed hij slikt ook veel em heeft dus een afgebroken kies. Heb hier ook gelezen over "knarsen"...als hij zacht voer eet dan hoor ik ook een belachelijk geknars of zijn kiezen breken of iets heel gek. Ben dan ook van plan zijn gebit te laten doen maar weet niet of hij een narcose aan kan met die maagklachten. Kan nu niet naar de DA omdat ik zelf ben geholpen aan mijn schouder afgelopen maandag en kan geen auto rijden. En mijn ouders wil ik niet vragen want die hebben net hun beestje daar achter moeten laten. Maupie oogt verder niet ziek, heeft nog steeds honger en is wel levendig, alleen vandaag wil hij geen rosbief, geen kip met rijst , wel zo'n liquid staafje van vitakraft (gaat ie van uit zijn dak) dus dan maar 2 gegeven heeft ie in ieder geval iets in zijn maag. En hij at wat hypo brokjes.

Afijn ik wil dus vragen om Zitac....daar lees ik veel goede berichten over maar als daar dezelfde dingen inzitten als Primerpid dan wil ik dat niet.....ik wil geen kat die met grote pupillen rondloopt, me aanvalt en naar me gaat zitten staren vanaf de grond, of hij me elk moment in mijn gezicht wil grijpen.
Hopo volgende week mobiel te zijn dan ga ik gelijk met hem naar de DA en dan overlggen....gebit laten doen...evt. rontgen van zijn maag/buik of echo weer....een endoscopie laat ik niet meer doen. Ik weet dat hij iets mankeert dat is toen vastgesteld alleen heb ik nu het vermoeden (en gevoel) dat wat hij nu heeft los staat van die chronische maag/darmklachten. Ook omdat extra prednison niet werkt en normaal reageert hij daar wel snel op als het zijn maag is...

afijn het blijft een zorgenkind....maar ben stapel gek op die kat.....!!!

volgende week meer...

fotootje plaatsen lukt me nog niet, te groot formaat
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik begrijp het niet goed. Je zegt dat hij honger heeft, maar je geeft hem vitakraft staafjes om iets in zijn maag te krijgen? Wil hij nu zelf eten of niet?

Verder is gelig slijm gal, en dat is meestal toch echt wel dat hij te weinig eten in zijn maag heeft. (ik ben daar zelf ook gevoelig aan). Waarom laat je niet de hele nacht door eten staan? Veel kans dat het dan stopt!
Dat komt wel meer voor hoor.

Kan het verder niet zijn dat die prednison gewoon niet meer werkt?
En zou je niet beter eerst weten wat dat spuwen veroorzaakt voor je begint met gebitsreiningen?
Ale, dat is wat ik zou doen... Als je niet weet wat het is, hoe kan je dan weten of het veilig is om hem onder narcose te brengen? En is dat gebit nu zo dringend? Heeft hij geen dringendere klachten.

Eerlijk gezegd snap ik ook niet waarom hij die hele tijd op prednison staat. Zijn er geen verdere onderzoeken gedaan? Of is het op een bepaald moment gewoon opgegeven? Normaal is het een middel om tijd te winnen. Een paardemiddel om maar te zeggen. Maar paardemiddelen blijven niet werken, en je betaalt het gebruik ervan altijd achteraf.
Ik kan verder het hele verhaal van wat je kat nu mankeert niet echt volgen (eten of niet eten en verdere klachten). Ik hoop dat je er zelf beter aan uit kan.
Maar gal spuwen is door een gebrek aan bloedsuiker en dat kan je oplossen door te zorgen dat hij de hele dag en nacht door kan eten (als hij echt geen suikerziekte heeft zoals je beweerd). ;-)
Wie weet is er voor de rest helemaal niets mis, maar moet hij gewoon de hele tijd door voer hebben staan. We hebben hier nog al eens zo'n katje gehad.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie