Metacam

Forum voor vragen over het gebruik van medicijnen/zalfjes/druppels/pillen, bijwerkingen, voedingssupplementen, het toedienen van medicijnen, etc.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Metacam

Bericht door Boomer »

Je hebt wel een punt Patricia. Maar ik denk niet dat het uitmaakt of je de hond of katten versie gebrukt.
Bij de katten versie vertellen mensen zich ook. Was ik nu op de 10 of 12 druppels enz enz. Dan kunnen ze ook teveel binnen krijgen, met de gevolgen van dien. Sommige mensen zijn gewoon laks met medicatie. Ik zie dat in de reguliere zorg ook. En dan raar staan te kijken als er bijwerkingen komen of een med werkt niet goed.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
ArPaS elftal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 mar 2006 08:59
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door ArPaS elftal »

Dat is waar. Maar de hondenversie bevat meer werkzame stof per druppel (anders zou je het niet met minder druppels afkunnen) , waardoor je dus nog schadelijkere effecten krijgt bij een overdosering .
groetjes, Patricia en cats!

http://arpaskattenjungle.blogspot.com
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1709
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Metacam

Bericht door Umimeis »

Ben blij dat ik deze topic gevonden heb...

Ik heb Metacam voor katten meegekregen omdat Flea z'n tandvlees wat ontstoken was.
Verder kreeg hij ook nog AB pillen.

Flea heeft nog steeds last van overgeven terwijl hij sinds vrijdag geen Metacam meer krijgt.
Het overgeven begon op de nacht van woensdag op donderdag (afgelopen week 8/9 juni)

Het vreemde is, dat hij alleen ś nachts overgeeft in mijn slaapkamer (gelukkig heb ik laminaat).
Overdag lijkt ie nergens last van te hebben, hij eet en drinkt (niet extreem veel) verder goed en is niet suffig.
Ik wou vannacht en morgen nog even aankijken. Als hij morgen nog steeds overgeeft, dan bel ik de dierenarts.

In de bijsluiter staat bij dat de bijwerkingen verdwijnen na het stoppen vd behandeling.
Stoppen die klachten meteen of kan dat nog enkele dagen duren?

O ja ...eergisteren had hij trouwens een gewone haarbaal uitgespuugt.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Re: Metacam

Bericht door berg »

Hoi hoi,

Ik weet zo goed als zeker dat mijn Poek accuut nierfalen heeft gekregen van de Metacam. Spoelen hielp helaas niet meer en ik heb haar in maart moeten laten inslapen. Een gezonde 10 jarige poes die metacam meekreeg voor een (vermoedelijke) blaasonsteking. Mijn andere 2 katten krijgen never nooit geen metacam meer. Als mijn da dat voor zou schrijven, zou ik het weigeren. Er zijn ongetwijfeld ook andere ontstekingsremmers die wat vriendelijker voor de nieren zijn.Hier in huis dus géén metacam meer!

Groetjes,
Jootje.
Ik laat me niet sturen door wat anderen van me denken
Cerna

Re: Metacam

Bericht door Cerna »

Kijk ook eens in het topic http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22261

Onze Noa heeft na 5 weken metacam ook nierfalen gekregen. Zij leeft gelukkig nog. Het hele verhaal + discussie over metacam staat in bovengenoemd topic.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1709
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Metacam

Bericht door Umimeis »

Dank je Cerna, ik zal daar even gaan kijken!
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Metacam

Bericht door yana »

Ik denk dat Metacam bij juist gebruik wel veilig is. Vind mijn DA ook. Als je bedenkt hoe enorm vaak het wordt voorgeschreven ontkom je er alleen al puur statistisch niet aan dat er af en toe nare bijwerkingen zijn tijdens/na metacam. Maar dat staat dan ook in de bijsluiter. Je kunt het alleen niet zonder problemen ruim overdoseren maar dat is ook niet de bedoeling. Ik vraag me af of metacam de slechte naam dan ook verdient. Aan narcose middelen etc overlijden jaarlijks katten aan, daar kraait geen haan naar hier. Vermoedelijk omdat dat door DA wordt toegediend niet door eindgebruiker.
Mijn DA zegt dat zelfs bij stabiele nierpatientjes een metacam kuurtje geen probleem is. Het geeft dan zelfs betere kwaliteit van leven omdat ze zich vaak prettiger voelen. Net zoals mensen na een pmol. Permanent metacam is misschien een ander verhaal maar niets dat je permanent gebruikt is goed. Is allemaal belastend voor lever/nieren.
Heb zelf bij Drakie keer of 4 metacam gehad na operatie. Voor Spotje en Gizmo beide een keer voor blaasontsteking en Gizmo nu al een tijdje voor artrose tot de glucosamine werkt. Geen bijzondere bijwerkingen gezien. Hooguit minder eetlust.

Belangrijkst is DE BIJSLUITER GOED LEZEN:
- wéét hoeveel je kat weegt voor je ermee begint, dus niet schatten maar wegen
- goed schudden voor gebruik!
- als je teveel hebt opgetrokken of er zat lucht in en je moest wat heen en weer trekken dan zit er óók vóór het minimum streepje metacam. Ik haal dat altijd voor mijn eigen gemoedsrust weg.
Voor mijn eigen gemak geef ik altijd wat minder dan dat hij weegt. 4.9 kan ik niet goed zien op het spuitje dus geef ik voor 4.5 kg en toen hij 5.2 woog gaf ik voor 5 kg.
Cerna

Re: Metacam

Bericht door Cerna »

Ik vind dat je er erg nonchalant over praat.
Je zegt namelijk dat "ik denk dat Metacam bij JUIST gebruik wel veilig is", daarmee suggererend dat eigenaars van katten die ziek zijn geworden van Metacam, het spul niet juist gebruikt hebben.
Ik kan niet spreken voor andere mensen, maar ik weet wel dat wij destijds Metacam heel zorgvuldig hebben afgemeten en beslist niet meer hebben gegeven dan noodzakelijk en tóch werd Noa ziek. En om dan te zeggen "dat er af en toe nare bijwerkingen zijn". Het zal je kat maar betreffen. Dan zie je het echt niet meer als een nare bijwerking, hoor!

Ik ben inmiddels zover dat ik het wel geef aan katten waarvan ik 100 procent zeker ben dat er niets mis is met de nieren (dus altijd eerst bloed laten prikken!), maar aan nierpatiëntjes zou ik het NOOIT geven (staat ook op de bijsluiter trouwens).
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Metacam

Bericht door ErikPhilippus »

Ik hou me liever afzijdig van de discussie of metacam wel of niet bijdraagt aan het ontstaan van acuut/chronisch nierfalen, want dan zitten we binnen de kortste keren in een uitwisseling van meningen (al dan niet aangemoedigd door de DA), aannames, gevoelens, emoties en 'anekdotische bewijzen', in plaats van een discussie op basis van deugdelijk wetenschappelijk onderzoek.

Dus afgezien daarvan, is er iets wat ik mis in de hele polemiek rond metacam: het kennelijk wijdverbreide misverstand dat een ontstekingsreactie ten alle tijde bestreden moet worden, of zelfs voorkomen moet worden door toediening van een NSAID. Net alsof een ontstekingsreactie altijd een schadelijke vergissing is van het organisme....

Een ontsteking is een afweermechanisme van het lichaam, waarmee het organisme tracht om ziekteverwekkers, irriterende stoffen maar ook beschadigde cellen te verwijderen, waarna het immuunsysteem het genezingsproces kan starten. Een ontsteking kenmerkt zich weliswaar door roodheid, warmte, zwelling en kan ook pijnlijk zijn, en is dus vervelend - maar is onderdeel van het helingsproces, en het kan juist contraproductief zijn om dat te gaan onderdrukken met een NSAID.

Het standaard voorschrijven van een NSAID in zo'n situatie is een algemeen patroon bij dierenartsen, die naar mijn inschatting dan geen goede afweging maken tussen de voor- en nadelen. Natuurlijk zijn er ernstige ontstekingsverschijnselen waarvoor een medische behandeling met NSAID gerechtvaardigd is, en ook voor chronische ontstekingen in gewrichten in een onderhoudsdosering metacam een verdedigbare keuze: ja laat een kat uiteraard niet rondlopen met pijnlijke artrose. Maar het gemak waar metacam (in mijn ogen onnodig) wordt voorgeschreven, is mij al jarenlang een doorn in het oog.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door Synemios »

Mijn dierenarts zei laatst ook dat het geven bij katten die al last hebben van slecht werkende nieren gecontraindiceerd is.
Ook eens met Erik, metacam wordt veel te snel voorgeschreven.
Luna kreeg het voor pododermatitis terwijl dat daar helemaal niet voor bedoeld is.
Lizzy wilde ze een shot geven omdat ze niet wisten wat ze had, en vervolgens wilden ze het haar geven terwijl ze slechte nieren en een alvleesklierontsteking had en bij beiden was het gecontraindiceerd.
Het is dat ik alles zelf uitzoek maar je hebt wel een probleem als je dat dus niet doet en ze schrijven het voor.

Bij Oscar heb ik toen besloten het wel te geven ivm zijn artrose maar die dosering is dan wel lager en voor ons was op dat moment pijn vrij zijn belangrijker dan verdere achteruitgang van zijn nieren.

Tommy heeft het ook gekregen maar ja die was zo ziek dat we geen andere optie hadden op dat moment want de koorts moest heel snel omlaag maar die was verder gezond.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
marian vdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2019 12:07

Re: Metacam

Bericht door marian vdb »

Dit klinkt mij allemaal zo akelig. Mijn kat (Kleine) bleek gisteren artrose te hebben. Hij is 10 jaar en toont zijn pijn bijna nooit - zo heb ik vorig jaar ontdekt, toen hij drie rotte tanden bleek te hebben maar jolig verder bleef eten alsof er niets aan de hand was.

Nu is het enige wat opvalt, dat hij na bijv. een kwartiertje knuffels / tegen me aan liggen, met een schokje wegspringt. In de plaats van gewoon op te staan en weg te wandelen. Verder alles normaal: eten, lopen, spelen,... Soms komt er een miauw-kreun uit als ik hem in de zetel naar me toe trek - mogelijk een pijnscheutje? Nooit zeker geweest, is ook niet vaak/niet altijd.

Maar op de röntgenfoto was dus artrose te zien. En nu heb ik Metacam meegekregen om de komende twee weken te geven, en dan te kijken of het betert. Maar als ik het goed begrijp, zal het mogelijk de bedoeling zijn om mijn kat die voor de rest van zijn leven dagelijks of om de twee dagen te geven?? Zijn bloed is gisteren getest en zijn nieren zijn goed.

Enerzijds snap ik helemaal dat dit medicijn niet enkel voorgeschreven wordt tegen de pijn, maar vooral ook om op tijd die ontsteking tegen te gaan. Dat vind ik ook helemaal logisch. Maar anderzijds lees ik hier alleen maar over negatieve bijwerkingen??

Het probleem is natuurlijk dat artrose nooit zal weggaan. Ik had het ook over supplementen, of zo zijn er bijvoorbeeld kattenkorrels van Hills op de markt die hierbij zouden helpen (Hills J/D). Maar de dierenarts reageerde hierop dat dit voor hem (de poes) niet voldoende zou zijn.

Zijn mama hebben we hier ook in huis. Van haar merken we geen problemen (hoewel ze wel trager de trap op gaat en wat overgewicht heeft, tegelijkertijd speelt ze nog veel met hoge sprongen etc...), en voor haar vond de dierenarts het dan weer wél een goed idee om te kijken voor andere voeding. Maar voor de Kleine moet het dus Metacam zijn...
Cerna

Re: Metacam

Bericht door Cerna »

Onze Amber (15) heeft ook artrose en ik heb een tijdje Metacam gegeven (na drie dagen de volle dosis volgens haar gewicht, gaan afbouwen naar de halve dosis). Ondanks haar leeftijd zijn Amber's nieren in goede conditie en daarom durfde ik dit te geven.
Maar na een week of zes kreeg Amber hevige diarree en ben ik gestopt. De da reageerde gelijk dat het niet bewezen was dat Metacam de oorzaak is (alsof hij aandelen in het bedrijf heeft :eshifty: ), maar twee dagen nadat ik gestopt was, was de ontlasting weer normaal.

Na een week of twee heb ik een nieuwe poging gedaan want ze had er wel baat bij gehad, maar nu begon ze na een tijdje te spugen en moest ik weer stoppen.
Ik heb een flesje dat 6 maanden houdbaar is en daarom vier weken geleden nog een keer geprobeerd. Nu begon ze al na vijf dagen te spugen.

Voordat ik met Metacam begon, heb ik eerst Analgos van de Huisdierendokter geprobeerd en dat hielp ook goed. Maar ook van dit middel ging Amber spugen. :cry:
En toen ik na de tweede poging Metacam moest stoppen, ben ik overgegaan op Seraquin Omega (Medpets). Twee keer daags één (vrij grote) pil. Amber is een lastige pillenslikker, maar deze gingen er zo in. Helaas ging ze ook nu na een week of drie spugen en ben ik gaan halveren. En nu gaat het al een paar maanden goed.
Echter, ik had de volle dosis zes weken moeten geven en dus helpt het niet volledig (vandaar mijn derde poging met een halve dosis Metacam). Het is niet anders.

Je zou dus kunnen kijken of de dosering Metacam gehalveerd kan worden en wanneer dat voldoende helpt zou ik - wanneer hij geen last krijgt van bijwerkingen zoals Amber - na een week of zes bloed laten prikken.
Daarna kun je overwegen of je misschien op een nog kleinere dosis wilt overgaan gecombineerd met een omega preparaat (ik heb voor een andere kat De Groene Os Trias Omega gehad en dat hielp goed, maar is erg vet en niet geschikt voor Ambers gevoelige maag).
Maar wanneer je de zenuwen krijgt van Metacam kun je ook nog Analgos overwegen.

Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden en zit je niet vast aan Metacam.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5045
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Metacam

Bericht door Synemios »

Je hebt ook nog back of frontmotion, synopet, groenlipmossel, glucosamine, pea.
Alleen deze middelen hebben tijd nodig voor ze werken.
Het is zoeken wat voor jou kat werkt.
Ik weet dat Indy ook slecht reageert op metacam, overgeven, diarree etc, ook bij lagere doseringen dan voor geschreven was.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
marian vdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2019 12:07

Re: Metacam

Bericht door marian vdb »

Cerna schreef: 11 jul 2020 16:24 Echter, ik had de volle dosis zes weken moeten geven en dus helpt het niet volledig (vandaar mijn derde poging met een halve dosis Metacam). Het is niet anders.
Hey Cerna,

Dus als ik het goed begrijp heb jij allerlei dingen geprobeerd, maar ben je uiteindelijk wel terug naar Metacam gegaan?
marian vdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2019 12:07

Re: Metacam

Bericht door marian vdb »

Synemios schreef: 11 jul 2020 17:50 Je hebt ook nog back of frontmotion, synopet, groenlipmossel, glucosamine, pea.
Alleen deze middelen hebben tijd nodig voor ze werken.
Het is zoeken wat voor jou kat werkt.
Ik weet dat Indy ook slecht reageert op metacam, overgeven, diarree etc, ook bij lagere doseringen dan voor geschreven was.
Het moeilijke vind ik ook dat ik natuurlijk moet zien aan mijn kat wat werkt en wat niet: maar al die tekens zijn zo subtiel! Soms weet je niet of je een verandering in gedrag ziet, of dat je het je gewoon inbeeld?? :-(
Dus ik kan wel allerlei dingen gaan testen, maar om dan nog te zien of het iets doet of niet..?
Plaats reactie