Eetlustopwekker

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Eetlustopwekker

Bericht door tacuma »

Hallo Adriana,

Wat een paniek zo plotseling! Arme Mo, en wat zal je geschrokken zijn.

Eet hij wel, of doet hij dat ook niet? Zou er iets klem kunnen zitten in zijn keel of slokdarm (te denken
valt dan aan een haarbal o.i.d.)? Iets verkeerds gegeten waardoor hij zich niet lekker voelt? Hier
hadden we dat met oud en nieuw met ET: die wilde de hele dag niet eten, en wij dachten dat het kwam
omdat ze niet naar buiten mochten. Vlak voor de jaarwisseling barstte het ineens los, niet het vuurwerk,
maar wel ET die aan het overgeven was. Er kwam een heel netje van een rollade uit! :shock:
Dat had hij blijkbaar buiten ergens uit een vuilniszak gehaald, want wij hadden het niet gegeten.

Wat ik hier wel eens bij de katten gedaan heb als ze niet wilden drinken: zo'n klein injectiespuitje
zonder naald (uiteraard) vullen met water, en dat in een mondhoek spuiten, in de richting van
het keeltje. Van schrik wordt het opgedronken. Het is natuurlijk niet als medicijn bedoeld, maar
wel om te voorkomen dat de kat uitdroogt.

Ik hoop dat Mo snel weer opknapt!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Adriana »

dank je wel voor je opbeurende woorden.
hij is begonnen met het overgeven van zijn avond-nachtvoer en daar zat een kleine haarbal bij en toen dacht ik:
OK alles onder controle en met een paar uur gaat-ie wel weer eten. maar nee.

langzamerhand denk ik indd dat hij iets verkeerds heeft gegeten en denk ik aan een soort van vergiftiging, maar wat? hij komt niet buiten.
hij heeft gisteren behoorlijk wat vocht onderhuids gehad om daarmee zijn nieren heel snel te helpen en de concentratie van zijn urine te verlagen, want het rook heel scherp.
en ik heb hem vannacht nierdieetvoerpap doorgedwangvoerd, lekker gemaakt met wat voer van Enzo, dat hij altijd probeert te jatten.
met gisteren en vanmorgen een kwartje periactin en eten doet hij nu wel weer zelf, heel kleine beetjes dat wel.
anders komt zuster Ursula met een dwangvoerspuit :brancard:en hij weet dat donders goed. maar :toost: drinken, ho maar....

k weet wel weer hoe het met hem gaat en heb een dagje kunnen oefenen op de gedachte aan :pdtminzdr:


jullie zijn trouwens ook aan een klein rampje ontsnapt, jasses een rollade-netje en dank de goden dat E.T. dat heeft uitgekotst.
weet niet of zoiets zomaar de darmen passeert en je wist het natuurlijk niet.
bij het plakband kon ik Enzo nog volstoppen met haarbalpasta en glibber laxatract omdat ik wist wat er gebeurd was.
dus acuut aan de dunne en het plakband glibberde mee.
maar als je het niet weet dan wordt het lastig zoeken en riskeer je een hele nare operatie als je het op tijd ontdekt.. en een goeie da hebt...

maar nu moet Mo graag gaan drinken, :please:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Cari »

Hoe is 't nou met Mo?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Adriana »

;-) dank je wel Cari.
Mo heeft 2 x kwart periactin gehad en ik laat hem nu weer zelf eten. kleine opgewarmde beetjes.
heb hem vannacht apart gehouden om te zien hoeveel hij plast en dat gaat vrij goed.
heeft 300 ml onderhuids vocht ingespoten gekregen om de nieren te ontlasten en zijn urine ruikt al minder scherp.

zat erg veel slijm in zijn ene oog, de da ontdekte dat, en dat duidt op een erg heftige reactie op een stofje.
want dat herken ik wel, ook al van zijn Hills k/d-allergie.
sommige stofjes gaan bij sommige katten niet samen en dan is het altijd een heel karwei uit te vinden waar het zit.
ik denk langzamerhand dat er iets met zijn niermedicijn niet goed gegaan is (?verkeerde combinatie, ?te hoge dosis)
en heb me de afgelopen dagen suf gepiekerd.
want dit soort grappen wil ik niet nog een keer, we en ook de da dachten aan acuut nierfalen en inslapen.
maar uit het heel erg grondige onderzoek kwam he-le-maal niks

hij is erg moe, slaapt veel en had daarnet toch wel al een beetje praatjes naar Enzo..
maar hij drinkt nog steeds nauwelijks en ik ga straks naar de sloot beneden mijn flat, daar is een wak
en ik ga wat heel schoon slootwater* halen, misschien brengt dat hem op een idee.
(water komt uit een weilandengebied noord-oost van Den Haag en kan niet vervuild zijn, zitten 's zomers heel veel watervlooien in..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Cari »

Ah, nou snap ik de periactin.... een allergische reactie op een of ander stofje ...
En je kan je niet herinneren dat hij iets, al is het maar bij wijze van spreken een molecuul (denk aan de pinda-allergie bij mensen) naar binnen heeft gewerkt, dat buiten zijn normale eten lag?
Of iets in zijn medicijnen veranderd? Zo raar, dat het onderzoek helemaal niets uitwijst :pdtow:
Gelukkig gaat het weer wat beter met 'm, maar niet weten is slopend :pdtthk: :punthoofd: .

Vindt ie bouillon niet lekker?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Adriana »

Cari schreef:Wat kan die nou toch hebben? Hij zit niet verstopt? Nee, dat zou de da wel gevoeld hebben...
Maar waarvoor krijgt hij periactin, dat is tegen allergische reacties?
Een dorstopwekker.... likje sambal :look: :icon_shifty: ?
Mo at en dronk niet meer en deed helemaal niks meer. hij heeft primperan meegekregen en periactin.
periactin om eetlust op te wekken en als ik het gevoel had dat hij misselijk was, kon ik hem primp. geven.

hij moest na ruim twee etmalen weer gaan eten om andere problemen te voorkomen.
en met het eten zou er ook meer vocht naar binnen gaan. maar hij mag alleen nierdieetvoer, geen a/d oid.
ik denk dat ik hem, zonder het te weten, zelf n beetje vergiftigd heb (bij wijze van spreken) met een medicijnen-combinatie die niet goed valt.
bijna hetzelfde is gebeurd met de combinatie Hills k/d nat nierdieetvoer en McSamuels niertonicum.

het blijkt dat er in Hills hetzelfde stofje zit (?chitosan) als in ipakitine, maar dat zegt mevrouw Hills niet.
en de combi chitosan/ipakitine en McSamuels geeft ongeveer dezelfde reactie, dikke ogen en slijm, maar milder.
het heeft me toen veel tijd en gedoe gekost (eliminatie en aantekeningen bijhouden) om erachter te komen wat het was.
mw Hills zweeg in alle talen, als ze het had gezegd, dan had me dat een paar weken ellende gescheeld.

zijn nierfunctie gaat sinds hij andere medicijnen (anders dan fortekor/ipakitine) krijgt steeds beter, blijkt iedere keer
en de plantaardige middelen werken beter/effectiever dan de da-middelen en mijn da is zo sportief om dat ook toe te geven
en daar blij over te zijn.

:ethink: het zou best ook nog wel eens kunnen zijn dat, omdat zijn nierfunctie verbetert, hij (veel) minder is gaan drinken.
:icon_shifty: en dan zit het tussen mijn oren en niet tussen de zijne.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Cari »

:ethink: het zou best ook nog wel eens kunnen zijn dat, omdat zijn nierfunctie verbetert, hij (veel) minder is gaan drinken.
:icon_shifty: en dan zit het tussen mijn oren en niet tussen de zijne.
Dat zou natuurlijk heel mooi zijn :grin: , maar hij is toch maar goed ziek geweest en dat blijft heel verontrustend.

Heb je er nog over gedacht mevrouw Hills aan te klagen :pdtmad: :pdtthk: :twisted: :pdtal: :wink: ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Adriana »

Cari schreef: Heb je er nog over gedacht mevrouw Hills aan te klagen :pdtmad: :pdtthk: :twisted: :pdtal: :wink: ?
Ohw ja! :twisted: mw Hills weet heel goed dat ik weinig waardering had voor haar niet-communiceren.. zij: 'fabrieksgeheim' en ik: truttebol! :twisted:
en internet blijkt dan onbetaalbaar want ik kwam er toen ook achter dat het nierdieetvoer voor Europa wordt gemaakt in Australië en op mijn vraag of er soms kangeroevlees in zit, wilde ze niet antwoorden....

en ik heb wraak genomen hihi

Mo is lid van een Amerikaans nierkattenforum
en daar las ik onderzoeken over de effectiviteit (ik bedoel het gebrek aan) van de middelen fortekor en ipakitine in een aantal gevallen.
en zo kom ik op de plantaardige medicijnen en ze hebben daar in een aantal gevallen gelijk
(en bij het bloedonderzoek wordt dat bevestigd -> je moet dat :enaughty: noooit in het blinde/wildeweg doen.. )
en ik heb mijn informatie en mijn heel erg voorzichtige bedenksels/conclusies op Mo's topic gezet..

.. en toen bleek dat er daar veel meer dikke ogen met slijm op vier pootjes :pdtpauk: rondliepen
en dat heeft Hills zeker weten de nodige omzet gekost
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Cari »

:thup:

Maar hadden ze in de VS niet nog meer kunnen doen :eeh: . De regels daar zijn altijd veel strenger dan hier en ik kan me zo voorstellen dat men niet zomaar wegkomt met 'achterhouden van informatie/ingrediënten :eliar: '...
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Adriana »

Cari schreef:De regels daar zijn altijd veel strenger dan hier en ik kan me zo voorstellen dat men niet zomaar wegkomt met 'achterhouden van informatie/ingrediënten :eliar: '...
Ik heb het in de VS/Canada aan hen overgelaten. Zij gaan daar toch anders mee om en hebben geen 'Utrecht' dat heel erg zijn stempel drukt op behandelprotocollen, bv het voorgeschreven gebruik van caninsuline bij diabeteskatten, terwijl dat voor honden is ontwikkeld
:edance: en er veel betere insulinesoorten voor diabeteskatten en hun baasjes zijn.

Hier kwam ik erachter dat Hills die info ook niet aan de dierenartsen geeft. Missch heeft dat te maken met de regels die RoyalCanin, Hills en de andere merken dieetvoer hanteren: 'mag alleen worden verkocht via de dierenartsen' (want is miss ook wel -vermoed ik- bedoeld als inkomstenbron..)
Dus had ik een breekijzer want hoezo dan wel en wat is dan het verschil tussen dierenartsen-dieetvoer en dierenspeciaalzaken-dieetvoer bestemd voor dezelfde kwaal? De technische mensen van Beaphar, dat ook nierdieetvoer op de markt brengt via de dierenspzaken/Zooplus hebben me daarover het best geinformeerd, waarsch omdat zij er 'last' van hebben.
En daarmee kon ik mw Hills om de oren slaan. Haar heb ik uitgelegd dat als ik medicijnen geef, ik dat ook graag weet (wanneer/hoeveel/wat) en die medicijnen liever niet via dieetvoer toedien.
Op dat moment heeft zij zich aangesloten bij de club van 'adriana-haters'. :offtopic:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Cari »

Mocht ik ooit een nier- of diabeteskat krijgen, dan klop ik eerst bij jou aan, voordat ik mij laat 'verleiden' tot een 'wonderen verrichtende, absoluut noodzakelijke' zak Hills dieetbrokken :drum:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Eetlustopwekker

Bericht door Adriana »

:nothanx:
- met diabetes heb ik alle complicaties wel gehad en Mo is keurig ( met lantus ) in remissie gegaan en nog steeds zonder :pdtdrug:

- ook op nierfaalgebied zijn we het afgelopen jaar aardig bijgeschoold en Mo gaat prima zolang ik :enaughty: geen rare fratsen uithaal;
- tal van Haagse/Voorburgse da's :pdtmad3: zijn inmiddels toegetreden tot de vereniging van a-haters :boeh:
- k heb spectaculaire bloedsuikerverbeteringen gemeten zodra diabeteskatten stopten met het eten van m/d of w/d-brokken van Hills :popcorn:


en dan te bedenken dat ik tot aan twee jaar geleden heel andere hobbies had! :pdtrepa:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie