Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
koekie1971
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mei 2011 10:33

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door koekie1971 »

De kat kan ten alle tijden bij zijn eten. Dus het is niet zo dat hij met een lege maag hoeft te lopen. Er staan altijd brokjes al zolang hij leeft.
Mijn kat heeft altijd veel gespuugd, vanaf kleins af aan. Echter vorig jaar werd het zo erg, wel drie keer per dag spugen. Dus toen heeft hij een endoscopie gehad. Hapjes uit de maag en darmen genomen en de uitslag konden ze niet precies zeggen. De uistlagen lijken zoveel op elkaar dat ze niet konden zeggen of het lymfoom(kanker) was of chronische maag/darmtonsteking. Aangezien hij al jaren spuugde denk ik aan het laatste en ook aangezien hij er nog altijd is en niet heel veel afgevallen is (wat met kanker volgens mij wel gebeurd) De prednison heeft hij levenslang nu, omdat zonder het niet gaat. Ik werk (vrijwillig) in het dierenasiel in Zandvoort en ook daar hebben ze verteld dat oudere katten op een bepaalde dosis prednison nog jaren mee kunnen. En ok dat bij oudere katten de bijverschijnselen vaak minder zijn dan bij jongere katten.

Afijn mijn kat spuugt sinds twee weken dus ineens weer veel..iedere nacht 1 keer..overdag echter niet. En daarom wil ik dat hij overdag zo goed mogelijk blijft eten natuurlijk zodat hij niet te ziek en slap wordt..als hij alles wat hij eet er weer uitgooit dan gaat hij de kat van mijn ouders achterna.Vooralsnog eet hij redelijk goed, behalve vandaag , heb hem 4 soorten voor geschoteld en eindelijk heeft hij wel iets ervan gegeten en ligt nu te slapen.
De DA kon niets vinden zoals ik al eerder vertelde behalve de afgebroken kies. En ik denk dat hij misschien daarvan misselijk word, als er een ontsteking onder zit. Heb zelf maar eens kiespijn daar wordt je niet vrolijk van en soms ook beroerd. Ben dus ook van plan met hem terug te gaan maar als ze vorige week niets konden vinden (buik gevoeld, koorts gemeten,oren gekeken, urine getest tandsteen weggehaald) zal het nu ook niet veel opleveren. En ik wil niet dat dat beest zo misselijk is en daarom dacht ik aan Zitac zodat hij in ieder geval niet zo misselijk is en minder spuugt. En ja zou kunnen dat de prednison niet meer werkt maar dit zou dan ook geleidelijk moeten gaan en niet van de 1 op de andere dag zoals nu...

Een bloedonderzoek lijkt me sowieso wel raadzaam maar dat zal de DA moeten beslissen. Vorige keren is er uit bloedonderzoek ook nooit wat naar voren gekomen...zoals die maag/darmklachten cq kanker....dus veel schiet ik daar niet mee op. En de kosten zullen het niet zijn hoor, al moet ik er een lening voor af sluiten, mijn beest gaat voor. Maar ik ga niet onnodig aan hem laten "pielen" zoals ik dat noem...er zal toch iets moeten zijn wat uit kan wijzen wat er nou met hem is.
Ook al eet hij nog redelijk goed en drinkt hij, speelt hij, is tierig.....dan nog is het niet goed dat hij weer elke nacht spuugt. Voor het beestje is dat ook niet echt prettig lijkt me...

dus afijn .....conclusie:

ik heb een chronische zieke kat (of een kat met lymfoom=kanker) en daar gaat het nu ff minder mee. En kan ook zijn dat hij aan het eind is van zijn leven maar zo ziet hij er zeker niet uit en zo gedraagt hij zich ook niet. Maar lekker voelt ie zich ook niet.
Stap 1 : dierenarts bezoek voor de tweede keer deze maand en kijken wat de volgende mogelijkheden zijn (gebitsreiniging afgebroken kies eruit halen, bloedonderzoek, echo, medicijnen etc) . In ieder geval NOOIT meer Primerpid.

Ik ben geen DA dus kan alleen maar afgaan op hun adviezen he..
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door pearlsofpassion »

Ah ok, een stuk duidelijk nu. ;-)

Tja, dan kan je inderdaad best met je DA bespreken. Wat een zorgekindje. Ik hoop dat je hem beter krijgt!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Cerna »

Waarom nog langer wachten met Zitac?
Ik heb zelf chronisch maagklachten en slik al jaren Nexium, een zwaar anti-maagzuurmiddel. Wanneer ik dit niet slik, ben ik hondsberoerd. Hetzelfde gebeurt met de kat: hij heeft last van overtollig maagzuur (tenminste dat lees ik uit jouw verhaal ivm het galspugen) en daardoor dus ook weinig eetlust.

Zitac heeft geen bijwerkingen en kan levenslang gegeven worden; eenmaal daags een half pilletje een half uur voor de maaltijd, het liefst 's morgens. Eetlust neemt daarna ook weer toe.
Gebruikersavatar
koekie1971
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mei 2011 10:33

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door koekie1971 »

Sorry ik ben altijd erg warrig als ik een lang verhaal typ dan snap ik het zelf soms ook niet meer;-) Afijn...heb gisteren de DA gebeld en mag nu Zitac gebruiken, 3 x daags een kwart tabletje en heb 10 tabletjes gekregen....hij had inderdaad al weer genoeg trek. En nu ligt hij lekker gevloerd op een tuinstoel die ik in huis heb staan...speciaal voor hem;-) Nou is hij er erg goed om in de meest onmogelijke standen te liggen zoals je op de foto kunt zien.

Vannacht heeft hij overigens niet gespuugd maar heeft wel iets diarree maar dat is waarschijnlijk omdat hij een paar dagen kip met rijst heeft gehad (en dit niet gewend is) en afijn samen met de haarbalpasta (daar d8 ik ook vaak aan.....hij verhaard veel maar haarballen spugen Ho maar! maar dat lukt misschien ook niet meer zo goed met die geirriteerde maag en zijn maag/darm toestand) zag ik nu wel dat in zijn dunne ontlasting zowaar veel haar zat...dus zou kunnen dat dat ook flink dwars heeft gezeten. Gras wil hij niet eten...hij bekijkt het niet eens...dus had haarbal pasta gevraagd.....

Nou ja nu even kijken hoe het met de Zitac gaat en dan volgende week even bellen met ze. Bij de DA zeggen ze wat betreft mijn kat, die toch al wat ouder is, bijna 15 dus dat als het nodig is om hem met medicijnen nog een prettig leven te geven een paar jaar lang dat je dat gewoon moet doen. En ik houd wel in de gaten of hij bijverschijnselen krijgt hoor, heel goed juist. Ben als de dood dat dit Zitac dezelfde uitwerking heeft als Primperid bij hem en dan verandert hij van een wollige schattebout in een allesverslindend (ja ook mij!) monster en dat wil hij niet en ik ook niet. Dus ik ga duimen....de DA (Dierenziekenhuis Haarlem) zei dat het met dit middel niet zo was maar ja de vorige DA (Velserbroek) wist het ook niet van Primperid en verklaarde me voor gek.....fingers crossed!


fijn weekend allemaal en leuk om jullie "te lezen"hier...!!!allemaal lieve kattenvrienden!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door castratenkoor »

Je zegt dat je hem kip met rijst hebt gegeven. Maar je kunt beter de rijs door en door koken en dan alleen het nat geven dus niet de korrels.

Beterschap! Ik hoop dat het nieuwe medicijn goed aanslaat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Anne »

Heel veel beterschap met je zorgenkind, ik duim dat het goed blijft gaan met zitac
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
koekie1971
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mei 2011 10:33

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door koekie1971 »

Ja ik had de rijst er ook bij gedaan, in de dierenwinkel zie ik ook vaak voeding waar rijst in zit (korrel en al)

afijn ik dacht het gaat lekker....Maupie had al twee dagen niet gespuugd.....tot ik net de kamer in loop en daar een golf van kots zie liggen (met zijn eten erin). Hij is sinds gisteren aan de Zitac...gisteren 3 maal een kwart en vandaag 2 maal een kwart , de derde moet ik nog geven. Kan het zijn dat het even duurt voordat dit middel goed werkt? Ik hoop van wel want anders gaat het dus niet goed :-( zucht...werd zelf misselijk ervan , niet van de kots maar van de zorgen om mijn "kind"....
Nou ja straks maar weer het derde stukje Zitac geven en afwachten...
Moet ook zeggen dat ik bij de dierenwinkel niet het voer kon krijgen wat hij normaal heeft....Integra tegen Struviet (en daarnaast eet hij wisselend RC Urinary, RC Sensitive en Hypo allergeen brok) Zijn gruis waardes zijn helemaal goed dus kan nog wel eens wat anders geven tussendoor. Nu had ik Integra gekocht "ernahrungs iets" (kuipje) voor katten....ofwel katten die herstellen van ziek zijn ..misschien is dat te zwaar op de zijn maag omdat hij dat niet gewend is. Tja blijf van alles bedenken wat het zou kunnen zijn...ook omdat ik niet kan geloven dat hij misschien toch wel ernstiger ziek is dan het lijkt (maar ja zolang hij hongerig is en wil eten denk ik altijd nog dat het wel goed gaat maar ook dat is volgens mij geen garantie) En eten en alles weer eruit gooien heeft op den duur ook zijn gevolgen. Afijn heb ook nog Integra voor de :"nieren"....en anders morgen snel dat voer kopen wat hij altijd heeft. Beetje jammer dat ik nu niet kan zien of de werking van de medicijnen er niet is of dat hij teveel gegeten heft van het misschien " te zware" voer..en zo blijven we bezig en bezorgd....

Valt me zwaar nu de kat ouder wordt en ik weet dat het een keer stopt....maar die dag wil ik echt niet meemaken.....zou met echt geen raad weten. En weet nu ook ff niet wat ik met Maupie aan moet...eerst nog even met de Zitac verder en als dat over 3 dagen nog niet helpt dan ga ik naar de DA met hem...

fijne zondag allemaal
Cerna

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Cerna »

Bij mij hebben drie katten ooit Zitac gehad en het gespuug was direct over. Ik denk dus dat het voer toch te zwaar is geweest.
De laatste keer dat ik Zitac had, was twee maanden geleden voor Amber. Zodra ik opstond, kreeg Amber een kwart pilletje, half uurtje wachten en daarna een stuk of tien RC Sensitivebrokjes. Dan ging het de hele dag goed. Twaalf uur later weer een kwart en ook 's nachts werd er niet gespuugd. Zo deed ik het ook met Cochi en in het verleden met Minoes. Zitac en dan hele kleine beetjes eten. Liever drie keer per uur 10 brokjes, dan 30 brokjes tegelijkertijd.
Gebruikersavatar
koekie1971
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mei 2011 10:33

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door koekie1971 »

Hi Cerna,


Vannacht is alles er in gebeleven maar ik merk duidelijk verandering in het gedrag van mijn kat. Heb ook gelezen op internet (kenauparken dierenarts of iets was dat) dat zowel bij Primpoerid als Zitac gedragsverandering kan voorkomen alleen staat er niet bij wat precies. Afijn Maupie is heel erg afwezig, lijkt heel ver weg...soms roep ik hem een paar keer en dan ineens kijkt hij op zo van : oh jij ook hier. Hij heeft wijd open ogen en kleine smalle pupillen en gisteren was de ene pupil groter dan de andere (dit had hij met Primerpid ook) hij zit maar wat voor zich uit te staren de hele dag, knort haast niet meer en heb ook weinig "contact" met hem. Het enige wat hij wil is eten..en ik geef hem kleine beetjes wat jij zegt.
Volgens mij reageert mijn kat heel heftig op dit soort medicijnen, hij is niet agressief nu maar verder doet hij precies als toen met Primperid. Vannacht heb ik zijn kattenbak in de huiskamer gezet (doe ik regelmatig dus hij is het gewend) omdat ik niet wil dat hij in zijn kattenkamer spuugt eventueel (omdat daar nog tapijt ligt) Afijn hij gaat normaal altijd netjes op die bak....geen probleem. Ook als ik wakker ben en hij heeft gegeten gaat hij weleens op de kattenbak die dan nog in de huiskamer staat (later zet ik hem weer terug in zijn "eigen"kamer) maar vanochtend dus heeft ie in zijn eigen kamer op het matje gekakt wat normaal voor zijn bak ligt (uitloopmatje) nou dan moet ie toch wel goed in war zijn volgens mij?? Lijkt of hij niet goed bij is, dingen juist niet ziet maar ook dingen ziet die ik niet zie....hij kijkt veel naar het plafond enzo....en lijkt van alles te zien. Afijn ik heb vandaag een kwart van de Zitac gegeven en ga niet meer geven, ik durf het niet meer, word zelf nu heel nerveus van de apatische verschijnselen van Maupie en ze lijken toch echt teveel op die van na het gebruik van Zitac.
Meestal moet je gewoon even afwachten met wat de medicijnen doen dat weet ik , maar dit gaat niet beter worden (ja minder spugen misschien) maar eerder slechter (wezenloos)

zucht...

Kan de DA wel bellen maar die zei dat van Zitac niet bekend was dat ze bijv. agressief kunnen worden ervan..maar ik merk wel degelijk dat Maupie in zijn koppie niet meer goed is nu... (en dat is geen tumor of iets want twee dagen terug , voro de Zitac was ie nog "normaal" op spugen na dan..)
Cerna

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Cerna »

Vervelend dat Maupie zo heftig op medicijnen reageert, vooral omdat het hem nu wel helpt tegen het spugen. Ik heb bij mijn katten nooit iets van gedragsverandering gemerkt.
Misschien dat je eens kunt uitproberen hoe het gaat met een kwart Zitac per dag en dan alleen 's morgens (op de nuchtere maag). Misschien is drie keer een kwart gewoon te veel voor Maupie. Ik heb voor onze katten ook nooit meer gehad dan een halve per dag en dat werkte prima.
Gebruikersavatar
koekie1971
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mei 2011 10:33

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door koekie1971 »

Hai,

Gisteren nog bij de DA geweest, ze belde ook gisterochtend en toen mijn verhaal gedaan over zijn raar bewegende ogen etc. en het kattenbak verhaal. Ze denken dat hij gewoon heel heftig reageert op dat spul en dat is ook mijn mening en heb inderdaad nu de dosis naar ochtend een kwart en avond een achtste gedaan. Vannacht niet gespuugd.....laten we hopen dat het goed blijf gaan.
Nog Hill's hypo allergeen voer in blik gekocht en heb de brokken ook, dus laat hem dat eten nu erbij. Bij de dierenarts was weer een andere dokter aan het werk (zijn er 3 daar) en die zei dat Zitac wel bijwerkingen heeft (verbaasd me toch dat de een dat wel weet en de ander niet, merk ik wel vaker, was met die Primperid ook zo) en waarom er geen zantac of iets werd gegeven dat had geen bijwerkingen. Afijn een andere arts had dit besloten (die mijn maupie ook behandeld heeft laatste keer) dus ik probeer het nu eerst zo met de Zitac. Hij lijkt nu al weer iets meer op aarde en wat minder contactgestoord dan van de week en denk inderdaad dat de dosis voor hem te hoog was. Hij wil wel continu eten het liefst maar kleine beetjes doe ik zoals je al zei.

eens kijken hoe het de komende dagen gaat....hoop dat hij zich stukken beter voelt...jammer dat ze niet kunnen praten he...nou ja Maupie kan heel goed praten maar versta het jammergenoeg niet.

groetjesss en fijne dag!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Anne »

Ik duim voor jou, heel veel beterschap!! Hopelijk gaat het goed
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door MarjanR »

Ik duim met Anne mee ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cerna

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door Cerna »

jammer dat ze niet kunnen praten he...nou ja Maupie kan heel goed praten maar versta het jammergenoeg niet.
Ja, eigenlijk zijn katten veel intelligenter dan mensen want zij verstaan (begrijpen) ons vaak duvelsgoed, maar wij slaan heel regelmatig de plank volledig mis (zitten ze te miauwen bij de etensbak, denk je dat ze honger hebben, willen ze alleen maar aandacht :eshifty:

Ik hoop voor je dat die halve dosering de oplossing is. Want zorgen om je kat(ten) - het vreet aan je (letterlijk en figuurlijk)!
Gebruikersavatar
koekie1971
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 mei 2011 10:33

Re: Prednison(?), Primperid: lusteloos en niet slapen

Bericht door koekie1971 »

dank jullie wel.....tot nu toe gaat het nog goed....geen kots...wel af en toe een vreemde blik in zijn ogen maar misschien is dat op de dagen dat hij prednison erbij krijgt (om de dag geef ik dat al bijna een jaar, komt ie niet meer vanaf)..ik ga dat even in de gaten houden ...

en wat hebben jullie allemaal veel beesten zeg....heerlijk lijkt me dat!! Maup bijt een beetje te hartd als jij speelt dus durf het zelf niet aan om er eentje bij te nemen;-) al zat er vanmiddag wel eentje voor de deur hier die volgens mij is weggelopen. Superlief en heb maar wat brokjes gegeven, oogje ff schoongemaakt en genoeg aandacht gegeven. Eten geven is niet slim kweet ut maar het beest stierf van d ehogner...of deed net alsof ;-) dat kan natuurlijk ook....overal vreten en thuis niet meer ;-) haha
Plaats reactie